FettSnok
96% enligt läkaren
Varför är det inte önskvärt med tidigt ladd på hoj. Man vill väl att den ska börja ladda vid så låga varv som möjligt. För gat-karaktär är det ju inte så kul med död hoj fram till 8000 varv för att sedan få en spark i![]()
Antar att jag missförstått dig... Utvecka gärna![]()
nja, alltså om man tittar på byggen med monstruösa effekter så är aggregaten "ordentligt" tilltagna, här kan man säkert råka ut för "sent ladd".
Med tidigt ladd menar jag av den typen där det inte blir hanterbart för resterande mekaniska delar i motorn. Ju tidigare ladd, desto högre cylindertryck under längre tid, desto mer vrid som gör att hojen enkom lyfter hjulet... Fördelen med "sugmotorrör" som jag ser det är ju att hojen är just INTE död även innan ladd. Dvs den går som en "vanlig hoj" sen ökar laddet succesivt säg vid halva maxvarvet. Ligger man där, borde man ha ett långt körbart register utan att den beter sig explosionsartat i lågregistret. Men, detta är än en gång vad jag önskar och vill ha. Jag vill inte ha 1.6bar vid 3000rpm, det går bara sönder då...
Med långa rör(läs rätt avstämda) är min uppfattning att man kan skapa sig ett bredare register samtidigt som man har en körbar maskin även under atmosfärstryck. Här kan man nog påstå att luftburken spelar en stor roll också, men det är en annan diskussion...