Hehe, ja det fick jag minsann =)
Hade faktiskt ingen tanke på att provocera men när jag läser förstainlägget med mina nyinhämtade erfarnheter så förstår jag ju =).
Trevligt förresten, att tråden tog en mindre aggressiv vändning.
Jag kan ge dig några åsikter till varför jag fortfarande kör PC. Bara för reflektions skull och inte alls för att provocera.
Jag har for the record inte arbetat jättemycket med Mac - har kört en del ljudproduktion och lite webproduktion men inget allvarligt och lite normal användning som t.ex. iTunes och surfaruntpåinternet. Det är schysst och jag överväger absolut att skaffa en Mac till min framtida studio (och även att ha på soffbordet for show

) men den första nackdelen är priset. Den andra är operativsystemet - det har jag faktiskt inte alla fakta bakom men det känns när jag har använt det som att det är knöligt och lite för "färdigblandat" och att jag inte har kontroll över allt. Det må vara så att det är en grej som man lär sig - vilket jag lär märka om jag har råd - men det är även därför jag inte kör Linux. Det är lite risky business att köra Windows (XP ska nämnas, Vista är ren Linuxripoff så där skulle jag inte gå med M$ version) men man har full kontroll över allt och virus eller spyware har jag haft en gång de senaste femton åren och då har jag endast haft installerat antivirusprogram det senaste året.
Jag har en AMD64 2,4 GHz av rätt gammalt snitt (inköpt januari 2005) med 1 GB RAM och har aldrig upplevt datorn som slö inne i Windows, inte ens nu t.ex. när jag har mycket tunga program som t.ex. Photoshop, Flash, Dreamweaver och Firefox i flera instanser, fönster och flikar öppna, det hela handlar om att se till att datorns resurser används rätt men visst tar det tid. För ett par år sen räknade vi ut att det tar ungefär tre månader att få rätt på alla barnsjukdomar hos en nybyggd dator och det är ju jobbigt, fast jag tycker det är kul att pilla och dona...
Sen är ju problemet med pris kontra prestanda då. En bärbar med 17"-skärm och ordentligt med hårddiskutrymme är vad jag behöver till studion. Macbook Pro med andra ord. En sådan med 2 GB RAM och 250 GB HDD (ungefär hälften av vad jag behöver) kostar 27 355 kr.
För att göra nästa jämförelse lite mera rättvis tar jag ett pris från eBay på en med 2,6 GHz-processorn och 4 GB i RAM, den kostar $3 999 (~26 400 kr). Om jag skulle beställa en PC med motsvarande prestanda från t.ex. Alienware (inkl. OS) med 640 GB HDD och den värsta processorn (Core2Duo T7600 2,33 GHz) så kostar den $2 874 (~19 000 kr) och jag slipper köpa extra HDD. Det är alltså 7 400 kr som jag kan köpa studiomonitorer, mixerbord, ljudkort, mickar eller liknande för. Så rent ekonomiskt sett är Mac ingen bra idé.
Det där med virus sen, ju fler du frälser till Mac, desto större chans är det att folk börjar utveckla såna även till Mac - just nu är det ingen stor marknad för AV-program med tanke på att upplagan är så liten och därför görs inga virus till Mac men ju fler som skaffar...
Frälst eller inte, det är var mans val och ärligt talat så är Mac fortfarande alldeles för dyra för att bli en vardagsdator.
Och det är då problemen börjar.
Fel,
möjligheterna.