Varför slår ventilerna i kolven?

andersbrink skrev:
Det finns bara ett alternativ till att anlita någon som tar moderata 2700 att få det fixat, köp en begagnad vevaxel. Att göra jobbet själv enstaka gånger lönar sig inte.

Vad jag förstår så kostar det 2700-4500 kr för hela jobbet, dvs att man lämnar in motorn som den är. Den bästa lösningen som jag ser det är att riva motorn själv (men man bör ha någon kunnig som kan instruera om man inte gjort det förrut), skaffa renoveringssats och lämna in vevpartit till en firma som är insatt på området och byter. Är alltid bra med nya frächa lager.

Pebl skrev:
Kamdrevet på insugskammen Kan vrida sig på yz/wr400 eftersom drevet är pressat på kamaxeln, detta skulle kunna orsaka problemet. Eller så har du gammal och lång kamkedja.
Presic det hände på min 426a . Drevet vred sig cirka 35grader på insug kammen. frågar du Yamaha så vet dom inget,har aldrig hört nått heller.
Mät med grad skiva och klocka när ventilerna börjar öppna , tror det skall va 113 grader före ÖD.

/Per

Nesse skrev:
Ventilerna är inte närmast kolven vid ÖD. Avgasventilerna är närmare kolven strax före ÖD och insugsventilerna strax efter ÖD exakt när beror på hur kamprofilen ser ut. Det brukar också vara närmare mellan insugsventiler och kolv än mellan avgasventiler och kolv beroende på att insugskammen brukar vara "vassare"

Nä kolven är inte närmast i ÖD, Men kolven ska vara i topp när man ställer in kammen. Det var det han frågade om....

Men herregud förstår ni inte att killen måste byta däckluft? Det är ju garanterat lösningen på alla vår-problem!

Ska jag va seriös så hade jag kollat kedjan och spännaren väldigt noga precis som folk har sagt, har haft problem med dessa saker och det är inte alltid jättelätt att upptäcka.

magic_johnson85 skrev:
En intressant teori, kan du utveckla den lite? Var menar du att jag ska mäta upp ett spel på min 1mm?
Det är ingen teori alls; så mycket praktik det kan bli.
Ang. spelet: Du ska kolla att du överallt kan trycka ner ventilerna minst 1 mm mer än vad kammen gör
innan dom tar i kolven.
Det kritiska området är när insugsventilerna öppnar, dvs. en bit före ö.d och ev. en liten bit efter.
(Före ö.d. 'möter' ju kolven insugsventilen sas. Efter ö.d. skulle ev. ventilen 'hinna ifatt' kolven,
kolven står ju stilla i ö.d.)
Bara vrida veven lite i taget i det området (vrid alltid åt rätt håll !) och kolla.

Men är vevstaks- eller kolvbultslager kass så räcker inte den testen.
Däremot 'tar' den en feltimad kam, helt oberoende av varför den är feltimad.
/u

magic_johnson85 skrev:
Jag ringde och pratade med en kille i verkstaden på Mascot Motor, som är auktoriserade på Yamaha.
Han trodde stenhårt på vevlager, men sa även att drevet på kamaxeln kunde ha flyttat sig vilket det tydligen kan, men troligen inte i mitt fall då jag inte haft en motorras.

På bilderna kan man se på kolven att ventilerna lämnat spår efter sig i sotet.

/björn

Titta på sotet på kolvtoppen så ser du att den vart i topplocket ...Ventil avtrycken är bara sekundär skador ., du har en rasad stake/lager , kolla om inte övre k-ringen är "nitad" pga islag... :död

Dr.Bike skrev:
ca 7-10 gr. e. öd är den kritiska sektorn.
Jo, vid närmare eftertanke (o lite hjälp...) så är det nog efter ö.d. för insug.
Annars skulle kolv-ventilkontakten blir betydligt häftigare....
(Fast jag skulle kolla från 0 gr. e. ö.d.)
/u

SSDD skrev:
Titta på sotet på kolvtoppen så ser du att den vart i topplocket ...Ventil avtrycken är bara sekundär skador ., du har en rasad stake/lager , kolla om inte övre k-ringen är "nitad" pga islag... :död

Mjaäe, jag håller inte riktigt med där. Kolven ser hel och snygg ut. Kikar man lite närmre så är det kanske kolvringarna du misstar för det som skulle ha slagit mot toppen. Jag misstänker samma som föregående, dvs att kamdrevet har flyttat på kamaxeln.

ulf_lundin skrev:
2008384 Antar detta är orginal-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111833

Ventilerna tar ju uppenbarligen i kolven. Är du nyfiken kan du ju känna på kolv-ventilspelet.
Kolla genom att trycka ner ventilen tills det tar emot, gör det runt/innan ö.d.,
alltså det ö.d. där insuget just öppnar.
Skulle tro att du nånstans mellan 20-30 gr före och vid ö.d. känner att spelet är nära noll.
Min. spel bör ligga nånstans över 1 mm, iaf INTE runt 1/10 mm.

Är vevstaks- el. kolvbultslagret åt skogen funkar inte metoden ovan så bra.

Vid ö.d. ska (vanligen) insug o avgas vara ungefär lika mycket öppna, är det inte så talar det för överkuggning.
1 kugg brukar motsvara ca 25 gr, så det är inte svårt att märka.
/u

Ett litet inlägg bara : 25 grader/kugg????
Då skall det enbart var ca 15 kugg på kamdreven!!
Nja,,så är det nog inte,,eller?
Hälsar Mogens.

Hej.
En tanke bara :
Var växlar du nånstans??
Vid vilket varv?
Jag menar om du,,som de flesta, varvar alldeles för långt,,så hinnar inte ventilerna att stänga,,och då blir det som du beskrivar.
Jag menar,,om hojen ger max-effekt vid,,säj 12000 r/min,,och man drar den till 14-15000,,eller missar en växel,,(=20000? kanske,,he he), då kan man nog förstöra det mesta.
Hälsar Mogens.

turbobiker44 skrev:
2050605 Ett litet inlägg bara : 25 grader/kugg????
Då skall det enbart var ca 15 kugg på kamdreven!!
Nja,,så är det nog inte,,eller?
Hälsar Mogens.

Hej.
En tanke bara :
Var växlar du nånstans??
Vid vilket varv?
Jag menar om du,,som de flesta, varvar alldeles för långt,,så hinnar inte ventilerna att stänga,,och då blir det som du beskrivar.
Jag menar,,om hojen ger max-effekt vid,,säj 12000 r/min,,och man drar den till 14-15000,,eller missar en växel,,(=20000? kanske,,he he), då kan man nog förstöra det mesta.
Hälsar Mogens.

Nix .. eftersom kamtiming mäts i vevaxelgrader så blir det x 2 (30) kuggar
= 24 grader

eller som på Hayabusan 34 kuggars kamdrev vilket ger 21 graders förskjutning
vid ett kugg på kammen

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back