Varför sabotera vägbanan?

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
På fler och fler vägar ser jag att snabelbilen gått från att som vanligt punktvis laga hål och ojämnheter till att fullkomligen få diaré och täcka väldigt stora partier/hela vägbanan med klibbigt klegg. Vissa vägar man varit och gjort detta på i år har inte ens varit i dåligt skick (jämfört med vanlig låg svensk vägstandard) och jag begriper inte varför man gör på detta sätt? Någon som vet?

Negativa effekter:
o En normal sommardag (20-22C) är ytan inte fastare än ett överkört gammalt tuggummi, stövelsulan lämnar tydliga avtryck även på klibb som ströks på för ett år (eller mer) sedan.
o När det är blött blir ytan hal.

Positiva effekter:
??? Det måste ju finnas ???
:va:confused:
kassvag1.jpgkassvag3.jpg
 
Finns inte fem öre att lägga på vettig standard av våra vägar, det ser snart ut som i ryssland här, tur att vi har gott om nysvenskar som kan hjälpa till med underhållet av det här landet :glömdet
 
Efterblivet, typ som allt annat svevia sysslar med när det kommer till praktiska moment.

Det är möjligt att det finns någon bra förklaring, men det finns olyckligt nog gott om mongon som hittar på idiotgrejer utan anledning också.
 
Precis utanför Hjärnarp?

Körde där i fredags, blev varnad innan.

Första bilden ja, andra bilden Vadstad, Halland och det finns många, många fler exempel.

Skyltningen försvinner men beläggningen kommer att vara lika kass nästa år.. Och jag undrar vad Trafikverket tror att dom fixar egentligen...
 
Har kört lite i södra Norge i år och noterat att norrmännen generellt sett verkar ha bättre koll på hur man håller hyfsat skick på vägarna. Visst, alla vägar var inte perfekta, men de flesta hade mycket bättre beläggning än i Sverige. Noterade att även de verkar använda snabellagningar, men dessa såg ut att vara av mycket bättre kvalitet. Där lagningarna var gjorda var det oftast en fin och jämn yta av samma kvalitet som resten av vägen, enda skillnaden var en viss färgskiftning. Inte som här där det antingen ligger rester av sand/rullgrus där det inte skall vara eller det omvända, att de har slängt ut hal tjära över hela vägen, men tycks ha glömt sanda för att göra ytan sträv.

Många gånger blir de svenska vägarna SÄMRE efter langning har skett. Förutom att vägen fortfarande är vansinnigt ojämn och full av sprickor ligger det nu omväxlande såphal tjära och löst rullgrus på vägen, även många veckor efter lagningen.
 
Varit ute på flertalet liknande vägar här i Östergötland....snabelgrus i varenda jävla kurva, inga skyltar eller ngt.
 
Första bilden ja, andra bilden Vadstad, Halland och det finns många, många fler exempel.

Skyltningen försvinner men beläggningen kommer att vara lika kass nästa år.. Och jag undrar vad Trafikverket tror att dom fixar egentligen...

Det var vederbörligen skyltat och jag blev varnad för lösgrus. Det var lugnt med det lösa men vägbanan var sliten och det steg upp en hel del tjära där solen stod på. De lagar väl som de alltid gör på mindre vägar. Om ett tag är det förhoppningsvis ok.

Provkörde f ö en R1200R. :tummenupp Rätt hoj m t p den allt sämre vägstandarden.
 
Oljegrus lagas på dylikt vis, kan det vara så att det ligger just oljegrus på dessa vägar?
 
Finns inte fem öre att lägga på vettig standard av våra vägar, det ser snart ut som i ryssland här, tur att vi har gott om nysvenskar som kan hjälpa till med underhållet av det här landet :glömdet

Det hoppas jag verkligen med tanke på att ryssarna håller på att förbättrar vägnätet rejält, man har lagt om nästan hela moskva så där är det nu fin ny platt asfalt av hög kvalité.
 
Oljegrus lagas på dylikt vis, kan det vara så att det ligger just oljegrus på dessa vägar?

Oljegrus är ett gammalt ord för asfalt. Det finns olika typer av asfalt (och vägyta) men oljegrus är ingen som egentligen finns, mer som en gammal språklig kvarleva.
Kommer inte ihåg vad det heter nu längre, alldeles för länge sedan jag arbetade med vägarbete, men enda anledningen till den totalt värdelösa vägstandarden vi fått i sverige är att det läggs asfalt av dålig kvalité på grund av att den är billigare för entreprenören att mosa ut än asfalt av hög kvalite. Det tar inte lång stund att skvätta ut lite bindmedel och hiva på gruset i jämförelse med att lägga riktig asfalt, eller göra riktiga lagningar som innefattar att hyvla av gammal asfalt och lägga ny, som kräver fler och dyrare maskiner och arbetare.
 
Situationen är likadan på vissa vägar längs Norrbottens kust. Det är inte de sämsta vägarna man har "renoverat" utan helt plötsligt har man fått för sig att skicka ut snabelbilen på vägar som ändå varit i hyfsat skick. Och då ser det ut som på bilderna ovan. Ett kletigt jävla lim som inte verkar härda på flera veckor och centimetertjockt, löst grus ovanpå detta...Och naturligtvis inga varningsskyltar...
 

Oljegrus lagas på dylikt vis, kan det vara så att det ligger just oljegrus på dessa vägar?

Ingen aning, men blueridge verkar ju tro det. Skrämmande om man gör detta som en förbättring. "Lagningen" på den högra bilden är minst 2 år gammal (kanske mer) och den är fortfarande helt mjuk och har dålig friktion. Jag har inte stannat på alla vägar där det ser ut så här men jag tvivlar på att de är bättre, man ser ju att ytan är helt slät.

Kanske något för SMC att bita i. Det är OK att laga små hål så att vägen får den där efterkrigslooken Trafikverket eftersträvar men att sabba vägarna så här (utan att sätta upp permanenta skyltar som varnar för halka) är ju rena vansinnet.

Att kontakta Trafikverket kan man nog glömma :7peta, men SMC kanske är en annan femma.
 
Oljegrus är ett gammalt ord för asfalt. Det finns olika typer av asfalt (och vägyta) men oljegrus är ingen som egentligen finns, mer som en gammal språklig kvarleva.
Kommer inte ihåg vad det heter nu längre, alldeles för länge sedan jag arbetade med vägarbete, men enda anledningen till den totalt värdelösa vägstandarden vi fått i sverige är att det läggs asfalt av dålig kvalité på grund av att den är billigare för entreprenören att mosa ut än asfalt av hög kvalite. Det tar inte lång stund att skvätta ut lite bindmedel och hiva på gruset i jämförelse med att lägga riktig asfalt, eller göra riktiga lagningar som innefattar att hyvla av gammal asfalt och lägga ny, som kräver fler och dyrare maskiner och arbetare.

Jaja, blöt kletig asfalt som läggs med tankbil och får ett tjockt lager krus på sig, för att sedan komprimeras med gummivält då...:7peta
 
Förmodligen har man lagt ut det på entreprenad precis som sjukhusen och det sköts därefter också, de har ju vinstintresse.
 
Ja vägstandarden börjar bli under all kritik, många östtländer börjar ju ha förhållandevis BRA vägbeläggning jämfört med sverige.
Lades inte vägunderhållet ut på entreprenad förr i tiden altså, ägde vägverket maskinerna, låter otroligt, även om det nog skulle vara den bästa lösningen...
 
Finns inte fem öre att lägga på vettig standard av våra vägar, det ser snart ut som i ryssland här, tur att vi har gott om nysvenskar som kan hjälpa till med underhållet av det här landet :glömdet

Aha är det utlänningars fel att vägarna fuckas/"lagas" helt åt helvete?? Rolig kille
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top