Varför rörslutsteg i HiFi-anläggningar?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
En bekant till mig har fått för sig att köpa en rörförstärkare till sin stereo. Jag som är absolut nollad på allt vad HiFi-heter men har koll på gitarrprylar undrar varför?

På en gitarrstärkare är ju hela meningen med att ha ett rörslutsteg att ljudet spricker upp och börjar dista då man pressar slutsteget hårt. Men man vill väl inte att en stereoanläggning ska börja dista? Vill man ha kliniskt rent ljud så är ju transistorer minst lika bra. Eller?

Är det en gimmickpryl att det är coolt med glödande rör?

Nån som har koll?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Chris Ash skrev:
Nån som har koll?

Nollkoll men wikipedia säger såhär:

"Många musiker och HiFi-entusiaster anser dock att en rörförstärkare har ett bättre ljud. En rörförstärkare har framför allt större dynamik, förmåga att återge från mycket svaga till mycket starka signaler, än en transistorförstärkare. Den mjuka harmoniska distorsionen som finns i en rörförstärkare ger värme åt ljudet – det rena och oförvrängda transistorljudet känns för många kallt, rått och grått. När förstärkaren närmar sig sin övre gräns så klipper en transistorförstärkare av den inkommande signalen, sinusvåg blir fyrkantvåg, och ljudet uppfattas som grovt avhugget, förstärkaren klipper. I en rörförstärkare komprimeras i stället signalen dynamiskt och förvrängningen är i jämförelse ringa."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rörförstärkare
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Tja, beror på vilket media ljudet kommer ifrån.

Är det från en LP-skiva så har jag hört att man använder rörförstärkare för att slippa omvandlingen från analoga signaler från skivspelaren till digitala i transistorerna sen tillbaka till analoga signaler till högtalarna.

Om ljudet kommer ifrån en cd-skiva är den redan digital och då vet jag inte varför rörförstärkare skulle vara bättre (om den nu är det då).

Om jag är helt ute och cycklar så ursäktar jag mig :rolleyes:

Förklaringen har jag fått av en polare som är en reäl audiofil, han äger en skivspelare som man inte får stänga av p.g.a att då blir drivremmen oval :confused: , rörstärkare just för LP-skivorna m.m

Edit: såg att någon han före :D
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Man får ett "rymdigare" ljud.
Jag är inte så förtjust i det medans andra tycker det är underbart.
En smaksak helt enkelt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fördelen med rörsteg är att även fast dom distar mycket mer än transistorsteg så är det mycket mer välljudande än transistordist så att säga. Lite svårt att förklara i ord men rör låter generellt mjukare och lite luddigare än transistorer, högre mysfaktor helt enkelt. Sen så är det grymt snyggt med det rödaktiga skenet från rören i ett nedsläckt rum.

Sen kan även transistorer fås att låta lika magiskt som rör beroende på hur dom är kopplade. Jag har ett par 60W entaktskopplade klass-A transistor-monoblock som både har detaljskärpa och transientsvar som ett transistorsteg och mysfaktorn som ett rörsteg, sen att dom drar en halv kilowatttimme bara dom är påslagna är mindre bra...

//Anders
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
_Johansson_ skrev:
2426961 Fördelen med rörsteg är att även fast dom distar mycket mer än transistorsteg så är det mycket mer välljudande än transistordist så att säga. Lite svårt att förklara i ord men rör låter generellt mjukare och lite luddigare än transistorer, högre mysfaktor helt enkelt. Sen så är det grymt snyggt med det rödaktiga skenet från rören i ett nedsläckt rum.

//Anders


Jo att transistorer låter horribelt illa när de distar vet jag. Det är ju bland annat därför man brukar säga att 30 rörwatt motsvarar 60-100 transistorwatt, på transistorförstärkare vill man ha marginalerna på sin sida, på en rörstärkare är det precis tvärtom.

Min fråga är snarare, vill man verkligen att en stereoanläggning distar, jag menar ta en gammal Marshall Plexitopp, de tär ju inte lite den distar när slutsteget pressas fullt....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
valmers skrev:
2426994 Vore kul med ett blindtest. 99% hör garanterat ingen skillnad.

Det har du nog rätt i, att lyssna aktivt handlar väldigt mycket om träning. Lite som vinprovning faktiskt, är man otränad kan man ju bara säga om det låter bra eller inte medan en hifi-räv kan lyssna på vissa detaljer och jämföra med tidigare lyssningsintryck.

För några år sedan så gjorde jag ett blindtest på brorsan en helg som jag höll på testa ut olika nätkablar till slutstegen och cdn, han är inte alls intresserad och ganska skeptisk till att kablar kan "låta" på olika sätt. Han fick sätta sig i soffan med lyset släckt och jag bytte mellan standardkablarna (typ kaffebryggarsladd) och ett par hyfsade nätkablar för en tusenlapp styck. Han kunde direkt höra vilken sorts kabel jag körde på, ljudet blev tydligt lugnare och smådetaljer som inspelningsrummets akustik hördes tydligare.

Det finns ingen riktigt logisk förklaring varför det blir bättre ljud av att byta den sista metern nätkabel (möjligtvis en viss skärm-effekt) men det funkar och det får räcka för mig, signal- och högtalarkablar ger en enorm skillnad i en bra anläggning även om priset på dyrare sladdar inte på något sätt går försvara. Precis innan jag fick sjukdomsinsikt var jag nära att byta upp mig till ett par Transparent Ultra MM signalkablar, 15 papp...

//Anders
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tror att dom flesta skulle kunna höra skillnad om dom visste vad dom ska lyssna efter.. Jobbade i branchen tidigare under ett antal år och har lyssnat på det mesta.. och JA det går att höra skillnad på allt från strömkablar till högtalar filter mm sen är ju alltid frågan hur stor skillnad det är? och hur mycket pengar ska man ha plöjt i sin anläggning för att kunna motivera en ström kabel för några tusenlappar?

Det roligaste jag hört var när man tog elektronik för ca 200k tillsammans med högtalare som kostade mindre än högtalarkabeln.. det är först då man hör vilken kapacitet ett par högtalare har.. oftast är det i elektroniken bristen ligger! så även hemma hos mig..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vore skoj att få veta ifall det finns något folk här som är intresserade av switchade (klass d)-förstärkare, vilket är ett av mina stora intressen. Jag har designat efter ett antal olika modulatorprinciper, av vilka en del hörs väldigt tydligt när de pressas in i klipp (SODFA), medans andra som min nuvarande UcD jag ännu filar på, knappt hörs någon indikation på när den pressas in i klipp. Oscilloskopet visar en klippt signal som verkar sakna det mesta i övertoner, vilket jag tycker påminner om hur rörförstärkare uppför sig - klipper inte utan mer komprimerar signalen.

Nå, något samband?
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
mml_42 skrev:
2426772 Tja, beror på vilket media ljudet kommer ifrån.

Är det från en LP-skiva så har jag hört att man använder rörförstärkare för att slippa omvandlingen från analoga signaler från skivspelaren till digitala i transistorerna sen tillbaka till analoga signaler till högtalarna.
....

Om jag är helt ute och cycklar så ursäktar jag mig :rolleyes:
Din kompis menar att om analogt ljud passerar en transistorförstärkare så blir den automagiskt digital? Ja jävlar vilken :tomten
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
zilog skrev:
2427170 Vore skoj att få veta ifall det finns något folk här som är intresserade av switchade (klass d)-förstärkare, vilket är ett av mina stora intressen. Jag har designat efter ett antal olika modulatorprinciper, av vilka en del hörs väldigt tydligt när de pressas in i klipp (SODFA), medans andra som min nuvarande UcD jag ännu filar på, knappt hörs någon indikation på när den pressas in i klipp. Oscilloskopet visar en klippt signal som verkar sakna det mesta i övertoner, vilket jag tycker påminner om hur rörförstärkare uppför sig - klipper inte utan mer komprimerar signalen.

Nå, något samband?

Jag är intresserad av klass D. Framförallt av att lyssna på välkonstruerade sådana. Har idag en anläggning med klass A-kopplade EL34:eek:r (rör) i triod-mode. Dessa drar ju en hel del ström och blir rätt varma. Vore spännande att testa klass D-steg, särskilt för flerkanalsändamål. 7 kanaler med trioder förvandlar nog lyssningsrummet till en bastu.
Jag har hört att klass D-förstärkare ska kunna ha rätt trevliga karaktäristika. Kan dock alldeles för lite om elektronik för att förstå varför.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag har faktist en rör-radio "Telefunken Gavotte" från 50talet men gummit i sladden känns inte riktigt trovärdig numera fast radion fungerar.
Jag minns hur man satt och väntade på att tv-bilden skulle komma fram för det tog en stund innan rören blev varma och bilden kom... En rör-tv 26" förbrukade över 400W så det blev ordentligt varmt i rummet...

Brummet och bruset ger det där "varma" mysiga ljudet från barndomen!
Sen har rör begränsad frekvensgång jämfört med transistorer som lågpassfiltrerar ljudet så distorsion hörs helt enkelt inte.

Konstruktionsmässigt ansågs, när jag höll på med HiFi, motkoppling vara den stora boven i jakten på det perfekta ljudet. Man upptäckte på slutet av 70talet att transistorförstärkare gav dåligt ljud pga att konstruktionerna utnyttjade hög motkoppling (som teoretiskt ska ge det perfekta ljudet)

Rör-konstruktioner har ganska låg återkoppling och det har tom funnits förstärkare helt utan motkoppling, nackdelen är att förstärkaren då påverkas av högtalaren vilket även påverkar ljudet.

Rent mätmässigt kan inte rörförstärkare konkurrera med transistorförstärkare.
 

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Får jag välja mellan min moderna stereo och min gamla Telefunken rörradio när jag lyssnar på radio så är valet lätt..

Mycket varmare och fylligare ljud i rörförstärkaren..:yoparty
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Spinky Spendrup skrev:
2427173 Din kompis menar att om analogt ljud passerar en transistorförstärkare så blir den automagiskt digital? Ja jävlar vilken :tomten

Tja helt ute och åker kälke är han nog inte, en analog signal går igenom en AD-omvandlare på väg in i förstärkaren. Sen går den via en DA-omvandlare på väg till högtalaren.

Jag jagade lite mer info om detta (är inte helt insatt i ämnet), även till en rörstärkare har man "Riaasteg" mellan skivpelare och förstärkaren och eftersom riaasteget är en avancerad AD så är även signalen där digital på väg in i förtärkaren.

Som jag sa, jag är inte insatt i detta så rätta mig om jag har fel :)
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
mml_42 skrev:
2428089 Tja helt ute och åker kälke är han nog inte, en analog signal går igenom en AD-omvandlare på väg in i förstärkaren. Sen går den via en DA-omvandlare på väg till högtalaren.

Jag jagade lite mer info om detta (är inte helt insatt i ämnet), även till en rörstärkare har man "Riaasteg" mellan skivpelare och förstärkaren och eftersom riaasteget är en avancerad AD så är även signalen där digital på väg in i förtärkaren.

Som jag sa, jag är inte insatt i detta så rätta mig om jag har fel :)

Haha, okej, rättning kommer här. :)

Din kompis har tyvärr fel i allt han säger. Först jämförelsen mellan CD-spelare och skivspelare: Båda källorna lämnar en analog utsignal. Ljudinformationen är lagrad i ett digitalt format på cd-skivan men cd-spelarens uppgift är att läsa ut den informationen och återskapa den analoga ljudsignalen. Det finns inget digitalt med utsignalen från en CD-spelare!

Det sitter inte heller någon AD-omvandlare på ingången till en vanlig transistorförstärkare, signalen förstärks analogt genom alla steg i förstärkaren .

RIAA-steget har ingenting alls med AD-omvandling att göra. Det är en vanlig analog förstärkare avsedd att förstärka de svaga signaler som skivspelarens pick-up lämnar till en nivå lämplig att mata vidare till förstärkaren och kompensera för felen i frekvensgång som är oundvikliga med grammofon-tekniken.

Undantagen då:

Ja, det finns apparater som för den oinsatte kan uppfattas som en cd-spelare men som lämnar en digital signal. De kallas för CD-transporter och används tillsammans med en separat DA-omvandlare, tillsammans gör dessa enheter samma jobb som en CD-spelare. Signalen som matas vidare till förstärkaren är i båda fallen analog. De flesta nya CD-spelare har också utgångar för den digitala signalen, detta för att kunna användas som transport.

Hembioförstärkare har, förutom analoga ingångar för ljud, ingångar för digitala signaler och inbyggda DA-omvandlare. Det är alltså möjligt att välja om DA-omvandlingen ska ske i CD-spelaren eller i förstärkaren, oavsett vilket kommer resultatet att vara en analog signal som går vidare till förstärkarstegen.

Vissa hembioförstärkare kan faktiskt ha AD-omvandlare efter de analoga ingångarna. Det är modeller som i första hand är tänkta att matas med digitala signaler, genom att AD-omvandla den analoga signalen kan den passera genom samma signalkedja.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Ja ja, jag känner mig överbevisad :D Sa ju att jag inte var insatt i de hela :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
242699499% hör garanterat ingen skillnad.
Det är kanske därför 99% har en transistorförstärkare :rolleyes:
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Rörförstärkare är bäst och ger ett mycke bättre ljud!
 
Last edited:
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top