Fan också!Victor skrev:En sak som folk inte verkar fatta är att det är sannslös stor skillnad på att harva runt i en gatgrupp på bana och att tävla.
Samma ungefär som att köra en trimmad MT5a i en grusgropp och köra Novemberkåsan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fan också!Victor skrev:En sak som folk inte verkar fatta är att det är sannslös stor skillnad på att harva runt i en gatgrupp på bana och att tävla.
Samma ungefär som att köra en trimmad MT5a i en grusgropp och köra Novemberkåsan.
erik skrev:Gelleråsen har träningar varje onsdag (med ett eller två undantag på hela säsongen). Ett årskort kostar inte mycket om du har licens och är med i KMF. En billig 600 med några år på nacken ger mycket upplevelse för rimliga pengar.
Goodstuff skrev:Du jämför lite äpplen och päron eftersom du skriver om cross kontra bankörning med gatcykel.
...
LMS onsdagskörningar är ju inte dyra, och kan fås gratis om man åker dit och hjälper till med ett arrangemang tex.![]()
Nysse skrev:Typ.....http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88162
Det finns massor av trådar med svar om man ÄR intresserad. Alla har vi varit nybörjare men man kan inte lära sig köra hoj genom att bara fråga/läsa på olika forum.
Alla typer av hojåkning på vägar och olika typer av banor är kul. Att sitta skriva en massa förutfattade menigar innan man har testa är blahablaha.
/
Om du vill köra så kan du köra tills du kräks med lite planering. Tisdagar på Sviestad och onsdagar på Åsen tex. Inte helt enkelt men klart genomförbart.bmwjohan skrev:jag har läst lite om LMS onsdagskörningar på tex sviestad, men det går väl bara att köra på onsdagar. om man vill bli bra på att köra måste i alla fall jag köra mer än en gång i veckan. helst ska man köra flera dagar i rad. då får man bättre flyt i körningen osv. det blir rätt svårt att genomföra. dock var LMS körningarna klart billigare än jag trodde. jag ska flytta till stockholm nu så nu kommer jag att få skitlångt till alla banor. det är verkligen på tiden att det byggs en bana i stockholm tycker jag.
ps. priserna jag skrev om att köra på crossbanan är utan licens.
Victor skrev:En sak som folk inte verkar fatta är att det är sannslös stor skillnad på att harva runt i en gatgrupp på bana och att tävla.
Du kör inte på 55 sek på en gatkörning. Det är där ditt resonemang brister.bmwjohan skrev:jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. ifall jag kör sviestad på 55 sek på en körning för allmän gatgrupp skulle jag då köra sviestad på 30 sek ifall jag körde på tävling istället? enda skillnaden blir väl att alla i genomsnitt kör lite snabbare.
Goodstuff skrev:Angående ny/gammal hoj så är det så att är du duktig så kör du fort på vad som helst. En bra hoj är såklart en fördel men inget måste, har man sett Jerker Axelsson köra om folk på R-1r med en XJ 600 Diversion med packväskor så förstår man vad jag menar.
Goodstuff skrev:Du kör inte på 55 sek på en gatkörning. Det är där ditt resonemang brister.
bmwjohan skrev:jo jag har sett att såna hojar inte kostar så mycket men det känns lite som att man måste ha det senaste ifall man ska kunna hänga med i tätet. eller behövs inte det? om man tex jämför en R1 från 98 men en sproilans ny R1 så blir det väl en jäkla skillnad i tid med samma förare på samma bana. eller?
bmwjohan skrev:jag tror inte att jag skulle tycka att det var speciellt kul att köra sporthoj på gokartbana. känns lite som att köra F1 i ett parkeringsgarage. man får ju aldrig sträcka ut.
anledningen till att jag startade tråden var bara för att jag inte riktigt förstod varför det är så grotesk skillnad i pris på att köra på crossbana och asfaltsbana.
Nysse skrev:Typ.....http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88162
Det finns massor av trådar med svar om man ÄR intresserad. Alla har vi varit nybörjare men man kan inte lära sig köra hoj genom att bara fråga/läsa på olika forum.
Alla typer av hojåkning på vägar och olika typer av banor är kul. Att sitta skriva en massa förutfattade menigar innan man har testa är blahablaha.
/
på Rörken på måndag.När man körde Formel 1 US Grand Prix i Las Vegas i början av 80-talet var det faktiskt på en ombygs parkeringsplats.bmwjohan skrev:jag tror inte att jag skulle tycka att det var speciellt kul att köra sporthoj på gokartbana. känns lite som att köra F1 i ett parkeringsgarage. man får ju aldrig sträcka ut...
Maria1980 skrev:Jag ser då inga inlägg i denna tråd som påstår att man kan lära sig att köra hoj genom att läsa sig till det...
Jag kör gärna bana för att lära mig hantera hojen bättre i kurvor, så mig ser Ni påpå Rörken på måndag.

bmwjohan skrev:Det är alltid mycket tjat här inne om att man ska köra på banan istället för att köra fort på allmänna vägar. Jag kör inte på bana för att jag tycker att det kostar alldeles för mycket. Jag kör även motorcross och då kör jag mest på bana. Varför är det så fruktansvärt stor prisskillnad på att köra på motorcrossbana och roadracingbana? Jag förstår förstås att det kostar bra mycket mer att bygga en asfaltsbana, men detta är trots allt en engångskostnad. Ok, vi tar och jämför lite.
Tillgänglighet
Asfaltsbana=finns bara några få i sverige så man får alltid åka väldigt långt för att få åka. Det finns även rätt få tillfällen då man får köra på bana tycker jag.
Crossbana=finns så gott som en crossbana i varenda stad. Öppet minst fyra dagar i veckan. Den lokala crossbanan där jag bor har tex öppet tisdag och torsdag 17-20 samt lördag och söndag 10-14.
Pris
Asfaltsbana= ca 1000kr för en dags körning
Crossbana=Man blir medlem för 200kr och sen kostar det 20kr per pass.
Hur mycket får man köra
Asfaltsbana=20 min omgångar, kanske 2,3 eller 4 stycken.
Crossbana= 3-4 timmar i sträck
Underhåll på bana (detta har jag inte alls koll på)
Asfaltsbana=Sopa? Kratta avåkningszoner?
Crossbana=Jämna till banan minst 1 gång i veckan
Miljö
Borde väl släppa ut ungefär lika mycket skit på båda banorna så det är väl ingen skillnad.
Varför är det så jäkla mycket dyrare att köra på asfaltsbana? Om man bara drar till lite grovt i hur mycket man betalar jämfört mot körminuter så blir det nästan 100 gånger dyrare att köra på asfaltsbana.
bmwjohan skrev:Det är alltid mycket tjat här inne om att man ska köra på banan istället för att köra fort på allmänna vägar. Jag kör inte på bana för att jag tycker att det kostar alldeles för mycket.
)
bmwjohan skrev:för mig funkar det inte så. jag kör groteskt fort när jag ska hem från bankörningar. jag klarar inte av att ligga i 110 på 110vägar och sånt. om det dock skulle finnas en bana i samma stad som jag bor så skulle jag kunna köra lungt fram och tillbaka från banan eftersom att det blir en kort sträcka och även bara stadskörning(tar det alltid rätt lungt i stan)
bmwjohan skrev:jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. ifall jag kör sviestad på 55 sek på en körning för allmän gatgrupp skulle jag då köra sviestad på 30 sek ifall jag körde på tävling istället? enda skillnaden blir väl att alla i genomsnitt kör lite snabbare.
Goodstuff skrev:Angående prisskillnaden har du ju fått en hel del argument för varför det är dyrare med RR än med cross.

|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |