Varför repar man någons hoj med en nyckel?

Som motbalans har jag en annan historia.. Det är en granfamilj med en liten flicka som så länge jag minns varit tokrädd för min motorcyckel. Så fort hon ser hojen springer hon till mamma/pappa medans hon gapar allt vad hon orkar. Får mig att känna mig som boogieman typ. En dag pratar jag lite med mamman då hon parkerar sin cyckel och kommentaren hon fällde - "usch va farlig den där ser ut" (en VFR :rolleyes: ) fick mig att inse att det är nog hon som gett flickan sin rädsla för hojen.. Pappan är tvärtom, man ser att det verkligen lyser i hans ögon när han ser den och varje gång vi möts har han tusen frågor. En mycket trevlig prick. Han försöker närma sig med flickan så mycket det går innan han tvingas ge upp då hon blir helt röd i facet av allt bölande. Hursomhelst kommer jag ner till cyckelförrådet en dag där jag ställer hojen och märker att larmet varit igång. Inga skador på hojen och kapellet verkar inte ha varit rörd. Tänker inte mer på saken. Vecken efter springer jag på grannpappan igen o han berättade att det var han som fick igång larmet. Han skulle ställa in cyckeln efter att ha hämtat flickan på dagis och kom på att visa hur ofarlig den är och lyfter upp den minst sagt skeptiska flickan på motorcyckeln (oavnpå kapellet) varpå larmet började tjuta. "Hennes skrik dämpade larmet, så du hörde nog inte" :hihi Jag skojar inte i att jag har inte sett flickan sen dess, och ett par månader senare flyttade de bort.. har knappast med denna händelse att göra men möjligheten finns ju..

Varenda granne har någon gång pillat på cyckeln och fått igång larmet. Första veckan var larmet igång tre gånger, sen lärde de sig den svåra konsten att titta men inte röra :fatta!

Nu har ju jag bara en sketen gammel hoj, men ungar av alla åldrar blir ju imponerade av vadsomhelst med två hjul.
Jag brukar alltid fråga om dom vill provsitta, och lyfta upp dom på sadeln om dom vill.
Medans dom provsitter på hojen brukar jag förklara att man ALDRIG får klättra upp på en motorcykel själv utan lov från ägaren, vilket har lett till en dramatisk minskning av provsittningar på andra motorcyklar i närheten.

Bland annat brukar det stå ett par gynstolar på parkeringen, vilka säkert väger mer än vad ungarnas föräldrar orkar lyfta bort, och en halvny gixxer som bruka trycka stödet genom asfalten utan att någon provsitter.

Kan jag "rädda" dessa hojägare från ofrivilliga provsittningar, och samtidigt intressera småttingar och deras föräldrar för MC så är det värt det lilla besväret.

Jag har TOM kört ett tjugotal varv runt parkeringen och skjutsat dom lite större ungarna (med föräldrarnas tillstånd, och iförda hjälm givetvis) då det är oerhört mycket tuffare att ha åkt motorcykel än att ha åkt moppe, alldelens oavsett att jag aldrig har kört fortare än 20km/h :hihi

Mr Edholm skrev:
Jag trodde jag var i princip ensam om att ha erfarit oansvarigaföräldrar-syndromet. :confused:

Nu pratar jag om de som låter sin avkomma klättra och kladda på annans egendom.(blir så heligt förbannad och allt kommer åter nu när jag era storys om det) :mad:

Kom i vanlig ordning ut från en galleria och hade handlat en ny discman på teknikmagasinet. När jag kommer ut står där någon mor med öster/sydländskt påbrå och har satt sin unge på sadeln. Jag ber med en vänlig ton: " Vill ni vara snäll och låta bli det där?" Vad gör hon? Jo, ingenting. Men en min! Hon ler bara åt mig...och bredvid henne står också den antaglige fadern i familjen och ler lika fånigt han med. :huvet

Dom verkar inte alls ha kopplat vad jag menade och deras ungjäkel bara sitter där och kladdar. Hade speciallack på hojen, och började bli allvarligt oroad att den skulle skadas på något sätt. Dessutom var inte stödet 100% pålitligt.
Jag står där i ställ och med hjälm i näven, så dom borde ju kopplat att jag var ägaren. Men nä nä. Helt bortkopplade från verkligheten.

Så jag ryter nu i istället: "Ta BORT UNGEN från sadeln!!" samtidigt som jag sliter fram fjärren till hojens larm och låter testsignalen tjuta hej vilt så att folk runt om börjar undra vad som sker. Inte helt oväntat kanske så ser modern helt livrädd ut, som om hon inte alls fattade min underbyggda vrede, och lyfter ner ungen tokfort. Inga skador syntes som tur var. Drar på mig krukan, stoppar paketet i förvaret, och drar därifrån i mindre lugn takt medan dom fortfarande står där och och bara glor stort. :va

Var jag för hård?
Kunde man tycka synd om dem?

Näe, folk ska fan lära sig att skilja på deras jädra sliskiga vän-med-barnen,-låt-dom-göra-som-dom-villvärld och vår verklighet!
Respekt för annans egendom! :fatta!

Precis, och ofta kommer det kommentarer från föräldrarna som: men han/hon är ju bara 5 år. t.ex :3freak

Verkar inte helt dumt att investera i ett larm...

för att var on-topic igen...Fyfan för folk som måste sabba andras egendom, lovar att det är av ren avundsjuka!

Var hemma hos päronen och tittade ut genom fönstret så fick jag syn på en grym bil! Började snacka med ägaren å det visade sig vara en Mercedes SL 55 AMG trimmad mer extra allt. Ägaren hade bara haft den en vecka och dagen innan så hade han gjort ett ärende på stan (Landskrona) å lämnat bilen 20 min. På den tiden hade någon gjort ett rejält stor repa längst hela sidan på bilen. :mad: Tydligen så var det så mycket repat att de skulle lacka om hela bilen, skulle kosta 100 000 kr.

sl55amgpp03_02.jpg

\Masonit

ZejtaN skrev:
MYCKET BRA IDE.
Min röst faller för skampålen !
Hadde kännts så fruktansvär underbart att få pissa på den "sak" som revat ev revat min kära CBR. hälla i sig en back pilsner, lulla ner till torget, pissnödig som en val. Pissa på han, sen ta en spade och slå i skallen på han :fatta!

:rofl :rofl :rofl

edit. oj vilket trådlyft...

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back