Varför remdrift?

Varför inte rem skulle man ju kunna fråga sig också eftesom det ju uppenbarligen är många födelar? Svar: man har mer effekt tapp på en rem än på en kedja.
 
SoX skrev:
1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"

http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif


Njaa... nu måste jag nog intervenera igen. :hihi

16 spel...jo ok, kanske, men ändå inte.
Lyftvipporna har ju per definition inget spel alls då det är de som är påverkade av hårnålsfjädrarna.
Den enda justering av spelet som försiggår är ett shims som sitter i själva knasterhållaren, och det är till skillnad mot många andra hojars knaster, väldigt lätt att både nå och byta.

Så 8 spel är det. :fakta

;) Ha de
 
en Genesis-motor (FZ750 fram till R1/R6) har 20 ventiler (5 / cylle).
Tjöp en sån om ni gillar ventiljustering bäst av allt!
 
gthyni skrev:
en Genesis-motor (FZ750 fram till R1/R6) har 20 ventiler (5 / cylle).
Tjöp en sån om ni gillar ventiljustering bäst av allt!
R6 har inte 20 ventiler utan 16. Yamaha har sagt att 5-ventilssystemet fungerar bättre på större motorer (förbärnningsrum antar jag) så de har inte haft det på sina 600:or.
 
HansJ skrev:
Petitmaitre... ;)



Väl bekomme, hoppas du skaffat nåt säkrare nu bara!


Jorå, kör med crosstövlar nu när det inte behövs någon finpresition med fötterna. De håller för det mesta.
 
SoX skrev:
1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"

http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif
Är det utöver vanliga servicar eller lämnar man in sin Ducce för service var 1000:e mil?
Vad kostar isf en sån service, ungefär?
Neutral skrev:
R6 har inte 20 ventiler utan 16. Yamaha har sagt att 5-ventilssystemet fungerar bättre på större motorer (förbärnningsrum antar jag) så de har inte haft det på sina 600:or.
Det var ju precis vad gthyni skrev :va
 
sandstream skrev:
Det var ju precis vad gthyni skrev :va
Tycker du? Jag tolkar det som att han inkluderar R6 i sammanhanget, jag har tidigare haft ordväxling med folk som envist hävdar att deras FZR600 har 5-ventilare.
 
Neutral skrev:
Tycker du? Jag tolkar det som att han inkluderar R6 i sammanhanget, jag har tidigare haft ordväxling med folk som envist hävdar att deras FZR600 har 5-ventilare.
Fram till R6, inte fram till och med R6.
 
RedBaron skrev:
Fram till R6, inte fram till och med R6.
Men R1 (som tidigare 1000 cc) har ju 20 ventiler. Med min tolkning så är det fel att R6 har 20 ventiler, med er tolkning är det fel att R1 har 16 ventiler. Någon ytterligare tolkning kan inte jag se att man kan göra. No big deal.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Men R1 (som tidigare 1000 cc) har ju 20 ventiler. Med min tolkning så är det fel att R6 har 20 ventiler, med er tolkning är det fel att R1 har 16 ventiler. Någon ytterligare tolkning kan inte jag se att man kan göra.
Det må vara hur som helst med faktan kring R1, det är användandet av språkkonstruktionen jag förklarade.
 
Gthynis uttalande måste tolkas som att yammisarna har 5 ventiler TILL R1/R6 för det är vad han skriver.

M.a.o skriver han att vare sig R1 eller R6 har 5 ventiler/cyl.

HADE han skrivit t.o.m hade det ju betytt motsatsen.

En vardaglig tolkning (och som jag läste den) är väl annars att han MENAR att yamma haft 5v/cyl f.o.m FZ750 och till dags dagar med R1 och R6 som företrädare. (vilket ju isf, skulle vara fel)

*skrattar gott*

KUL med lite tolkningar!! :lol
 
sandstream skrev:
Är det utöver vanliga servicar eller lämnar man in sin Ducce för service var 1000:e mil?
Vad kostar isf en sån service, ungefär?
Det var ju precis vad gthyni skrev :va

Normal service, precis som för alla andra hojar - så vitt jag vet.
Priserna jag läst ligger på dryga 3000:- för liten service och mellan 5000 och 8000:- för stor service.

Alltså precis dubbla för stor respektive liten service mot vad jag betalar för service hos Triumph nu..

Tycker dock hela servicekostnadsgrejen med Ducatis verkar grymt överskattad, inget jag skulle lägga stor vikt på vid eventuellt köp av Ducati (jo, jag har funderat på det några gånger).
 
OK, för att ni ska slippa tolka mina orakelutsagor
så får jag väl klargöra :hihi

genesis 750-1000cc har 5-ventilstoppar,
medan 600orna inte har det tydligen.
Jag hade lite fel och lärde mig något nytt idag :tummenupp

Sen tror jag att marknadsavdelningen har minst lika mycket
som FoU med 5-ventilstopparna att existens att göra.
R1-motorn är jämbördig med de 4-ventilade konkurrenterna i praktiken.
 
gthyni skrev:
Sen tror jag att marknadsavdelningen har minst lika mycket
som FoU med 5-ventilstopparna att existens att göra.
R1-motorn är jämbördig med de 4-ventilade konkurrenterna i praktiken.
Kan så vara för om jag inte har fel så är M1:an 4-ventilad.
 
Fler modeller hos Yamaha har 5 ventiler per cyle, En del stånkor tex.

Sen har ju WV sådana motorer med.

Vad fördelen kan tänkas vara vet jag inte, det har uppgivits nåt om jämnare effekt över varvområdet och sådant, men de flesta tycks inte tycka att det är värt den extra kostnad systemet innebär.

Neutral skrev:
Kan så vara för om jag inte har fel så är M1:an 4-ventilad.
om så är, kan det ju vara en regel?
 
Silwer skrev:
Sen har ju WV sådana motorer med.

Vad fördelen kan tänkas vara vet jag inte, det har uppgivits nåt om jämnare effekt över varvområdet och sådant, men de flesta tycks inte tycka att det är värt den extra kostnad systemet innebär.


om så är, kan det ju vara en regel?
Tror det var Audi i VW-koncernen som började med 5-ventilare. Fördelen är väl att fler små ventiler ger större area än färre stora.

Tror inte det finns någon regel på det och dessutom har jag för mig att de hade 5 ventiler men bytte, fanns någon tråd här när många R1 fans var förvirrade. Men det kan också vara jag som är förvirrad, det lär visa sig. :D
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top