Varför svarar aldrig mc-handlare i telefonen?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag har vid två tillfällen behövt komma i kontakt med mc-firma, för att köpa grejer/kolla leveranstid och boka service. Olika firmor.

MEN DET GÅR FAN INTE ATT KOMMA FRAM VIA TFN!

Är det nån slags kodex bland mc-firmor att inte svara i telefonen, inte ha något tfnsvarameddelande eller nånting - bara låta signalerna eka ut i tomma intet?

duckie skrev:
Jag har vid två tillfällen behövt komma i kontakt med mc-firma, för att köpa grejer/kolla leveranstid och boka service. Olika firmor.

Är det nån slags kodex bland mc-firmor att inte svara i telefonen, inte ha något tfnsvarameddelande eller nånting - bara låta signalerna eka ut i tomma intet?

känner igen det.. dom har väl fullt upp nu när säsongen e i gång!

duckie skrev:

Ja, de flesta MC-firmor har aldrig hört talas om uttrycken "professionellt bemötande" och "kundfokus".

Dom har högsäsong och har för lite anställda i butiken.

Men rent generellt så håller jag med dig,det suger att ringa till en Mc-affär eller överhuvudtaget behöva gå in i en och handla.

Känslan är likadan som på en söndagsmorgon när man vaknar efter en kväll på krogen,rånad,förnedrad och ibland en känsla av att man blivit lurad.

Stog för ett tag sedan utan för en Mc-butik i GBG och väntade tillsammans med 4-5 andra på att den skulle öppna efter den hade haft lunchstängt.

Klockan gick och ingen kom 5 min...10 min....15 min över tiden då kom det 2 grabbar som kom velade i en bil och gick lite nochalant fram och mummlade -va har dom inte låst upp än?

Sen låste dom upp dörren och hälsade på sin kollega som stog bakom disken inne i affären.

Fet risk att man handlar något där.

Last edited:
Hoppas det inte va jag?
Försöker möta alla förfrågningar på alla möjliga tider på dygnet och situationer.
Men det är inte lätt alltid.
Men annars kan jag hålla med att det ofta är svårt att komma fram.

(har ju inte direkt en mcfirma men säljer ju till samma fölk,, och duckie får gärna ringa ändå.. :tungan ) :) :) :)

Beroende på vilken mc-firma man kontaktar/besöker upplever jag det som man blir olika bemött på.

Vad som dock är oerhört viktigt för mig som kund är att NÄR jag väl får kontakt med dem så vill jag att de skall ha fokus till 100% på mig och att det får ta den tid jag som kund behöver. Detta gör att jag som kund accepterar att jag kan få stå och vänta tills det blir min tur oavsett hur stressad jag än må vara.

Sammtidigt inser jag ju då också som kund att om det är fullt av människor i lokalen som pockar på mc-handlarens uppmärksamhet samtidigt som jag ringer så får jag vackert vänta tills den personal som finns är klara med de kunder som fn. finns i lokalen och kanske redan har väntat i 10 - 20 min. innan jag ringer! Dvs. vad det ofta är frågan om är personalbrist!

Ringer man mitt på en arbetsdag är dock förutsättningarna större, enl. min erfarenhet, att komma fram än om man ringer på eftermiddagen eller lördag.

Lycka till!
// Niklas

Jag tror att det är ett generellt problem för alla inom "Handel".

Pröva att ringa till Onoff t.ex.! Samma sak där.
Dom prioriterar nog alla kunderna i butiken först och sen telefonen. Går EJ att ha någon/några anställda för att endast svara i telefon, finns nog ingen ekonomi för sånt tror jag.

Skicka mail till butiken och be att bli uppringd, skriv att du såg en mc där i helgen som du vill köpa. Ringen ingen upp så snart dom kollat av mailen så ÄR det verkligen dålig service :4skrika

/Nitrous

Ja förstår era åsikter, MEN tänk en gång till...
Har ni gått in i en Mc-butik under högsäsong? Det är väldig svårt att hinna med att ge kunderna i butiken den hjälp dom behöver och samtidigt hinna svara i telefon.

Om ni skulle åka till en butik och du står och väntar o verkligen behöver hjälp skulle ni då bli så glada om den försäljaren som du väntar på helt plötsigt sätter sig i telefon.

NeO skrev:
Ja förstår era åsikter, MEN tänk en gång till...
Har ni gått in i en Mc-butik under högsäsong? Det är väldig svårt att hinna med att ge kunderna i butiken den hjälp dom behöver och samtidigt hinna svara i telefon.

Om ni skulle åka till en butik och du står och väntar o verkligen behöver hjälp skulle ni då bli så glada om den försäljaren som du väntar på helt plötsigt sätter sig i telefon.

Efter att ha gjort 4 år i färgbutik "förr i tiden" som lika säsongsbetonat som MC då 80% av färgförsäljningen sker under april-augusti så kan jag säga,vi man så kan man.

Alla har en bärbar telefon och lite finess så går det bra.

Sen har jag då aldrig varit inne i in MC-butik som har 10-15 kunder i kö,på sin höjd 4-5 åt gången.

Är man 3 st i en butik så funkar det 2 kör bara kunder,en svara i telefon och löser det praktiska dvs beställningar och dagliga rutiner.

Sen man hjälper dom andra när man får luckor i sitt eget jobb.

Problemet är felaktiga rutiner och slapphet efter att ha gått och dragit hela vintern utan kunder.

Jag har kört butiker själv med endast en sommarjobbare som hjälp och haft dagsomsättningar på ca 40-50 000 och ändå kunnat ge folk god service,då har dock telefonen fått stryka lite på foten.

Visst man får skita i lunchen och äta när man är ute på lagret för att hämta något.

Men det GÅR.

Last edited:
Argh jag blir galen!!!!!!!!!!!

kan de åtminstone ha ett meddelande som beskriver deras öppettider eller att man kan få lämna meddelande eller så. Som det är nu vet man ju fan inte om de ens FINNS KVAR!

Och nej, jag kan inte åka dit - det är för långt.

Tro mig det kan stå ca 10pers i kö i en mc butik.

Men men. Mitt tips är att maila och be att bli uppringd som Nitrous sa eller så åker man in till butiken! Men om man verkligen vill ringa så ring inte mitt på dan, ring på morgonen, då har man oftast inte lika mycket folk i butiken.

Last edited:
NeO skrev:
Man svarar i den mån man har tid!

Tro mig det kan stå ca 10pers i kö i en mc butik.

Men men. Mitt tips är att maila och be att bli uppringd som Nitrous sa eller så åker man in till butiken! Men om man verkligen vill ringa så ring inte mitt på dan, ring på morgonen, då har man oftast inte lika mycket folk i butiken.

Ok jag tänker inte argumentera imot dig.

Men vidhåller med en dåres envishet att det handlar bara om rutiner och vilja.

:)

Långa farbron skrev:

Framförallt vilja och intresse; mer ointresserad butikspersonal än i MC-butiker har jag aldrig upplevt i någon annan butik. Ärligt talat, det måste väl vara roligare att jobba i butik om man bemöter kunderna med ett leende?

Långa farbron skrev:

Okej då! :)

Men ja tror alla mc butiker önskar att dom kunde svara på alla samtal.

andersbrink skrev:
Hur svårt är det att välja en firma som man är nöjd med som kund?
Jag hittade en i USA. Trevliga, tillmötesgående, snabba, kunniga och professionella. Raka motsatsen till svenska handlare alltså. Att dom dessutom ligger på riktigt bra priser är bara en bonus.

Visst vore det väl bra om kunder fick stå i kassan och vänta och vänta och vänta medans dom tillbringar dagen med att svara på telefon/mail istället för ge service till kunder på plats.....

Sen vore det ekonomiskt försvarsbart att anställa en som bara svarar på telefon/mail....

Eller som många säger, anställ flera, ta in en sommararbetare under högsäsongen då. Jovisst skulle kunderna på en mc-butik uppskatta en sommararbetar som måste fråga ord. personal hela tiden och lämna över kunder och inte kan svara på fråger i telefon.....

För visst är det brist på serviceandra hos butikerna och inte en hög press med högt tempo under några få månader per år...

Det fungerar bäst med att köra slut på personalen och skita i luncher för dom och låta dom arbeta under högsäsongen från ca 8-21 6 dagar i veckan och att dom är helt normala personer som inte behöver få mat i sig under dessa månader och inte sova eller vila med, för dom kan ju gå i ide under vintern....

Bästa vore ju om alla mc-butiker har så pass många anställda att det aldrig är kö för kunderna, att dom svarar på varje mail, varje samtal, ger rabatter som alla kunder ska pruta till sig på vad dom än köper (mc-butik = utomlands och pruta) och ha en service utan like och där kunderna alltid har rätt, aldrig är dom som är otrevliga och inte förstår att man på butiker måste ha en del regler som gäller. Och med allt detta ha låga priser och speciellt lika låga typ i Stockholm som lilla butiken som har allt i sitt garage utan dyra hyreskostnader och mindre sortiment och att detta med ger vinst så butiken kan överleva. Det fungerar ju.....

Personligen tror jag att mc-butiker gör vad dom kan för hinna med kunder vid disk, telefon och via mail. Visst finns det ibland att man råkar ut för dålig service men jag kan inte jämföra det med att det är svårt att nå dom via t ex telefon.

Bäst är om man kan åka in till en butik är den erfarenhet jag har under högsäsongen.

valmers skrev:
Ärligt talat, det måste väl vara roligare att jobba i butik om man bemöter kunderna med ett leende?

Ja, fast bara om kunderna ger dig samma bemötande. Många tror att säljare är robotar som inte tar åt sig om man som kund är otrevlig och översittartyp. Kommer det in en trevlig kund till mig så är det mycket roligare att hjälpa kunden och man känner att man får en personlig kontakt. Vid dessa tillfällen tycker man att det är riktigt kul att jobba.
Detsamma gäller ju naturligtvis för säljaren!!! Man kan ju inte som säljare stå och hänga i ett hörn och undvika kunder när det finns folk som vill ha hjälp. Man kan ju heller inte vara spydig och nonchalant och sen förvänta sig att kunden kommer tillbaka efter att ha rekomenderat affären till alla sina vänner :rolleyes:
Har jobbat som säljare i många år och det är första intrycket som färgar ett kundbemötande (för mig ialla fall).
Det är inte min mening att predika eller leka moralkärring för det finns ju lika många beteenden som människor! Jag är ju oxå kund när jag inte jobbar så att säga.
Men det är ett intressant ämne ialla fall även om jag gick lite off topic här..hehe..sorry!

andersbrink skrev:
Hur svårt är det att välja en firma som man är nöjd med som kund?

Hur lätt är det att hitta någon ?
Närmsta som tillhanda håller lite trygghet och service är 5 eller 7 mil bort.

Utav dom som finns här i GBG skulle jag säga ingen,och jag har inga högre krav man behöver inte ens vara trevlig mot mig ,bara professionel.

Ge mig rätt saker,på den tiden som det lovas att det tar och ljug inte när ni gjort fel,jag betalar vad det kostar och tjatar inte om priser,försöker vara så smidig och tillmötesgånde som jag bara kan,jag åker gärna flera gånger utan att gny,jag förstår att allt inte finns hemma.

Edit.

Och ja, jag handlar numera nästan allt via Ebay eller postorder.

Last edited:
Detta fenomen med mc-handlare som är busy busy under säsong är väl lika gammalt som Stonehenge..

Dock vad som förbryllar är att VARJE år är det samma visa..men ingenting händer?

Visst är det säsongsbetonat, givet så är dom som jobbar i butikerna inga slavar dom vill åxå ha mat och åka hem till familjen, MEN, varför inte lösa detta på ett enkelt och smidigt sätt?

Dom flesta handlare klagar på liten omsättning under lågsäsong, det kan man väl förstå, men ta då bort överflödig personal under lågsäsong för att sedan dimensionera för högsäsong?
Enkelt, s.k. projektanställning...
Alla vi som jobbar med eget/ beslutsfattande position vet vad det kostar att ha folk på "golvet" med arbetsgivaravgifter, försäkringar mm...det är ju inte för inte som det alltid är på tapeten på nyheterna att folk ska få dojjan...det är just dom anställda som kostar pengar för ett företag.

Mao dimensionera efter efterfrågan, gå bara in till en mc-handlare under dec-feb så ska ni nog få se ett antal armbågar hängandes över disken och alla blir överlyckliga över att se en främmande själ, detta har OFTA hänt mig och på många olika ställen..har man då inte missat lite i sin bemmaningsplan kan man undra?

Och bekymmret med att ta in folk bara på en höft som måste fråga dom ordinarie vilket sinkar alla, är bara ett klassiskt svepskäl..har företagsledningen någon hum om driften av firman så tar man in folk INNAN säsongen och lär upp så var det problemet löst.

Nästa problem är att det är svårt att "hitta dugligt folk" brukar det låta som ännu ett svepskäl för att slippa lösa problemet..
Även detta är enkelt..vad folk som jobbar vill ha är pengar, inte äran att få jobba, med detta så är det inte sagt att det ska handla om fanatsilöner men kapar man på dom som är överflödiga under lågsäsongen har man medel att disponera under högsäsong, svårare än så är det inte..handlar bara om att göra budgeten på rätt sätt så funkar det.
Och betalar man anständig lön får man också kompetent personal, vilket också gynnar företaget då man får lite omsättning på personalen, aldrig bra att ha samma folk år ut och år in på samma arbetsuppgifter..

På detta sätt bedrivs ett flertal detaljistföretag som är säsongsbetonade som jag har god insyn i och det funkar alledes utmärkt.

Om nu detta resonemang håller, varför görs då inget?
Jag tror mycket bottnar i att mc-handeln är en liten sluten bubbla där alla känner alla i braschen, nu börjar bubblan spricka pga konkurrens från online-handlare, utländska handlare, vilket jag tror behövs för många gånger så sitter dom svenska handlarna fast i sina positioner med avtal med stelbenta generalagenter osv.
Samt att ett detaljist företag, speciellt ett säsongsbetonat MÅSTE vara extra måna om sin kunder, flexibla, för att överhuvudtaget överleva, för vad hjälper det med flashiga lokaler, mycket prylar, men ingen som handlar?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...