Varför ser man aldrig sådan grenrör i sverige? #bild#

Fördelarna med ett sånt grenrör måste väl vara att man kan skippa oljeretur, turbon kan ju sitta riktigt högt och tight.

Kan inte mycket men det är väl så att enligt gällande teori ska alla rör vara lika långa och ha liknande dragning (?)

Har detta grenrör någon annan nackdel än att det ger lägre effekt? Hur bör motorkaraktären teoretiskt påverkas? Ojämnare gång etc?
 
Fördelarna med ett sånt grenrör måste väl vara att man kan skippa oljeretur, turbon kan ju sitta riktigt högt och tight.

Kan inte mycket men det är väl så att enligt gällande teori ska alla rör vara lika långa och ha liknande dragning (?)

Har detta grenrör någon annan nackdel än att det ger lägre effekt? Hur bör motorkaraktären teoretiskt påverkas? Ojämnare gång etc?

Med en väldigt snäll kam borde det väl funka hjälpligt, men med en vassare kam med mer överlapp så kommer ettans cylinder blåsa avgaserna rätt in i fyrans och tvärtom. 2 och 3 borde få problem att ventilera ur sig avgaserna med en 90 graders vinkel en dryg decimeter från avgasventilen.

Som sagt, det lär säkert fungera men motorn kommer bli seeeeg att ge laddtryck och inte gå ladda så hårt då avgasmottrycket lär skjuta i höjden fort.
 
Som är nästan lika ovanliga som hönständer.
Utbudet för turbokonventeringssatser till den modellen bör inte vara särskilt stort.
Nämn fler.


Det var inte om det var ovanligt eller att det skulle listas hundrafemtioelva utan om det fanns mc med radfemma och det har nämts. Finns ytterligare minst en honda.
 
Det var inte om det var ovanligt eller att det skulle listas hundrafemtioelva utan om det fanns mc med radfemma och det har nämts. Finns ytterligare minst en honda.
Finns trecylindriga boxermotorer till MC också.
Men jag är mer nyfiken på om det finns någon modernare cykel med radfemma.
 
Finns trecylindriga boxermotorer till MC också.
Men jag är mer nyfiken på om det finns någon modernare cykel med radfemma.

Lugn bara lugn. Vi befinner oss i in the land of the volvoskadade. Någon nånstans måste ha tagit en radfemma från en v70 alt 850 o tryckt ner den i en rörram och utropat ett nytt mc märke. its bound to happen.
 
Har prövat:D
Jag hade en gång en husbil, Ducatobaserad, med en 2L bensinare (Peugeot XN1 motor för de insatta) på 78hk.
Otroligt trött och törstig. (Tänk på frontarean på en husbil!)
Köpte då ett sk extraktorgrenrör. Dyrt.
Satsen omfattade hela systemet inkl grenrör fram till 1:a dämparen. L=180cm
Ett 4-2-1 system.
Ca 1meter fyra separata rör fr toppen, därefter ca 50cm två parallella sen ett rör. allt i 2".
De tre original dämparna ersattes med två genomströmnings (såna man kan se rakt igenom)
Något mullrigare men inte störande, SBP klagade INTE.
Man uppgav upptill 18 extra hk dvs +23% effektökning.
En siffra jag absolut tvivlade på - tills jag provkörde 1:a ggn...

Originalgrenröret (gjutet) var f ö något av det mest korkade jag sett, så ini h-e trångt att det är svårt att beskriva..!!!:gnissla

Villa bara komma med en bekräftelse på att man även på en otrimmad rova kan uppnå nästan otroliga resultat bara genom att fixa lite med avgas - t o m på en 4t..



Lite smått kungligt sätt att trimma en husbil. ONEKLIGEN!:tummenupp

Ja på en gammal Honda CRX har jag för mig att jag läst att ett bättre grenrör skulle ge över tio hästar.



Vad jag menar litegrann är att de som klagar på det i tråden aktuella röret kanske har trimmat sin Skoda Octavia med grövre avgas, chip, luftfilter, större turbo och intercooler för 30.000,- men förmodligen aldrig ens tänkt tanken att byta grenrör.

Allt måste inte vara optimalt. Jämt. Slipper man dessutom oljereturen med sp hög turbo så är det ju också ett plus att väga in.

De hästar det skiljer kan ju variera lika mycket med luftfuktighet eller skittjock förare.
 
Lugn bara lugn. Vi befinner oss i in the land of the volvoskadade. Någon nånstans måste ha tagit en radfemma från en v70 alt 850 o tryckt ner den i en rörram och utropat ett nytt mc märke. its bound to happen.

Jag är lugn.
Men nyfiken.
Femcylindriga motorer går bevisligen bra.
Men:
En Volvo eller Audi femma i hojchassie låter idiotiskt.
Byggdes en med Saab/Ford V4.
Passade.
Även V6a och V8 funkar.
Men redan en R4 är svår att få smal nog.
 
Jag är lugn.
Men nyfiken.
Femcylindriga motorer går bevisligen bra.
Men:
En Volvo eller Audi femma i hojchassie låter idiotiskt.
Byggdes en med Saab/Ford V4.
Passade.
Även V6a och V8 funkar.
Men redan en R4 är svår att få smal nog.

längdmonterad radfemma då?
 
Jag är lugn.
Men nyfiken.
Femcylindriga motorer går bevisligen bra.
Men:
En Volvo eller Audi femma i hojchassie låter idiotiskt.
Byggdes en med Saab/Ford V4.
Passade.
Även V6a och V8 funkar.
Men redan en R4 är svår att få smal nog.
.


Idiotiskt är just deras signum! En skadad vän till mig köpte sig en 940 som då stod 20k lägre än en 960. sedan la han ner 70-100k på att bygga om den till en 960!

Du har väl inte glömt bort cbx 1100 eller kawa z1300?
Har för mig att jag läst om nån turbad cbx nångång..
 
.


Idiotiskt är just deras signum! En skadad vän till mig köpte sig en 940 som då stod 20k lägre än en 960. sedan la han ner 70-100k på att bygga om den till en 960!

Du har väl inte glömt bort cbx 1100 eller kawa z1300?
Har för mig att jag läst om nån turbad cbx nångång..
Jajamen.
Z1300 har jag aldrig kört.
Men väl CBX.
Dessa anser jag (tillsammans med bös host) vara ickefungerande hojjar.
Dock är CBXen på gränsen till fungerande.

Jag undrar om inte Fritz Egli turbomatade ett par CBXer i sitt eget chassie innan han gick över till Z1000 motorer?
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top