Varför så stor prisskillnad?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det är alltid mycket tjat här inne om att man ska köra på banan istället för att köra fort på allmänna vägar. Jag kör inte på bana för att jag tycker att det kostar alldeles för mycket. Jag kör även motorcross och då kör jag mest på bana. Varför är det så fruktansvärt stor prisskillnad på att köra på motorcrossbana och roadracingbana? Jag förstår förstås att det kostar bra mycket mer att bygga en asfaltsbana, men detta är trots allt en engångskostnad. Ok, vi tar och jämför lite.

Tillgänglighet
Asfaltsbana=finns bara några få i sverige så man får alltid åka väldigt långt för att få åka. Det finns även rätt få tillfällen då man får köra på bana tycker jag.
Crossbana=finns så gott som en crossbana i varenda stad. Öppet minst fyra dagar i veckan. Den lokala crossbanan där jag bor har tex öppet tisdag och torsdag 17-20 samt lördag och söndag 10-14.

Pris
Asfaltsbana= ca 1000kr för en dags körning
Crossbana=Man blir medlem för 200kr och sen kostar det 20kr per pass.

Hur mycket får man köra
Asfaltsbana=20 min omgångar, kanske 2,3 eller 4 stycken.
Crossbana= 3-4 timmar i sträck

Underhåll på bana (detta har jag inte alls koll på)
Asfaltsbana=Sopa? Kratta avåkningszoner?
Crossbana=Jämna till banan minst 1 gång i veckan

Miljö
Borde väl släppa ut ungefär lika mycket skit på båda banorna så det är väl ingen skillnad.

Varför är det så jäkla mycket dyrare att köra på asfaltsbana? Om man bara drar till lite grovt i hur mycket man betalar jämfört mot körminuter så blir det nästan 100 gånger dyrare att köra på asfaltsbana.

Det är inte långt till Uppsala från Dig så åk till Rörken (gocartbana). Varje måndagkväll kan Du köra mc där, kostar en hundring per gång om Du inte är medlem i SMC, för då är det gratis :)

Maria1980 skrev:
Det är inte långt till Uppsala från Dig så åk till Rörken (gocartbana). Varje måndagkväll kan Du köra mc där, kostar en hundring per gång om Du inte är medlem i SMC, för då är det gratis :)

är det verkligen kul med en sporthoj? borde man inte köra motard då?
hur höga farter kommer man upp i?

bmwjohan skrev:

Motard är rätt kul på den banan! =)
Men sporthoj har jag svårt att tänka mej är nån större njutning. I alla fall inte om man gillar att åka fort då. Knixiga kurvor och kort start/målraka.
Du får testa helt enkelt!
:tummenupp

Asfalt är dyrare än grus, banorna är längre och bredare, större avåkningszoner m.m. Många ekonomiska faktorer som är till rr-banornas nackdel jämfört med crossen.

SuperKnutte skrev:
Motard är rätt kul på den banan! =)
Men sporthoj har jag svårt att tänka mej är nån större njutning. I alla fall inte om man gillar att åka fort då. Knixiga kurvor och kort start/målraka.
Du får testa helt enkelt!
:tummenupp

det återstår dock ett problem dock om man ska göra moralisarna nöjda. man måste ta sig till uppsala med sporthojen. hur ska man kunna göra det utan att passera 200 sträcket? speciellt svårt blir det på hemvägen när man även är uppvärmd.

bmwjohan skrev:
det återstår dock ett problem dock om man ska göra moralisarna nöjda. man måste ta sig till uppsala med sporthojen. hur ska man kunna göra det utan att passera 200 sträcket? speciellt svårt blir det på hemvägen när man även är uppvärmd.

Låta bli att vrida rullen i botten...? Du är inte uppvärmd till hemresan, snarare att du har kört av dig och ser hemvägen som ren transport.

bmwjohan skrev:

Frågan är ju vad Du är ute efter. Visst är det kul, man lär sig att köra bättre och att lägga ner hojen ordentligt i kurvorna.

Man delas in i grupper efter hur fort man vill köra, några exakta hastigheter vet jag inte.

Om Du vill köra riktigt fort, varför inte börja tävla i Roadracing då?

Here we go again....

Förstår varför alla mer eller mindre kunniga slutar att lägga inlägg och överger SH.

/

Med tanke på vad bmwjohan har skrivit tidigare tror jag inte du kommer få ut mycket av Rörken. Du kör på samma växel hela tiden med din hoj och du hinner nog inte varva ut den helt på tvåan på den korta rakan så du är med god marginal på "fel" sida 200 km/h strecket. Fast jag kan ju ha fel - jag tyckte det var lärorikt att köra där.

Nysse skrev:
Here we go again....
Förstår varför alla mer eller mindre kunniga slutar att lägga inlägg och överger SH.
/

Du får nog förklara Dig lite bättre om Du inte vill bli missförstådd/missuppfattad.

erik skrev:
Asfalt är dyrare än grus, banorna är längre och bredare, större avåkningszoner m.m. Många ekonomiska faktorer som är till rr-banornas nackdel jämfört med crossen.
Crossbana dyrare i underhåll.

Håller med, det är för dyrt.

Tycker att de kunde anordna ngt liknande på Tuvängen...

erik skrev:
Låta bli att vrida rullen i botten...? Du är inte uppvärmd till hemresan, snarare att du har kört av dig och ser hemvägen som ren transport.

för mig funkar det inte så. jag kör groteskt fort när jag ska hem från bankörningar. jag klarar inte av att ligga i 110 på 110vägar och sånt. om det dock skulle finnas en bana i samma stad som jag bor så skulle jag kunna köra lungt fram och tillbaka från banan eftersom att det blir en kort sträcka och även bara stadskörning(tar det alltid rätt lungt i stan)

Maria1980 skrev:
Frågan är ju vad Du är ute efter. Visst är det kul, man lär sig att köra bättre och att lägga ner hojen ordentligt i kurvorna.

Man delas in i grupper efter hur fort man vill köra, några exakta hastigheter vet jag inte.

Om Du vill köra riktigt fort, varför inte börja tävla i Roadracing då?

jag är faktiskt väldigt sugen på att tävla i roadracing men det verkar så jäkla dyrt. jag vill inte köra 250(det är väl den billigaste klassen?) för jag är rätt biffig och försöker bli ännu biffigare och det hjälper inte direkt. de andra klasserna verkar så jäkla dyra att köra men jag kanske har fel

bmwjohan skrev:
jag är faktiskt väldigt sugen på att tävla i roadracing men det verkar så jäkla dyrt. jag vill inte köra 250(det är väl den billigaste klassen?) för jag är rätt biffig och försöker bli ännu biffigare och det hjälper inte direkt. de andra klasserna verkar så jäkla dyra att köra men jag kanske har fel

Gelleråsen har träningar varje onsdag (med ett eller två undantag på hela säsongen). Ett årskort kostar inte mycket om du har licens och är med i KMF. En billig 600 med några år på nacken ger mycket upplevelse för rimliga pengar.

bmwjohan skrev:
Det är alltid mycket tjat här inne om att man ska köra på banan istället för att köra fort på allmänna vägar. Jag kör inte på bana för att jag tycker att det kostar alldeles för mycket. ---edit--
Varför är det så jäkla mycket dyrare att köra på asfaltsbana? Om man bara drar till lite grovt i hur mycket man betalar jämfört mot körminuter så blir det nästan 100 gånger dyrare att köra på asfaltsbana.

Du jämför lite äpplen och päron eftersom du skriver om cross kontra bankörning med gatcykel.
Jämför cross med att köra med licens istället och skillnaden är inte lika stor.
Om du har licens finns det fler och betydligt billigare träningstillfällen för körning på bana. LMS har haft träning varje tisdag hela sommaren. Kostnad om man är medlem i LMS 50 kronor plus träningskort för 350 så det är ungefär samma som för cross. KMF har träningar hela sommaren på Gelleråsen som du kan köpa träningskort till för 1600 kr, tror jag. På Falkenberg är det samma sak med körningar i princip varje vecka. Dessutom arrangeras körningar öppna för licensförare på Knutstorp, Anderstorp och Kinnekulle.

En stor skillnad mellan cross och RR är att det finns betydligt fler med crosslicens vilket innebär ett större kundunderlag och därmed lägre kostnader för den enskilda individen. Fler medlemmar ger fler klubbar som har möjlighet att driva crossbanor, etc etc.

Att det är en engångskostnad att lägga en asfaltsbana är inte sant. Varje år är det olika typer av underhållsarbete, ny asfalt och andra reparationer av underlag och avåkningszoner etc, som innebär stora kostnader jämfört med att jämna till crossbanan.
Vet inte exakt hur det skiljer sig eftersom jag inte har insyn i vare sig cross eller banägande föreningar. Verkligheten tyder dock på att en crossbana är betydligt billigare både att bygga och driva eftersom det finns så många fler av dem.

Om man tar banåkning så är det ju ofta en yttre arrangör som betalar en fast kostnad och sedan ska dra in kunder för körningen vilket ju ökar kostnaderna eftersom det blir ytterligare en organisation till skillnad från de crossträningar som sköts ideellt av klubbarna. LMS onsdagskörningar är ju inte dyra, och kan fås gratis om man åker dit och hjälper till med ett arrangemang tex. :7peta

Maria1980 skrev:
Du får nog förklara Dig lite bättre om Du inte vill bli missförstådd/missuppfattad.

Typ.....http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88162

Det finns massor av trådar med svar om man ÄR intresserad. Alla har vi varit nybörjare men man kan inte lära sig köra hoj genom att bara fråga/läsa på olika forum.
Alla typer av hojåkning på vägar och olika typer av banor är kul. Att sitta skriva en massa förutfattade menigar innan man har testa är blahablaha.

/

En sak som folk inte verkar fatta är att det är sannslös stor skillnad på att harva runt i en gatgrupp på bana och att tävla.
Samma ungefär som att köra en trimmad MT5a i en grusgropp och köra Novemberkåsan.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda