Varför klaga?

HAER

Brrrruuuuumm, brruuum
Gick med
20 Feb 2005
Hoj
Såld!
Hej alla glada!

När man surfar runt här i alla dessa forum så känns det trist att läsa om alla klagomål på "stavfel", "den här tråden har varit uppe förr", mm.
Är inte det här ett öppet forum där alla har samma intresse? = Hojar.
Här ska vi väl hjälpa varandra? Ni får gärna rätta mig om ni tycker att jag har fel, men jag har väldigt svårt att tro att jag är ensam om att tycka detta.

// Hasse :tummenupp

Jag började läsa här fär några år sedan för att sedan göra ett uppehåll för att nu återvända å jag tycker stämningen var betydligt bättre här förut mindre klankande gnälande mm. Men de är ju bara min åsikt :rolleyes:

Det är väl så att det ofta är samma skara som gnäller och påpekar?
Skit i dem de kan inte ha det lätt.

666_Racing skrev:
Jag började läsa här fär några år sedan för att sedan göra ett uppehåll för att nu återvända å jag tycker stämningen var betydligt bättre här förut mindre klankande gnälande mm. Men de är ju bara min åsikt :rolleyes:

håller med

men vissa personer lever för att klaga

:tummenupp
Kan inget annat än att instämma.
Man törs ju knappt skriva nåt längre pga rädslan att bli på hoppad om skitsaker. :(

Om du tycker att det har ökat på senare tid så beror det nog på att det fortfarande är vinter.
Vinter = frustration. :gnissla

HAER skrev:
Hej alla glada!

När man surfar runt här i alla dessa forum så känns det trist att läsa om alla klagomål på "stavfel", "den här tråden har varit uppe förr", mm.
Är inte det här ett öppet forum där alla har samma intresse? = Hojar.
Här ska vi väl hjälpa varandra? Ni får gärna rätta mig om ni tycker att jag har fel, men jag har väldigt svårt att tro att jag är ensam om att tycka detta.

Jag tycker du stavar väldigt bra för din ålder. För det är väl du på avataren?

Nej, skämt åsido. Bara det framgår klart och tydligt vad man menar så är det väl inte så noga om det slinker in ett stavfel eller två. Är dock allergisk mot lunarstormspråk eller vad det kallas.

Sedan så tycker jag att de blir lite för mycke av denna atityd Bara för att dom coola killarna säger så så måste ju jag med säga så :kocko

Ve och fasa nu gnäller ju även jag :fatta!

Last edited:
Men seriöst, om man skiver ett inlägg för att man har något att säga och då stavar så dåligt så att det inte ens framgår vad man vill ha sagt, vad är det då för mening med inlägget?

Vinter, och sen har det kanske tillkommit en ny grupp medlemmar i och med den otroliga expansionen? Dvs andelen medlemmar som skriver Lunar språk verkar ha ökat.

Visst går det (oftast) att förstå vad som menas, även om grammatik och stavning är dålig, men jag måste erkänna att jag tar inte skriftliga inlägg på samma allvar om de inte är skrivna på vettig svenska. Beror det på ren slöhet tycker jag det är bättre att få det påpekat här, i stället för att bli negligerad vid något viktigare tillfälle i det verkliga livet. Sen behöver man ju inte kapa folk vid fotknölarna heller, men det sker inte så ofta tycker jag.

Snö i dag igen, kom igen, skriv ett grammatiskt dåligt inlägg så att jag får avreagera mig! ;)

Jag tyker inte det är så farlitg med snö..du är bara en syr gubbe!!

Jag tycker för övrigt att det är ganska lungn stämmning just nu.

Solan skrev:
Men seriöst, om man skiver ett inlägg för att man har något att säga och då stavar så dåligt så att det inte ens framgår vad man vill ha sagt, vad är det då för mening med inlägget?
men har du sett någon som skrivit så dåligt här på SH? jag har ialf inte gjort det.

Långa farbron skrev:
Jag tyker inte det är så farlitg med snö..du är bara en syr gubbe!!

Jag tycker för övrigt att det är ganska lungn stämmning just nu.
gube kann du va sjelv, keften på du, asså :dummer :finger

HAER skrev:
Hej alla glada!

