Varför ska ventiljustering behövas??

Last edited:
Mig veterligen så brukar rallynissarna byta ut de hydraliska lyftarna mot mekaniska när de börjar trimma rejält, för det är det enda som håller. Verkar då rimligt att anta att det är av denna anledning som MC-motorer i de flesta fall har mekaniska. Sen så behöver även hydraliska lyftare också justeras så småningom, men det är ett helt annat tillvägagångssätt, och behövs nog inte göras förrän motorn har gått väldigt långt. Själva "spelet" som en hydralisk lyftare har är inte speciellt mycket, och därför påverkar slitage även dessa.

Sen att verkstäderna tar betalt även om de inte justerar nånting, jag tror 90% av jobbet är att frilägga lyftarna för att kunna justera, själva justeringen är nog gjort på ett kick efter det. Men visst... om det är som ni säger att det väldigt sällan faktiskt behöver justeras, så... Men fråga er själva, skulle ni köpa en hoj med ofullständig servicebok? Skulle ni lita på säljarens ord, att han säger att "han justerade själv"? De flesta gör väl inte det, vilket medför att man har sänkt värdet på hojen markant.

Lotus har utvecklat ett system för elektrisk-hydraulisk ventilstyrning. Alltså inte det som tidigare beskrivits i tråden utan de har slängt ut kamaxel, vippor etc helt och hållet och varje ventil fungerar alltså i princip som en hydraulisk cylinder på en grävmaskin (fast lite snabbare får man hoppas). Det ger möjlighet att ställa ventillyft och öppningstid individuellt för varje ventil helt steglöst. Ska ge mer upp till 30% mer effekt och renare avgaser. Hörde första gången om det för c:a 6-7 år sen. Varför det inte finns tillgängligt på marknanden ännu är mer än jag vet.

http://www.all4engineers.com/index....653268/site=a4e/lng=en/do=show/alloc=33/id=45
http://www.greencarcongress.com/2006/03/lotus_engineeri.html
http://www.pistonheads.com/news/article.asp?storyId=7005

-edit- för att vara on-topic, med Lotus system behövs alltså ingen ventiljustering över huvud taget eftersom det inte finns något spel någonstans.

Last edited:
philsson skrev:
2086876 Jag tycker då inte att den ser ut att ha ovanligt högt topplock. :va

Samma motor som i den modell som i Sverige kallades CBX 750.

KentW

Last edited:
jayjay skrev:
2086888
Sen att verkstäderna tar betalt även om de inte justerar nånting, jag tror 90% av jobbet är att frilägga lyftarna för att kunna justera, själva justeringen är nog gjort på ett kick efter det.

Det kan jag inte hålla med om. För att kolla spelet behöver jag bara lyfta ventilkåpan och vrida runt motorn till lite olika lägen. För att justera ska man få av kamaxlarna, undvika att tappa ner kamkedjan, byta shims, sätta ihop det hela, fundera en stund över om kamkedjan verkligen ligger rätt, mäta spelen igen. Har man otur har det inte blivit riktigt rätt ändå, så då får man göra om allt igen. Ganska mycket mer jobb än att bara mäta och konstatera att spelen är OK, tycker jag. Jag skulle säga att 20-30% av jobbet är att komma åt kamaxlarna, det är ju sedan det lite "svettiga" jobbet börjar, när man faktiskt kan göra bort sig ordentligt om man inte tänker sig för.

Med hydraliska ventillyftare e det lättare o få ventilsläpp de är därför rallynissaran använder mekaniska lyftare..

De flesta anledningarna är redan nedskrivna, så för att sammanfatta och poängtera....

Lindén skrev:
Metall slits. Mc motorer har ett annat varvtal.

Det total ventilspelet bestäms av #1 spel mellan ventiltalrik och ventilsäte, #2 mellan ventil och kamaxel och i de fall det finns vipparm #3 även där.

I det teoretisk exemplet nedan antas tre punkter.

Har du en fabriksmonteringstolerans på 5 hundradels (0.05) milimeter och en förslitning på 0.01 mm per 10000 km så har du efter 2000 mil ökat spelet med drygt det dubbla.

Ju mer man varvar en motor, desto större krafter utvecklar den. Inte bara den effekt man kan få ur den utan även internt. Generellt sett varvas MC-motorer dubbelt så högt som bilmotorer. Vilket skulle kunna antas ger minst dubbla förslitningen.

Hydrauliska lyftare slutar vara effektiva över ca 6-7000 vpm. Vilket gör att de fungerar utmärkt på customhojar och i bilar, men mindre bra i sporthojar.

Dr.Bike skrev:
Min slutsats var: De tar svinaktigt bra betalt för de servicar där ventiljustering ingår iaf - oavsett om de utfört den eller inte.

Betalning tas ut för nedlagd tid, inte för utfört arbete. Går tyvär inte att driva ett företag lönsamt på annat sätt.

Har du en Fajjerbläjd? Ser ut så på din avatar...
För att kontrollera ventilspelet på en sådan måste man;
Ta bort kåpor och bensintank, delar av kylsystemet, luftburk, tändspolar och tändstift, utvändiga oljekanaler till ventilkåpan, motorkåpa på höger eller vänster sida för att kunna dra runt veven och slutligen ventilkåpan.
(Jag har säkert missat något...)

Skulle en ventil behöva shimsas om måste kamaxeln lyftas bort...

Och så ska allt ihop igen. Det tar tid tyvärr!

Jag har hört någonstans att stora servicen på en VFR800Fi V-tech ska ta 16 timmar...

Aleleo skrev:
Duke IIan jag hade där rödmarkeringen börjar vid 8500rpm. Och den ska justeras var 500e mil!

Om jag inte missminner mig har DukeII:an skruvjusteringar på vipparmarna. Dessutom är det en stånka med 4-ventilstopp. Den blir varm den....

Aleleo skrev:
Det känns som att idag 2006 så borde utvecklingen kommit längre. Kan det vara så att de vill ha kvar det för att det gynnar deras återförsäljare?

Men vänta nu. Det är ju hojköparna som vill ha så hög effekt i så små motorer som möjligt!

/Johan

Man kan inte jämföra en shimsad topp med en med vippor som trådskaparen nästan gör. Vippor är en helt annan konstruktion som är mer känslig för glapp och behöver justeras oftare på en stånka. En flercylindrig motor har oftast (nuförtiden) dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) och där har man således inga vipphelveten :) Sen är ju justeringen på en Duke en barnlek som tar ca. 30-60min beroende på skicklighet och erfarenhet.

Visst skulle man med dagens teknologi kunna bygga ett ventilsystem som är helt underhållsfritt men hur skulle det se ut storleksmässigt osv osv.
Själva grundkonstruktionen på en motor är ju precis likadan som för hundra år sedan och det verkar vara det som funkar än :3freak

Nexor skrev:
2087138 Man kan inte jämföra en shimsad topp med en med vippor som trådskaparen nästan gör.

Menar inte att (medvetet iaf. :) ) jämföra på det sättet. Vet knappt skillnaden. Syftet med tråden var att reda ut en fundering. Och då vänder man sig dit kunskapen finns! :Bugar

Nexor skrev:
Man kan inte jämföra en shimsad topp med en med vippor som trådskaparen nästan gör.

Vist kan man göra det! Iaf om man pratar Ducati. Alla modeller har överliggande kam, vipparmar och shims. :)

/Johan

Hej
Ja jag håller med flera inlägg ovan. Hydrauliska lyftare används ju på hojmotorer som går långsamt, tex de flesta moderna HD. Mitt trim ligger tex på gränsen, dvs jag har hydrauliska lyftare, men inte original utan race dito från Jim's. Vid högre varv och med kammar men mer lyft så sätter många HD-gubbar in stela lyftare. Vid en viss gräns så får nämligen hydraulerna i en HD problem, som jänkarna kallar oil surge. Lyftarna blir svampiga på höga varv helt enkelt.
Många som åker trimmad HD på gatanväljer ofta en sk hydraulkam dvs en kam som är mild nog att gå med hydrauliska lyftare, så att man slipper gå över gränsen till det extra pill det innebär att justera ventiler. Tror att lösningen på sporthojar är att komponera ihop en ventilmekanism med materialval och konstruktion som gör att ventiljusteringen kan göras mer sällan än idag. Ett steg är ju att tex att undvika vikten från en vippa som redan nämts. Ducces konstruktion är ju annars elegant får jag erkänna, racemotorerna har ju inte ens den lilla fjädern utan stänger det sista lilla spelet endast med hjälp av gastrycket, men de Duccarna lär ha högre tomgång än gatcyklarna
Tror jag..
/J

Last edited:
Det är konstigt att en del av er får betala för ventiljustering trots att den inte utförs... Hur vet ni det? Är det bara rykten ni hört eller är det faktiskt bevisat?

