Varför svarar aldrig mc-handlare i telefonen?

Försäljarens tre budord, (1) var ärlig, (2) håll vad du lovar och (3) erkänn när du gjort fel, verkar vara helt främmande för denna bransch.

Exempel:

Om man inte riktigt kan lova en leveranstid, och därför lovar att ringa när prylen/hojen/whatever finns hemma, se då för fan till att ringa också.

Inför seriös prissättning; varför ska den snacksalige kunna pruta 20 procent på ett pris som den mindre drivne måste betala rakt av? Jag har flera gånger fått både 10 och 20 procents rabatt utan att ens fråga, bara för att man hejat på vederbörande butiksbiträde på krogen. Hästhandlarfasoner. Muhammads bilhörna är mer seriös i sin prissättning.

Problemet är ju att det finns lagar och förordningar som gör det så gott som omöjligt att bli av med redan anställd personal,så vida man inte köper/hotar/kör fulspel för att bli av med dom.

Sen är abetstiden reglerad till 8 timmar per dag med raster.

Sen är ju frågan vem vill jobba hela sommaren och vara ledig på vintern ?

Alla vill ju ha ett fast jobb att hänga upp sitt liv på.

Dom som skulle kunna arbeta under dessa premisser är ju oftast människor som inte har tänkt stanna kvar ändå,ett genomgångsjobb vilket betyder att dom ändå inte bryr sig
Sen är en av dom stora fördelarna för en arbetsgivare med fast personal att han har en trygghet i detta och slipper allt jobb med att rekrytera hela tiden.

Men visst bemmaningsbiten är intressant.

Sen anställs fel folk i många butiker,man anställer folk för att dom kan saker om det dom säljer,inte på grund av att dom kan sköta/är duktiga ett serviceyrke.

Säger som en gammal kollega som sålt blommor i nästan hela sitt liv säger.

Dom som gillar blommor får inget jobb här,dom skall fan inte gilla dom, dom skall sälja dom.

Sen håller jag med om att MC branschen kommer få på nöten inom sin tid.

Se bara på hur stora grossiter och MC-märken har försökt låsa markanden genom att knyta upp många återförsäljare till olika kedjor och inköpskanaler.

Det finns väl 3 stora aktörer på Grossistsidan Duells,Ghrans och All rigth.

Dom styr ju i princip alla kända varumärken för Mc kläder o tillbehör på den svenska markanden.

Då sätter dom också priserna och kan bestämma vem som får handla av dom.

Tada... fällan har slagit igen vi sitter i deras skit,likaväl som handlarna vet att dom har dessa i ryggen ,dvs vill man köpa någon av dessa prylar så är man tvungen att gå till den handlaren som är med i just den kedja som handlar med just den grossiten.

Go Ebay :yoparty

andersbrink skrev:
Hur svårt är det att välja en firma som man är nöjd med som kund?

Det är jävligt svårt när man endast har två onda handlare att välja bland.
Den ena svarade inte ens på mail varför jag valde den andra.

Jag har ingen lust att serva hojen i Simrishamn om det nu skulle finnas en firma där som svarar i telefonen - det verkar fruktansvärt osmidigt.

Istället gnäller jag och svär här. Det känns lite bättre nu, tacksåmycket.

Långa farbron skrev:
Sen är ju frågan vem vill jobba hela sommaren och vara ledig på vintern ?

Alla vill ju ha ett fast jobb att hänga upp sitt liv på.

"Alla"?

Det finns väl massor av folk som gärna jobbar hela somrarna och ägnar sig åt annat på vintern (säsongsbetonat arbete på vinterort, ledighet, pluggande m.m.), så så jävla svårt ska det väl inte vara att anställa lite sommarjobbare.

Mycket med butik hänger ihop med andra butiker och gäller inte bara mc butiker

Mike skrev:
Detta fenomen med mc-handlare som är busy busy under säsong är väl lika gammalt som Stonehenge..

Dock vad som förbryllar är att VARJE år är det samma visa..men ingenting händer?

Visst är det säsongsbetonat, givet så är dom som jobbar i butikerna inga slavar dom vill åxå ha mat och åka hem till familjen, MEN, varför inte lösa detta på ett enkelt och smidigt sätt?

Dom flesta handlare klagar på liten omsättning under lågsäsong, det kan man väl förstå, men ta då bort överflödig personal under lågsäsong för att sedan dimensionera för högsäsong?
Enkelt, s.k. projektanställning...
Alla vi som jobbar med eget/ beslutsfattande position vet vad det kostar att ha folk på "golvet" med arbetsgivaravgifter, försäkringar mm...det är ju inte för inte som det alltid är på tapeten på nyheterna att folk ska få dojjan...det är just dom anställda som kostar pengar för ett företag.

Det är är inte så enkelt med att ta in "projektanställning". Där kan man tappa otroligt bra personal och åter igen står då kunder och blir besvikna då man förlorat en kunskapsperson. Att tro att projektanställning löser problemet låter enkelt men i verkligheten inte enkel.

Mao dimensionera efter efterfrågan, gå bara in till en mc-handlare under dec-feb så ska ni nog få se ett antal armbågar hängandes över disken och alla blir överlyckliga över att se en främmande själ, detta har OFTA hänt mig och på många olika ställen..har man då inte missat lite i sin bemmaningsplan kan man undra?

Det är nog sällan miss i bemmaningensplanen men förekommer nog. På flera butiker inom olika branscher är det folktomt på kunder en dösäsong men personal har mycket att fixa till nästa säsong och reda ut från högsäsong.

Och bekymmret med att ta in folk bara på en höft som måste fråga dom ordinarie vilket sinkar alla, är bara ett klassiskt svepskäl..har företagsledningen någon hum om driften av firman så tar man in folk INNAN säsongen och lär upp så var det problemet löst.

Ta in folk INNAN och lära upp är en kostnad som vanligt. Många tror att butiker överlag som inte är kedjor kan plocka in personal hur som. En butik
jag arbetat på försöket verkligen på alla sätt till sommaren ta in personal för täcka upp alla kunder som var där just för sommaren (båtbutik vid en hamn).
Det kostade massor och slutade med att den firman inte kunde finnas kvar. Tappade personal när man hade säsongsanställda som valde att ta fasta arbeten i stället till året där på och verkligen hade koll på allt och kosta butiken att lära upp.

Nästa problem är att det är svårt att "hitta dugligt folk" brukar det låta som ännu ett svepskäl för att slippa lösa problemet..
Även detta är enkelt..vad folk som jobbar vill ha är pengar, inte äran att få jobba, med detta så är det inte sagt att det ska handla om fanatsilöner men kapar man på dom som är överflödiga under lågsäsongen har man medel att disponera under högsäsong, svårare än så är det inte..handlar bara om att göra budgeten på rätt sätt så funkar det.
Och betalar man anständig lön får man också kompetent personal, vilket också gynnar företaget då man får lite omsättning på personalen, aldrig bra att ha samma folk år ut och år in på samma arbetsuppgifter..

På detta sätt bedrivs ett flertal detaljistföretag som är säsongsbetonade som jag har god insyn i och det funkar alledes utmärkt.

Om nu detta resonemang håller, varför görs då inget?
Jag tror mycket bottnar i att mc-handeln är en liten sluten bubbla där alla känner alla i braschen, nu börjar bubblan spricka pga konkurrens från online-handlare, utländska handlare, vilket jag tror behövs för många gånger så sitter dom svenska handlarna fast i sina positioner med avtal med stelbenta generalagenter osv.
Samt att ett detaljist företag, speciellt ett säsongsbetonat MÅSTE vara extra måna om sin kunder, flexibla, för att överhuvudtaget överleva, för vad hjälper det med flashiga lokaler, mycket prylar, men ingen som handlar?

Personligen har jag sett många företag gått omkull pga av just kostander för personal vid extrabehov.
Det är så lätt tror jag att sitta och säga hur man skulle kunna göra när man inte har facit i handen och dom rätta värdena. Jag personligen tror att det är svårt att driva just säsongsbetonade butiker. Båtbutiken hade mycket bra kundservice och var mycket omtyckt. Men dom håll hög nivå om sommaren och ägaren gick nästan helt själv under dödsäsong för att spara in pengar.
Såhär efteråt har han insett att han skulle gjort på ett annat sätt. Han största problem som han säger var att inte ha kvar kompetent personal på heltid.

Visst finns det många företag som är rena drömföretaget. Men går alla dessa att jämföra med varandra. Ta tex Ikea och en del Mac D, hur långa och många köer är det inte där jämt under högtryck, hur lätt kommer man fram i telefon till dom och svarar dom ens på mail? Självklart kan det finnas företag/butiker som är "dumsnåla" och inte tar in folk. Men mång gör nog vad dom kan med.
Lika så är det bra med online försäljning och konkurans. Men man ska då jämföra med att det är online man handlar och det finns även där en del svårigheter när man kanske fått fel, reklamationer eller man vill ha personlig hjälp.

För att återgå till huvudfrågan. Jag tror att vilken butik det än är försöker dom svara men att en del kan ha brist på personal, om det är av ren "dumsnålhet" eller inte kan inte jag svara på.

duckie skrev:
"Alla"?

Det finns väl massor av folk som gärna jobbar hela somrarna och ägnar sig åt annat på vintern (säsongsbetonat arbete på vinterort, ledighet, pluggande m.m.), så så jävla svårt ska det väl inte vara att anställa lite sommarjobbare.

Syftade nog på omförflyttning av fast personal och inte sommarjobbare

Men visst det borde gå att lösa en sommarjobbare tycker man,om inte annat till att sköta andra saker i butiken som att göra beställnigar och packa upp varor och slå i kassan även om dom inte har en jätte djup produktkunskap från början.

Edit: Och ja,jag kanske har ålderdomliga värderingar :hihi

Men utan fast jobb blir det ingen lägenhet eller lån.

Last edited:
duckie skrev:
"Alla"?

Eftersom jag varit med och anställt säsongbetonat folk så kan jag säga att det är skitsvårt. Speciellt när dom ska ha bra kunskap inom det företaget sysslar med. I det fall jag varit med kan man inte bara ta in lilla Sven-Bertil som vill sommarjobba eller vinterjobba och han inte har djupare kunskap.

Långa farbron skrev:
Syftade nog på omförflyttning av fast personal och inte sommarjobbare

Men visst det borde gå att lösa en sommarjobbare tycker man,om inte annat till att sköta andra saker i butiken som att göra beställnigar och packa upp varor och slå i kassan även om dom inte har en jätte djup produktkunskap från början.

Absolut. Jag begär inte att få prata med en hjärnkirurg med twinvana - jag vill bara boka en tid! Det borde vilken plattskalle som helst klara av att fixa.

De e skit lätt... gå in på en mc butik... kolla in dem... sätt dig i deras kläder,
Klarar du av att göra det de gör 8h om dagen 5-7 dgara i veckan så får du klaga...

Liwa1 skrev:
Eftersom jag varit med och anställt säsongbetonat folk så kan jag säga att det är skitsvårt. Speciellt när dom ska ha bra kunskap inom det företaget sysslar med. I det fall jag varit med kan man inte bara ta in lilla Sven-Bertil som vill sommarjobba eller vinterjobba och han inte har djupare kunskap.

Varför behöver de ha en massa kunskap? Det skulle väl va ypperligt att ha en person där som kan svara i telefon (som kan boka tid, svara på om grejen kommit eller inte, ta emot meddelanden om denne person inte kan svara på denna djupt komplicerade teknikfråga), packa upp varor, ev skicka varor etc.

AleX skrev:
De e skit lätt... gå in på en mc butik... kolla in dem... sätt dig i deras kläder,
Klarar du av att göra det de gör 8h om dagen 5-7 dgara i veckan så får du klaga...

Men...de klarar ju inte av det. Det är ju det som är grejen.

Varför svarar aldrig mc-handlare i telefonen?
På de är svaret: dom ser vem som ringer :D, eller så är det för att dom har så sahht..s mycket att stå i nu när "alla" bikes kommer på i sista stund att dom kanske skulle ha servat sin hoj i år OCKSÅ.

Det hela med sommarjobbar är ju också en förtronde fråga,vem vill släppa någon som man inte känner på för stor uppdrag.

Klarar dom av det eller går det åt helvete.

Men enl min erfarenhet så brukar folk växa med sin uppgift.(då först och främst män,om dom inte är för fulla :rolleyes: :näsblod )

Last edited:
duckie skrev:
Jag har vid två tillfällen behövt komma i kontakt med mc-firma, för att köpa grejer/kolla leveranstid och boka service. Olika firmor.

MEN DET GÅR FAN INTE ATT KOMMA FRAM VIA TFN!

Är det nån slags kodex bland mc-firmor att inte svara i telefonen, inte ha något tfnsvarameddelande eller nånting - bara låta signalerna eka ut i tomma intet?

varför sänker man bilstereon när man åkt vilse? varför trycker man hårdare på fjärrkontrollen till tvn när batterierna börjar ta slut? ingen vet det är bara så..... :)

Jag tycker mig se att det finns riktiga experter och proffs här :tomten

Ni borde öppna butik själva eftersom ni har svaren som ingen annan verkar kunna tillämpa. Starta upp nåt nu och bli rika, till nästa säsong har ni alla sveriges hojåkare som kunder eftersom Ni vet hur man ger service och hanterar personal.

Saken är Biff, jag ska handla av Er nästa år :)

/Nitrous

duckie skrev:
Varför behöver de ha en massa kunskap? Det skulle väl va ypperligt att ha en person där som kan svara i telefon (som kan boka tid, svara på om grejen kommit eller inte, ta emot meddelanden om denne person inte kan svara på denna djupt komplicerade teknikfråga), packa upp varor, ev skicka varor etc.

Nu måste jag bara säga....tänk till lite på det du skrev ;)

Skulle du uppskatta att ringa en mc-handlar som ska boka tid för din hoj på service som inte vet hur lång tid en 1000 mila service tar, vad det kostar, vet knappt vad som ingår i en service och bokar den en dag där han tror att verkstaden hinner med och sen när du ska hämta hojen är den inte klar för att den personen som inte har kunskap inte hade koll på att det tog längre tid och att man inte kan boka 17 jobb samma dag.

Att lämna lappar till redan hårt överhoppad annan personal är ju att sätta mer käppar i hjulet och stanna upp dom än mera.

Har man skitbråttom med svaren så masa er iväg till en butik och få besked eller produkten direkt på disken.

Har man inte bråttom, ja va fan vi lever i ett fett IT-samhälle. Telefon är stenålder. Har butiken en hemsida så har dom garanterat en email som anges på sidan. Skicka mail, invänta svar... låt svaret serveras istället för att jaga så nervöst. Kommer inget svar, kontakta någon annan.
Det fina med mail är att samma fråga kan ställas i samma ögonblick till 10 st olika handlare.
Den som svarar först har uppenbarligen bra service eller lite o göra.
Lite senare har några fler svarat och då vet Du vart du ska beställa från och vilket pris som var bäst.

Enkelt.

Men det kanske bara är jag som gör så :va , dom som inte bevarar mail ignorera jag totalt.

/Nitrous

Det finns företag som lever på att svara i Tfn när andra inte kan och att låta någon annan ta hand om bokningar för service och svara på frågor när ordinarie personal är upptagen kan inte vara så märkvärdigt.

1LiterDuckEater skrev:
varför sänker man bilstereon när man åkt vilse? varför trycker man hårdare på fjärrkontrollen till tvn när batterierna börjar ta slut? ingen vet det är bara så..... :)
:lol :lol

Pertan skrev:
Det finns företag som lever på att svara i Tfn när andra inte kan och att låta någon annan ta hand om bokningar för service och svara på frågor när ordinarie personal är upptagen kan inte vara så märkvärdigt.

Öh och samlar på hög massor frågor som ord personal ska svara på sedan och det hinner dom ju med just då...
Samt teletjäns (callcenter) och andra är ju billiga...

Nä, nu ger jag mig i denna fråga.
Det finns många som ser att driva ett företag som enkelt och lätt som en plätt, speciellt då det är vinter eller sommarbetonat. Hoppas ni startar firma så handlar jag där hos er om ni finns i närheten och har det jag ska ha
:banana

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...