De flesta anledningarna är redan nedskrivna, så för att sammanfatta och poängtera....
Lindén skrev:
Metall slits. Mc motorer har ett annat varvtal.
Det total ventilspelet bestäms av #1 spel mellan ventiltalrik och ventilsäte, #2 mellan ventil och kamaxel och i de fall det finns vipparm #3 även där.
I det teoretisk exemplet nedan antas tre punkter.
Har du en fabriksmonteringstolerans på 5 hundradels (0.05) milimeter och en förslitning på 0.01 mm per 10000 km så har du efter 2000 mil ökat spelet med drygt det dubbla.
Ju mer man varvar en motor, desto större krafter utvecklar den. Inte bara den effekt man kan få ur den utan även internt. Generellt sett varvas MC-motorer dubbelt så högt som bilmotorer. Vilket skulle kunna antas ger minst dubbla förslitningen.
Hydrauliska lyftare slutar vara effektiva över ca 6-7000 vpm. Vilket gör att de fungerar utmärkt på customhojar och i bilar, men mindre bra i sporthojar.
Dr.Bike skrev:
Min slutsats var: De tar svinaktigt bra betalt för de servicar där ventiljustering ingår iaf - oavsett om de utfört den eller inte.
Betalning tas ut för nedlagd tid, inte för utfört arbete. Går tyvär inte att driva ett företag lönsamt på annat sätt.
Har du en Fajjerbläjd? Ser ut så på din avatar...
För att kontrollera ventilspelet på en sådan måste man;
Ta bort kåpor och bensintank, delar av kylsystemet, luftburk, tändspolar och tändstift, utvändiga oljekanaler till ventilkåpan, motorkåpa på höger eller vänster sida för att kunna dra runt veven och slutligen ventilkåpan.
(Jag har säkert missat något...)
Skulle en ventil behöva shimsas om måste kamaxeln lyftas bort...
Och så ska allt ihop igen. Det tar tid tyvärr!
Jag har hört någonstans att stora servicen på en VFR800Fi V-tech ska ta 16 timmar...
Aleleo skrev:
Duke IIan jag hade där rödmarkeringen börjar vid 8500rpm. Och den ska justeras var 500e mil!
Om jag inte missminner mig har DukeII:an skruvjusteringar på vipparmarna. Dessutom är det en stånka med 4-ventilstopp. Den blir varm den....
Aleleo skrev:
Det känns som att idag 2006 så borde utvecklingen kommit längre. Kan det vara så att de vill ha kvar det för att det gynnar deras återförsäljare?
Men vänta nu. Det är ju hojköparna som vill ha så hög effekt i så små motorer som möjligt!
/Johan