Varför Kraschpuckar?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Jag funderar på att köpa ram-kraschpuckar till min Blade, men har börjat fundera på vad man egentligen skyddar i och med detta.

Kåpor tar ju helt klart första smällen vid marksyning, men vilka delar på hojen klarar sig genom montering av rampuckar.

Har någon mer rutinerad tips och svar?
Är det idé att skaffa puckar även till fram o bakhjulens infästbultar?

mvh Håkan
 
håkanbråkan skrev:
2543697Kåpor tar ju helt klart första smällen vid marksyning, men vilka delar på hojen klarar sig genom montering av rampuckar.
Puckar i övre motorfästet i kombination med puckar i svingbulten ger bra skydd för ramen. Om puckarna har rejält utstick så räddar de även kopplingskåpa och generatorkåpa. Sedan finns det vissa som påstår att puckar kan göra mer skada än nytta om de hakar i någonting, men den aspekten går jag inte in på.
Puckar på fram- och bakhjulsaxel är självklart bra. Alltid slipper man nån repa :tummenupp
 
håkanbråkan skrev:
2543697 Jag funderar på att köpa ram-kraschpuckar till min Blade, men har börjat fundera på vad man egentligen skyddar i och med detta.

Kåpor tar ju helt klart första smällen vid marksyning, men vilka delar på hojen klarar sig genom montering av rampuckar.

Har någon mer rutinerad tips och svar?
Är det idé att skaffa puckar även till fram o bakhjulens infästbultar?

mvh Håkan

Puckar i Främre motorfästet + bobbiner av "puck" modell kan skydda ram mm från jobbiga skador.

Jag har sett ett antal hojar klara sig förhållandevis bra på puckar.
Den 10án jag la i sommras hade puckar och klarade sig klart bättre med dessa än utan. Att kåporna åker är ialla fall billigare än att hela ramen blir full av skit !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top