Anndreeaas
otursfågeln
Nu vart jag lite nyfiken ...
Vad skulle du köpa???
En barbara docka![]()
ne hon hade köpt trim till en moped men visste ju inte hur fan de skulle på, så hon gav tillbaks de och bad mig sätta på de i utbyte mot pengar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu vart jag lite nyfiken ...
Vad skulle du köpa???
En barbara docka![]()
Blir tokig på allt särskrivande, det fanns (finns?) t.o.m. en regel här på SH som sa nåt i stil med "uttalar du det som ett ord så skrivs det förmodligen så också"Bindestreck användes ju vid avstavning i slutet av en rad när man påbörjar ett ord men raden tar slut. Men man jobbar ju typ inte så längre nu med data och allt.
Det används för att sätta samman ord med siffror eller förkortningar, typ LP-skiva.
Bindestreck kan också användas till sammansatta ord som inte riktigt bildar ett eget riktigt ord, exempelvis Kafka-böckerna.
Min favorit av bindestreck är när du sammansätter tre ord, till exempel bio-biljett-kassa. Dåligt exempel men det var vad jag kom på...
Höll på att glömma, man använder även bindestreck när man listar saker som läs- och skrivsvårigheter.
Tror jag fått med alla användningar av bindestreck nu![]()
Den sjukaste trenden måste ju ändå vara förkortningen av "jag" till "ja".
Hur handfallen måste man vara för att inte orka trycka på en extra tangent för att få fram rätt ord?
Botten nåddes ändå av polaren min som vände på steken och skrev att han "svarade jag" åt en ja/nej-fråga. Gissa om jag skällde ut honom för det. Vi talar inte med varandra idag.
Det är det engelska språket och dess inflytande i svenskan som gjort att vi även börjat särskriva svenska ord (felaktigt), då det inom engelskan snarare är regel än undantag att särskriva ord.
En femtonårings värld raserar inte för att han inte kan skriva, han behöver helt enkelt inte bry sig!
En värld rasar. Inte "raserar". Gärna punkt mellan två huvudsatser. Inte komma....
Förlåt mig! Det var årets smash-and-grab...![]()
ЯK;4891238 skrev:
Är inte "raserar" ett ord?`
Blir det inte mer flyt i läsningen i en lång mening delad med ett kommatecken, jämfört med två kortare meningar?
Jag gick bygg, och läser tyvärrr inte böcker längre, så jag kan inte så mycket som jag vill kunna
Men jag vill iaf skriva så korrekt jag kan, alltid något!
Dagens män skor har bråt tom, alt ska gå fort som tu san: hoj arna, bil arna, da torn, te ven (för ut om att by ta kan al), int er net, pra ta, äta, ja allt.
Då har ingen tid till slut att fundera om han/hon stavade korrekt för att det är så himla bråttom, skriver jag inte detta inlägg på mindre än 1 minut då rasar hela livet sammanVarför har vi så bråttom och vad har vi bråttom till? hmmf jag vet faktiskt inte
Förr i tiden om man skrev ett brev i bläck var det lite trixigt att fixa till fel, idag är det hur enkelt som helst men på något sätt har det blivit så himla svårt för folk att rätta till fel![]()
Med tanke på att den svenska lärarkåren inte är vad den har varit så är det inte så jävla konstigt att det går utför med det svenska språket.
......men endån skoj![]()
Det ta ut bred da pro blem har ing et slut![]()
En värld rasar om den raseras av någon som raserar den.
Långa meningar är svårare att förstå.
Förståelse är bättre än flyt.
Även jag gick bygg.
Läser dock.
Och inlägget som jag citerade är ett av dina kännetecken, Skrotnisse.
Gärna inlägg av det "uppräknande" slaget, dvs en ny rad för varje mening. Meningarna ska helst bli kortare och kortare. Sista raden ska helst vara en ofullständig mening.
Detta är alltså inget påpekande om fel, bara en sak jag lagt märke till.![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |