Varför ska man ha raceväxlat?

Jag åkte raceväxlat på en av mina tidigare maskiner.

Rent spontant så känns det bättre med "vanligt" växlat, då jag hade en tendens till att sparka i nästa läge.

Skit bakom spakarna med andra ord.

Vilka då? Biaggi i WSBK är den enda jag kan komma på rent spontant, men det är fler alltså?

Var tvungen att goggla ;) John Hopkins HADE vart fall normalväxlat.
Men får inga fler bra/fler träffar än Biaggi och John.
Men det skall vara någon till om jag inte är felinformerad.

Jaha, det är väl nu man ska krypa till korset och erkänna att bara för att det var så jäkla coolt att ha raceväxlat på sin cbr 600, så trampade man åt fel håll i ingången till torpar'n på Sviesta.
Jäklar vad ont det gjorde.

Fortfarande idag så händer det att jag trampar åt fel håll på bana om jag har en gatväxlad hoj.
Obalans i pallet :va

Själv har jag varit sugen ett tag på att byta till raceväxlat men problemet är kåpan vid framdrevet som behöver moddas eller bytas ut... så det har inte blivit av än men jag lär nog göra det så småningom.

Fixade raceväxlat på min föra hoj som var en Fireblade 929 och det var riktigt bra!! Fattar inte heller varför det inte är så på alla hojar från början!`? :död

HAde inte engelska hojar växeln på höger sida (och fotbroms på vänster) med ettan upp för en miljon år sedan? Eller åtminstone på 50-talet??? Eller var det italienska? Som man sedan fick modda om med meckliga länkage för att få reglagen på "rätt" sida?

den sitter där bara för att ta bort race-känslan.

sen pirrar det rätt kul när man känner kedjan slipa ner sneakerserna. :banana

Så tillbaka till min ursprungsidé, avvakta tills jag får tummen ur och köper en ersättningskåpa på ebay och modifierar den. :)

Ptja, jag misstänker att kåpan sitter där för att skydda mot smuts och dylikt... jag kanske har fel men så tänker jag. :)

Säkert, jag har kört utan i alla tider och det är inte smutsigare än vanligt om man kan sköta sin kedja som folk.

Och vad man ska in med foten där att göra kan jag inte begripa :)

Säkert, jag har kört utan i alla tider och det är inte smutsigare än vanligt om man kan sköta sin kedja som folk.

Och vad man ska in med foten där att göra kan jag inte begripa :)

Nja, foten in där håller jag väl med om... men vem vet vad som händer i högst stressade situationer.

Sen att det blir skitigt är en sak, men jag tvättar hojen ganska ofta och att spruta vatten där lär nog inte vara så himlarns bra kan jag tänka mig... visst, det är ju inte med högtrycken men ändå.
Men får väl se när det väl är dags att börja pilla lite... :)

Jag har "raceväxlade" PP-pinnar från den här säsongen.

Den stora anledningen för min del är att jag tycker att det är obehagligt att pilla in foten under pinnen för att växla upp i t ex vänsterkurvor (och för den delen "svårt" att nå in med foten under pinnen i högerkurvor).

Enklare att bara trampa ner.

Provade raceväxlat i slutet på förra säsongen och det blev mycket bättre flyt på banan (när man inte gjorde bort sig) Till i år kommer både gat och banhoj vara raceväxlade för att minska risken för felväxlingar. :-)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti