Varför ser man aldrig sådan grenrör i sverige? #bild#

Mästare i OT. Lägg ner! Tråden handlar om det grenrör ni ser i inlägg 1 inte hurvida det finns hojar med rad femmor.

Har också sett detta grenrör innan och funderar lite på om det inte är funktionsdugligt om man bara vill överladda litegrann och inte tänker bli snabbast på strippen. Fler åsikter i ämnet skulle vara trevligt!
 
Mästare i OT. Lägg ner! Tråden handlar om det grenrör ni ser i inlägg 1 inte hurvida det finns hojar med rad femmor.

Har också sett detta grenrör innan och funderar lite på om det inte är funktionsdugligt om man bara vill överladda litegrann och inte tänker bli snabbast på strippen. Fler åsikter i ämnet skulle vara trevligt!

Jo, det finns lite fler synpunkter.

Bara för att slippa hugg från dom som vill fortsätta gnälla på röret så upprepar jag vad alla redan sagt att det är en strömingsmässig katastrof även om det inte borde behöva nämnas fler gånger.
Men en fördel som ingen nämnt är att turbon hamnar nära cylindrarna så avgaserna hinner inte sjunka så mycket i temperatur. Och turbo tar sin energi i första hand från avgasernas värme.

Att pulserna krockar spelar ingen roll för två vågor som passerar varandra påverkar inte varandra. Dom superponeras men sedan dom väl passerat varandra är dom som före igen.

Dessutom rör sig tryckvågor oberoende av vinklar och det är bara avståndet och temperaturen som styr när och var dom infaller.

Ettans och fyrans cylindrar kommer inte blåsa in i varandra av den enkla anledningen att dom inte har avgastakterna samtidigt och även om dom hade det så skulle trycket i de bägge cylindrarna vara högre än mot turbon så avgaserna strömmar naturligtvis ut dit det är lägst tryck.
När fyrans avgasventil öppnar har tryckvågen från ettan studsat ett tiotal gånger i det här korta röret så det är inte av betydeles att disskutera dessa tryckvågor.

Det är alltså större sannolikhet att pulsen från ettans cylinder går in i fyrans cylinder på ett normalt 4-1-system pga att de längre rören gör att det stämmer bättre överens i tiden.

Öppna motorhuven på en personbil med turbo och titta. Grenröret är sällan bättre än så här och dom fungerar ju uppenbarligen så det gör säkert detta grenrör också. För som någon sa tidigare i tråden att några hästar förlust kanske inte spelar så stor roll när man har 250hk i en hoj.
 
Mästare i OT. Lägg ner! Tråden handlar om det grenrör ni ser i inlägg 1 inte hurvida det finns hojar med rad femmor.

Har också sett detta grenrör innan och funderar lite på om det inte är funktionsdugligt om man bara vill överladda litegrann och inte tänker bli snabbast på strippen. Fler åsikter i ämnet skulle vara trevligt!

Visst fan funkar det, i USA sätter dom ju ibland turbon längst bak på avgasröret och det fungerar också, fast sämre såklart.

Röret i första inlägget är dåligt ur flösessynpunkt, men för att ge 50hk extra behöver man inte ett optimerat rör utan kan dra fördel av att röret är kompakt och låter turbon hänga högt.

Ska man ha ut det absolut sista motorn kan ge så ska man ha ett ormbo.
 
Mästare i OT. Lägg ner! Tråden handlar om det grenrör ni ser i inlägg 1 inte hurvida det finns hojar med rad femmor.

Har också sett detta grenrör innan och funderar lite på om det inte är funktionsdugligt om man bara vill överladda litegrann och inte tänker bli snabbast på strippen. Fler åsikter i ämnet skulle vara trevligt!

Bra rutet! Det vore kul att få igång lite diskussion om turbogrenrörsdesign då det är ett intressant ämne och en motordel som kan förändra motorkaraktären mycket. På bilsidan är det ju lättare eftersom det finns plats för pulssplit och bättre längder på piporna, men med en returoljepump så verkar det ändå gå få till hyfsade grenrör på hojar.

Är det någon som vet ifall det gjorts några experiment med en hojmotor med 4-1 systemet kvar och turbon satt efter kollektorn? Bortsett från att det blir praktiskt omöjligt att ha turbon där så borde det vara en betydligt bättre grenrörsdesign med långa fina runners. På volvos rödfyror t.ex. så är ju en längd på 65cm bäst enligt Sävarmodellen.
 
Långa rör funkar bara/bäst om du kan hålla kvar värmen i dom. Jag har provat, laddet kom 2000 varv senare när turbon satt under svingen mot när den satt vid toppen. Toppeffekten blev dock detsamma eftersom wastegaten ändå släpper ut tryck då, så behöver man inte massa vrid på låga varv så kvittar det (till en viss gräns givetvis).
Fast vissa får ju pulver med långa rör också! http://www.youtube.com/watch?v=FfigFSHZh1c&feature=channel_page
 
Om någon tagit fiats femcylindriga radmotor och sedan byggt en motorcykel runt den... Men då den är stor i förhållande till mc-motorer vanligtvis lär det troligen inte bli så lyckat resultat.
Visste inte att de hade en femcylindrg.

Mästare i OT. Lägg ner! Tråden handlar om det grenrör ni ser i inlägg 1 inte hurvida det finns hojar med rad femmor.

Har också sett detta grenrör innan och funderar lite på om det inte är funktionsdugligt om man bara vill överladda litegrann och inte tänker bli snabbast på strippen. Fler åsikter i ämnet skulle vara trevligt!
Starta ett eget forum med bara de inlägg du tycker om.
 
Last edited:
Långa rör funkar bara/bäst om du kan hålla kvar värmen i dom. Jag har provat, laddet kom 2000 varv senare när turbon satt under svingen mot när den satt vid toppen. Toppeffekten blev dock detsamma eftersom wastegaten ändå släpper ut tryck då, så behöver man inte massa vrid på låga varv så kvittar det (till en viss gräns givetvis).
Fast vissa får ju pulver med långa rör också! http://www.youtube.com/watch?v=FfigFSHZh1c&feature=channel_page

Borde inte ett avstämt (typ 4-1) grenrör ha sina fördelar om man bygger för hög sugmotoreffekt med vassa kammar och bra portad topp och kör med en såpass stor turbo att avgasmottrycket ligger lika som eller lägre än laddtryck? Då jobbar ju motorn i princip som en sugmotor igen och jag vet ju bara på min gamla härk vilken skillnad i vrid det blir med turbogrenröret monterat utan turbo jämfört med originalsystemet.

Nu är det kanske ointressant på en sporthoj där man kan yxa ihop ett system som ändå ger mer effekt än gemene man klarar av, men för strippkörning där man vill ha mycket pulver och ett körbart register så finns det väl fördelar med en så hög grundeffekt som möjligt och ett relativt lågt laddtryck jämfört med en mer standardutformad motor och höga laddtryck?
 
Borde inte ett avstämt (typ 4-1) grenrör ha sina fördelar om man bygger för hög sugmotoreffekt med vassa kammar och bra portad topp och kör med en såpass stor turbo att avgasmottrycket ligger lika som eller lägre än laddtryck? Då jobbar ju motorn i princip som en sugmotor igen och jag vet ju bara på min gamla härk vilken skillnad i vrid det blir med turbogrenröret monterat utan turbo jämfört med originalsystemet.

Precis så är det! Lågt avgasmottryck, lagom stygga kammar och väl avstämt rör med en turbin som mäter större än "normalt". Det kallas "Sävarmodellen" hos de som håller på med experiment på bilsidan. Det funkar ruggigt bra.
Rent funktionell så är det ju sugmotoreffekten som ska klara av att driva turbin.
Sugmotorgrenrör med turbo blir nästa försök :tummenupp
 
LJag har provat, laddet kom 2000 varv senare när turbon satt under svingen mot när den satt vid toppen.

Ok, betyder alltså kortare grenrör tidigare ladd?
Påverkar konstruktionen motorkaraktären på något annat sätt?

Låt säga jag skulle vilja ladda min cbr 900 och bygga så enkelt som möjligt (skippa allt vad oljereturpump osv heter).
Säg att jag skulle ha som mål att öka effekter från 125 hästar till 180 med tidigt ladd vid 1 bar. Anta att jag använder en frekvent använd turbo typ td-04 eller vad den heter..

Skulle detta grenrör passa bra för det?
 
Bra rutet! Det vore kul att få igång lite diskussion om turbogrenrörsdesign då det är ett intressant ämne och en motordel som kan förändra motorkaraktären mycket. På bilsidan är det ju lättare eftersom det finns plats för pulssplit och bättre längder på piporna, men med en returoljepump så verkar det ändå gå få till hyfsade grenrör på hojar.

Är det någon som vet ifall det gjorts några experiment med en hojmotor med 4-1 systemet kvar och turbon satt efter kollektorn? Bortsett från att det blir praktiskt omöjligt att ha turbon där så borde det vara en betydligt bättre grenrörsdesign med långa fina runners. På volvos rödfyror t.ex. så är ju en längd på 65cm bäst enligt Sävarmodellen.

Hade inte Lennart zander turbon på utsidan av karossen på sin trehjuling?
Har bestämt för mig att det finns flera bilder i maximum boost på grenrör med minst 500mm långa primärpipor bla på en chevrolet indycar turbomotor.

vilket säger mig att det borde finnas stora fördelar som kompenserar för energibortfallet i pulserna med långa pipor.

Ok, betyder alltså kortare grenrör tidigare ladd?
Påverkar konstruktionen motorkaraktären på något annat sätt?

Låt säga jag skulle vilja ladda min cbr 900 och bygga så enkelt som möjligt (skippa allt vad oljereturpump osv heter).
Säg att jag skulle ha som mål att öka effekter från 125 hästar till 180 med tidigt ladd vid 1 bar. Anta att jag använder en frekvent använd turbo typ td-04 eller vad den heter..

Skulle detta grenrör passa bra för det?

Nej avgasflänsen på 2ans cylle är vänd åt fel håll:hihi

Allvarligt talat ska man gå igenom turbasinhoj processen kan man lika gärna göra det på riktigt så slipper man bli avhängd av nyare literhojar lik förbannat.
merarbetet är ändå det lilla i sammanhanget.
 
Jo, det finns lite fler synpunkter.

Bara för att slippa hugg från dom som vill fortsätta gnälla på röret så upprepar jag vad alla redan sagt att det är en strömingsmässig katastrof även om det inte borde behöva nämnas fler gånger.
Men en fördel som ingen nämnt är att turbon hamnar nära cylindrarna så avgaserna hinner inte sjunka så mycket i temperatur. Och turbo tar sin energi i första hand från avgasernas värme.

Tackar! Detta gav iaf MIG en bättre uppfattning!



Starta ett eget forum med bara de inlägg du tycker om.

:arsele
 
Precis så är det! Lågt avgasmottryck, lagom stygga kammar och väl avstämt rör med en turbin som mäter större än "normalt". Det kallas "Sävarmodellen" hos de som håller på med experiment på bilsidan. Det funkar ruggigt bra.
Rent funktionell så är det ju sugmotoreffekten som ska klara av att driva turbin.
Sugmotorgrenrör med turbo blir nästa försök :tummenupp

Nu provat på bilmotor men ett original gjutjärnsgrenrör med i stort sett twinexit men turbon hade ingen twinentry gentemot ett extraktorrör med lagom långa (~ 45cm) pipor gav ladd vid lägre varvtal med långa piporna och sedan mindre mottryck.

Men det kan ju ha berott på mindre perfekt optimerat originalrör.

Var vanliga standardkammar etc.
 
Tidigt ladd i all ära, men på en hoj är det väl inte direkt önskvärt. Att klara av att hantera mängden avgaser under ladd är betydligt mer intressant. Man ska inte låta grenröret vara korken i hålet, det ska ju turbon stå för helt enkelt.
För varje riktningsförändring som gaserna gör förlorar de värme. Ju rakare rör dess mindre värmeförluster samt strömningsförluster. Tänk själv, det är ju böjarna på avgasröret som börjar lysa först.. Här förlorar man smaskig energi som istället kunde knuffat på fläkten. Men, det är ju min åsikt :D

För att citera en som lyckats bra med sina överladdningar, Jens G;
"Grenrörets utformning på en turbomotor är ofta viktigare än vad man kan tro. En grundregel som är lika sann på sugmotorer som på turbomotorer är, att desto mer sugmotor-effekt/liter desto noggrannare måste grenröret utformas. Snäll kam = enkla grenrör, elak kam = svåra grenrör."

Och här Rolle finner du nog ditt svar, kammens betydelse. Och eftersom vi nu bygger på hojar med relativt hög sugmotortrimning med generellt "elaka" kammar med aggressiv profil och rejäla lyft, torde grenröret en stor betydelse.
Men som sagt, åter igen är detta min misstanke.. Orginal grenrör brukar skvallra som det heter.
 
Last edited:
Borde inte ett avstämt (typ 4-1) grenrör ha sina fördelar om man bygger för hög sugmotoreffekt med vassa kammar och bra portad topp och kör med en såpass stor turbo att avgasmottrycket ligger lika som eller lägre än laddtryck? Då jobbar ju motorn i princip som en sugmotor igen och jag vet ju bara på min gamla härk vilken skillnad i vrid det blir med turbogrenröret monterat utan turbo jämfört med originalsystemet.

Nu är det kanske ointressant på en sporthoj där man kan yxa ihop ett system som ändå ger mer effekt än gemene man klarar av, men för strippkörning där man vill ha mycket pulver och ett körbart register så finns det väl fördelar med en så hög grundeffekt som möjligt och ett relativt lågt laddtryck jämfört med en mer standardutformad motor och höga laddtryck?

Jo, givetvis är ett bra flöde bättre än ett sämre, min poäng var att på en gathoj är det inte ett måste att plocka ut allt som går, den kommer ändå att gå på bakhjulet i alla växlar, Grenröret på bilden än knappast för en funnybike
 
Ok, betyder alltså kortare grenrör tidigare ladd?
Påverkar konstruktionen motorkaraktären på något annat sätt?

Låt säga jag skulle vilja ladda min cbr 900 och bygga så enkelt som möjligt (skippa allt vad oljereturpump osv heter).
Säg att jag skulle ha som mål att öka effekter från 125 hästar till 180 med tidigt ladd vid 1 bar. Anta att jag använder en frekvent använd turbo typ td-04 eller vad den heter..

Skulle detta grenrör passa bra för det?

Ska du bara öka från 125 till 180 vid ett bar så måste du nog bygga ett ännu sämre grenrör.
Laddet kommer tidigare med kort rör, men som sagts innan, det är kanske ingen fördel.
Men för att summera lite; Det finns ingen anledning att bygga ett rör som på bilden om man har plats till ett mer riktigt utformat, men om man tvunget vill, så kommer det att funka bra nog för att kunna börna lite vid korvmojen.
Och som nån var inne på innan; anlednigen till att du inte ser sådana rör i sverige är att vi svenskar vill vara stolta över vad vi bygger/säljer, grenrör med dåligt flöde köper vi från USA eller Kina, vi bygger inte sådana
 
Tidigt ladd i all ära, men på en hoj är det väl inte direkt önskvärt. Att klara av att hantera mängden avgaser under ladd är betydligt mer intressant. .

Varför är det inte önskvärt med tidigt ladd på hoj. Man vill väl att den ska börja ladda vid så låga varv som möjligt. För gat-karaktär är det ju inte så kul med död hoj fram till 8000 varv för att sedan få en spark i :arsele
Antar att jag missförstått dig... Utvecka gärna:tummenupp
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top