Varför ser man aldrig sådan grenrör i sverige? #bild#

Varför är det inte önskvärt med tidigt ladd på hoj. Man vill väl att den ska börja ladda vid så låga varv som möjligt. För gat-karaktär är det ju inte så kul med död hoj fram till 8000 varv för att sedan få en spark i :arsele
Antar att jag missförstått dig... Utvecka gärna:tummenupp

nja, alltså om man tittar på byggen med monstruösa effekter så är aggregaten "ordentligt" tilltagna, här kan man säkert råka ut för "sent ladd".

Med tidigt ladd menar jag av den typen där det inte blir hanterbart för resterande mekaniska delar i motorn. Ju tidigare ladd, desto högre cylindertryck under längre tid, desto mer vrid som gör att hojen enkom lyfter hjulet... Fördelen med "sugmotorrör" som jag ser det är ju att hojen är just INTE död även innan ladd. Dvs den går som en "vanlig hoj" sen ökar laddet succesivt säg vid halva maxvarvet. Ligger man där, borde man ha ett långt körbart register utan att den beter sig explosionsartat i lågregistret. Men, detta är än en gång vad jag önskar och vill ha. Jag vill inte ha 1.6bar vid 3000rpm, det går bara sönder då...
Med långa rör(läs rätt avstämda) är min uppfattning att man kan skapa sig ett bredare register samtidigt som man har en körbar maskin även under atmosfärstryck. Här kan man nog påstå att luftburken spelar en stor roll också, men det är en annan diskussion...

Borde inte ett avstämt (typ 4-1) grenrör ha sina fördelar om man bygger för hög sugmotoreffekt med vassa kammar och bra portad topp och kör med en såpass stor turbo att avgasmottrycket ligger lika som eller lägre än laddtryck? Då jobbar ju motorn i princip som en sugmotor igen och jag vet ju bara på min gamla härk vilken skillnad i vrid det blir med turbogrenröret monterat utan turbo jämfört med originalsystemet.

Nu är det kanske ointressant på en sporthoj där man kan yxa ihop ett system som ändå ger mer effekt än gemene man klarar av, men för strippkörning där man vill ha mycket pulver och ett körbart register så finns det väl fördelar med en så hög grundeffekt som möjligt och ett relativt lågt laddtryck jämfört med en mer standardutformad motor och höga laddtryck?

Testat av Erik Marklund i slutet av 80 talet med en stor turbo och Twin flow (okej inte riktigt 4-1 då..) Turbon var monterad där stötdämparen sitter på en vanlig hoj.Mycket pulver efter 100 m på strippen..Såg ut att vara långsam i spoolupen vilket säkert berodde på turbons storlek och att aggregaten inte var lika effektiva då..

Titta på bilder från den verkliga turboeran då de använde turbo i F1 det pratas om 1500hk i kvalmotorerna på 1500cc. På dessa har de långa grenrör av "sugmotortyp" fast med annan design av kollektorn..

Men som alla vet som byggt en turboanläggnig på hoj så blir bristen på plats en avgörande faktor i designen...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!