Nejdå Hasse du är inte ensam, och jag står själv med en fot i varje läger, för jag gillar inte stavfel, men kan leva med det till en viss gräns, däremot tycker jag att det är direkt arrogant att fråga exakt samma fråga i ett forum där frågan redan finns, och oftast t.o.m på första sidan, så att om frågeställaren TITTAT det minsta lilla så hade man kunnat fortsätta i DEN tråden.

Men det finns många avarter av detta ofog.
Ett exempel är när någon frågar hur man byter eller lagar en viss pryl på en zxyrr av en VISS årsmodell, sen kommer nästa som har en likadan fast en årsmodell nyare eller äldre och ställer samma fråga, som om just deras hoj vore HELT unik, istället för att läsa och förstå att, jodå det KAN kanske skilja i nån detalj, men jag hajar ju grundprincipen, och sedan ta det därifrån.

Nåväl, som sagt det är inte svart eller vitt och jag försöker alltid svara så grannlaga jag kan, me kan alltså bli irriterad även jag över vissa företeelser.

Så en vettig balans är väl egentligen svaret på ditt påstående.

Alltså, sökfunktionen BORDE provas först, man SKA kunna ta en tillsägelse om stavfel UTAN att det blir världskrig (jag menar varför skulle man INTE vilja lära sig stava rätt i vuxen ålder??) men samtidigt å andra sidan: Självfallet ska ma läsa andemeningen i det frågaren/skribenten skriver och svara på det.

Jag tycker: Så länge man håller sig till SAKLIGA argument, BÅDE vad avser huvudfrågan i en tråd såväl som sakliga påpekanden om stavfel så borde ingen skada vara skedd?

ALLA stavar fel, eller rättare sagt: p.g.a man svarar snabbt och inte alltid korrekturläser (iaf jag) så smyger sig fel in.
Men observera: inte konsekvent.

Det är alltså ingen ide´att sitta och, som vissa, LETA stavfel i den som påpekar ett stavfels text för att "bevisa" att även den gjorde fel.
Då blir det pajkastning.
Om jag läser igenom min egen text här nu så hittar jag säkerligen ett par tre fel.
Men de kommer garanterat inte vara konsekventa och förekomma i ALLA texter jag skriver.
Där går s.a.s oftast min gräns för påpekande av stavfel: Att skribentten konsekvent skriver fel.
Och som sagt: Varför hia upp sig över ett påpekande?
Det är ju en service, och då får man ju lära sig TVÅ saker.
Sakfrågan och stavfelet!

Men vi lever ju inte i den bästa av världar, och det blir emellanåt lite magsurt...

Solan skrev:
Ha ha, skojar du?! Jag skulle kunna lista upp ett helt gäng med namn på folk som skriver helt obegripligt men det vore så utpekande och taskigt på något sätt.
skulle vara kul att få se dom trådarna,, för ingen tråd har varit obegriplig för mig ialf.

Solan skrev:
Ha ha, skojar du?! Jag skulle kunna lista upp ett helt gäng med namn på folk som skriver helt obegripligt men det vore så utpekande och taskigt på något sätt.

kan inte annat än hålla med blom, man fattar ju vad dom menar ändå

å jag som stavar så dåligt gör mig då till 99% förståd då jag skriver, även fast att dessa jobbiga jävlar som ska klaga tycker annat(menade inte dig nu)

Dr.Bike
Men kan man inte få kryssa i någon stans om man vill ha stava rätt hjälp eller inte? :hihi

Last edited:
Mr Helmut skrev:
kan inte annat än hålla med blom, man fattar ju vad dom menar ändå

å jag som stavar så dåligt gör mig då till 99% förståd då jag skriver, även fast att dessa jobbiga jävlar som ska klaga tycker annat(menade inte dig nu)
Kan inte någon namnge dessa "jobbiga jävlar" som bara ska klaga hela tiden?!

Skit ska skit ha.

Nu måste jag ju ändå flika in här och påstå att det är inte bara aggresiva inlägg och moppefucko-inlägg som sänker kvalitén på detta forum ibland, det är faktiskt även bristen på förmågan att använda det svenska språket. Inte sällan får jag läsa två gånger för att fatta.

exempel kan vara sär skrivning att inte, kunna använda kommatecken och brist på stor bokstav och punkt och kånsti stavning något som gör det jobbit

Eller som nån skrev:
"På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan."

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul