Varför köra på varandra??????????

Relapse skrev:
Jag förstår inte hur uttrycket "först i böj väljer spår" kan missuppfattas? Är du bakom någon och kommer ikapp och vill förbi så är det ditt jobb att hitta en väg förbi som inte resulterar i kontakt eller att vederbörande blir tvungen att ändra spår p.g.a. dig.

Detta förutsätter dock att den omkörde håller sitt spår så att det går att förutse hur han/hon kommer att köra.

Lätt som en plätt, eller hur?

Konkret tänker jag på Torparn på Sviestad. Med min 250 kör jag fortare/rakare mot kurvans vändpunkt än en del med ett längre/yvigare spår – vilket gör att jag korsar deras spår. Var ska jag vara förbi för att vara "först i böj"? Var börjar "böjen" öht? Inte så lätt som det låter...
 
Nyteknik skrev:
Konkret tänker jag på Torparn på Sviestad. Med min 250 kör jag fortare/rakare mot kurvans vändpunkt än en del med ett längre/yvigare spår – vilket gör att jag korsar deras spår. Var ska jag vara förbi för att vara "först i böj"? Var börjar "böjen" öht? Inte så lätt som det låter...

Är man osäker kör man inte om tycker jag. Du får visa dig ordentligt på insidan i ett tidigt stadium. Det är inte helt enkelt när man blandar olika hojtyper på banan men det blir spännande!
 
Goodstuff skrev:
Det är inte helt enkelt när man blandar olika hojtyper på banan men det blir spännande!

Speciellt när vi som är nya kör tillsammans och på olika hojar verkar det bli lite Vilda Västern. Ska prova att köra med de stora grabbarna på tisdag och se om det känns bättre att bli omkörd än att försöka köra om.
 
Jag tror nog dom flesta missuppfattade Majk da bajk lite här. Jag kan ha fel men jag försöker iallafall mig på en förklaring.
Det är inte spåret som är problemet. Problemet är att killen som kör om, kör om, men så fort han/hon kört förbi så bromsar densamme, eller iallafall sänker farten så när Mike kommer ångandes i sitt alldeles egna spår måste han panikbromsa för att dom inte ska gå ihop.

Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...
 
CorbenDallas skrev:
Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...

En anledning kan vara att man kör annorlunda spår och blir störd av att ha honom framför sig. Vilket dock inte ursäktar fula omkörningar.
 
Nyteknik skrev:
Alltid lika trevligt med mästrande svar på uppriktigt ställda frågor.

Jag tänker på en situation där någon framför är på väg att köra in i en sväng genom ett spår som är ett helt annat än det du kommer i. Om du fullföljer ditt spår kommer du före honom till apex men med följd att du förstör hans spår och tvingar honom att plocka upp hojen. Vem är "först" och har företräde i ett sådant läge?
Vad är det för mästrande i ett uppriktigt svar? Först in i böjen är först, enkel matematik. Man kan inte vara nästan först, då är man inte först. Är du före till apex, så är det ett solklart fall! Du är; gissa vad?: FÖRST!!! Den andre killen får bara bita i det sura äpplet och inse att du var före, han får plocka blommor eller åka långsammare ut ur böjen!













































Detta var ett mästrande svar, det tidigare var ett förklarande :D
 
Trist, riktigt rist. Jag har aldrig råkat ut för det själv men jag har sett det hända från första parkett, dock lyckades den som blev passerad hålla sig på hjulen, mer av tur än skicklighet. det finns andra här på forumet som blivit föremål för andras dåliga omdömme och omkörningar. Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?

Här på forumet har jag tidigare postat en tråd med en länk till en läsvärd artikel i ämnet om att köra om och att bli omkörd. Kolla här!

Som tidigare vidhåller jag att det ansvaret för en säker omkörning vilar på den som kör om. Kan man inte göra en säker omkörining är man inte en bra förare.

