Detta fenomen med mc-handlare som är busy busy under säsong är väl lika gammalt som Stonehenge..
Dock vad som förbryllar är att VARJE år är det samma visa..men ingenting händer?
Visst är det säsongsbetonat, givet så är dom som jobbar i butikerna inga slavar dom vill åxå ha mat och åka hem till familjen, MEN, varför inte lösa detta på ett enkelt och smidigt sätt?
Dom flesta handlare klagar på liten omsättning under lågsäsong, det kan man väl förstå, men ta då bort överflödig personal under lågsäsong för att sedan dimensionera för högsäsong?
Enkelt, s.k. projektanställning...
Alla vi som jobbar med eget/ beslutsfattande position vet vad det kostar att ha folk på "golvet" med arbetsgivaravgifter, försäkringar mm...det är ju inte för inte som det alltid är på tapeten på nyheterna att folk ska få dojjan...det är just dom anställda som kostar pengar för ett företag.
Mao dimensionera efter efterfrågan, gå bara in till en mc-handlare under dec-feb så ska ni nog få se ett antal armbågar hängandes över disken och alla blir överlyckliga över att se en främmande själ, detta har OFTA hänt mig och på många olika ställen..har man då inte missat lite i sin bemmaningsplan kan man undra?
Och bekymmret med att ta in folk bara på en höft som måste fråga dom ordinarie vilket sinkar alla, är bara ett klassiskt svepskäl..har företagsledningen någon hum om driften av firman så tar man in folk INNAN säsongen och lär upp så var det problemet löst.
Nästa problem är att det är svårt att "hitta dugligt folk" brukar det låta som ännu ett svepskäl för att slippa lösa problemet..
Även detta är enkelt..vad folk som jobbar vill ha är pengar, inte äran att få jobba, med detta så är det inte sagt att det ska handla om fanatsilöner men kapar man på dom som är överflödiga under lågsäsongen har man medel att disponera under högsäsong, svårare än så är det inte..handlar bara om att göra budgeten på rätt sätt så funkar det.
Och betalar man anständig lön får man också kompetent personal, vilket också gynnar företaget då man får lite omsättning på personalen, aldrig bra att ha samma folk år ut och år in på samma arbetsuppgifter..
På detta sätt bedrivs ett flertal detaljistföretag som är säsongsbetonade som jag har god insyn i och det funkar alledes utmärkt.
Om nu detta resonemang håller, varför görs då inget?
Jag tror mycket bottnar i att mc-handeln är en liten sluten bubbla där alla känner alla i braschen, nu börjar bubblan spricka pga konkurrens från online-handlare, utländska handlare, vilket jag tror behövs för många gånger så sitter dom svenska handlarna fast i sina positioner med avtal med stelbenta generalagenter osv.
Samt att ett detaljist företag, speciellt ett säsongsbetonat MÅSTE vara extra måna om sin kunder, flexibla, för att överhuvudtaget överleva, för vad hjälper det med flashiga lokaler, mycket prylar, men ingen som handlar?