Varför rörslutsteg i HiFi-anläggningar?

Mjää, skulle inte tro det.

Däremot är jag övertygad om att LP låter ljusår bättre än cd förutsatt att spelarna är bra, jag var på Arkenmässan (stor hifi/hemmabiomässa i Göteborg) för några år sedan och fick höra en skiva (nån Leonard Cohen tror jag det var) på både cd och LP i en skaplig anläggning. Efter att ha hört LP:n och suttit med gåshud i några minuter bytte säljaren till cd:n som tydligen var inspelad från samma master som LP:n. Vi var åtta som lyssnade och åtminstone 6 av oss började skratta efter några sekunder, sån skillnad var det. Det lät skittråkigt helt enkelt i jämförelse...

//Anders

_Johansson_ skrev:
2429737 Mjää, skulle inte tro det.

Däremot är jag övertygad om att LP låter ljusår bättre än cd förutsatt att spelarna är bra, jag var på Arkenmässan (stor hifi/hemmabiomässa i Göteborg) för några år sedan och fick höra en skiva (nån Leonard Cohen tror jag det var) på både cd och LP i en skaplig anläggning. Efter att ha hört LP:n och suttit med gåshud i några minuter bytte säljaren till cd:n som tydligen var inspelad från samma master som LP:n. Vi var åtta som lyssnade och åtminstone 6 av oss började skratta efter några sekunder, sån skillnad var det. Det lät skittråkigt helt enkelt i jämförelse...

//Anders

En bra CD gjord med rätt förutsättningar låter minst lika bra som en LP-skiva, fast du slipper knäppar och raspigheter. "Knäpparna" uppstår då materialet i en LP lätt blir uppladdad med statisk elektricitet som sedan laddas ur vid uppspelning.
CD som medie har betydligt högre kapacitet än LP men de flesta skivor har dålig kvalité på innehållet. Det finns CD skivor från tex Sheffield Lab som man kan ha till provlyssning. www.svalander.se
En LP har obefintlig kanalseparation till skillnad från CD:n Basfrekvenser är tex mono på LP. Dynamiken är också begränsad på LP.

En 25000kr LP-spelare ger ungefär lika bra ljud som en högkvalitativ CD-spelare i 5-10000kr klassen enligt egen erfarenhet (prisnivå 1993)
Jämförde, själv, en Linn Sondek LP12, toppmodell 25000kr, med en Denon DCD2500 4995kr.
Jag fick tom låna hem ett speciellt bord som LP12:an skulle stå på...

Spana in den speciella "avmagnetiseraren för CD-skivor" för 3395kr http://www.svalander.se/furutech/rd_2.htm :lol

Jag passar på att flika in en fråga här. Fick hem en rörstärkare idag som jag ska provspela lite - ev. också köpa - och eftersom det här är min första rörerfarenhet så blir jag också lite konfunderad när rören blir sjukt varma. Särskilt slutrören (?) blir riktigt varma, såpass att man bränner sig på dem. Är det normalt? I övrigt är jag mycket nöjd hittills... :banana

imaster skrev:
2431060 Jag passar på att flika in en fråga här. Fick hem en rörstärkare idag som jag ska provspela lite - ev. också köpa - och eftersom det här är min första rörerfarenhet så blir jag också lite konfunderad när rören blir sjukt varma. Särskilt slutrören (?) blir riktigt varma, såpass att man bränner sig på dem. Är det normalt? I övrigt är jag mycket nöjd hittills... :banana
Det är normalt, du ska inte pilla på rören. :hihi

UrbanTiger skrev:
2431103Mycke skit att lägga ner massor med stålars på fina HiFi prylar och sen tanka MP3 på DC++ och sedan njuta av anläggningen till ett digitalt slaktat musikstycke.

:fakta

Tjöpa skivor is the shit. Har tyvärr inte blivit lika mycket handlat sen jag köpte bågen men nu så har det kommit igång igen... :hihi

UrbanTiger skrev:
2431103 När man ändå disskuterar CD <=> LP så läste jag en atrikel om justd CD:ns vara eller inte vara. När CD:n lanserades på 80-talet så fanns det andra format än CD:ns 44kHz sampling, alltså 22kHz per kanal. /snip/
Mycke skit att lägga ner massor med stålars på fina HiFi prylar och sen tanka MP3 på DC++ och sedan njuta av anläggningen till ett digitalt slaktat musikstycke.
Fyll på med rättningar eller synpunkter :näsblod
Jag e ingen expert :fakta

En cd har 44khz sampling per kanal. Samplingsfrekvensen bör vara 4ggr högre än frekvensbredden på signalen. Det låter ändå bra tack vare en smart och avancerad filtrering.
De första cdspelarna hade bara 14bitar och kostade 10000kr i dåtidens penningvärde... motsvarar väl 20-30000 i dagens värde.

CD-spelaren uppfanns av Philips och Sony i slutet av 70talet vilket medförde en hel del kompromisser. Bla ska speltiden vara avpassad till nåt Bach-stycke om jag inte minns fel. Digital-analogomvandlare var på den tiden dyra. Minne var också dyrt och därför är cachminnet bara 1Kbyte. Billiga spelare hade bara en omvandlare och ingen översampling vilket medförde att de lät otroligt dåligt.
Koden som signalen lagras med kallas Reed-Solomon och innebär att data ligger inte "i rad" utan omkastade. Detta gör att signalen går att räkna ut även om det skulle uppstå en skada på skivan. dock påverkas ljudkvalitén negativt och för varje repa så blir ljudet allt sämre... (jag lånar inte ut cd-skivor)

MP3 med bitrate under 160kbit/s är vad jag tycker, inte "hifi" men ofta duger det för bakgrundslyssnande på fest. 320kbit/s låter bra men jag tror inte hårdvaran är tillräckligt bra för att mäta sig med en cd.

_Johansson_ skrev:
2429737 Mjää, skulle inte tro det.

//Anders

cd är oftast till det vanliga folket och är mastrade för att passa i tex micro-hifi och bilstereo medans LP är till för "finsmakare"

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Rör ger ett mycket mjukare ljud, sen är det ju rätt mysigt att sitta och titta på hur fint rören glöder!

Tycker personligen att LP låter bättre än CD det hör man ganska tydligt när man hör en CD som man är van att höra på LP. En hel massa saker bara försvinner.

Tycker det är konstigt att det ska spela roll vilka kablar man har egentligen. Speciellt när man verkligen hör skilnaden på dom! Men vad gör det när det låter så mycket bättre!

Last edited:
Finns mycket dåligt gjorda CD-konverteringar av gamla LP, speciellt de som gavs ut på 80-talet. Dessa framhålls ofta som exempel på hur otroligt mycket bättre en LP låter. Helt missvisande så klart.

Alx skrev:
2432468 Rör ger ett mycket mjukare ljud, sen är det ju rätt mysigt att sitta och titta på hur fint rören glöder!

Tycker personligen att LP låter bättre än CD det hör man ganska tydligt när man hör en CD som man är van att höra på LP. En hel massa saker bara försvinner.

Tycker det är konstigt att det ska spela roll vilka kablar man har egentligen. Speciellt när man verkligen hör skilnaden på dom! Men vad gör det när det låter så mycket bättre!

CD innehåller mer detaljer än LP både i praktik och teori. Dagens pop-skivor är inget att jämföra med när det gäller ljud.
Om en cd vibrerar eller är skev så blir ljudet sämre beroende på hur stort felet är. Repor förstör och även tillverkningsfel i aluminiumskiktet.
Håller man upp en cd-skiva, tillverkad på 80talet,mot en lampa så ser man ofta en massa hål.

Kablar spelar bara roll till en viss del. Riktning på kabel - dvs de där pilarna som tillverkarna sätter på höljet är humbug. Man hör inte någon skillnad.
Enklaste förklaringen är just att elektronerna i kabel rör sig i båda riktningarna och ej som pilarna visar...
För högre frekvenser typ över 8kHz börjar "Litz" effekten göra sig gällande då elektronerna rör sig närmare ytan av ledaren istället för inuti.
En vanlig kraftig el-kabel mellan högtalare och förstärkare ger lika bra ljud som en monsterkabel vilket bevisats i flera blindtester.

En CD-skiva skyddas av både interleaving (positionell utspridning av sekventiell data så ett klumpfel på skivan sprids jämnt statistiskt sett vid uppspelning), och av reed-solomon-kodning vilken är jättebra på att hantera statistiskt välspridda fel (ej ihopklumpade). Upp till felklumpar av en viss storlek (eller motsvarande felläsning av någon orsak) så kan felkoderna rätta 100% av de fel som uppstått. Detta föranleder mig att misstänka visst missförstånd i ovanstående resonemang om CD-skivors felkänslighet.

När felkorrigeringen inte kan räkna ut förlorat data så måste cd-spelaren interpolera fram signalen vilket är hörbart för ett känsligt öra.

UltraMarine skrev:
2434051 När felkorrigeringen inte kan räkna ut förlorat data så måste cd-spelaren interpolera fram signalen vilket är hörbart för ett känsligt öra.

Ja, men det är ingen linjär process. Upp till en viss mängd skadad CD-yta klarar CD-spelaren reproducera ljudet 100%-igt.

UltraMarine skrev:
2433305 CD innehåller mer detaljer än LP både i praktik och teori. Dagens pop-skivor är inget att jämföra med när det gäller ljud.
Om en cd vibrerar eller är skev så blir ljudet sämre beroende på hur stort felet är. Repor förstör och även tillverkningsfel i aluminiumskiktet.
Håller man upp en cd-skiva, tillverkad på 80talet,mot en lampa så ser man ofta en massa hål.

Kablar spelar bara roll till en viss del. Riktning på kabel - dvs de där pilarna som tillverkarna sätter på höljet är humbug. Man hör inte någon skillnad.
Enklaste förklaringen är just att elektronerna i kabel rör sig i båda riktningarna och ej som pilarna visar...
För högre frekvenser typ över 8kHz börjar "Litz" effekten göra sig gällande då elektronerna rör sig närmare ytan av ledaren istället för inuti.
En vanlig kraftig el-kabel mellan högtalare och förstärkare ger lika bra ljud som en monsterkabel vilket bevisats i flera blindtester.

Kan så vara, men personligen tycker jag att LP låter "bättre" kan mycket väl vara för att jag är van vid det eller för att det blir ett mjukare ljud, mer bas... Blir extre tydligt om man spelar samma låt på CD och sen på LP eller tvärrt om, det finns många fler ljud på LP:n.

Har precis köpt nya högtalare och var med pappa när han köpte ny stereo och JO man hör visst skillnad på kablarna! Audioquests kablar med batterier på gör världens skillnad mot dom utan batterier, jag lovar! Visst tar man en vanlig skithögtalarkabel och jämför med en bra kraftig elkabel så är det ju klart att elkabeln låter bättre men har man en bra högtalarkabel så låter det bättre ändå!

Men i slutändan så spelar det ingen roll hur dyr annlägning eller hur fina kablar man har, det viktigaste är att man tycker att det låter bra. Jag är jättenöjd med mina högtalare för 8000 kr medans du kanske tycker att dom låter skit. Men det beror ju mest på vad du är van vid och vilken slags musik du lyssnar på i vanliga fall, för JA olika slags musik låter olika bra i olika högtalare!

Alx skrev:
2434818 Kan så vara, men personligen tycker jag att LP låter "bättre" kan mycket väl vara för att jag är van vid det eller för att det blir ett mjukare ljud, mer bas... Blir extre tydligt om man spelar samma låt på CD och sen på LP eller tvärrt om, det finns många fler ljud på LP:n.

Har precis köpt nya högtalare och var med pappa när han köpte ny stereo och JO man hör visst skillnad på kablarna! Audioquests kablar med batterier på gör världens skillnad mot dom utan batterier, jag lovar! Visst tar man en vanlig skithögtalarkabel och jämför med en bra kraftig elkabel så är det ju klart att elkabeln låter bättre men har man en bra högtalarkabel så låter det bättre ändå!

Men i slutändan så spelar det ingen roll hur dyr annlägning eller hur fina kablar man har, det viktigaste är att man tycker att det låter bra. Jag är jättenöjd med mina högtalare för 8000 kr medans du kanske tycker att dom låter skit. Men det beror ju mest på vad du är van vid och vilken slags musik du lyssnar på i vanliga fall, för JA olika slags musik låter olika bra i olika högtalare!

Det finns tydligen en amerikan som utlovat en miljon dollar till den som klarar ett blindtest på högtalarkablar. Ingen har fixat det, säger allt egentligen. Men visst en skillnad inne i någons huvud är också en skillnad.

Chris Ash skrev:
2435006 Det finns tydligen en amerikan som utlovat en miljon dollar till den som klarar ett blindtest på högtalarkablar. Ingen har fixat det, säger allt egentligen. Men visst en skillnad inne i någons huvud är också en skillnad.

Men vad går testet ut på då? Hitta dom dyraste kablarna? Det skulle jag aldrig klara, men hitta dom som jag tycker låter bäst klarar jag!

Alx skrev:
2434818 Kan så vara, men personligen tycker jag att LP låter "bättre" kan mycket väl vara för att jag är van vid det eller för att det blir ett mjukare ljud, mer bas... Blir extre tydligt om man spelar samma låt på CD och sen på LP eller tvärrt om, det finns många fler ljud på LP:n.
Tvärtom en CD innehåller mer "ljud" än en LP-platta och anledningen till det är att LP har en begränsad dynamik jämfört med en CD.
Detta gör att en LP är mer lättlyssnad då det inte är så stor skillnad mellan låga och höga ljud.
Klassisk musik är ett bra exempel där skillnaden är extra tydlig. En CD låter ofta illa i bil eftersom de låga partierna helt drunknar i bullret medans de höga hörs bra.
Alx skrev:
2434818
Nu var det inte skitkablar man jämförde med utan dyra kablar som "Monstercable" och liknande märken. (finns dom kvar fortfarande?)

Jag har lusläst audioquest info angående batteri och högtalarkabel och jag är övertygad om att det är båg.
Deras kabel är en lösning på ett icke existerande problem - en högtalarkabel driver högtalarna och är därför inte känsliga för något som listas i deras info.
Den låga utimpedansen från förstärkaren, låg impedans hos högtalaren, korta högtalarkablar (några meter) gör att en kabel, batteri"laddad" eller ej, omöjligt kan påverka ljudet. Har den tillräckligt bra isolering och tillräcklig ledararea så duger den.

Signalkabel mellan CD och Förstärkaren är däremot känslig på påverkan då förstärkaren har en högimpediv ingång och lätt förstärker upp störningar.

Alx skrev:
2434818
Men i slutändan så spelar det ingen roll hur dyr annlägning eller hur fina kablar man har, det viktigaste är att man tycker att det låter bra. Jag är jättenöjd med mina högtalare för 8000 kr medans du kanske tycker att dom låter skit. Men det beror ju mest på vad du är van vid och vilken slags musik du lyssnar på i vanliga fall, för JA olika slags musik låter olika bra i olika högtalare
Madonna och andra vardagspopartister låter nästan alltid "bra" i alla högtalare.Jag tror det beror på att dessa är skapade syntetiskt i studios av producenter, och ej "akustiskt inspelade". Svåra CDskivor, ofta klassiska och jazz, låter ofta dåligt i en del anläggningar men gudomligt i andra. Min erfarenhet är att slutna högtalare låter bättre än basreflexhögtalare men nackdelen är att dessa kräver bättre förstärkare. Pop låter ofta bättre i basreflexhögtalare pga den kraftiga basen.

Hela Hifi-branchen lever på den omöjliga jakten på det perfekta ljudet och inte är det billigt.

UltraMarine skrev:
2444915 Tvärtom en CD innehåller mer "ljud" än en LP-platta och anledningen till det är att LP har en begränsad dynamik jämfört med en CD.
Detta gör att en LP är mer lättlyssnad då det inte är så stor skillnad mellan låga och höga ljud.
Klassisk musik är ett bra exempel där skillnaden är extra tydlig. En CD låter ofta illa i bil eftersom de låga partierna helt drunknar i bullret medans de höga hörs bra.

Nu var det inte skitkablar man jämförde med utan dyra kablar som "Monstercable" och liknande märken. (finns dom kvar fortfarande?)

Jag har lusläst audioquest info angående batteri och högtalarkabel och jag är övertygad om att det är båg.
Deras kabel är en lösning på ett icke existerande problem - en högtalarkabel driver högtalarna och är därför inte känsliga för något som listas i deras info.
Den låga utimpedansen från förstärkaren, låg impedans hos högtalaren, korta högtalarkablar (några meter) gör att en kabel, batteri"laddad" eller ej, omöjligt kan påverka ljudet. Har den tillräckligt bra isolering och tillräcklig ledararea så duger den.

Signalkabel mellan CD och Förstärkaren är däremot känslig på påverkan då förstärkaren har en högimpediv ingång och lätt förstärker upp störningar.

Madonna och andra vardagspopartister låter nästan alltid "bra" i alla högtalare.Jag tror det beror på att dessa är skapade syntetiskt i studios av producenter, och ej "akustiskt inspelade". Svåra CDskivor, ofta klassiska och jazz, låter ofta dåligt i en del anläggningar men gudomligt i andra. Min erfarenhet är att slutna högtalare låter bättre än basreflexhögtalare men nackdelen är att dessa kräver bättre förstärkare. Pop låter ofta bättre i basreflexhögtalare pga den kraftiga basen.

Hela Hifi-branchen lever på den omöjliga jakten på det perfekta ljudet och inte är det billigt.

Inte vet jag om det är bluff och båg det här med batterier, men jag kan lova att det gör skillnad! Har inga vetenskapliga test och kallar mej inte för expert, men jag tycker mej höra viss skillnad.

Men som sagt det beror ju mest på vad man är van vid och hur man själv tycker att musik ska låta! Att jag tycker att LP skivor låter bättre än CD är nog för att jag är mer van att lyssna på vissa skivor på LP.

Sen när är en bättre förstärkare en nackdel? :va Visst, dyrare kanske men tänk vilket ljud det blir! Gärna en fin rörförstärkare som man ser rören på :) ger mjukt och fint ljud!

Men grejen är ju att det inte gör något om det blir dyrt med stereo, för när man drar på ljudet de första gångerna och märker skillnaden från den gamla stereon så står man bara där och ler som ett fån och njuter! :D

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back