Jag tycker att du, Mike, var alldeles för vänlig. Det är självklart att man som nybörjare är osäker på vad som gäller och inte alltid känner att man har pondus att läxa upp en snabbare förare men den där jag-äger-plejset-attityden som vissa har är en jävla skitattityd och det kan man gott och väl upplysa dem om. Det är inte mer annorlunda på banan än någon annanstans där man är flera som ska samsas, då måste man vara beredd på att kompromissa. Man kan inte köra som om man är ensam på banan om man är flera som kör. Det säger sig självt. Kan man inte dela sandlåda med andra barn får man skaffa sig en egen.

I slutändan handlar det inte om prestige, varvtider eller trasiga kåpor utan om säkerhet. Min, din och alla andras säkerhet.
 
Teddy skrev:
.... Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?

....

Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).

Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...
 
Det där stämmer faktiskt delvis.

Det finns faktiskt de som är långsammare än mig (tro det eller ej) och ibland kör de om men har knappt kontroll på hojen och slår så fort det kommit förbi av till sin låga egna hastighet igen rakt framför framhjulet på mig.

Hände okcså på knudan precis som du säger, ja tror vi pratade om det.

/M



CorbenDallas skrev:
Jag tror nog dom flesta missuppfattade Majk da bajk lite här. Jag kan ha fel men jag försöker iallafall mig på en förklaring.
Det är inte spåret som är problemet. Problemet är att killen som kör om, kör om, men så fort han/hon kört förbi så bromsar densamme, eller iallafall sänker farten så när Mike kommer ångandes i sitt alldeles egna spår måste han panikbromsa för att dom inte ska gå ihop.

Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...
 
Olika spår ger ju olika farter på lite olika ställen i kurvorna.

Men, de flesta brukar göra lite snällare omkörningar på träningar, och alla kan göra ett misstag ibland, sker det dock upprepande av en erfaren förare förtjänar han/hon en rejäl åthutning.
 
Chrille skrev:
Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).

Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...
Äsch, ingen fara. Jalle fick visserligen ta en albyl på kvällen, men efter ett par stadiga donkgroggar var allt okej igen. Det krävs mer än så för att sänka EMR.
 
Ville bara säga....jävligt bra skrivet...tänkvärt.

Bara alla andra också läser det å TÄNKER (me huvet alltså)

/M



Teddy skrev:
Trist, riktigt rist. Jag har aldrig råkat ut för det själv men jag har sett det hända från första parkett, dock lyckades den som blev passerad hålla sig på hjulen, mer av tur än skicklighet. det finns andra här på forumet som blivit föremål för andras dåliga omdömme och omkörningar. Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?

Här på forumet har jag tidigare postat en tråd med en länk till en läsvärd artikel i ämnet om att köra om och att bli omkörd. Kolla här!

Som tidigare vidhåller jag att det ansvaret för en säker omkörning vilar på den som kör om. Kan man inte göra en säker omkörining är man inte en bra förare.

Jag tycker att du, Mike, var alldeles för vänlig. Det är självklart att man som nybörjare är osäker på vad som gäller och inte alltid känner att man har pondus att läxa upp en snabbare förare men den där jag-äger-plejset-attityden som vissa har är en jävla skitattityd och det kan man gott och väl upplysa dem om. Det är inte mer annorlunda på banan än någon annanstans där man är flera som ska samsas, då måste man vara beredd på att kompromissa. Man kan inte köra som om man är ensam på banan om man är flera som kör. Det säger sig självt. Kan man inte dela sandlåda med andra barn får man skaffa sig en egen.

I slutändan handlar det inte om prestige, varvtider eller trasiga kåpor utan om säkerhet. Min, din och alla andras säkerhet.
 
Mike the bike skrev:
Det där stämmer faktiskt delvis.

Det finns faktiskt de som är långsammare än mig (tro det eller ej) och ibland kör de om men har knappt kontroll på hojen och slår så fort det kommit förbi av till sin låga egna hastighet igen rakt framför framhjulet på mig.

Hände okcså på knudan precis som du säger, ja tror vi pratade om det.

/M

Jag förstår inte varför man måste om om man är långsammare. Det måste man ju känna av tycker man...
 
håller med er, titta inte över axeln, och om man nu gör det och snabbare trafik är riktigt nära, dvs på väg att köra om, gör inget annat än vad du planerat, man ser ju rätt bra vart folk e på väg och kan då planera en snygg omkörning. Titta över axeln och hålla undan gynnar ju inte heller dig själv, skit i trafiken och träna vidare.
En snygg omkörning kan dock vara väldigt tight och uppfattas som farlig.
Detta är ju beroende på i vilket sammanhang vi pratar om, på en banåkning finns aldrig anledning att köra om med små marginaler.
På en t.ex tisdags träning får man va lite mer skärpt och är det under racehelg så är allt tillåtet.
 
CorbenDallas skrev:
Jag förstår inte varför man måste om om man är långsammare. ......

För att man kan!! Det är ju rejsträning och iom att man kan komma förbi så är man ju bevisligen snabbare just där. Då är det väl upp till den omkörde att byta spår och kontra??? Så länge det är en ren omkörning så kvittar det väl om det vinglar efteråt?

Istälet för att störa er så inse det roliga i att klippa en kille i utgången på samma kurva som han bromsat sig förbi in i..... Ju fler omkörnigar desto roligar om man hittar någon jämbördig att stånga med....

Rejsing....
 
Såklart man skall köra om om man kan.

Men inte till vilket pris som helst, eller hur?

/M



Chrille skrev:
För att man kan!! Det är ju rejsträning och iom att man kan komma förbi så är man ju bevisligen snabbare just där. Då är det väl upp till den omkörde att byta spår och kontra??? Så länge det är en ren omkörning så kvittar det väl om det vinglar efteråt?

Istälet för att störa er så inse det roliga i att klippa en kille i utgången på samma kurva som han bromsat sig förbi in i..... Ju fler omkörnigar desto roligar om man hittar någon jämbördig att stånga med....

Rejsing....
 
Mike the bike skrev:
....

Men inte till vilket pris som helst, eller hur?

/M


Så klart. OM, inte PÅ/ÖVER.

Att köra om med risk för olyckor på en träning är bara skitkorkat, men att köra om lite i onödan på en kille som egentligen kanske är snabbare är bara skoj. Han får väl köra om igen....
 
Chrille skrev:
Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).

Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...

Jo, den återhämtningsperioden kunde man varit utan............

Den kvällen på Falkenberg då jag blev "avtryckt" av banan tränade vi tillsammans med Synsamgrabbarna, bla Peter Lindén, mfl som körde om snabbt OCH säkert med ibland små marginaler men också med mycket rutin - aldrig någon fara fast det gick fort som f*n.

Sen var det nån tomte som chansade och vi körde ihop i kurvan efter start/mål, med en duktig krasch som följd.

Chansa inte på en träning - det kan man göra på race då det gäller ngt.
Visst kan det ibland vara små marginaler och det ska det vara, det är inte bridge som spelas, MEN känner man att detta kan gå åt helvete är det lika bra att vänta tills nästa omkörningstillfälle. Är man så mycket snabbare kommer det tillfället inom kort.
 
Jalle skrev:
Jo, den återhämtningsperioden kunde man varit utan............

Den kvällen på Falkenberg då jag blev "avtryckt" av banan tränade vi tillsammans med Synsamgrabbarna, bla Peter Lindén, mfl som körde om snabbt OCH säkert med ibland små marginaler men också med mycket rutin - aldrig någon fara fast det gick fort som f*n.

Sen var det nån tomte som chansade och vi körde ihop i kurvan efter start/mål, med en duktig krasch som följd.

Chansa inte på en träning - det kan man göra på race då det gäller ngt.
Visst kan det ibland vara små marginaler och det ska det vara, det är inte bridge som spelas, MEN känner man att detta kan gå åt helvete är det lika bra att vänta tills nästa omkörningstillfälle. Är man så mycket snabbare kommer det tillfället inom kort.
Ha men, fast du feck ju ena tösk stritfajjter på köpet, Börje.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top