Varför ogillas glidarpersoner?

Men säg om man får upp framhjulet, men lutar sig fram över tanken och håller igen lite om det behövs så man aldrig kommer över 30-40 graders lutning, accar det inte på rätt bra ändå även om framhjulet inte är i marken hela tiden?

Det accar lika bra (ja inte om du håller igen förstås) men det kan vara bra att kunna styra också.

Last edited:
Och åter igen så tvivlar jag att jag personligen kommer klara 0-100 på under 6 sekunder denna säsong.

Är du fuller gubbe!? T.o.m. jag med min DR klara 0-100 på under 6sek och då är den 25kW-strypt!
(Fråga mig inte varför, jag fick det tunga kortet för ett år sedan:brinnerup)

Men det med tyngdpunkt då. Sporthoj = hög tyngdpunkt?
Varför har sporthojar hög tyngdpunkt? Vad är fördelen med hög tyngdpunkt?

Gör en (relativt) kvalificerad gissning; Vilken låda är lättast att välta?(och således mer lättsvängd)

06bHv.jpg

Nja, ju lägre tyngdpunkten är, desto lättare är det att kasta cykeln från sida till sida, vilket man vill kunna göra på en sportcykel. Problemet är bara att saker och ting börjar skrapa i asfalten när man svänger, och måste därför monteras högre.

Var man placerar tyngdpunkten påverkar dock även andra egenskaper.

Låg tyngdpunkt gör att det är betydligt mycket lättare att låsa framhjulet istället för att bakhjulet börjar lyfta när man bromsar.
Låg tyngdpunkt gör även att cykeln hellre spinner än går på bakhjulet vid kraftig acceleration.
På perfekt asfalt med riktigt klistriga däck är en låg tyngdpunkt bra.
Ju sämre förutsättningarna blir på greppfronten, ju högre vill man ha tyngdpunkten för att kunna få ner broms och accelerationskraften i backen.

Gör en (relativt) kvalificerad gissning; Vilken låda är lättast att välta?(och således mer lättsvängd)

06bHv.jpg

Eh? Har du platta bildäck på din motorcykel? Den vänstra är en motorcykel med däck från en F1-bil? Eller? Och sedan undrar jag varifrån din kraft F kommer? Hört talas om motstyrning? Rita en jämnviktsekvation på motstyrning och fundera sedan på var i höjdled din kraftpil ska ritas ut.

Hög tyngdpunkt på en MC blir inte mer lättjobbat, men ger mer markfrigång innan nåt skrapar i marken vid nedlägg. Samt så ger det hojen mer tröghet, så den känns stabilare.

Nja, ju lägre tyngdpunkten är, desto lättare är det att kasta cykeln från sida till sida, vilket man vill kunna göra på en sportcykel. Problemet är bara att saker och ting börjar skrapa i asfalten när man svänger, och måste därför monteras högre.

Låg tyngdpunkt gör att det är betydligt mycket lättare att låsa framhjulet istället för att bakhjulet börjar lyfta när man bromsar.
Låg tyngdpunkt gör även att cykeln hellre spinner än går på bakhjulet vid kraftig acceleration.
Ju sämre förutsättningarna blir på greppfronten, ju högre vill man ha tyngdpunkten för att kunna få ner broms och accelerationskraften i backen.

Ungefär så.
Hög tyngdpunkt ger högfartsstabilitet (låter fel, är sant) vilket gör att man kan gå till yttermera ytterligheter med hjulbasen.
Man vill ju ha en hojj som är både snabbsvängd och stadig.
Kort hjulbas gör att man behöver mindre nerlägg för samma kurva.
Detta tillsammans med att tyngdpunktsförskjutningen blir större (låter negativt, är positivt) gör att man konstruerar sporthojjar så.
Glidare byggs efter den gamla skolan med låg tyngdpunkt och lång hjulbas.
Ger ett förutsägbart uppförande och nära till marken.

Glidarpersoner anstränger sig nåt vidare men ändå klarar av och/eller kommer undan med saker. En "glidare" är en person bara hakar med i strömmen och slinker igenom. Har viss synonym till "stekare".

-Asså, Johan är så himla lat. Ändå kommer han alltid undan utan någon bestraffning.
-Ja, han är en riktig glidare.
-Hans farfar är likadan glider på sin permobil, nu när sonen fått den gamla HD´n

Dessa brukar även vara en snobbig, kaxig och allmänt skrytsam person.
Favorit tillhåll runt stureplan, Sandhamn, Båstad och i pappas plånbok.

Ungefär så.
Hög tyngdpunkt ger högfartsstabilitet (låter fel, är sant) vilket gör att man kan gå till yttermera ytterligheter med hjulbasen.
Detta tillsammans med att tyngdpunktsförskjutningen blir större (låter negativt, är positivt) gör att man konstruerar sporthojjar så.

Jag är också tämligen säker att jag läste att Rossi/Burgess höjde cykeln första året med Yamaha för att göra den mer instabil och därmed lättare att svänga (medan Yamaha formodligen jobbade arslet av sig för att bygga bättre grejer).

Jag är också tämligen säker att jag läste att Rossi/Burgess höjde cykeln första året med Yamaha för att göra den mer instabil och därmed lättare att svänga (medan Yamaha formodligen jobbade arslet av sig för att bygga bättre grejer).

Det är många faktorer som spelar in för lättsvängdheten. Gaffelvinkel, däckprofil, hjulbas etc. Men om man ändrar höjdförhållandet bak/fram, dvs lägre fram, så påverkas hur den känns att svänga med. Så de kanske höjde den bak.

Det är många faktorer som spelar in för lättsvängdheten. Gaffelvinkel, däckprofil, hjulbas etc. Men om man ändrar höjdförhållandet bak/fram, dvs lägre fram, så påverkas hur den känns att svänga med. Så de kanske höjde den bak.
Nu har jag inte hängt med i racingsvängen på många år, men det låter inte helt osannolikt att de höjde hela cykeln. Högre tyngdpunkt innebär oftast bättre "känsla" för vad cykeln pysslar med.

Minns att Rainey gick tillbaks till fjolårets ram när han låg på topp, den var inte lika styv som den senare modellen, och plötsligt gick det fortare igen. Inte exakt samma sak, men det har troligtvis med feedbacken att göra i båda fallen.

Om man kör en glidare som en sporthoj med klubbväst och hälsar på alla oavsett hojtyp? Det gör jag.
Jag uppskattar allt på 2 hjul oavsett modell. Sen föredrar ju alla olika typer av hojar. Har själv testat att åka med ett större hyde HD-gubbar samt Yamaha custom club. Jag tröttnade efter andra kurvan. Det gick hutlöst långsamt och ryckigt.

Å andra sidan har jag kört med sporthojsgäng som gör motsvarande, eller totalt tvärt om och kör utan någon som helst respekt för andra på vägen. Har testat det mesta och ngnstans landat i det jag tycker är ballt. Att köpa en färdigpaketerad sporthoj med 150 bakhjulshäst är för enkelt för mig. Vad är utmaningen i det? För mig är skruvandet lika viktigt som själva körningen. Hade jag fått bestämma hade jag haft en moppe av alla dess typer i garaget. Glidare - supersport för lite banlekande.

Last edited:
Eh? Har du platta bildäck på din motorcykel? Den vänstra är en motorcykel med däck från en F1-bil? Eller? Och sedan undrar jag varifrån din kraft F kommer? Hört talas om motstyrning? Rita en jämnviktsekvation på motstyrning och fundera sedan på var i höjdled din kraftpil ska ritas ut.

Hög tyngdpunkt på en MC blir inte mer lättjobbat, men ger mer markfrigång innan nåt skrapar i marken vid nedlägg. Samt så ger det hojen mer tröghet, så den känns stabilare.

Men wtf two-stroke! Här sitter jag en sen kväll och försöker se smart ut, sen kommer du och förstör.

Men ja, du har rätt. :brinnerup:glömdet

Jag får tacka för ett mycket bra inlägg! :tummenupp

Ungefär så.

Ett inlägg som kräver lite mer eftertanke, men klart intressant.
Säg om man hypotetiskt gjort en sporthoj med kort hjulbas och väldigt låg tyngdpunkt, skulle det innebära större risk för highsider?

Sista delen får det att låta som att glidare är bra nybörjarhojar.

Eftersom jag umgås ganska mycket med poliser i hela landet:
Du vet inte vad du pratar om.

Vilka polisdistrikt är det som värvar MC-poliser & Hundförare ur den snart pensionerade & dokumenterat mest obegåvade delen av sin polisstyrkan? Skulle vara kul att veta??:confused:
Eller är det sekretessbelagd info bara du & dem sitter på???:va

OK, då är hälsningsfrågan utredd så långt det går, MEN de här "motorcyklarna" med två framhjul. Får vi hälsa på dem? De kör ju på B-kort!

Vilka polisdistrikt är det som värvar MC-poliser & Hundförare ur den snart pensionerade & dokumenterat mest obegåvade delen av sin polisstyrkan? Skulle vara kul att veta??:confused:
Eller är det sekretessbelagd info bara du & dem sitter på???:va

Det är allmänt känt inom polisen.
"Snart pensionerade" är att ta i, de flesta är strax över 40.

Glidarpersoner anstränger sig nåt vidare men ändå klarar av och/eller kommer undan med saker. En "glidare" är en person bara hakar med i strömmen och slinker igenom. Har viss synonym till "stekare".

-Asså, Johan är så himla lat. Ändå kommer han alltid undan utan någon bestraffning.
-Ja, han är en riktig glidare.
-Hans farfar är likadan glider på sin permobil, nu när sonen fått den gamla HD´n

Dessa brukar även vara en snobbig, kaxig och allmänt skrytsam person.
Favorit tillhåll runt stureplan, Sandhamn, Båstad och i pappas plånbok.

Inte ofta man ser en stekare på en glidare...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT