Alx skrev:
2434818 Kan så vara, men personligen tycker jag att LP låter "bättre" kan mycket väl vara för att jag är van vid det eller för att det blir ett mjukare ljud, mer bas... Blir extre tydligt om man spelar samma låt på CD och sen på LP eller tvärrt om, det finns många fler ljud på LP:n.
Tvärtom en CD innehåller mer "ljud" än en LP-platta och anledningen till det är att LP har en begränsad dynamik jämfört med en CD.
Detta gör att en LP är mer lättlyssnad då det inte är så stor skillnad mellan låga och höga ljud.
Klassisk musik är ett bra exempel där skillnaden är extra tydlig. En CD låter ofta illa i bil eftersom de låga partierna helt drunknar i bullret medans de höga hörs bra.
Alx skrev:
2434818
Har precis köpt nya högtalare och var med pappa när han köpte ny stereo och JO man hör visst skillnad på kablarna! Audioquests kablar med batterier på gör världens skillnad mot dom utan batterier, jag lovar! Visst tar man en vanlig skithögtalarkabel och jämför med en bra kraftig elkabel så är det ju klart att elkabeln låter bättre men har man en bra högtalarkabel så låter det bättre ändå!
Nu var det inte skitkablar man jämförde med utan dyra kablar som "Monstercable" och liknande märken. (finns dom kvar fortfarande?)
Jag har lusläst audioquest info angående batteri och högtalarkabel och jag är övertygad om att det är båg.
Deras kabel är en lösning på ett icke existerande problem - en högtalarkabel driver högtalarna och är därför inte känsliga för något som listas i deras info.
Den låga utimpedansen från förstärkaren, låg impedans hos högtalaren, korta högtalarkablar (några meter) gör att en kabel, batteri"laddad" eller ej, omöjligt kan påverka ljudet. Har den tillräckligt bra isolering och tillräcklig ledararea så duger den.
Signalkabel mellan CD och Förstärkaren är däremot känslig på påverkan då förstärkaren har en högimpediv ingång och lätt förstärker upp störningar.
Alx skrev:
2434818
Men i slutändan så spelar det ingen roll hur dyr annlägning eller hur fina kablar man har, det viktigaste är att man tycker att det låter bra. Jag är jättenöjd med mina högtalare för 8000 kr medans du kanske tycker att dom låter skit. Men det beror ju mest på vad du är van vid och vilken slags musik du lyssnar på i vanliga fall, för JA olika slags musik låter olika bra i olika högtalare
Madonna och andra vardagspopartister låter nästan alltid "bra" i alla högtalare.Jag tror det beror på att dessa är skapade syntetiskt i studios av producenter, och ej "akustiskt inspelade". Svåra CDskivor, ofta klassiska och jazz, låter ofta dåligt i en del anläggningar men gudomligt i andra. Min erfarenhet är att slutna högtalare låter bättre än basreflexhögtalare men nackdelen är att dessa kräver bättre förstärkare. Pop låter ofta bättre i basreflexhögtalare pga den kraftiga basen.
Hela Hifi-branchen lever på den omöjliga jakten på det perfekta ljudet och inte är det billigt.