(Detta gäller CBR-modellerna)
Min lokala handlare tar ca 4700:- för den service där ventilerna också ska kollas...men om de ska justeras tillkommer 2 timmars arbete då kammarna måste plockas av.

De andra servicarna ligger priset under 2000:- men då är det en jäkla massa mer grejor som ska bytas på den dyrare som stift, luftfilter, bromsolja och glykol. För att inte tala om hur mycket som ska tas isär för att mäta ventilspelet... (tid är pengar som alla vet)

Det jag vill komma fram till är att att det "borde" vara osannolikt att man tar betalt för justering när den inte utförs. Jag vet att många tror det då den servicen är dyrare.

//Linus

chili skrev:
2089076 Det är konstigt att en del av er får betala för ventiljustering trots att den inte utförs... Hur vet ni det? Är det bara rykten ni hört eller är det faktiskt bevisat?

(Detta gäller CBR-modellerna)
Min lokala handlare tar ca 4700:- för den service där ventilerna också ska kollas...men om de ska justeras tillkommer 2 timmars arbete då kammarna måste plockas av.

De andra servicarna ligger priset under 2000:- men då är det en jäkla massa mer grejor som ska bytas på den dyrare som stift, luftfilter, bromsolja och glykol. För att inte tala om hur mycket som ska tas isär för att mäta ventilspelet... (tid är pengar som alla vet)

Det jag vill komma fram till är att att det "borde" vara osannolikt att man tar betalt för justering när den inte utförs. Jag vet att många tror det då den servicen är dyrare.

//Linus

Jag vet av erfarenhet både från fall där det gått fel och från vänskap med en större Mc handlare att de täljer guld med yxa på ventilservicarna på många modeller.
På dagens sportcyklar rör sig ventilerna väldigt lite så länge det inte är fabrikationsfel så att de går ner sig massor och orsakar ras eller kompbrist. Detta vet handlarna därför är det inte helt ovanligt att man skippar justering även om ventilen behöver är trånga samt i en del fall skippar man kollen helt då man har bråttom och cykeln visar inga symptom på inkorrekt ventilspel (tickningar/kompbrist). Då känns det lite trist att betala massor för att handlaren verkligen skall justera ventilerna

Nu skall jag berätta historien om min kamrat svante
Han kan inget om motorcyklar men skulle givetvis ha sig en japansk sprtcykel, gick till en större sydsvensk handlare och hittade sig en beggad cykel som gått ett par tusen mil men med fullstämplad bok och stora servicen nygjord. Svante slår till och kör glad i hågen runt två säsonger innan han kommer hem till mig och klagar på att den inte går riktigt som den borde.
Det visar sig att den misständer och går allmänt illa, demontera och ur med stiften och vad ser man, de überdyra iridiumstiften som skulle bytts på storservicen sitter fortfarande i, vid en nogrannare granskning visar det sig att färgplomberingen på motorfästet från fabriken fortfarande sitter kvar. Handlaren som fullservat cykeln sen den var ny har altså varken bytt stift eller bemödat sig att så mycket som öppna för att kolla ventilspelet trots att förre ägaren betalt åtskildiga tusenlappar för att detta skulle göras.....

Det finns ju t.ex. inga (moderna) bilar där man behöver lämna in den för en dylik service!

Nån som har en bra förklaring? :confused:[/QUOTE]

Även moderna bilar med en våldsam litereffekt utan turbo måste ventiljusteras.. hade en bmw m3 i 2 år det kostade 8500kr varannan gång på stor service och 10500kr varannan... mellan dom var det en fjuttig 1200kr service.. alltså ska man ha ut massa hk ur en motor som inte ska väga flera hundra kilo för mycket så måste det justeras..

*/ ?>
Back