Varför kör vi mc?

Jag kör MC bla av att jag har tröttnat på alla köer och vägkameror. Sen är det jävligt coolt oxå!

prankster_76 skrev:
2575152 Vad är det som egentligen med mc som är så jävla underbart? Vad kan få oss att betala skyhöga försäkringspremier och leva på nudlar för att ha råd med den båge vi drömmer om. I mitt fall handlar det om frihet, mc:n är ett andningshål som inte går att värdera i pengar... Det handlar om gemenskap och en längtan efter kickar. ja menar hur underbart är det inte att känna kraften under sig, vinden i ansiktet, hornen som växer ut i pannan vid lite mer aktiv körning? Hur är det för er? :yoparty

(Open mind only: Mitt svar är hemligt och jag tänker inte svara på frågan. Men.... det finns bara en enda orsak - KRAFTEN! Full gas o det går så in i h-e, adrenalinet pumpar, alla andra fordon står stilla, jag är odödlig, en bil med ett pris på en mille har inte en chans i ax. Drömläget är att smyga ut lugnt på anslutningsfilen till motorvägen, se hur bilarna går ut i ytterfil för att lämna plats och sedan ge järnet. Obeskrivligt, eller att ge full rulle i 250 och bågen axar så det känns ordentligt, oxo obeskrivligt. Finns det flera skäl tro? Ska fråga några andra någon gång och se om de är ärliga o inte kommer med naturupplevelser o annat bjäfs)

RickZ skrev:
2575530 Jag kör MC bla av att jag har tröttnat på alla köer och vägkameror. Sen är det jävligt coolt oxå!

Håller helt med dig att man slipper allt vad kö och vägkameror heter. Sen så är det härligt att vara ett med maskinen. Motorcykeln är den enda maskin som jag kommer på där föraren måste smälta samman med maskinen för att framföra den korrekt, känslan är oslagbar.

Glömmer aldrig mitt första fån flin när det gasades på och då var man fast. För att köra för brudarna vet fan, har inte lyckats scora några genom att köra hoj. Åker för fort och så har man hjälm på sig så det är ingen brud som kommer ihåg mig ändå. Att stå och posera är ju löjligt, har sett några som kört utan hjälm bara för att visa upp sig. Sen ser man deras blickar hur de stirrar runt för att se om någon tittar på dem, hehe jo det märks faktiskt.

Lukterna, temperaturväxlingarna, närheten till passageraren, allt trevligt folk man träffat genom åren, mekandet och tekniken, att behärska min mc tekniskt och körtekniskt...

Först levde jag 16 år utan mc och nu har jag snart levt 33 år MED - vet inte hur det skulle vara utan och jag kommer inte att ta reda på det heller!

prankster_76 skrev:
2575152 Vad är det som egentligen med mc som är så jävla underbart? Vad kan få oss att betala skyhöga försäkringspremier och leva på nudlar för att ha råd med den båge vi drömmer om. I mitt fall handlar det om frihet, mc:n är ett andningshål som inte går att värdera i pengar... Det handlar om gemenskap och en längtan efter kickar. ja menar hur underbart är det inte att känna kraften under sig, vinden i ansiktet, hornen som växer ut i pannan vid lite mer aktiv körning? Hur är det för er? :yoparty

jag har inga större ekonomiska problem med att ha mc...Jag är rätt kunnig i köket så kan jag ju tilllaga annat än nudlar :D men jag fårstår vad du menar! försäkringspremierna är inte så billiga, det har du rätt i. Det är ju nästan så att ju nyare mc man har ju billigare är försäkringarna..iallafall på dom hojar jag köper...

prankster_76 skrev:

Jag har provkört bilar som har 400+hk som jag tycker har vart skitfräna. Men det duger fan inte, för så länge man inte har råd att köpa bilar som har samma förhållande som en hoj, så kommer motorcyklar att regera.
Sen kan man utföra ganska många fler manövrar med en hoj som man inte kan med en bil. Och sist men inte minst, så är det fan så mycket roligare att skruva hoj:tummenupp

Luke1 skrev:
2575791 Håller helt med dig att man slipper allt vad kö och vägkameror heter. Sen så är det härligt att vara ett med maskinen. Motorcykeln är den enda maskin som jag kommer på där föraren måste smälta samman med maskinen för att framföra den korrekt, känslan är oslagbar.

Glömmer aldrig mitt första fån flin när det gasades på och då var man fast. För att köra för brudarna vet fan, har inte lyckats scora några genom att köra hoj. Åker för fort och så har man hjälm på sig så det är ingen brud som kommer ihåg mig ändå. Att stå och posera är ju löjligt, har sett några som kört utan hjälm bara för att visa upp sig. Sen ser man deras blickar hur de stirrar runt för att se om någon tittar på dem, hehe jo det märks faktiskt.

Håller fullständigt med dig Luke1. Jag har kört hoj sedan ja jag minns knappt, jo visst det var året 1986 som jag skaffade min första hoj. Sedan har det blivit några stycken. Jag vet faktist inte riktigt hur det kom sig att jag just var så förtjust i att köra hoj. Jag hade aldrig ens kört moppe innan jag tog lätt Mc kort. Sen var jag fast och trots en del olykor med åren. Så har jag INGA planer på att sluta. DEt är en känsla som är svår att ta på. Det är något med Mc livet, farterna, kurvorna, friheten, leken, polarna ja allt runt om kring som är något alldeles extrra för mig. Länge leve hojen.....

profilepic8148_6.gif

annons.JPG

0006.jpg

Friheten och glädjen man får av att köra. Att få dra ut varv efter varv på banan. Inte behöver bry sig om trafikregler, poliser, bilister etc
Bara fokusera på kurva efter kurva och hur man ska ta den bäst

J.Andersson skrev:
2575892 ... bilder...

En bild säger mer än tusen ord och dina bilder sa det mesta... ;)

För mig handlar det om terapi - ofta. Att komma ifrån allt, slippa tänka och bara fokusera på vägen framför och nästa kurva. Aggressioner, depressioner, negativa erfarenheter, allt bara försvinner i första kurvan och i huvudet finns bara en sak, nästa kurva. När jag är på bra humör behöver jag inte köra lika 'illa' som när livet är skit men det är samma känsla.
Bonusar till det hela: adrenalinkickar som inget annat, bra gemenskap och mycket kul folk, schysst vinternöje, alltid nåt att göra (både positivt och negativt iofs :näsblod). Det enda negativa är egentligen kostnaden...

Hehehe japp imaster dom gör nog det. Tack för alla svar! Det verkar avslutningsvis som att man kan sammanfatta denna tråd genom att citera den gamla libresse reklamen "frihet i en liten ask" *ler*

Satt bak på sambon förra sommaren och njöt som bara den.
Men tänkte att det måste ju vara roligare att köra själv. Sagt och gjort!
Älskar adrenalinet man får av farten, nedläggen i snäva kurvor och när man lärt sig något nytt! Helt obeskrivligt kul att köra helt enkelt. Önskar att jag tog kortet tidigare..
Kommer lätt inte att sluta köra i första taget!

Livet är för kort för att inte ha kul.
Finns inget roligare än att spendera livet i över 100 blåst på ett hjul..:yoparty

ja, inte fan är det för ekonomin man kör MC...

Bikerbitch skrev:
2575899 Friheten och glädjen man får av att köra. Att få dra ut varv efter varv på banan. Inte behöver bry sig om trafikregler, poliser, bilister etc
Bara fokusera på kurva efter kurva och hur man ska ta den bäst

damn, de få simpla raderna fick mig mäktigt intresserad av att testa köra hoj på bana (testat sportbil några få gånger, kul det med...)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT