Varför ska man ha raceväxlat?

Men vad fan, nu blir jag också sugen. Givetvis rädd för att man ska peta i tvåan istället för fyran vid en utgång av en kurva men det kanske är lika bra att ta tjuren vid hornen. Jag är ju fortfarande så jävla långsam på bana så det är kanske bäst att ta detta innan man får upp farten mer.

Min kåpa är också ivägen för att jag ska kunna vända på växlarna! jag har ställbara supertuffrejspinnar men kan inte vända pga kåpan till lill-drevet. Man behöver alltså inte ha den här??? Då kan ju jag också köra tyyffväxlar!

Tycker också det verkar lite obehagligt att köra utan kåpa på framdrevet, om man vurpar och får in dojan eller fingar (Fråga mig inte hur den krashen ser ut men men )

Vad heter den kåpan till framdrevet på engelska? Ska söka på ebay och köpa en extra och modda.

Last edited:
hur många här har vurpat då när de växlar ner istället för upp under duktigt nerlägg?
(gilla inlägg såna fall)

Men vad fan, det känns nästan onödigt att ens beställa en extra.
Ni som kör race, ni har väl ingen sån här kåpa?

Jag skruvar bort och lägger på hyllan, får väl tvätta lite oftare?

Men vad fan, det känns nästan onödigt att ens beställa en extra.
Ni som kör race, ni har väl ingen sån här kåpa?

Jag skruvar bort och lägger på hyllan, får väl tvätta lite oftare?

Jag blev lite osäker nu, så det är inte 100%..

Men jag har nog den kåpan. Tillsammans med PP-racepinnar+raceväxlat :tummenupp

Nu kör jag ju inte race men kör utan kåpan av flera orsaker.
Lätt att hålla rent och upptäcka ev oljeläckage.
Lätt att kolla skick på framdrevet och att ha koll på att det sitter där det ska.
Tufft :)

Komplettera med en QS så slipper ni riskera att växla fel, Kör själv raceväxlat på racern, gatväxlat på allt annat! provat med raceväxlat även på gatan men det funkar inte o det finns ingen anledning heller, precis somm MOZZ säger så blir det fel så fort man inte kör maximalt på bana!

Komplettera med en QS så slipper ni riskera att växla fel

:va Hur kan en QS ta bort risken för att växla fel? De gånger jag gjort fel har det varit när jag ylat ur bajken på trean, dippat av gasen och dragit i TVÅAN!!!!!!!!!!!!! istället för att trycka i fyran. Djevlarrr vad det varvade!!! Att det höll och inte blev ventil/kolvsallad av allt som rör sig!!!

Och om jag hade haft QS hade väl jag fortfarande kunnat dra i tvåan???...

En racefråga då...

Visst finns det QS:s som växlar automatiskt vid ett visst varvtal?

Borde man inte med fördel kunna köra "normalväxlat" då, låta QS:n växla upp själv, och trampa NER växlarna vid bromsning?

Win-Win?

NEJ! det kan du inte! du kommer ut ur böjen håller stumt, glömmer att du har raceväxlat o försöker LYFTA pedalen men eftersom du har QS bryts inte tändningen (QS funkar ju bara åt ett håll) o så länge du inte blippar av på gasen är det omöjligt att växla! men naturligtvis... glömmer du även av att du har QS så.....

NEJ! det kan du inte! du kommer ut ur böjen håller stumt, glömmer att du har raceväxlat o försöker LYFTA pedalen men eftersom du har QS bryts inte tändningen (QS funkar ju bara åt ett håll) o så länge du inte blippar av på gasen är det omöjligt att växla! men naturligtvis... glömmer du även av att du har QS så.....

Var det ett svar till mig?

Nu är extra kåpa beställd från ebukten. totalt 170:-
Vad ska man ha för verktyg för att skära i denna tro? tips?

Vad säger besiktningen om att man kör utan framdrevskåpan? Jag har ännu inte testat att besikta på det viset, men tänkte göra det i vår.

En racefråga då...

Visst finns det QS:s som växlar automatiskt vid ett visst varvtal?

Borde man inte med fördel kunna köra "normalväxlat" då, låta QS:n växla upp själv, och trampa NER växlarna vid bromsning?

Win-Win?

Förstår inte riktigt hur du menar. Men om den ska växla automatiskt, utan din input, så behöver med stor sannolikhet något desto mer avancerat i kombination med en solenoid (el dyl) som skickar i växeln åt dig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti