Varför PC?

Hehe kurre3 fick lära sig den hårda vägen att man inte kan öppna med en tillsynes liten trivial fråga i detta ämne.... Men känn dig inte okunnig bara för att du valt en mac som verkar fylla alla dina behov. Att påstå att användare som prioriterar användarvänlighet högt är inkompetenta är så uttjatat som det kan bli för övrigt....

För att du inte ska behöva läsa hela tråden :tungan så klistrar jag in vad han skrev längre upp:
Lätt att missa :D

Eftersom den bara är ett halvår gammal så kan det ju vara att den kör Vista. Och var hans Amilo inte den bästa är det inte konstigt att det gick lite segt.

jag har en gammal burk med windows 2.1 i , sug på den ni, där snackar vi användarvänlighet kontra, öh.. inget

:D

Eftersom den bara är ett halvår gammal så kan det ju vara att den kör Vista. Och var hans Amilo inte den bästa är det inte konstigt att det gick lite segt.

Men Vista är ju en ripoff av Mac OS X..? Kanske något som skiljer under ytan som gör att alla Vista-burkar behöver 2 GB för att starta? :va :D

Men Vista är ju en ripoff av Mac OS X..? Kanske något som skiljer under ytan som gör att alla Vista-burkar behöver 2 GB för att starta? :va :D
Nu vettefan om du är ironisk, sarkastiskt, indolent eller vafan det heter? :hihi

Man klart att Vista funkar på maskiner med 1 gb minne med. Körde det ett halvår på min gamla stationära och det gick utan problem.

Är på språng så det blir kortfattat...

Man kanske kan sammafatta det så som att om man är intresserad av yta så är Macen bra, är man intresserad av vad som finns under skalet är en PC bättre då den ger fler möjligheter att mecka själv.

Sen är det väl bara så enkelt att man får skaffa det man gillar bäst och nuff said.

Många pc-problem är ju direkt relaterade till handhavandefel, men det förstår inte användrna och skyller på Windows etc. Får man den genomsnittlige -jag-klickar-på-alla-nudepics.exe-filer-som-skickas-till-mig att börja köra mac istället så får du lika stora problem med virus där snart.

Jag vill nog påstå att många som kör mac är mer datavana är snittmänniskan som kör PC så det blir lite mindre strul pga det.

Aja, lite löst inlägg det här men har bråttom! *poof*

Kunde säkert googla på detta och få svar på 30 sek, men ändå:

Nu när mac kör intel.... tillsammans med Leopard (?)....
Kan man inte tanka hem Leopard till sin PC och boota med det.... om man nu tycker bättre om mac-miljön vill säga?

Hur mycket skiljer sig egentligen mac och PC hårdvarumässigt?

Kan man inte tanka hem Leopard till sin PC och boota med det.... om man nu tycker bättre om mac-miljön vill säga?

Skiljer ingenting.

Jag har kört Osx på min dator. Funkade helt ok efter lite pill.

Det går, finns sajter (http://www.osx86project.org/) som beskriver hur men varför?

Betala 10% mer och få något som fungerar ihop i stället. Jag lovar att avsaknaden av drivrutiner t ex inte kommer att vara svår. ;)

Det går, finns sajter (http://www.osx86project.org/) som beskriver hur men varför?

Betala 10% mer och få något som fungerar ihop i stället. Jag lovar att avsaknaden av drivrutiner t ex inte kommer att vara svår. ;)

Huh? Inga drivrutiner till mac? Visst.. Det torde ju vara det normala.
Så rättare sagt - varför drivrutiner till pc?

Jag menar, hur kan tex en printer funka utan drivrutiner?

Last edited:
Huh? Inga drivrutiner till mac? Visst.. Det torde ju vara det normala.
Så rättare sagt - varför drivrutiner till pc?

Jag menar, hur kan tex en printer funka utan drivrutiner?

Windows är ju ett generellt os till pc-plattformen, för att få det att fungera med alla möjliga pryttlar som finns på marknaden så behövs drivrutiner. Microsoft gör till en hel del prylar men inte till allt så tillverkarna av t ex grafikkort gör egna som i bästa fall blir cerifierade i efterhand av Microsoft. I fallet med Vista har man gjort ett rätt dåligt jobb då både hårdvara och mjukvara krånglat i många fall.

För Apple är livet enklare eftersom de tillverkar både os och hårdvara så allt fungerar ihop utan konstiga frågor och mystiska drivrutinsuppgraderingar. Jag som är van vid Sun's produkter har det likadant, installationen frågar inte ens efter hårdvaran utan allt bara fungerar efteråt och man behöver aldrig byta någon drivrutin.

Enklare för Apple/Sun - enklare för dess användare.

I fallet med skrivare så har de flesta skrivare numera postscript-stöd (vilket slog igenom sent till pc:n kan tilläggas) och då har man en ppd-fil som beskriver skrivarens kapacitet (färg, pappersstorlekar, dubbelsidigt, m m). Det är samma teknik oavsett os numera så inget krångel med skrivare.

Ok. Men frånsett skrivare då? Finns ju massor med pryttlar som funakr i både mac och PC? Men utan drivers i mac alltså?

Windows är ju ett generellt os till pc-plattformen, för att få det att fungera med alla möjliga pryttlar som finns på marknaden så behövs drivrutiner. Microsoft gör till en hel del prylar men inte till allt så tillverkarna av t ex grafikkort gör egna som i bästa fall blir cerifierade i efterhand av Microsoft. I fallet med Vista har man gjort ett rätt dåligt jobb då både hårdvara och mjukvara krånglat i många fall.

För Apple är livet enklare eftersom de tillverkar både os och hårdvara så allt fungerar ihop utan konstiga frågor och mystiska drivrutinsuppgraderingar. Jag som är van vid Sun's produkter har det likadant, installationen frågar inte ens efter hårdvaran utan allt bara fungerar efteråt och man behöver aldrig byta någon drivrutin.

Enklare för Apple/Sun - enklare för dess användare.

I fallet med skrivare så har de flesta skrivare numera postscript-stöd (vilket slog igenom sent till pc:n kan tilläggas) och då har man en ppd-fil som beskriver skrivarens kapacitet (färg, pappersstorlekar, dubbelsidigt, m m). Det är samma teknik oavsett os numera så inget krångel med skrivare.

Ok. Men frånsett skrivare då? Finns ju massor med pryttlar som funakr i både mac och PC? Men utan drivers i mac alltså?

Har du något exempel? Det mesta kopplas ju in via usb eller firewire och det brukar vara enklare i unix/linux/mac än i pc-världen. Ta min Ericsson telefon t ex, med ett eländigt Windows-program för att kommunicera med telefonen, stoppar man in usb-kabeln så startar programmet med tvång och tar över allt. Gör jag samma sak i Linux så dyker det upp en ikon på skrivbordet för ett usb-minne så är det fritt fram att dra filer emellan utan inblandning av Ericssons tröga program, mycket mer naturligt.

Hehe kurre3 fick lära sig den hårda vägen att man inte kan öppna med en tillsynes liten trivial fråga i detta ämne.... Men känn dig inte okunnig bara för att du valt en mac som verkar fylla alla dina behov. Att påstå att användare som prioriterar användarvänlighet högt är inkompetenta är så uttjatat som det kan bli för övrigt....

Hehe, ja det fick jag minsann =)

Hade faktiskt ingen tanke på att provocera men när jag läser förstainlägget med mina nyinhämtade erfarnheter så förstår jag ju =).

Trevligt förresten, att tråden tog en mindre aggressiv vändning. :tummenupp

Jag har jobbat med mac för eoner sedan. Vill minnas att de var ganska trevliga att jobba med. Skillnaden är väl att ska man ha en för privat bruk så måste man väga in andra saker också.

Har sneglat åt mac-hållet ett tag nu, skulle kunna tänka mig en för de känns så mycket fräschare o snyggare, mer nyskapande på något sätt än motsvarande pc-intetsägande-burk men väljer att avstå för jag har fått för mig att pc är mer/ billigare/ kompatiblare än vilken mac som helst. Har egentligen inget att bygga resonemanget på mer än känslan av att det är så.

Vem vet, en vacker dag kanske man tar steget in i macvärlden och inser att man har missat något under alla år med pc.. :tomten

Har du något exempel? Det mesta kopplas ju in via usb eller firewire och det brukar vara enklare i unix/linux/mac än i pc-världen. Ta min Ericsson telefon t ex, med ett eländigt Windows-program för att kommunicera med telefonen, stoppar man in usb-kabeln så startar programmet med tvång och tar över allt. Gör jag samma sak i Linux så dyker det upp en ikon på skrivbordet för ett usb-minne så är det fritt fram att dra filer emellan utan inblandning av Ericssons tröga program, mycket mer naturligt.
Det där funkar ju likadant på min xp/vista burk. Kommer upp som en flyttbar enhet.

Hehe, ja det fick jag minsann =)

Hade faktiskt ingen tanke på att provocera men när jag läser förstainlägget med mina nyinhämtade erfarnheter så förstår jag ju =).

Trevligt förresten, att tråden tog en mindre aggressiv vändning. :tummenupp

Jag kan ge dig några åsikter till varför jag fortfarande kör PC. Bara för reflektions skull och inte alls för att provocera. :)

Jag har for the record inte arbetat jättemycket med Mac - har kört en del ljudproduktion och lite webproduktion men inget allvarligt och lite normal användning som t.ex. iTunes och surfaruntpåinternet. Det är schysst och jag överväger absolut att skaffa en Mac till min framtida studio (och även att ha på soffbordet for show :hihi) men den första nackdelen är priset. Den andra är operativsystemet - det har jag faktiskt inte alla fakta bakom men det känns när jag har använt det som att det är knöligt och lite för "färdigblandat" och att jag inte har kontroll över allt. Det må vara så att det är en grej som man lär sig - vilket jag lär märka om jag har råd - men det är även därför jag inte kör Linux. Det är lite risky business att köra Windows (XP ska nämnas, Vista är ren Linuxripoff så där skulle jag inte gå med M$ version) men man har full kontroll över allt och virus eller spyware har jag haft en gång de senaste femton åren och då har jag endast haft installerat antivirusprogram det senaste året.

Jag har en AMD64 2,4 GHz av rätt gammalt snitt (inköpt januari 2005) med 1 GB RAM och har aldrig upplevt datorn som slö inne i Windows, inte ens nu t.ex. när jag har mycket tunga program som t.ex. Photoshop, Flash, Dreamweaver och Firefox i flera instanser, fönster och flikar öppna, det hela handlar om att se till att datorns resurser används rätt men visst tar det tid. För ett par år sen räknade vi ut att det tar ungefär tre månader att få rätt på alla barnsjukdomar hos en nybyggd dator och det är ju jobbigt, fast jag tycker det är kul att pilla och dona... :)

Sen är ju problemet med pris kontra prestanda då. En bärbar med 17"-skärm och ordentligt med hårddiskutrymme är vad jag behöver till studion. Macbook Pro med andra ord. En sådan med 2 GB RAM och 250 GB HDD (ungefär hälften av vad jag behöver) kostar 27 355 kr.

För att göra nästa jämförelse lite mera rättvis tar jag ett pris från eBay på en med 2,6 GHz-processorn och 4 GB i RAM, den kostar $3 999 (~26 400 kr). Om jag skulle beställa en PC med motsvarande prestanda från t.ex. Alienware (inkl. OS) med 640 GB HDD och den värsta processorn (Core2Duo T7600 2,33 GHz) så kostar den $2 874 (~19 000 kr) och jag slipper köpa extra HDD. Det är alltså 7 400 kr som jag kan köpa studiomonitorer, mixerbord, ljudkort, mickar eller liknande för. Så rent ekonomiskt sett är Mac ingen bra idé.

Det där med virus sen, ju fler du frälser till Mac, desto större chans är det att folk börjar utveckla såna även till Mac - just nu är det ingen stor marknad för AV-program med tanke på att upplagan är så liten och därför görs inga virus till Mac men ju fler som skaffar... :)

Frälst eller inte, det är var mans val och ärligt talat så är Mac fortfarande alldeles för dyra för att bli en vardagsdator.

Och det är då problemen börjar.

Fel, möjligheterna.

;)

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025