Varför remdrift?

Coola Ola skrev:
Härligt med konstruktiva inlägg!

I övrigt, grymt intressant tråd. Visste inte att remdrift hade så många fördelar jämfört med kedja!

Preciis min reflektion Ola! Men jag iddes inte kommentera.
Och håller med Röde Baronen: HD funkar tydligen för en del. Låt dem ha det då.
ALLA hojar är ok, även om VI råkar gillar sporthojar mest.

Regel ett: Racka inte ner på andra. Framhåll dina egna fördelar istället.
 
Hoztic skrev:
Kedjan ska ju vara lite slapp så att den inte går av när fjädringen jobbar. Hur funkar det med en rem, den ska väl vara lite mer spänd för att inte rappa över?

Helt riktigt, och för att lösa det så ser du ofta att remjohanhojar har en rätt stort spännrulle undertil. Den är satt i spänn med en fjäder så att remmen alltid kommer ha rätt spänning oavsett fjädringsrörelse.
 
Dr.Bike skrev:
Helt riktigt, och för att lösa det så ser du ofta att remjohanhojar har en rätt stort spännrulle undertil. Den är satt i spänn med en fjäder så att remmen alltid kommer ha rätt spänning oavsett fjädringsrörelse.
Används i fördel i kombination med en svingeometri som inte alternerar bältspänningen i någon större utsträckning.
 
Dr.Bike skrev:
Helt riktigt, och för att lösa det så ser du ofta att remjohanhojar har en rätt stort spännrulle undertil. Den är satt i spänn med en fjäder så att remmen alltid kommer ha rätt spänning oavsett fjädringsrörelse.

Ganska smurt onekligen! Men ger inte det en massa friktion? Och varför funkar det inte att göra så med kedjor?
 
Bearing skrev:
Tror det finns crossar med automatisk kedjespännare.

Ja, det hade polaren på sin MT-5a på den tiden det begav sig, om jag minns rätt. Kanske inte så hög belastning på en mopedkedja jämfört med en sporthoj iofs.
 
SoX skrev:
Okej, man måste ta bort hela primärtransmissionen, men har man en
HD med kedja delar men kedjan o behöver inte riva någonting.
Men är det inte en god tumregel att alltid byta drev samtidigt som man byter kedja?

Remhjulen på en remdriven hoj borde ha ganska hög livslängd och klara av ett par rembyten va?
 
Är det kuggrem eller kilrem på hojarna ni snackar om?
En kilrem (för dom som inte vet) driver med friktion mot sidorna av remmen, "kuggarna" på remmen är bara till för att remmen ska kunna böjas lättare. Vanligt ex: fläktrem.
 
AeroSol skrev:
Är det kuggrem eller kilrem på hojarna ni snackar om?
En kilrem (för dom som inte vet) driver med friktion mot sidorna av remmen, "kuggarna" på remmen är bara till för att remmen ska kunna böjas lättare. Vanligt ex: fläktrem.
Alla moderna hojar jag har sett med rem har haft kuggrem.
 
AeroSol skrev:
Är det kuggrem eller kilrem på hojarna ni snackar om?
En kilrem (för dom som inte vet) driver med friktion mot sidorna av remmen, "kuggarna" på remmen är bara till för att remmen ska kunna böjas lättare. Vanligt ex: fläktrem.

Det är en ganska bred kuggrem!

OT, men är det nån bil som fortfarande har fläktrem? Alla bilar har väl termostatstyrd elmotor till fläkten? :va Precis som på hojar!
 
Esquire skrev:
Remhjulen på en remdriven hoj borde ha ganska hög livslängd och klara av ett par rembyten va?


Tvärtom, remmen håller betydligt längre än hjulen.
När man tittar närmare på ett remhjul som gått X antal mil, så ser
man att det förmodligen är smuts (sand) som slipar ner aluminiumet.
På remmen syns oftast ingenting.
 
Coola Ola skrev:
Ja, det hade polaren på sin MT-5a på den tiden det begav sig, om jag minns rätt. Kanske inte så hög belastning på en mopedkedja jämfört med en sporthoj iofs.
Man skulle nog behöva två spännare isf. En som tar upp slacket när man gasar och en annan när man motorbromsar. På tvåtaktare är det ju så lite motorbroms så det kanske räcker med bara en.
 
Bearing skrev:
Man skulle nog behöva två spännare isf. En som tar upp slacket när man gasar och en annan när man motorbromsar. På tvåtaktare är det ju så lite motorbroms så det kanske räcker med bara en.

Det känns som om man skulle kunna slå/slita sönder den övre sträckaren väldigt snabbt på en effektstarkare hoj?
 
Hoztic skrev:
Det känns som om man skulle kunna slå/slita sönder den övre sträckaren väldigt snabbt på en effektstarkare hoj?

Njaeij, varför det? Sträckaren fjädrar ju undan när remmen sträcks.


Men helt klart: drömmen vore ju en svinggeometri som inte varierade drivlinans spänning.
M.a.o svingaxeln går genom utgående drivaxeln.
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Vissa hojar har iaf svingen lagrad i motorblocket, och det blir ju iaf "så-bra-som-möjligt"
 
Dr.Bike skrev:
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Läs och beundra: http://www.motoczysz.com :Bugar

low_rear.jpg
 
Hoztic skrev:
Det är en ganska bred kuggrem!

OT, men är det nån bil som fortfarande har fläktrem? Alla bilar har väl termostatstyrd elmotor till fläkten? :va Precis som på hojar!
många bilar har kilremmar kvar, kanske inte till att driva just fläkten med men vattenpumpar, generatorer servopumpar ac-kompressorer etc etc. men även fläktar ibland. så remmarna finns kvar.
 
Dr.Bike skrev:
Njaeij, varför det? Sträckaren fjädrar ju undan när remmen sträcks.


Men helt klart: drömmen vore ju en svinggeometri som inte varierade drivlinans spänning.
M.a.o svingaxeln går genom utgående drivaxeln.
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Vissa hojar har iaf svingen lagrad i motorblocket, och det blir ju iaf "så-bra-som-möjligt"
Hade inte Bimota något bygge där det var på just det sättet?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top