Varför sporthoj som brukshoj?

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
körde min sons R1a 00a 150 hk till jobbet i dag, har provkört några gånger tidigare, normalt kör jag en Sportster med 82 rwhk och 115 nm, det är ju två totalt olika hojar och körstil, visst r1an går bra om man kör på höga varv men normal körning i trafik är den fruktansvärd obekväm och lite slö.
Min fråga till er som har liknande hoj och inte kör bana, varför har man en sån hoj till brukskörning :va kan lova att på en normal svensk slingrig 70 väg går det köra lika fort med en nakenhoj med hälften av effekten, vad är det som lockar att betala så mycket i försäkring??
 
Det handlar om att kunna stå vid fiket och berätta att man har en hoj med närmare 200hk som gör 300 rakt fram.
 
Upplevd status, uppmärksamhet, förverkligande av något man alltid önskat sig, känsla, utseende osv osv osv

Alla har ju sin egen anledning till att man kör hoj och sitt eget sätt att använda hojen. Det handlar sällan om att på billigast sätt köra så snabbt som möjligt på 70-vägar.

Jag står ut med att det är lite obekvämt att köra den korta biten till jobbet med hojen för att kunna använda samma hoj även till banåkning. Det är bara på bana jag trivs med att KÖRA hoj överhuvud taget. Jag är för skraj för att köra så fort på 70-vägar att det ens börjar bli inspirerande.
 
Jag köpte min R1:a för fyra år sen (när jag då inte körde bana) för att den är snygg och allt annat såg ut som stryk enligt mig. Det är den japanmaskin som passar för oss icke-dvärgar på > 185cm.

Idag när jag bara kör den på bana tycker jag den är ultrakass på gata och letar efter en chopper att köra gata med istället.
 
Klart att gammel-rettor är slöa. :tungan
Kör en ny med crossplane motorn istället så slipper du varva som en tok och är dessutom snyggast vid korvlådan. :fakta
 
Personligen bytte jag från ett tungt blybatteri till ett lätt sportbatteri häromdagen, men hojen ville inte starta.
Varför byter man till lättviktsbatterier egentligen, när de gamla blyaccarna fungerar jättebra för vanliga hojåkare? :3freak:crash
 
Vill kunna köra i 90 utan att blåsa av hojen :D
 
Jag kör hoj med själva vetskapen om hur den KAN framföras om jag vore såpass bra att köra, vilket jag iofs inte är.
Det är på bana som hojen blir rolig, visst är det kul att köra fort rakt fram men det kanske är 3ggr/år som det är kul numera.

Däremot så har jag provkört ett helt gäng hojar och känner inte alls igen mig i det du skriver. Har aldrig upplevt "glädje" på gatan på det sättet på annat än en Supermotard. HD´s, nakna hojar och glidare ger mig absolut ingenting och om jag eller nån annan kör "fortare" på nåt sånt eller nåt annat har aldrig jag brytt mig om iallafall.

Det är föraren som kör fort och inte hojen.
 
Vi som har motorväg till jobbet då? :D
Fast det är klart, nu kör jag ju en sporttourer med 140 häst och 110 nm vrid så det är ju definitivt ingen retta.
 
Helt rätt, till vanliga hojar fungerar bly batteri bra, har slutat sälja till sådana och säljer enbart till dragracing hojar numera där vikten har betydelse.

Personligen bytte jag från ett tungt blybatteri till ett lätt sportbatteri häromdagen, men hojen ville inte starta.
Varför byter man till lättviktsbatterier egentligen, när de gamla blyaccarna fungerar jättebra för vanliga hojåkare? :3freak:crash
 
Jag gillar att köra aktivt, vilket har ganska lite med hastighet att göra. Det krävs dock en känsla av bra kontroll och det har man på en sporthoj. Man sitter i en aktiv körställning, ramen är stadig, bromsarna i regel bra.

Visst, man kan köra undan på en Sportster också, men den har ändå fokus på andra saker, ( Ljud , utseende ) och ska man uppdatera den så kostar det ordentligt med flis.
 
Hur kan du våga åka sportser? Dom ligger ju absolut i topp i statistiken gällande tutlurningar.. Jag skulle inte våga.
Din hoj måste ju vara minst lika opraktisk på väg och därav passa bättre på bana. Dels ha koll på cykel och övrig trafik men även ha en jävla koll efter dolda tutlurarfällor. Det måste ju vara en jäkla utmaning på en slingrig 70-väg.

Kom och gör oss sällskap på banan vettja! :tummenupp
 
Skulle jag hälsa på er på banan skulle jag självklart ta R1an....det är ju just det som är poängen...frågan är varför man vill ha en sådan hoj på gatan...Påstår inte heller att Sportstern är optimal på något sett, råkar ha en bara


Hur kan du våga åka sportser? Dom ligger ju absolut i topp i statistiken gällande tutlurningar.. Jag skulle inte våga.
Din hoj måste ju vara minst lika opraktisk på väg och därav passa bättre på bana. Dels ha koll på cykel och övrig trafik men även ha en jävla koll efter dolda tutlurarfällor. Det måste ju vara en jäkla utmaning på en slingrig 70-väg.

Kom och gör oss sällskap på banan vettja! :tummenupp
 
Skulle jag hälsa på er på banan skulle jag självklart ta R1an....det är ju just det som är poängen...frågan är varför man vill ha en sådan hoj på gatan...Påstår inte heller att Sportstern är optimal på något sett, råkar ha en bara

Dom ser bra ut :)
 
Helt rätt, till vanliga hojar fungerar bly batteri bra, har slutat sälja till sådana och säljer enbart till dragracing hojar numera där vikten har betydelse.

Men du förstår min poäng antar jag?
Personligen har jag förståelse för att vilja köra något kompromisslöst.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top