Varför så stor prisskillnad?

erik skrev:
Som amatör/nybörjare finns ingen anledning att åka på det allra senaste och värsta eftersom din förmåga ligger långt under hojens. Jag kör ifrån både R6:or och R1:or av nyare modell med min "gamla" -97:a, samtidigt blir jag omkörd av 250SP om föraren är bättre än mig. Det skulle säkert vara lättare för mig att åka något fortare med nyare hoj men fortfarande finns det mååånga sekunder att hämta innan min hoj säger ifrån...

ok. jag har nog tittat lite för mycket på motoGP och kör för lite på bana helt enkelt. jag trodde att det hojarna spelade större roll än så. om man kör med bilar eller gokart så tycker jag att det känns som den som kör snabbast är den som har den bästa bilen, men det är ju jävligt mycket svårare att köra hoj än bil.

Nysse skrev:
Har du kört F1 i ett parkeringsgarage?Tro inte....testa.

Som någon skrev i en tidigare tråd: Gör skillnad på dyrt och mycket pengar.

Det finns många trådar om ev banbygge både geografiskt och ekonomiskt.

Dom flesta skulle kunna ganska lätt räkna ut vad det som kostar i skillnad att bygga crossbana jämfört med RR-bana. Har du försök själv?

/

ha ha.. nej jag skulle inte tacka nej till att få köra F1 i ett parkeringsgarage ifall någon frågade men jag antar att du ändå förstod vad jag menade.

jag har inte räknat exakt vad det kostar att bygga banor av olika slag. jag reflekterade bara lite över att det kostar ungefär 100 gånger så mycket att köra på asfalt som att köra på grus per minut räknat. kändes lite väl mycket helt enkelt.

Teddy skrev:
När man körde Formel 1 US Grand Prix i Las Vegas i början av 80-talet var det faktiskt på en ombygs parkeringsplats.

Angående kostnader. Oavsett om du tävlar eller bara motionskör på licensträningar så kostar det mycket pengar och tar mycket tid, tro inget annat. Om det avskräcker dig så är RR inget för dig. Varje år dyker det upp en eller ett par mini-Sete's, sådana som sett för mycket GP på TV och tror att RR på amatörnivå i Sverige är som i TV-rutan. Stäng av TV'n och ta dig till en tävling istället och upplev diskbänksrealismen innan du själv hoppar i baljan. Det har pratats mycket om detta tidigare men summa sumarum är att den som är intresserad kör på vilken skit som hellst den har råd med och är nöjd med det, den som ställer krav på effektivitet, komfort och låga kostnader brukar inte bli långlivad i RR-svängen.

jo det är ju just detta som är problemet. eftersom att det är så dyrt och tar så lång tid och är så offefektivt så gasar man på allmän väg istället. skulle va så jävla gött ifall kommunen kunde gå in och bygga banor lite här och där som man kunde smiska på till en låg avgift.
jag måste dock säga att jag blir mer och mer sugen på att satsa på lite RR i alla fall.

Duccekungen skrev:
Hur ska du hade mannen :confused:

jag har bara kört bana några få gånger så därför säger jag att jag inte kör bana. för att man ska kunna säga att man kör bana bör man nog köra på bana mer än en gång per år.

Victor skrev:
Jo, det jag menar är att om vanlig bankörning känns "premium" jämfört med gatåka så är det samma förhållande mellan gatgrupp - tävling.
Att köra gata kan bli tråkigt, man behöver inte vara koncentrerad på spårval, sjukt sena bromspunkter med bakhjulsstudds eller känna hur bakhjulet driftar ut lite i svängarna. Det är ingen aktiv körning kort sagt. Och man kör inte fort på gata. Du kanske tror att du kör snabbt som fan på din kurviga väg men det gör man inte.
När jag tycker att jag kör skapligt på min favoritväg så motsvarar det ett uppvärmningsvarv på bana.
Det är så jag upplever det iallafall, oavsett hur hårt man tycker att man BRASSAR på så går det inte så fort. Bana ger mera upplevelse helt enkelt.
Fast om man sen vill betala för premium eller inte är en annan femma, det avgör du själv.

jag vet att jag absolut inte kör lika snabbt på gata som jag gör på bana. jag har inga kurviga vägar som jag smiskar på överhuvudtaget på allmän väg för jag tycker att det känns för farligt att åka knäskrap på 70-vägar med dålig sikt. dock kör jag fort i den bemärkelsen att jag ser höga siffror på hastighetsmätaren. jag vet att det är många här som tycker att det är helt meningslöst, men jag älskar att ligga och toppfarta långa sträckor på motorvägar och leka missil på 90-vägar.
jag tycker att bana ger mycket mer upplevelser på det sättet att man kör så fruktansvärt mycket på gränsen, men allmänna vägarna ger andra upplevelser. tex som att flybya bilar i 250+ på raksträckor på 90-vägar. ååhhh... blir kåt bara jag tänker på det :rofl

Jag tycker det luktar lite som att roadracing ska kosta, att det är nån sorts prestige i det. Att andra sporter e sämre för att det inte kostar lika mycket. Lite så känns det från bilfolket också.

Sen angående banreparationer. Våran gokartbana har det körts på flera år sedan den byggdes, och den e aldrig reparerad vad jag kan se iaf. Crossbanan här är väl omslätad tre fyra gånger i sommar.

Sen är det väl självklart så att eftersom det är fler som kör motocross så blir det billigare, men sen så har inte folk råd att köra roadracing för att det är dyrt att åka till banor... Lite knepig sits å ta sig ur...

Är man smart när man köper banhoj så köper man något billigt som håller och lägger tid och pengar på att träna istället. Oavsett va "talang" man har så behöver man tid på banan för att bli snabbare. Jag inser ju bättre jag blir hur långt jag har kvar tills jag kör skiten ur materialet jag sitter på, och det kan ibland vara lite deppande.

Sen angående tävlingar och gatgrupps-körningar så tycker jag att det är lugnare att köra en tävling än att köra en träning. Men det är nog en personlig sak. Jag känner att på en tävling så handlar det om att använda de skickligheter man har, och på en träning att jaga efter nya skickligheter hela tiden... Det är en anledning till varför jag tycker tävlandet är roande! Jag tycker inte att man ska avråda folk att börja tävla bara för att de åker i en gatgrupp...

Vet nån förresten vad bilåkarna betalar för en bandag?

Det var en hel del olika saker i ett å samma svar, tror jag tappat bort mig själv tillåmed :4skrika :rolleyes:

OlleR skrev:
Sen angående banreparationer. Våran gokartbana har det körts på flera år sedan den byggdes, och den e aldrig reparerad vad jag kan se iaf. Crossbanan här är väl omslätad tre fyra gånger i sommar.

Vet nån förresten vad bilåkarna betalar för en bandag?

om man jämför en bana med allmän väg så körs det fruktansvärt mycket mer på allmän väg, samt en massa tung trafik och de allmänna asfaltsvägarna står sig väldigt länge innan de måste repareras. känns som att en bana borde bara behöva repareras vart typ två gånger per århundrade eller nått sånt.

jag har varit på något bilevenemang, tex bilsports en dag på racebanan och det är rätt rejält dyrt där också. så gott som lika dyrt som att köra hoj på bana.

bmwjohan skrev:
känns som att en bana borde bara behöva repareras vart typ två gånger per århundrade eller nått sånt.
Vad du känner är inte lika med verkligheten. Vi har ett fenomen som heter tjäle i Sverige. En stor bov i förstörandet av allt som är asfalterat. Asfaltsbanor måste underhållas årligen.

Goodstuff skrev:
Vad du känner är inte lika med verkligheten. Vi har ett fenomen som heter tjäle i Sverige. En stor bov i förstörandet av allt som är asfalterat. Asfaltsbanor måste underhållas årligen.
Hade inte tänkt på det förns du skriver det, men våran gokartbana måste vara magisk då den tydligen inte är påverkad av tjälen heller!?

Har det med hur man förbereder underlaget å göra? Kanske därför det sägs vara den bästa gokartbanan i sverige...

Goodstuff skrev:

Vad vi också har är asfaltsbanor som det körs på när det är varmt. Ibland med ganska tunga fordon och i höga farter. Asfalt stelnar alldrig riktigt helt och hållet och när den väl gör det så börjar den spricka sönder och blir murken.

Det som händer när man kör framför allt bilar på alla asfaltsunderlag är att det bildas en "svallvåg" på samma sätt som när man kör båt. Högre fart och tyngre fordon ger större våg. Det gör att man bryter sönder asfalten lite när man kör på den. Det blir enorma påfrestningar på underlaget när säg 20 STCC-bilar kommer nerbrakandes för start/mål-rakan i 200 knyck... På bromspunkterna utsätts underlaget för ännu större påfrestningar.

Att sedan asfalt av "bankvallitté" kostar runt 100 kr/kvm är ju en helt annan sak... Räkna på hur mycket det skulle kosta att asfaltera om säg hela Gelleråsen... 2.530 meter, snittbredd 10 meter (grovt räknat) = 25.300 kvm á 100 kr... 2.5 mille eller så... Gissa om Mike skulle bli glad om han var tvungen att göra det...

Plötsligt tycker man inte att 350 kr för 5 pass med föråkare är direkt dyrt mera...

bmwjohan skrev:
är det verkligen kul med en sporthoj? borde man inte köra motard då?
hur höga farter kommer man upp i?
Med sporthoj är det mer kul att testa, men har man gjort det en gång så är det roliga över för det året iaf, den är aldeles för liten för sporthojar.

Det är definitivt inget för dig som tydligen mest gillar snabb raktframkörning och inte ens kör på kurvvägar ( nåt som för mig är fullständigt obegripligt).

OlleR skrev:
Hade inte tänkt på det förns du skriver det, men våran gokartbana måste vara magisk då den tydligen inte är påverkad av tjälen heller!?

Har det med hur man förbereder underlaget å göra? Kanske därför det sägs vara den bästa gokartbanan i sverige...
Som Lime skriver så är det ju högre påfrestningar speciellt i inbromsningarna på en bana där man kör med fullstora bilar kontra en gokartbana. Det märker till och med en förare som undertecknad. Jag vet inte hur eran gokartbana är beskaffad men det görs väl underhåll även om det inte är ny asfalt varje vår?

Goodstuff skrev:
Som Lime skriver så är det ju högre påfrestningar speciellt i inbromsningarna på en bana där man kör med fullstora bilar kontra en gokartbana. Det märker till och med en förare som undertecknad. Jag vet inte hur eran gokartbana är beskaffad men det görs väl underhåll även om det inte är ny asfalt varje vår?
Fler å fler bitar faller på plats :)

Jag kan ju ha varit ouppmärksam men jag har inte lagt märke till några lagningar, och den e inte omlagd sen den byggdes för många år sedan (annat än att det är en ny sträcka då, men den e flera år gammal också)

OlleR skrev:
Mäh! Det är ju för att ni har tjäle året runt juh :kocko :tungan

Lite snabba siffror på utgifter vid ett banevenemang...
Banhyra 15-35000 kr beroende på bana.
Sjukpersonal ca 3-5000 kr
Funktionärer (flaggisar och instruktörer) 2500-3500 kr som tack för hjälpen.

35000+5000+3500=43500/80=543,75/pers

Så...lite grovt sett så är det mycket pengar som ska splitas mellen relativt få åkare. Banhyran kan tyckas va hög men precis som nån skrev här ovan så är 35000 en piss i missisippi när det kommer till underhåll.

Det jag kan tycka är att det är trist att inte fler storföretag satsar pengar på att bygga upp lite motorparker runt om i landet.
För att ta ett exempel som inte är helt rätt att jämföra med, men kolla den nya anläggningen som Miller bygger upp i USA nu, där har företaget gått in med pengarna som behövs för att få igång anläggningen. Där har dom praktiskt taget gjort allt grundarbete på två och en halv månad och anläggningen ska va godkänd och klar nästa år. Här kan ni läsa mer http://www.millermotorsportspark.com/ klicka på bilden på förstasidan för att se hur mycket dom har gjort hittills...första spadtaget togs den 27 april i år.
Plus att det hela tiden ska motarbetas av kommuner osv, många vill ha banor men sålänge dom inte ligger i deras kommun :3freak
Men men, det lär aldrig ske i detta lilla plutt land iaf...men drömma kan man ju alltid göra :)

Jupp.. sorgligt i Sverige att de ska vara ett så lågt motorintresse hos allmänheten...
Kolla bara vilken skillnad det är i Finland där motorintresset är betydligt större. Där finns knappt ngt som heter bullerrestriktioner. Alaastaro är öppen 7dgr i veckan va ja hört och det är körning från 9-20 hela tiden.. (förutom helg då de e lite kortare)
På VikingMotopark där vi var å tränade i våras var det samma sak.. billigt att hyra banan, sen e det bara åka hur MYCKE somhelst! heeela tiden!

fezt skrev:
Jupp.. sorgligt i Sverige att de ska vara ett så lågt motorintresse hos allmänheten...
Kolla bara vilken skillnad det är i Finland där motorintresset är betydligt större. Där finns knappt ngt som heter bullerrestriktioner. Alaastaro är öppen 7dgr i veckan va ja hört och det är körning från 9-20 hela tiden.. (förutom helg då de e lite kortare)
På VikingMotopark där vi var å tränade i våras var det samma sak.. billigt att hyra banan, sen e det bara åka hur MYCKE somhelst! heeela tiden!
När man bor i Sthlm så bor man mitt i landet...med mitt-i-landet avstånd till alla banor oxå.
Sviesta 20 mil
Geléåsen 28 mil
Kinnekulle 42 mil
Midlanda typ 40 mil

Fan, jag tror att jag flyttar till Karlstad i stället...7 mil till Åsen, 14 till Kullen 20 till Falken, 21 till sviesta, 23 till Rudskogen i Oslo och 30 mil till La stada Sthlm...mycket mer lockande :)

Nä, hoppas verkligen att politiker och allt annat som måste va inblandat kan dra tummen ur och börja satsa lite nångång...kolla bara på viking motorpark-projektet i enköping hur jäkla mycket jobb det ska va bara för att få till ett byggtillstånd...dom hoppas väl att ha byggtillståndet klart till 2007 om jag inte minns fel....ZzzzZzzz, väck mig när det är klart i stället.

Jo, BTW...har du varit här?? http://personal.inet.fi/urheilu/ahvenisto/ Verkar va en grymt rolig bana!

Örebro är nog snäppet vassare med 5 mil till ÅSen, 13 till Sviestad/Mantorp. 14 till Kullen men lite längre till Falken. Fast Anderstorp är närmare liksom Knutstorp.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda