Varför knastrar mina högtalare?!

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Yo.
Jo, varför knastrar mina högtalare när ingen musik spelas? Ibland knastrar de även om man kollar på film. Nån som har ideer? Är det kablarna som glappar? Softwareproblem?

Riktigt irriterande.

Tacksam för hjälp!

Är det en elektronisk volymkontroll eller är det en potentiometer?
Äldre varianter på förstärkare har den senare och där råkar man ut för
oxidation på kontaktytorna vilket medför fädning och brus.
Bota det med att öppna apparaten och spraya 556 på volymkontrollens potmeter och sedan vrida ganska mycket på volymkontrollen fram o tillbaka.
Balans, bass och treble kontrollerna brukar också kunna strula på dessa burkar då det kanske är en grej att kolla på i samma veva.
Kan vara en av anleningarna iaf. :)

3176011 Är det en elektronisk volymkontroll eller är det en potentiometer?
Äldre varianter på förstärkare har den senare och där råkar man ut för
oxidation på kontaktytorna vilket medför fädning och brus.
Bota det med att öppna apparaten och spraya 556 på volymkontrollens potmeter och sedan vrida ganska mycket på volymkontrollen fram o tillbaka.
Balans, bass och treble kontrollerna brukar också kunna strula på dessa burkar då det kanske är en grej att kolla på i samma veva.
Kan vara en av anleningarna iaf. :)
Finns väl bättre saker än 5-56 att använda :va

Crc har väl en speciell elektronikrengörnings spray :)

Har samma problem med teven, fast där är det elektronisk volymkontroll. Nån som vet vad man kan göra åt det?

Har samma problem med teven, fast där är det elektronisk volymkontroll. Nån som vet vad man kan göra åt det?

Oj.. det har jag aldrig hört förut. :rolleyes:
Jag skulle testa med elektronikrengöring av kretsarna,
men är inte säker på att det hjälper.
Kan vara högtalarkontakter som spökar internt eller i yttersta fall någon krets som mår kasst. Gammal tv?
Kan också vara en centralantennsgrej, samma problem vid video eller dvd-spelning?

Oj.. det har jag aldrig hört förut. :rolleyes:
Jag skulle testa med elektronikrengöring av kretsarna,
men är inte säker på att det hjälper.
Kan vara högtalarkontakter som spökar internt eller i yttersta fall någon krets som mår kasst. Gammal tv?
Kan också vara en centralantennsgrej, samma problem vid video eller dvd-spelning?

Den är väl snart 10år, felet uppkom när teven var ihopkopplad med ett surroundsystem och ljudet på själva teven alltid var helt avstängt. Efter ett tag började det knastra i högtalarna fast ljudet inte var på. Då kopplade jag ur tevens högtalare helt och hållet(tog loss sladdarna). Men nu finns det ingen surround anläggning anluten till teven längre och högtalarna är inkopplade igen och sprakar som aldrig förr.

Den är väl snart 10år, felet uppkom när teven var ihopkopplad med ett surroundsystem och ljudet på själva teven alltid var helt avstängt. Efter ett tag började det knastra i högtalarna fast ljudet inte var på. Då kopplade jag ur tevens högtalare helt och hållet(tog loss sladdarna). Men nu finns det ingen surround anläggning anluten till teven längre och högtalarna är inkopplade igen och sprakar som aldrig förr.

Testa med att rengöra kontakterna till högtalarna. :yoparty
Borde funka.
Kolla också om det knastrar om du kopplar in hörlurar eller andra högtalare till tv:n.

Jag förmodar att det är dina dator du undrar om. Kolla i BIOS om Spread Spectrum står på Disable - det ska stå på ENABLE för att slippa störningar inom och utanför datorn. Står Spread Spectrum redan på Enable är det nog en kondensator som läcker på ljudkortet/moderkortet. Inget att göra åt - inte värt att lägga tid på annat än att köpa nytt moderkort alternativt köpa ett annat ljudkort. Är det en bärbar dator, köp en IMIC2 eller liknande.

Kanske får låna tråden lite. Har samma fenomen med min sub. Provade och dra ur ljudkabeln som går till Recievern men det hjälpte inte. Så det måste ha något och göra med strömkontakten, eller vad tror ni?

Om det är en dator så säger jag bara "optisk SPDIF" då blir det knäpptyst (känns lite som jätteliten).

Polaren satte in fel strömadapter till sina högtale och då knastrade det som fan, när han väl hittade den rätta som följde med när han köpte dom så funkade allt normalt igen.kanske nått sånt?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026