Varför ser man aldrig sådan grenrör i sverige? #bild#

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Satt och surfade lite på ebay och hittade en massa grenrör till gsx-r 1000, som såg skumma ut. Har aldrig sett att någon har byggt ett grenrör i sverige på samma sätt, måste finnas nackdelar med designen?

Hittade dock inget grenrör till gsx-r 1100 som jag egentligen letade efter, vad får man ge för ett grenrör i rf i sverige?

Bästa Hälsningar

Fredrik

Bifogat

• DSCF1887.jpg
    DSCF1887.jpg
    156.8 KB · Visningar: 623
Det där är ju ett (i mina ögon) strömningsmässigt sällsynt dåligt designat turbogrenrör. Är det det du vill ha?

Jag själv skulle inte köpa ett sådant grenrör. Pulserna måste ju krocka med varandra? Men det finns ju säkert folk som har köpt, vad har dom lyckats med för resultat?

Fast det är ju det han menar, är det så dåligt och varför finns det då?

Jag själv skulle inte köpa ett sådant grenrör. Pulserna måste ju krocka med varandra? Men det finns ju säkert folk som har köpt, vad har dom lyckats med för resultat?

Jag tror att designens ev fördel helt och hållet är den produktionsmässiga förenklingen.

Den är ju i konflikt med de flesta vedertagna och utprovade principer och teorier för stötuppladdning. Men det kan ju förstås vara så att det uppstår ngt för mig helt okänt fenomen av positiv art i den där kollektorn. Då får jag äta upp hatten. Jag är ingen expert.

Jag tror dock att det där grenröret är ett verk av ngn teorisvag men händig människa. Svetsfogarna är ju sjukt fina.

Ja, det är enkelt byggt. Gas blir där säkert för att driva på en turbo men det kommer bli "rätt" varmt... Motorn bör få rätt svårt att tömma avgaser också

Kan vara att ett kompakt grenrör kan vara bra pga utrymmesbrist på turbohoj?

Det måste bli mycket lättare att tillverka iallafall.:rolleyes:

Det funkar säkert bra nog på en gathoj. Finns ju många original grenrör på bilar som har liknande konstruktion.
Efter att ha byggt och sett ett antal olika turbolösningar så har jag kommit fram till att det är nästan omöjligt att misslyckas helt, om man vet hur man ska bestycka/mappa alltså, nästan allt funkar hur än omöjligt det ser ut. Visst får man ännu mer effekt om allt är rätt byggt, men oftast har man ändå effekt så det räcker och blir över.
Fast jag skulle inte bygga ett sånt grenrör på en hoj där det syns..

På nåt konstigt vis kommer jag o tänka på catch frasen: if i doesn´t work -crome it!

Bra exempel av traktor / båt / skördetröskagrenrör.
Mindre upphetsande ..

Såhär skall det se ut.

Bifogat

• Audi 5-cyl turbogrenrör.jpg
    Audi 5-cyl turbogrenrör.jpg
    82.2 KB · Visningar: 304
Där har dom ju misslyckats riktigt rejält, det finns väl inga hojar med rad5'a?

Hur ett grenrör bör se ut flödesmässigt har ju inte så stor relevans till om motorn sitter i en hoj, en åkgräsklippare eller bil. Så berätta gärna vad som är fel på grenrörsdesignen.

Amerikaner är ganska smarta när det gäller produktutvecling. (Jag antar att det är ett amerikanskt grenrör.)
Deras filosofi är att läga ner minimalt med arbete, och sälja för så dyrt som möjligt. Är kunden nöjd med en effektökning på 100hk så behövs ingen vidare utveckling.

Svenskar kan utveckla ihjäl sig och får ingenting sållt. När inte det går bra så utvecklas det lite till igen... Tråkigt.

Mats

Amerikaner är ganska smarta när det gäller produktutvecling. (Jag antar att det är ett amerikanskt grenrör.)
Deras filosofi är att läga ner minimalt med arbete, och sälja för så dyrt som möjligt. Är kunden nöjd med en effektökning på 100hk så behövs ingen vidare utveckling.

Svenskar kan utveckla ihjäl sig och får ingenting sållt. När inte det går bra så utvecklas det lite till igen... Tråkigt.

Mats

Jag måste hålla med dig där. De gör mycket kassa grejer, men det finns ju ALLTID bättre/dyrare alternativ så vad gör det egentligen?

Kanske resonerar de som att 180 hästar eller 200...sak samma.

Sen vet ju ingen säkert att det verkligen styper...

Hur många som trimmar ( utom hoj med helsystem ) byter till headders egentligen? Knappt någon. ( jaja jag vet vilka som byter men det är knappast det första )

Hur ett grenrör bör se ut flödesmässigt har ju inte så stor relevans till om motorn sitter i en hoj, en åkgräsklippare eller bil. Så berätta gärna vad som är fel på grenrörsdesignen.

Jag försökte vara lite vitsig, men det gick visst inte fram?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!