Varför sabotera vägbanan?

Här uppe (Norrbotten) har jag börjat märka en ny typ av åtgärd. Man skyltar ex. "Vägskada 0-20 km" i början av en väg. Till saken hör att den aktuella vägsträckan ÄR 20 km lång. Hela sträckan är alltså en enda stor vägskada.

Har sett det på ett flertal mindre vägar. Kanske är ärligt, iofs...
 
Klippt från hemsidan
De ser nog inte vårat hobbyåka som särskilt nödvändigt, bara besvärande när vi ställer krav på vägnätet.
Ska de lyckas med sin "nollvision" så är det väl lika bra att förbjuda alla fordon som kan ge föraren lite inspirerande körning.

Allt som är roligt måste förbjudas. Folk kan ju inte gå runt och ha kul och må bra...
 
Har åkt ganska mycket hoj i Stockholmstrakten denna vecka. Kan tyvärr meddela att många hojvägar runt Upplands Väsby, Vallentuna och norrut nu är förstörda av denna jävla snabelbil...! Decimetertjockt grus lite här och var och absolut ingen skyltning...
 
En sak är det när VV gör det surt för oss mc åkare, en annan är när helt vanliga civila gör det. Råkade ut för en "galen gubbe" som helt öppet stod och öste ut grus i vägbanan precis i en kurva. Givetvis stannade vi och frågade om han inte var klok och vad fan han höll på med. Till svar fick vi att "Ja, ni mc galningar kör ju som idioter här, men nu ska det bli slut på det".
Vi ifrågasatte om han tänkt ett steg längre, om vi kommer här i lagliga 50 utan grus på vägen, då tar vi kurvan som man ska helt utan problem, men kommer vi här i 50 med grus på vägen är risken rätt stor att vi åker av och hamnar i ett träd eller liknande = allvarliga skador eller att någon dör.
Är de det du vill? "Jag skiter i vilket" får jag till svar...
Så, denna kära samhällsmedborgare är nu anmäld.
Vägen jag pratar om heter Össebyvägen och ligger i Norrort (förbi Österåkers kyrka).
 
Klippt från hemsidan
Trafikverket har höga ambitioner när det gäller att undvika att resenärer skadas, oavsett färdsätt.

Trafiksäkerhetsarbetet för vägtrafiken bygger på Nollvisionen – att ingen människa ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Riksdagen beslutade 2009 om ett nytt etappmål som innebär att antalet dödade ska halveras till 2020.


Spekulerar
Ambitionerna är högt ställda.
Jag anar att MC-trafiken är en käpp i hjulet för dom, likaså MC-folkets behov av farbara vägar.
Vägarna funkar för fyrhjuliga fordon där myndigheten också kan se en viss samhällsnytta.

De ser nog inte vårat hobbyåka som särskilt nödvändigt, bara besvärande när vi ställer krav på vägnätet.
Ska de lyckas med sin "nollvision" så är det väl lika bra att förbjuda alla fordon som kan ge föraren lite inspirerande körning.

Mitt hojkörande från Mars till November är väldigt nödvändigt när det i stort sett är det enda fordon jag har att färdas på under denna tid till och från arbete samt andra transporter för att hålla livet igång.Både ett nyttofordon och ett intresse i ett och samma fordon.Dessutom betydligt miljövänligare än alla plåtlådorna i en tid när miljöpratet annars är så viktigt. :crash
 
Vägen jag pratar om heter Össebyvägen och ligger i Norrort (förbi Österåkers kyrka).

Det är den som går från Brottby till Åkersberga, förbi Österåker-anstalten, va...? Jag åkte där för någon dag sedan. Det förklarar ju en del av mängden grus jag såg...Säg till om du behöver hjälp med vittnesmål om mängden grus.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top