Varför sär skriver man?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Förstårinteattfolksärskriver.Hursvårtkandetvaraegentligen.BlirjuheltfelnärmanläserStayinschoolkidssägerjagbara!

Bindestreck användes ju vid avstavning i slutet av en rad när man påbörjar ett ord men raden tar slut. Men man jobbar ju typ inte så längre nu med data och allt. :D

Det används för att sätta samman ord med siffror eller förkortningar, typ LP-skiva.

Bindestreck kan också användas till sammansatta ord som inte riktigt bildar ett eget riktigt ord, exempelvis Kafka-böckerna.

Min favorit av bindestreck är när du sammansätter tre ord, till exempel bio-biljett-kassa. Dåligt exempel men det var vad jag kom på...

Höll på att glömma, man använder även bindestreck när man listar saker som läs- och skrivsvårigheter.

Tror jag fått med alla användningar av bindestreck nu :mattias
Blir tokig på allt särskrivande, det fanns (finns?) t.o.m. en regel här på SH som sa nåt i stil med "uttalar du det som ett ord så skrivs det förmodligen så också"

En annan sak är det utbredda missbruket av "data". Hur jävla svårt kan det vara att skilja mellan dator och data?! :va

"Jag sitter vid datan och skriver" :huvet

Blocket är ju en institution för särskrivare, vet inte om man ska skratta eller gråta över hur illa ställt det är bland svenskarna....

Ety det är Disneylandinspirerat att sär skriva, så tyckte jag att det var småskoj när jag var på High Chaparral.
Inget högstatusställe att jobba på.
Reagerade inte på behandlingen av svenska språket.
Men när man är van vid amerikansk stavning av svenska ord så såg det kul ut med skylten som proklamerade "Icecreambar".

Med tanke på att den svenska lärarkåren inte är vad den har varit så är det inte så jävla konstigt att det går utför med det svenska språket.
Det, tillsammans med alltför mycket liberalism (ok, fel ordval men vad fan...) gällande att ta in nya ord och sätt att uttala redan befintliga osv, gör att ungjävlarna särskriver stup i ett.
Ibland när man får ett sms från lillebror så vill jag bara åka dit och ge honom ett par lavetter då han väljer att skriva E istället för tex ÄR osv :mad:

Och sen får vi inte glömma att vi tillåter skåningar i televisionen samt radiosändningar. Bara det är ju så fel det bara kan bli, nästan som att släppa lös en stockholmare i trafiken.

Den sjukaste trenden måste ju ändå vara förkortningen av "jag" till "ja".
Hur handfallen måste man vara för att inte orka trycka på en extra tangent för att få fram rätt ord?
Botten nåddes ändå av polaren min som vände på steken och skrev att han "svarade jag" åt en ja/nej-fråga. Gissa om jag skällde ut honom för det. Vi talar inte med varandra idag.

Det är det engelska språket och dess inflytande i svenskan som gjort att vi även börjat särskriva svenska ord (felaktigt), då det inom engelskan snarare är regel än undantag att särskriva ord.

Den sjukaste trenden måste ju ändå vara förkortningen av "jag" till "ja".
Hur handfallen måste man vara för att inte orka trycka på en extra tangent för att få fram rätt ord?
Botten nåddes ändå av polaren min som vände på steken och skrev att han "svarade jag" åt en ja/nej-fråga. Gissa om jag skällde ut honom för det. Vi talar inte med varandra idag.

Helt rätt, man bör säga upp bekantskapen med såna jävla AAAAS!!! :Silverbjelkeutbrott

Jag funderar starkt på att söka till lärarhögskolan och göra några hundår för att sedan ta ett dåligt betalt lärarjobb på ett gymnasium i min närhet och sen lära mig leva med att bli kallad för ord-Hitler av alla elever. Om de inför aga i skolorna igen så är det inget snack, då börjar jag jobba som lärare!

Det är det engelska språket och dess inflytande i svenskan som gjort att vi även börjat särskriva svenska ord (felaktigt), då det inom engelskan snarare är regel än undantag att särskriva ord.

Kan vara EN av förklaringarna, men inte hela sanningen. För människor är så jävla korkade så att de förstår inte sammahanget och de flesta känner ju säkerligen inte ens till att man "särskriver" i det engelska språket.

Edit/ Att jag skriver som en kråka beror enbart på spriten och inget annat :mattias

Last edited:
Dagens män skor har bråt tom, alt ska gå fort som tu san: hoj arna, bil arna, da torn, te ven (för ut om att by ta kan al), int er net, pra ta, äta, ja allt.

