bmwjohan
För farlig för allmänheten
Det är alltid mycket tjat här inne om att man ska köra på banan istället för att köra fort på allmänna vägar. Jag kör inte på bana för att jag tycker att det kostar alldeles för mycket. Jag kör även motorcross och då kör jag mest på bana. Varför är det så fruktansvärt stor prisskillnad på att köra på motorcrossbana och roadracingbana? Jag förstår förstås att det kostar bra mycket mer att bygga en asfaltsbana, men detta är trots allt en engångskostnad. Ok, vi tar och jämför lite.
Tillgänglighet
Asfaltsbana=finns bara några få i sverige så man får alltid åka väldigt långt för att få åka. Det finns även rätt få tillfällen då man får köra på bana tycker jag.
Crossbana=finns så gott som en crossbana i varenda stad. Öppet minst fyra dagar i veckan. Den lokala crossbanan där jag bor har tex öppet tisdag och torsdag 17-20 samt lördag och söndag 10-14.
Pris
Asfaltsbana= ca 1000kr för en dags körning
Crossbana=Man blir medlem för 200kr och sen kostar det 20kr per pass.
Hur mycket får man köra
Asfaltsbana=20 min omgångar, kanske 2,3 eller 4 stycken.
Crossbana= 3-4 timmar i sträck
Underhåll på bana (detta har jag inte alls koll på)
Asfaltsbana=Sopa? Kratta avåkningszoner?
Crossbana=Jämna till banan minst 1 gång i veckan
Miljö
Borde väl släppa ut ungefär lika mycket skit på båda banorna så det är väl ingen skillnad.
Varför är det så jäkla mycket dyrare att köra på asfaltsbana? Om man bara drar till lite grovt i hur mycket man betalar jämfört mot körminuter så blir det nästan 100 gånger dyrare att köra på asfaltsbana.
Tillgänglighet
Asfaltsbana=finns bara några få i sverige så man får alltid åka väldigt långt för att få åka. Det finns även rätt få tillfällen då man får köra på bana tycker jag.
Crossbana=finns så gott som en crossbana i varenda stad. Öppet minst fyra dagar i veckan. Den lokala crossbanan där jag bor har tex öppet tisdag och torsdag 17-20 samt lördag och söndag 10-14.
Pris
Asfaltsbana= ca 1000kr för en dags körning
Crossbana=Man blir medlem för 200kr och sen kostar det 20kr per pass.
Hur mycket får man köra
Asfaltsbana=20 min omgångar, kanske 2,3 eller 4 stycken.
Crossbana= 3-4 timmar i sträck
Underhåll på bana (detta har jag inte alls koll på)
Asfaltsbana=Sopa? Kratta avåkningszoner?
Crossbana=Jämna till banan minst 1 gång i veckan
Miljö
Borde väl släppa ut ungefär lika mycket skit på båda banorna så det är väl ingen skillnad.
Varför är det så jäkla mycket dyrare att köra på asfaltsbana? Om man bara drar till lite grovt i hur mycket man betalar jämfört mot körminuter så blir det nästan 100 gånger dyrare att köra på asfaltsbana.