Varför kör vi inte på hårdare däck?

Det ska ju tilläggas att förarna måste tjäna på att ha enhetsdäck. Som det använts tidigare i Sverige har det inte nyttjat någon annan än arrangörer och däckförsäljare.

Om man har bra kontakter och kan köpa ett visst märke billigt eller kanske till och med få ett par set i sponsring så gör det snarare livet mycket svårare för förarna när man måste köpa ett speciellt däck, hade man däremot haft enhetsdäck och fått ett set gratis varje helg, så hade det varit en annan femma!

Som begränsningarna var i Pro SBK förra året, bara köra på Pirelli och max använda 6 däck per helg, vad skulle man vinna på det?

Om någon begränsning ska in så håller jag med om att det ska vara begränsat till en viss hårdhet eller till kanske 1 framdäck och 2 bakdäck per helg? Då måste man välja en hårdare blandning för att ha däck kvar på söndagen.

I rookie räcker det gott och väl med ett set per helg för att vara i toppen!

SÅKLART skulle ett enhetsdäck vara för förarna bästa! Är det inte därför man har det? Jag TRODDE, kanske i min enfald, att enhetsdäcken i PRO Sbk blev billiga för förarna att köpa! Eller var det inte så?

SÅKLART skulle ett beslut att ha enhetsdäck innebära att förarna fick köpa däcken billigare än de är hos Greven idag, så att så många som möjligt får det så billigt som möjligt!

I IDM er det dekkbegrensning på 8 sett dekk pr. helg dvs. 2 stk kval, 1stk WU og 2 stk løp.
Hver fører får utdelt 8stk oblater som skal klistres på dekkene.
Disse oblatene er merket med startnr. og nr. på racehelg, og er umulig å fjerne og flytte over på annet dekk.
Oblatene blir kontrollert i utslipp på kval sess. og på startgrid på løp.
Det er er gridshow i IDM og det er mulig å bytte hjul på startplate og sette på oblatene der og da.
I 2006 ble det bestemt at det skulle være dekkbegrensning i Norsk Mesterskap i SBK.
På første stevne var det ingen hos arrangør som hadde tenkt noe på merking av dekk, så det var en eller annen fra teknisk som sprang rundt å merket dekkene med et gult kritt.
Problemet var bare det at de fleste utøverne også hadde et gult kritt i sitt verktøyskap....
Og dekkbegrensningen ble en fiasko før den egentlig startet, bare fordi ingen hadde tenkt på noen form for oblater/kontroll.

I IDM er det dekkbegrensning på 8 sett dekk pr. helg dvs. 2 stk kval, 1stk WU og 2 stk løp.
Disse oblatene er merket med startnr. og nr. på racehelg, og er umulig å fjerne og flytte over på annet dekk.
Det er er gridshow i IDM og det er mulig å bytte hjul på startplate og sette på oblatene der og da.
I 2006 ble det bestemt at det skulle være dekkbegrensning i Norsk Mesterskap i SBK.
På første stevne var det ingen hos arrangør som hadde tenkt noe på merking av dekk, så det var en eller annen fra teknisk som sprang rundt å merket dekkene med et gult kritt.
Problemet var bare det at de fleste utøverne også hadde et gult kritt i sitt verktøyskap....
Og dekkbegrensningen ble en fiasko før den egentlig startet, bare fordi ingen hadde tenkt på noen form for oblater/kontroll.

Ja det låter ju sannerligen som vanligt norskt förfarande :arsele:D

Problemet jeg ar sett med enhetsdekk, enhetsbensin etc, er at det er en leverandør som også får bestemme prisen, og det pleier slettes ikke å bli billigere enn hva den enkelte fører/team kan oppnå hos sin dekkleverandør.
Og siden vi er inne på norske Molboere:
I 2005 ble det bestemt av det norske forbundet(NMF) at det skulle innføres enhetsdekk i klassen Production600.
Den absolutt største klassen med norsk mesterskap status, som bestod av tilnærmet std sykler, og dermed en ganske rimelige klasse
Problemet var bare det at dette ble innført mot alle utøvere sitt ønske og med en en kun en dekkprodusent/importør(Dunlop) som fikk være med i forhandlingene, de andre dekkprodusenter/importører fikk aldri vite noe før avtalen var i boks.
Da ble det et ramaskrik fra både utøvere, de andre dekkimportørene og også fra motorsykkelimortørene.
Det ble satt igang noe møtevirksomhet hvor det ble krevet at avtalen skulle annulerses, da vi så dette som et dødsbudskap for klassen.
Avtalen skulle vare i 3 år, og var hemmelig mellom Dunlop sin Racedekkimportør og NMF, og har til dags dato ikke blitt offentliggjort.
Etter 2 sessonger var klassen mer eller mindre død og på 3. året ble klassen nedlagt.
Så det er ikke bare bare med enhetsdekk. Eller som Petter Solberg sier: "but, but it's not only only".
Har luftet innteressen for å få igang denne klassen igjen, men intet svar fra NMF.
Dette kunne vært en fin klasse for hele Norden hvor også mc importørene kunn vært med og bidratt litt økonomisk.

SÅKLART skulle ett enhetsdäck vara för förarna bästa! Är det inte därför man har det? Jag TRODDE, kanske i min enfald, att enhetsdäcken i PRO Sbk blev billiga för förarna att köpa! Eller var det inte så?

SÅKLART skulle ett beslut att ha enhetsdäck innebära att förarna fick köpa däcken billigare än de är hos Greven idag, så att så många som möjligt får det så billigt som möjligt!
För ett par år sedan vet jag att flera i Pro Superbike köpte däck på andra ställen än hos Greven för att spara pengar.

Problemet jeg ar sett med enhetsdekk, enhetsbensin etc, er at det er en leverandør som også får bestemme prisen, og det pleier slettes ikke å bli billigere enn hva den enkelte fører/team kan oppnå hos sin dekkleverandør.
Og siden vi er inne på norske Molboere:
I 2005 ble det bestemt av det norske forbundet(NMF) at det skulle innføres enhetsdekk i klassen Production600.
Den absolutt største klassen med norsk mesterskap status, som bestod av tilnærmet std sykler, og dermed en ganske rimelige klasse
Problemet var bare det at dette ble innført mot alle utøvere sitt ønske og med en en kun en dekkprodusent/importør(Dunlop) som fikk være med i forhandlingene, de andre dekkprodusenter/importører fikk aldri vite noe før avtalen var i boks.
Da ble det et ramaskrik fra både utøvere, de andre dekkimportørene og også fra motorsykkelimortørene.
Det ble satt igang noe møtevirksomhet hvor det ble krevet at avtalen skulle annulerses, da vi så dette som et dødsbudskap for klassen.
Avtalen skulle vare i 3 år, og var hemmelig mellom Dunlop sin Racedekkimportør og NMF, og har til dags dato ikke blitt offentliggjort.
Etter 2 sessonger var klassen mer eller mindre død og på 3. året ble klassen nedlagt.
Så det er ikke bare bare med enhetsdekk. Eller som Petter Solberg sier: "but, but it's not only only".
Har luftet innteressen for å få igang denne klassen igjen, men intet svar fra NMF.
Dette kunne vært en fin klasse for hele Norden hvor også mc importørene kunn vært med og bidratt litt økonomisk.

SÅKLART skulle man förhandla med alla som levererar däck lämpliga för RR, och SÅKLART ska man då välja den leverantör som gör det bäst för förarna. Det du beskriver låter ju bara... klantigt!

SÅKLART ska man ha ett elegant förfarande för däcksmärkning!!! Det görs ju överallt utomlands så det är ju inte rocketscience precis. Det du beskriver låter ju bara...... klantigt!

P€RRA;5858386 skrev:
För ett par år sedan vet jag att flera i Pro Superbike köpte däck på andra ställen än hos Greven för att spara pengar.

Så kommer det SÅKLART alltid att vara, att vissa kan få en dyrare tillvaro pga en däckbegränsning. Anledningen till att jag nämde Greven var att det för 90-95% av förarna är det Greven som levererar däck.

Jag inbillar mig, att om greven NU tar 3800kr för ett set Supercorsa, så borde Pirelli kunna släppa det för 150 kr billigare till Greven om det var ett enhetsdäck, och då kunde Greven sälja det för 3650kr och tjäna samma peng.

Så kommer det SÅKLART alltid att vara, att vissa kan få en dyrare tillvaro pga en däckbegränsning. Anledningen till att jag nämde Greven var att det för 90-95% av förarna är det Greven som levererar däck.

Jag inbillar mig, att om greven NU tar 3800kr för ett set Supercorsa, så borde Pirelli kunna släppa det för 150 kr billigare till Greven om det var ett enhetsdäck, och då kunde Greven sälja det för 3650kr och tjäna samma peng.

Problemet är att även om Greven tar 3650kr för ett set kostar ett set 200/60/17 + 120/70/17 Pirelli Diablo Superbike Sc2 1800 resp 1250 plus 250kr i frakt på mynetmoto.com Det är 350kr billigare/set.

Och Supercorsa V2 kostar 1800kr resp 1383kr plus 250kr i frakt. Fortf 300kr billigare än Grevens "potentiellt billigare" set som du ger som exempel.

En svensk återförsäljare kan aldrig vara konkurrenskraftig, Greven tar idag 2395kr resp 1695kr för ett set Superbike i samma dimension som i mitt exempel! Det är 4090 plus frakt istället för 3050. Kör man en hel säsong får man bara se till att köpa på sig ett lager i tid och hålla sig uppdaterad. Enhetsdäck= monopol och det vet vilken ekonom som helst att det inte är bäst för kunden!

Last edited:
Problemet är att även om Greven tar 3650kr för ett set kostar ett set 200/60/17 + 120/70/17 Pirelli Diablo Superbike Sc2 1800 resp 1250 plus 250kr i frakt på mynetmoto.com Det är 350kr billigare/set.

Och Supercorsa V2 kostar 1800kr resp 1383kr plus 250kr i frakt. Fortf 300kr billigare än Grevens "potentiellt billigare" set som du ger som exempel.

Precis! och ett annat problem är de förarna som faktiskt ordnat bra sponsring på däck, finns säkert förare som ger under 50% av vad de kostar ut till kund.

Det man också ska räkna in i vinsten hos däckleverantören av enhetsdäcken är att alla förare kommer att träna på de däcken också. Det finns nog ingen som ligger och tränar på ett märke och sen när det är tävling slänger man på enhetsdäcken, utan de däcken kommer man köra vartenda pass på det året.

Så för att enhetsdäcksgrejen ska vara lönsam för förarna måste det vara snorbilligt med däcken till tävlingarna, sen får man ge fullt pris för träningsdäcken eller fixa dem billigare på annat håll.

Precis! och ett annat problem är de förarna som faktiskt ordnat bra sponsring på däck, finns säkert förare som ger under 50% av vad de kostar ut till kund.

Jo.... men så är det väl alltid; vissa förare skaffar spons och andra inte. Livet är orättvist. Eller rättvist. Och om kostnaderna för varje förare i ett startfält går ner med i snitt 4000 kr så får man ta det att några får betala 2-3000 kr mer. Tycker jag.

En svensk återförsäljare kan aldrig vara konkurrenskraftig, Greven tar idag 2395kr resp 1695kr för ett set Superbike i samma dimension som i mitt exempel! Det är 4090 plus frakt istället för 3050. Kör man en hel säsong får man bara se till att köpa på sig ett lager i tid och hålla sig uppdaterad. Enhetsdäck= monopol och det vet vilken ekonom som helst att det inte är bäst för kunden!

För mig är det inte viktigt att just Greven ska leverera, för mig är det viktigt att kostnaderna går ner.

Min tanke är: ett fram och 2 bakdäck är tillåtet per helg. Och gärna då att det är ett hårt SC2 däck som är godkänt bak. Billigt och bra!

Redan med ett par däck per helg, så blir det ju en nota på vad...närmare 10'? För en racehelg...i en rookieklass, där man vill locka in nytt blod (som knappast har sponsorer).
Däck - 5k om vi avrundar lite med två bakslangar, startavgift...3k? Plus soppa och diverse...

Rätt bisarrt...visst kan man alltid prioritera, men 10.000:-...är en bunt slantar (det får jag nästan ett årskort på nordslingan för :crash Hyfsat mycket mer intressant..).

Jag är nog inte ett raceämne, inte för att man är snål, men helvete grabbar...

Redan med ett par däck per helg, så blir det ju en nota på vad...närmare 10'? För en racehelg...i en rookieklass, där man vill locka in nytt blod (som knappast har sponsorer).
Däck - 5k om vi avrundar lite med två bakslangar, startavgift...3k? Plus soppa och diverse...

Rätt bisarrt...visst kan man alltid prioritera, men 10.000:-...är en bunt slantar (det får jag nästan ett årskort på nordslingan för :crash Hyfsat mycket mer intressant..).

JAg minns att när jag körde Superstock 600 på Assen 2007, så var det ett enhetsdäck som hetta Pirelli Rosso eller något sådant. Körde två kval och ett race och det syntes inte! OK, det var ny bana så det gick kanske inte så fort, men jag stod strax efter mitten på fältet så lite hyggligt gick det nog ändå...

Det är galet mycket pengar och ändå sitter jag och funderar på hur jag ska göra för att lyckas köra en R1000-säsong nästa år.

Man kommer ju få lägga en hel del pengar själv men man måste jobba med spons på något sätt. Dock inte i traditionell betydelse, man kan inte för att citera Agile "slänga på en klibba och tro att man ska få stålar" utan man måste erbjuda något som gagnar sponsorn på något sätt och det vi pratat om väldigt mycket (Agile och jag) är event, erbjud dig, din hoj och din depåsetup som ett event där föräldrar får ställa frågor, barn klättra och provsitta mm. Du Mozz är ett strålande exempel på detta! Vad folk (förare) måste förstå är att dina resultat spelar ingen roll, för det är en så liten och okänd sport att inte ens jag som ändå alltid tyckt om motorcyklar och MotoGP inte hade en aning vem Filip Backlund var för 2 år sedan. Vi alla är racestjärnor (eller idioter) i allmänhetens ögon. Om vi kommer 10 eller 1:a i Rookie1000 spelar INGEN som helst roll. Kreti o pleti har inte en aning om vem av oss är.

Precis dom slantarna jag räknat fram att en budget racehelg kommer till o kosta. Sedan får man lägga till reparationer/krascher+ slitage. Har inte bestämt mig för om det är värt det.

Sedan är jag rutten på att slicka röv så nå sponsorer räknar jag inte med.

Det är galet mycket pengar och ändå sitter jag och funderar på hur jag ska göra för att lyckas köra en R1000-säsong nästa år.

Ska man börja köra rookie tycker jag man ska prata ihop sig med någon som kör superbike eller SST och köpa beggade 20min däck. Många kör i år Dunlop i sbk och det är massor av däck kvar och tillräckligt fäste för att vinna i R1000 för kanske en tredjedel eller fjärdedel av vad nya däck kostar.

När jag själv körde rookie försökte jag alltid att få tag på några år gamla oanvända däck till låga priser.

Ska man börja köra rookie tycker jag man ska prata ihop sig med någon som kör superbike eller SST och köpa beggade 20min däck. Många kör i år Dunlop i sbk och det är massor av däck kvar och tillräckligt fäste för att vinna i R1000 för kanske en tredjedel eller fjärdedel av vad nya däck kostar.

När jag själv körde rookie försökte jag alltid att få tag på några år gamla oanvända däck till låga priser.

Rookie som räcker upp en hand högt angående detta förslag!

Hur gör man med regndäck då? Idag körde jag på gamla Dunlop från 05 och lyckades tillslut krympa ner på 1.05.2 på sviestad med dessa. Det hällregnade inte men det stänkte lite hela tiden och hojarna man körde om sprutade rejält med vatten. Men regndäck är även det ngt ni A-förare säljer vidare eller får man helt enkelt bara bita i det sura äpplet? Dessa gamla ostar fick jag av en kompis som skulle slänga de pga åldern men efter några lugna varv höll de i bra! Riktigt klibbiga på ytan när man kom in i depån.

Regndäck slits ju inte så mycket om det är blött så för mig höll de en säsong utan problem och ett set däck borde väl alla som håller på med RR ha råd med.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti