Varför slirar kopplingen?

Vanlig vajer på Bladen.
Jag hade själv en Blade 92a och efter lite tirm så fick jag också problem med slirande koppling men styvare fjädrar löste problemet.

skruvis skrev:
hummmm? Firebladen har väl som Hurricanen dvs. hydraulisk koppling?
 
Finns normalt specat min. längd på fjädrarna. Är dom så korta ska dom bytas.
Som nån sa, fjädrarna kostar inte mer än lite olja, värt ett försök, iaf om man mekar själv.

Sen kan man lätt fixa brickor för att öka fjädertrycket/minska inspända längden.
(Om fjädrarna redan håller på att ge upp så är det ingen bra ide...)
2 mm brickor funkar nog, men mät helst så att fjädrarna inte bottnar då.
(Se till att brickorna verkligen trycker ihop fjädrarna o inte gör att skruvarna inte går att skruva in lika långt; isf meningslöst och kan ge skrap i kopplingskåpan.)

Eller sätt dit en extra stållamell (billiga), även det ökar trycket.
/u
 
Lånar tråden lite jag med, hur länge ska lameller hålla ?
samma problem på hondan efter 2900mil
står inget om det i serviceboken
 
Hur såg kopplingkorgen ut då? Kanske är den som är sliten så att lammellerna inte kan röra sig som dom ska
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top