Då har ingen tid till slut att fundera om han/hon stavade korrekt för att det är så himla bråttom, skriver jag inte detta inlägg på mindre än 1 minut då rasar hela livet samman :gnissla Varför har vi så bråttom och vad har vi bråttom till? hmmf jag vet faktiskt inte :va

Förr i tiden om man skrev ett brev i bläck var det lite trixigt att fixa till fel, idag är det hur enkelt som helst men på något sätt har det blivit så himla svårt för folk att rätta till fel :(

En femtonårings värld raserar inte för att han inte kan skriva, han behöver helt enkelt inte bry sig!

En värld rasar. Inte "raserar". Gärna punkt mellan två huvudsatser. Inte komma....

Förlåt mig! Det var årets smash-and-grab...:krama

En värld rasar. Inte "raserar". Gärna punkt mellan två huvudsatser. Inte komma....

Förlåt mig! Det var årets smash-and-grab...:krama

Är inte "raserar" ett ord?`
Blir det inte mer flyt i läsningen i en lång mening delad med ett kommatecken, jämfört med två kortare meningar?

Jag gick bygg, och läser tyvärrr inte böcker längre, så jag kan inte så mycket som jag vill kunna :(
Men jag vill iaf skriva så korrekt jag kan, alltid något!

ЯK;4891238 skrev:

Klock rent :tummenupp

Speciellt förklaringarna.
Stekt kycklinglever (stekt lever från kyckling)
Stekt kyckling lever (att stekt kyckling är vid liv)

Jag fick en mental bild av grillade kycklingar sprintandes runt i ICA-butiken... :D

För att inte tala om kalabaliken vid stekbordet... :rofl

Eller när locket lyfts av och huvudrätten presenteras på en finare restaurang. Tatááá!!! (nu måste ni ta fram en bild av helstekt kyckling dansandes likt Mc Hammer på serveringsfatet) :banana :hihi

Är inte "raserar" ett ord?`
Blir det inte mer flyt i läsningen i en lång mening delad med ett kommatecken, jämfört med två kortare meningar?

Jag gick bygg, och läser tyvärrr inte böcker längre, så jag kan inte så mycket som jag vill kunna :(
Men jag vill iaf skriva så korrekt jag kan, alltid något!

En värld rasar om den raseras av någon som raserar den.
Långa meningar är svårare att förstå.
Förståelse är bättre än flyt.
Även jag gick bygg.
Läser dock.

Dagens män skor har bråt tom, alt ska gå fort som tu san: hoj arna, bil arna, da torn, te ven (för ut om att by ta kan al), int er net, pra ta, äta, ja allt.

Då har ingen tid till slut att fundera om han/hon stavade korrekt för att det är så himla bråttom, skriver jag inte detta inlägg på mindre än 1 minut då rasar hela livet samman :gnissla Varför har vi så bråttom och vad har vi bråttom till? hmmf jag vet faktiskt inte :va

Förr i tiden om man skrev ett brev i bläck var det lite trixigt att fixa till fel, idag är det hur enkelt som helst men på något sätt har det blivit så himla svårt för folk att rätta till fel :(

Skynda ej och vänta ej.
Döden hinner ikapp.

Med tanke på att den svenska lärarkåren inte är vad den har varit så är det inte så jävla konstigt att det går utför med det svenska språket.

Det har den aldrig varit.

Last edited:
......men endån skoj :hihi

En grej som jag fortfarande efter många år i Skåne kvider lite inombords av när jag hör sägas är "ETT choklad" när man snackar om en chokladkaka. ("Hej, vill du ha ett choklad?"):confused::confused::confused:

Andra egenheter såsom Anndreeeaas så snällt ger exempel på - "endån" eller kanske "ändån" samt när man hör sig för om huruvida det finns kaffe - "É där kaffe?" - tycker jag numera bara är charmigt.

En annan favorit i anslutning till kaffebordet är när man är osäker på huruvida klartecken har givits att gå loss på kaffebrödet och hör sig för genom ett: "É de vassegoa på dé?" :Bugar

En värld rasar om den raseras av någon som raserar den.
Långa meningar är svårare att förstå.
Förståelse är bättre än flyt.
Även jag gick bygg.
Läser dock.

Och inlägget som jag citerade är ett av dina kännetecken, Skrotnisse.

Gärna inlägg av det "uppräknande" slaget, dvs en ny rad för varje mening. Meningarna ska helst bli kortare och kortare. Sista raden ska helst vara en ofullständig mening.

Detta är alltså inget påpekande om fel, bara en sak jag lagt märke till. :)

Och inlägget som jag citerade är ett av dina kännetecken, Skrotnisse.

Gärna inlägg av det "uppräknande" slaget, dvs en ny rad för varje mening. Meningarna ska helst bli kortare och kortare. Sista raden ska helst vara en ofullständig mening.

Detta är alltså inget påpekande om fel, bara en sak jag lagt märke till. :)

Ha ha, bra där! Det ser ut som en sorts versmått. Lite poesi i trådarna är aldrig fel! :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park