Varför remdrift?

Neutral skrev:
Läs och beundra: http://www.motoczysz.com :Bugar

low_rear.jpg

Sjukt ball båge! Bara $55.000 för gatversionen som planeras till 2007.
 
Ah just ja, DEN bågen! Mindes inte att den hade ÄVEN (bland allt annat godis) även detta! :tummenupp
 
Dr.Bike skrev:
Ah just ja, DEN bågen! Mindes inte att den hade ÄVEN (bland allt annat godis) även detta! :tummenupp
Den är verkligen en ingenjörsdröm. Han har inte tagit med något av tradition utan allt som är problematiskt har han angripit på helt nytt sätt. Måste vara ungefär som när Ducati kom på Desmo-systemet men hela hans hoj är ju full av liknande revolutioner som låter helt självklara när man läser om dem. Den nya hojen ska tydligen innebära ännu mer nyheter och han jobbar på en helt ny 600-motor med folk från Cosworth.
 
Neutral skrev:
Den är verkligen en ingenjörsdröm. Han har inte tagit med något av tradition utan allt som är problematiskt har han angripit på helt nytt sätt. Måste vara ungefär som när Ducati kom på Desmo-systemet men hela hans hoj är ju full av liknande revolutioner som låter helt självklara när man läser om dem. Den nya hojen ska tydligen innebära ännu mer nyheter och han jobbar på en helt ny 600-motor med folk från Cosworth.
attention9ha.gif


Liten utvikning: Ducati kom inte på desmodromisk ventilstyrning. Mercedes kom med en desmodromisk motor till F1 1954 och J.A.P kom med desmodromisk stånka samma år. Enzo Ferrari diskuterar med sin ingenjör Taglioni, men det blir ingen Desmo-ferrari förrän 40 år senare

Ducatis första desmo-hoj kom två år senare, konstruerad av en viss Taglioni...

Den första desmodromiska motorn konstruerades redan 1910 av Arnott, som 44 år senare konstruerade ovan nämnda J.A.P
 
RedBaron skrev:
Det kräver i princip inget underhåll och smutsar inte ned hojen det minsta. Dessutom är det billigare att tillverka/montera än en kardan = lägre pris på hojen.


Sant. Kolla HD bara. Skulle inte vilja veta vad priset för en kedjedriven sådan skulle vara..

:rofl
 
FreddaAbborre skrev:
Sant. Kolla HD bara. Skulle inte vilja veta vad priset för en kedjedriven sådan skulle vara..

:rofl
:va

Kedja är troligen ännu billigare...
 
RedBaron skrev:
attention9ha.gif


Liten utvikning: Ducati kom inte på desmodromisk ventilstyrning. Mercedes kom med en desmodromisk motor till F1 1954 och J.A.P kom med desmodromisk stånka samma år. Enzo Ferrari diskuterar med sin ingenjör Taglioni, men det blir ingen Desmo-ferrari förrän 40 år senare

Ducatis första desmo-hoj kom två år senare, konstruerad av en viss Taglioni...

Den första desmodromiska motorn konstruerades redan 1910 av Arnott, som 44 år senare konstruerade ovan nämnda J.A.P

Vänta nu, det här låter intressant. Tell me more!

RedBaron skrev:
:va

Kedja är troligen ännu billigare...


Se, där hade man kunnat bespara sig en pinsamhet om man hade läst ordentligt. :huvet
 
FreddaAbborre skrev:
Vänta nu, det här låter intressant. Tell me more!
Jag har uttömt mina kunskaper i Desmons historia. Gooooogla lite på Arnett, Desmo* etc så finner du säkert mer.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Njaeij, varför det? Sträckaren fjädrar ju undan när remmen sträcks.


Men helt klart: drömmen vore ju en svinggeometri som inte varierade drivlinans spänning.
M.a.o svingaxeln går genom utgående drivaxeln.
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Vissa hojar har iaf svingen lagrad i motorblocket, och det blir ju iaf "så-bra-som-möjligt"

Finns, nästan... titta på de tyska streetfighters med ultra feta bakdäck, de har använt en mellan axel som är lagrad på samma axel som svingen är lagrad. Är det nån som har en uppfattatning om ur mycket effekt som går förlorat i ett sånt arrangemang?
 
RedBaron skrev:
[Liten utvikning...
Intet nytt under solen då som vanligt. :) Det är säkert så med MotoCzysz:en också - att varje enskild detalj kanske inte är hans egen men att sätta ihop dem allihop tillsammans gör ju onekligen en otroligt intressant motorcykel. Han säger ju själv att förfina det traditionella konceptet är dömt att misslyckas - ingen kan slå japanerna på det.
 
Desmodromics, the principle of positive valve control, came into its own in the period when mercedes-benz straight-eight Desmo engines dominated formula I racing. Unfortunately, when the prestigious german auto company retired from racing, it also effectively retired the desmo technology. At least for the moment. Ducati Engineers. However, fished it out of oblivion and, for the first time, applied it successfully to motorcycles.

The 125 Desmo Ducati won its first race at the 1956 Swedish G.P. at Hedemora, lapping all the other cycles.
 
sandstream skrev:
Desmodromics, the principle of positive valve control, came into its own in the period when mercedes-benz straight-eight Desmo engines dominated formula I racing. Unfortunately, when the prestigious german auto company retired from racing, it also effectively retired the desmo technology. At least for the moment. Ducati Engineers. However, fished it out of oblivion and, for the first time, applied it successfully to motorcycles.

The 125 Desmo Ducati won its first race at the 1956 Swedish G.P. at Hedemora, lapping all the other cycles.


Men hur funkar det?!
 
FreddaAbborre skrev:
Men hur funkar det?!
Tvångsstyrning av både stängning och öppning av ventil. I en konventionell 4-taktare öppnas ventilen av kamaxeln, och stängs av ventilfjädern. Vid höga varvtal måste man ha väldigt hårda ventilfjädrar för att "hinna med" att stänga ventilerna. Desmodromisk styrning innebär att man skippade ventilfjädern, och lade till en kamlob som tvingade ventilen tillbaka från öppet läge.
 
HansJ skrev:
Tvångsstyrning av både stängning och öppning av ventil. I en konventionell 4-taktare öppnas ventilen av kamaxeln, och stängs av ventilfjädern. Vid höga varvtal måste man ha väldigt hårda ventilfjädrar för att "hinna med" att stänga ventilerna. Desmodromisk styrning innebär att man skippade ventilfjädern, och lade till en kamlob som tvingade ventilen tillbaka från öppet läge.


Ballt!


(tack en än gång för stövlarna)
 
HansJ skrev:
Desmodromisk styrning innebär att man skippade ventilfjädern, och lade till en kamlob som tvingade ventilen tillbaka från öppet läge.

Njaa... skippade och skippade. En LITEN hårnålsfjäder har man på stängarvippan, annars skulle ju ventilen hänga löst i det spel man ända MÅSTE ha i konstruktionen, och vi skulle inte få nån vidare komp när vi skulle försöka starta.
 
Dr.Bike skrev:
Njaa... skippade och skippade. En LITEN hårnålsfjäder har man på stängarvippan, annars skulle ju ventilen hänga löst i det spel man ända MÅSTE ha i konstruktionen, och vi skulle inte få nån vidare komp när vi skulle försöka starta.
Petitmaitre... ;)

Jo, så klart, det skulle vara finmekanik av raketbyggarskola om man lyckades få till den konstruktionen med exakt nollspel i alla delar, vid olika temperaturer osv.

FreddaAbborre skrev:
(tack en än gång för stövlarna)
Väl bekomme, hoppas du skaffat nåt säkrare nu bara!
 
HansJ skrev:
Petitmaitre... ;)

Jo, så klart, det skulle vara finmekanik av raketbyggarskola om man lyckades få till den konstruktionen med exakt nollspel i alla delar, vid olika temperaturer osv.


:lol Hehe... Som Farfar sa: "Rätt ska va rätt. Annars blir det efter-rätt!"
 
Som jag har förstått det beror de täta, och dyra, serviceintervallerna för vissa Ducati-modeller (alla?) på den desmodromiska ventilstyrningen.
Rätt/Fel?
 
sandstream skrev:
Som jag har förstått det beror de täta, och dyra, serviceintervallerna för vissa Ducati-modeller (alla?) på den desmodromiska ventilstyrningen.
Rätt/Fel?

1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"

http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif
 
Last edited:
Back
Top