Varför så smalt rör i mitt slipon?

Palster

Medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Jag tog bort mitt slipon som satt på hojen när jag köpte den i höstas (en gsxr 1000-03).
Blev lite förvånad att röret vid anslutningen smalnar av så kraftigt. Några centimeter längre in så är röret grovt igen.
Brukar det se ut så på ett Yoshi Tri-oval slipon?
Har det någon annan funktion än att hålla ljudnivån nere.
Har också funderingar på att korta dämparen. Går denna att öppna både bak o framtill?

Bild på det avsmalnande röret

Yoshi.JPG

Last edited:
Venturirör?

Bifogat

• Venturifixed2.PNG
    Venturifixed2.PNG
    19.2 KB · Visningar: 132

Venturirör används väl bara för vätskor eller när vätskor ska blandas med gaser? Vitsen är ju ökad hastighet då vätskan tvingas igenom ett smalare hål (eftersom vätskor vanligtvis inte kan komprimeras). Som exempel när man sätter tummen för trädgårdsslangen.

I dessa fall borde det väl bara handla om (av-)gaser (annars så är det nog nå fel på insprutningen...).

Jag har reagerat på att röret innan sliponet på just k3-k4an har varit så smalt, kan inte förstå hur den ska kunna andas ordentligt???
Men sukka borde ju veta...?
Men varför är det så?

Venturirör används väl bara för vätskor eller när vätskor ska blandas med gaser? Vitsen är ju ökad hastighet då vätskan tvingas igenom ett smalare hål (eftersom vätskor vanligtvis inte kan komprimeras). Som exempel när man sätter tummen för trädgårdsslangen.
I förgasare har man venturi eftersom man är ute efter trycksänkningen för att kunna suga upp bränslet från flottörkoppen.

Jah tror att jag kommer att försöka att ta bort detta smala rör för att öppna upp dämparen lite.
Jag kanske tappar lite på låg o mellanregistret men jag ligger ju mest över 6000 varv ändå.
Jag är ute efter ett lite maffigare ljud. Som det är nu så låter den väldigt lite.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”