HAER skrev:
Hej alla glada!
Här ska vi väl hjälpa varandra? Ni får gärna rätta mig om ni tycker att jag har fel, men jag har väldigt svårt att tro att jag är ensam om att tycka detta.
// Hasse
Nejdå Hasse du är inte ensam, och jag står själv med en fot i varje läger, för jag gillar inte stavfel, men kan leva med det till en viss gräns, däremot tycker jag att det är direkt arrogant att fråga exakt samma fråga i ett forum där frågan redan finns, och oftast t.o.m på första sidan, så att om frågeställaren TITTAT det minsta lilla så hade man kunnat fortsätta i DEN tråden.
Men det finns många avarter av detta ofog.
Ett exempel är när någon frågar hur man byter eller lagar en viss pryl på en zxyrr av en VISS årsmodell, sen kommer nästa som har en likadan fast en årsmodell nyare eller äldre och ställer samma fråga, som om just deras hoj vore HELT unik, istället för att läsa och förstå att, jodå det KAN kanske skilja i nån detalj, men jag hajar ju grundprincipen, och sedan ta det därifrån.
Nåväl, som sagt det är inte svart eller vitt och jag försöker alltid svara så grannlaga jag kan, me kan alltså bli irriterad även jag över vissa företeelser.
Så en vettig balans är väl egentligen svaret på ditt påstående.
Alltså, sökfunktionen BORDE provas först, man SKA kunna ta en tillsägelse om stavfel UTAN att det blir världskrig (jag menar varför skulle man INTE vilja lära sig stava rätt i vuxen ålder??) men samtidigt å andra sidan: Självfallet ska ma läsa andemeningen i det frågaren/skribenten skriver och svara på det.
Jag tycker: Så länge man håller sig till SAKLIGA argument, BÅDE vad avser huvudfrågan i en tråd såväl som sakliga påpekanden om stavfel så borde ingen skada vara skedd?
ALLA stavar fel, eller rättare sagt: p.g.a man svarar snabbt och inte alltid korrekturläser (iaf jag) så smyger sig fel in.
Men observera: inte konsekvent.
Det är alltså ingen ide´att sitta och, som vissa, LETA stavfel i den som påpekar ett stavfels text för att "bevisa" att även den gjorde fel.
Då blir det pajkastning.
Om jag läser igenom min egen text här nu så hittar jag säkerligen ett par tre fel.
Men de kommer garanterat inte vara konsekventa och förekomma i ALLA texter jag skriver.
Där går s.a.s oftast min gräns för påpekande av stavfel: Att skribentten konsekvent skriver fel.
Och som sagt: Varför hia upp sig över ett påpekande?
Det är ju en service, och då får man ju lära sig TVÅ saker.
Sakfrågan och stavfelet!
Men vi lever ju inte i den bästa av världar, och det blir emellanåt lite magsurt...