Varför kör vi inte på hårdare däck?

Skal være mulig å få ut mer enn ett pass av SC1 dekk om det er riktig tracktemperatur, viktig at dekket har riktig trykk og temperatur, SC1 bør varmes til ca 80*C med dekkvarmere og 1,6 bar trykk.
Track temp bør være et stykke opp på 30 tallet for at riving skal unngåes.
Årets Pirelli slick har bedre levetid enn tidligere år!
@magnus-moss: ser du er påmeldt til Norsk mesterskap på Karlskoga i Superstockklassen, der skal det kjøres et 15 runders løp og et 25! runders løp på søndag!!!
Du får komme innom Team Suzuki Norway sin pitbox, så skal du få noen burker Monster Energi som oppladning før løpene!

Nu när du säger det har jag för mig att Pirelli sa att ett SC0 bör räcka i ungefär en timmes körning och ett SC1 i 2-3 timmar.

Skal være mulig å få ut mer enn ett pass av SC1 dekk om det er riktig tracktemperatur, viktig at dekket har riktig trykk og temperatur, SC1 bør varmes til ca 80*C med dekkvarmere og 1,6 bar trykk.
Track temp bør være et stykke opp på 30 tallet for at riving skal unngåes.
Årets Pirelli slick har bedre levetid enn tidligere år!
@magnus-moss: ser du er påmeldt til Norsk mesterskap på Karlskoga i Superstockklassen, der skal det kjøres et 15 runders løp og et 25! runders løp på søndag!!!
Du får komme innom Team Suzuki Norway sin pitbox, så skal du få noen burker Monster Energi som oppladning før løpene!

Ja du, jag vet inte vem du är eller om du vet vad du pratar om, men OM det är så att du har kunskap, kan det då vara så att det inte varit varmt nog för SC1:or än i år? Det har ju varit 17-18 grader och KANSKE 30 graders bantemp...

Du säger 1,6 bars tryck, jag kör 1,8... Kan det vara en anledning? Mina mönstrade SC1:or var tokslut efter 14 varv på Assen... 1,6 bar, är det i slicks-däcken?

25 varv på Åsen ser vi fram mot! Monster- läsk däremot... vet inte, är det något för en modern atlet?:)

Ja du, jag vet inte vem du är eller om du vet vad du pratar om, men OM det är så att du har kunskap, kan det då vara så att det inte varit varmt nog för SC1:or än i år? Det har ju varit 17-18 grader och KANSKE 30 graders bantemp...

Du säger 1,6 bars tryck, jag kör 1,8... Kan det vara en anledning? Mina mönstrade SC1:or var tokslut efter 14 varv på Assen... 1,6 bar, är det i slicks-däcken?

25 varv på Åsen ser vi fram mot! Monster- läsk däremot... vet inte, är det något för en modern atlet?:)
Ikke sikkert du vet hvem jeg er nei, har holdt på som RR mekaniker i sånn ca 25 år, i forskjellige team og nivåer, men ikke sikkert jeg har truffet på deg heller, men ikke forsent ennå!
Trodde jeg skulle hilst på i Anderstorp på Nordisk, men fikk ikke tid.
Bør absolutt være over 30*C tracktemp før det anbefales å bruke SC1, men klart det kan brukes ved lavere temp, men da vil levetiden reduseres. Men årets SC1 dekk har blitt betydelig bedre mht lav tracktemperatur.
Men best å måle tracktemp med en IR tempmåler, så man ikke bare antar at tempen er så der.
1,8 bar er nok litt mye om det er målt med riktig oppvarmede dekk.
Vi bruker også 1,6 bar trykk i bakdekk på vår Junior's på Superstock GSX-R600 med Supercorsa dekk.
Vil også anbefale å måle trykk og temperatur i dekk etter endt pass for å se om du greier og holde trykk/temperatur.

Håller med, hårdare enhetsdäck eller däcksbegränsning! Vill man inte ha det i SM klasserna så kanske i Rookie, då kan jag klassa ner mig och köra där:) Har testat sc1 en enda gång (och de räckte bara just det racet). Så där efter blev det sc2 som jag dessutom vänt både en och två gånger för race och kval, sedan har de snurrat några träningspass också. Så de håller, men sen kom jag ju inte vidare högt upp i resultatlistan heller:(

Ikke sikkert du vet hvem jeg er nei, har holdt på som RR mekaniker i sånn ca 25 år, i forskjellige team og nivåer, men ikke sikkert jeg har truffet på deg heller, men ikke forsent ennå!
Trodde jeg skulle hilst på i Anderstorp på Nordisk, men fikk ikke tid.
Bør absolutt være over 30*C tracktemp før det anbefales å bruke SC1, men klart det kan brukes ved lavere temp, men da vil levetiden reduseres. Men årets SC1 dekk har blitt betydelig bedre mht lav tracktemperatur.
Men best å måle tracktemp med en IR tempmåler, så man ikke bare antar at tempen er så der.
1,8 bar er nok litt mye om det er målt med riktig oppvarmede dekk.
Vi bruker også 1,6 bar trykk i bakdekk på vår Junior's på Superstock GSX-R600 med Supercorsa dekk.
Vil også anbefale å måle trykk og temperatur i dekk etter endt pass for å se om du greier og holde trykk/temperatur.

Ok, du verkar ju besitta en del kompetens då alltså!:tummenupp

Till och med säsongen 2011 körde jag ALLTID SC2 bak, provade SC1 någon gång ibland men märkte faktiskt ingen skillnad i fäste. Men 2012 gjorde jag det och har kört SC1 sen dess, och nu tycker jag att skillnaden är påtaglig. Så, är det racedags blir det SC1:or trots att tempen inte är så hög som den borde.

Men 1,6 har jag inte testat, ska ta och göra det nästa körning. Men det låter VÄLDIGT lågt! Det innebär ju 1,2-1,3 kalltryck juh!!!! LÅGT!!!!

Vill man inte ha enhetsdäck så är det bättre med däcksbegränsning där man tillåter 1 uppsättning däck till hela helgens race så får förarna själva hitta den bästa kompromissen mellan livslängd och grepp.

Sämre ide tycker jag! Det måste innebära att någon kör sista passet på corden! SAMT att folk vurpar mycket för att de MÅSTE panga in ett snabbt kvalvarv på det tre varv de tänkt köra.

Eller kanske hårda däck OCH däckbegränsning... Hmmmmm....

Sämre ide tycker jag! Det måste innebära att någon kör sista passet på corden! SAMT att folk vurpar mycket för att de MÅSTE panga in ett snabbt kvalvarv på det tre varv de tänkt köra.

Eller kanske hårda däck OCH däckbegränsning... Hmmmmm....

Precis, jag är klart för att få ned kostnaderna jag med men som du säger så är en krasch aningen dyrare än ett däck i de flesta fall.........

Tror som du hade som tanke i trådstarten, enhetsdäck av hårdare typ men fritt antal, som sc2 i hållbarhet då.
Tjänar väldigt lite på att ta ett nytt och skulle helt klart kunna köra en hel helg på det om alla andra gjorde det så förutsättningarna var lika, skulle man kosta på sig skulle det max gå 2st......

Har nu gjort över 200 varv på mitt och man får ju vara försiktig på gasen annars ställer han ut, sen fegar jag lite mer än vanligt så det gick inte fortare än 12or då men håller förvånansvärt bra, har lite mönster kvar(har passerat slitagevarnaren)men då jag får köra mjukt så sliter det lååångsamt med.....värmecyklerna gör väl sitt med då det gjort 5 dagar nu.
Ska ta något pass till innan jag byter men nu har det gjort sitt, ingen ide att rulla runt på det längre.

SC2 har gått från att vara ett lite hårdare däck förra året till ett enduracedäck i år, lite synd då skillnaden är för stor och 1an inte håller i vårt klimat.....

Drömde förresten att jag lowside-ade i trösen i natt, är det ett tecken att det är dags att byta fram med..... :va

SC2 har gått från att vara ett lite hårdare däck förra året till ett enduracedäck i år, lite synd då skillnaden är för stor och 1an inte håller i vårt klimat.....

TYCKER du att det är så, eller ÄR det så?

TYCKER du att det är så, eller ÄR det så?

Ingen aning om det Är så, jag med flera upplever däremot att fästet i 2:an förra året de första varven var större än i årets däck.
Typ de första 7-8 varven på däcken kunde man nästan göra vad som helst, fanns ingen begränsning i fäste och de 2-3 första passen var det riktigt bra fäste varefter de blev lite "hårdare" i känslan och man fick börja begränsa påslaget lite, både hur mycket och hur tidigt.

I år upplever jag känslan samma som efter man kört de första sköna passen på förra årets däck redan som nya, låt vara att det kanske går att köra snabbare men känslan(som Är viktig för mig)saknas och därför begränsar jag mig lite för att inte gå av.......ett beggat sc1 har större upplevd känsla av fäste än ett nytt 2 och så var det Inte på förra säsongens däck för mig.

Jag får klart fler varv ur 2an i år med, svårt att jämföra då tempo och temp skiljer men Min upplevelse av däcken är att de har sämre fäste initialt men behåller det fäste som finns betydligt längre......som ett endurancedäck.

Min upplevelse är att gapet mellan 1 och 2 förra året var mycket litet det första passet, behövde köra snabbare än jag gjorde för att märka någon större skillnad medans årets har ett betydligt större glapp i känsla och fäste där även jag har mycket att vinna på att välja 1.

Men, håller med du efter funderat lite, fritt antal av hårdare enhetsdäck är en god idé, typ som sc2:an är nu eller valfritt annat fabrikat som motsvarar det.
Om inte annat kan man sälja det efter helgen då det faktiskt inte bara är användbar utan även ser så ut. :)

Ingen aning om det Är så, jag med flera upplever däremot att fästet i 2:an förra året de första varven var större än i årets däck.
Typ de första 7-8 varven på däcken kunde man nästan göra vad som helst, fanns ingen begränsning i fäste och de 2-3 första passen var det riktigt bra fäste varefter de blev lite "hårdare" i känslan och man fick börja begränsa påslaget lite, både hur mycket och hur tidigt.

I år upplever jag känslan samma som efter man kört de första sköna passen på förra årets däck redan som nya, låt vara att det kanske går att köra snabbare men känslan(som Är viktig för mig)saknas och därför begränsar jag mig lite för att inte gå av.......ett beggat sc1 har större upplevd känsla av fäste än ett nytt 2 och så var det Inte på förra säsongens däck för mig.

Jag får klart fler varv ur 2an i år med, svårt att jämföra då tempo och temp skiljer men Min upplevelse av däcken är att de har sämre fäste initialt men behåller det fäste som finns betydligt längre......som ett endurancedäck.

Min upplevelse är att gapet mellan 1 och 2 förra året var mycket litet det första passet, behövde köra snabbare än jag gjorde för att märka någon större skillnad medans årets har ett betydligt större glapp i känsla och fäste där även jag har mycket att vinna på att välja 1.

Men, håller med du efter funderat lite, fritt antal av hårdare enhetsdäck är en god idé, typ som sc2:an är nu eller valfritt annat fabrikat som motsvarar det.
Om inte annat kan man sälja det efter helgen då det faktiskt inte bara är användbar utan även ser så ut. :)

Mina upplevelser är EXAKT som dina, jag var nyfiken på om det ÄR så att SC2:an blivit mer endurance-orienterad, om det finns någon spec som säger så... men inte det alltså.
Men VÅRA iaktagelser stämmer!

Mina upplevelser är EXAKT som dina, jag var nyfiken på om det ÄR så att SC2:an blivit mer endurance-orienterad, om det finns någon spec som säger så... men inte det alltså.
Men VÅRA iaktagelser stämmer!

Kan mycket väl vara så att SC2 blivit hårdare till i år för de (Pirelli) sa att de lagt mycket tid på att göra SC1 hållbarare och att det ska fungera vid lägre temperaturer också. Kan mycket väl vara så att man gjort SC2 lite hårdare för att minska överlappet.

@magnus_moss: så inget til deg på Karlskoga i helgen, så det ble ingen Monster på deg!
Vi kjørte SC1/SC1 i 25 varvs løpet i superbikeløpet uten dekkproblemer, selv om vår førstefører i Team Suzuki Norway, Carl Berhelsen var litt treg i starten og det "kun" ble en 3. plass, så holdt dekkene riktig bra med en tracktemp på ca 45 grader.
Senket lufttrykket bak til 1,45 bar varmt.
Også vår junior Remi Aukland gjorde et riktig bra løp med SC1 fram og bak, han satte sin bestetid på 25. runden med 1.08,1 og fikk en 3. plass han også.
Lenge siden det har vært en Suzuki på pallen i superstock 600 i norsk RR

Detta med enhetsdäck hade ju gjort livet för oss som tänkt börja tävla mycket enklare och mer hållbart.

Visst kanske jag kommer stå ut 2-3 säsonger men sedan när man klassat upp och inser att man inte har råd att köra på samma förutsättningar som en liten skara människor i detta land har så kommer man antagligen kasta in handsken eller börja med något annat.

Hade vi därimot haft enhetsdäck ett begränsat antal däck att nyttja under en racehelg hade ju förutsättningarna för en långvarig satsning varit betydligt bättre.

// sandfållan

Detta med enhetsdäck hade ju gjort livet för oss som tänkt börja tävla mycket enklare och mer hållbart.

Visst kanske jag kommer stå ut 2-3 säsonger men sedan när man klassat upp och inser att man inte har råd att köra på samma förutsättningar som en liten skara människor i detta land har så kommer man antagligen kasta in handsken eller börja med något annat.

Hade vi därimot haft enhetsdäck ett begränsat antal däck att nyttja under en racehelg hade ju förutsättningarna för en långvarig satsning varit betydligt bättre.

// sandfållan

Det ska ju tilläggas att förarna måste tjäna på att ha enhetsdäck. Som det använts tidigare i Sverige har det inte nyttjat någon annan än arrangörer och däckförsäljare.

Om man har bra kontakter och kan köpa ett visst märke billigt eller kanske till och med få ett par set i sponsring så gör det snarare livet mycket svårare för förarna när man måste köpa ett speciellt däck, hade man däremot haft enhetsdäck och fått ett set gratis varje helg, så hade det varit en annan femma!

Som begränsningarna var i Pro SBK förra året, bara köra på Pirelli och max använda 6 däck per helg, vad skulle man vinna på det?

Om någon begränsning ska in så håller jag med om att det ska vara begränsat till en viss hårdhet eller till kanske 1 framdäck och 2 bakdäck per helg? Då måste man välja en hårdare blandning för att ha däck kvar på söndagen.

I rookie räcker det gott och väl med ett set per helg för att vara i toppen!

Det ska ju tilläggas att förarna måste tjäna på att ha enhetsdäck. Som det använts tidigare i Sverige har det inte nyttjat någon annan än arrangörer och däckförsäljare.

Om man har bra kontakter och kan köpa ett visst märke billigt eller kanske till och med få ett par set i sponsring så gör det snarare livet mycket svårare för förarna när man måste köpa ett speciellt däck, hade man däremot haft enhetsdäck och fått ett set gratis varje helg, så hade det varit en annan femma!

Som begränsningarna var i Pro SBK förra året, bara köra på Pirelli och max använda 6 däck per helg, vad skulle man vinna på det?

Om någon begränsning ska in så håller jag med om att det ska vara begränsat till en viss hårdhet eller till kanske 1 framdäck och 2 bakdäck per helg? Då måste man välja en hårdare blandning för att ha däck kvar på söndagen.

I rookie räcker det gott och väl med ett set per helg för att vara i toppen!

Jag spånar bara fritt i denna fråga. Något måste ju till för att få hållbarhet och återväxt till sporten.

Jag hade gärna tävlat och kommer även att köra hela nästa säsong om jag får hålla mig hel och cykeln fungerar.

Jag kollade för skojs¨skull vinnaren i R600 på Åsen idag han snurrade runt på låga 8or, 1 sett däck räcker inte till låga 8or en hel helg.

Ska man tävla mot en sådan förare så vill man ju ställa upp på likvärdigt material och då är det nya sc1or som gäller. Nu kör inte jag några 8or på åsen långt ifrån men ambitionen är att göra det och även att i framtiden vinna race men inte till vilket pris som helst.

Däck ska man kunna handla fritt precis som du säger annars så är det bara någon leverantör alt arrangör som ser till att fylla sina fickor.

Min drömtillvaro:
Däcken ska man kunna få som spons alt handlas från utlandet och fabrikatet på däcken ska man få bestämma själv inga krav på vart införskaffningen av däck ska ske.
Racehelg= 2 bakdäck och 2 framdäck dessa ska reggas in vid besiktningen och märkas med för dagen okänd färg/stämpel/kod
Ett oanvänt däck ska kunna bytas mot ett annat oanvänt däck under racehelgen hos Raceoffice under översende och stämpling av funktionär.
Regndäck brukas utöver denna tilldelning.

Nu helt plötsligt skulle man kunna börja tävla på lika villkor och det taktiska spelet hade blivit mycket större. Även chassieinställningar hade börjat spela mycket större roll och slitage på däcken.

Hur kul är det att ställa upp på ett halvdåligt sc2 när man vet att 2 pers i startledet går ut på helt nya sc1or varje race/kval?

Något måste göras för att dra nya deltagare till racen och att göra tävlingarna billigare tror jag är en väldigt god början.

Jag är med på allt som får det att bli en mindre ekonomisk börda att börja tävla. Risken vi löper är ju att bandagsarrangörerna kniper många som tänkt börja tävla. Var på en 4 dagars tillställning på Mantorp som Danskarna anordnade och det kan mycket väl bli ett alternativ för r600 säsongen för min del om jag märker att det blir allt för ohållbart.

Jag spånar bara fritt i denna fråga. Något måste ju till för att få hållbarhet och återväxt till sporten.

Jag hade gärna tävlat och kommer även att köra hela nästa säsong om jag får hålla mig hel och cykeln fungerar.

Jag kollade för skojs¨skull vinnaren i R600 på Åsen idag han snurrade runt på låga 8or, 1 sett däck räcker inte till låga 8or en hel helg.

Ska man tävla mot en sådan förare så vill man ju ställa upp på likvärdigt material och då är det nya sc1or som gäller. Nu kör inte jag några 8or på åsen långt ifrån men ambitionen är att göra det och även att i framtiden vinna race men inte till vilket pris som helst.

Skulle nog vilja påstå att det är ovanligt att vinnaren i R600 kör 8:or på åsen, den killen kommer snart köra SST600. Titta på dom gamla tävlingarna:

http://www.mylaps.com/en/events/karlskoga-motorstadion/28389

Med ditt nya PB på 1.13 + adrenalin så hade du kunnat vara topp 10 idag. Det skulle inte alls varit illa eller hur?. Så hade du kunna vänt på ditt SC2 eller SC1 till imorrn och kört igen på 1 set däck.

Skulle nog vilja påstå att det är ovanligt att vinnaren i R600 kör 8:or på åsen, den killen kommer snart köra SST600. Titta på dom gamla tävlingarna:

http://www.mylaps.com/en/events/karlskoga-motorstadion/28389

Med ditt nya PB på 1.13 + adrenalin så hade du kunnat vara topp 10 idag. Det skulle inte alls varit illa eller hur?. Så hade du kunna vänt på ditt SC2 eller SC1 till imorrn och kört igen på 1 set däck.

Är ju lite tråkigt nästan att se att de som kör top 5 i rookie 1000 hade klivit in i Pro Superbike från 5:e plats och nedåt. Kör man inte i lite fel serie då?

Är ju lite tråkigt nästan att se att de som kör top 5 i rookie 1000 hade klivit in i Pro Superbike från 5:e plats och nedåt. Kör man inte i lite fel serie då?

Jag menar, titta på denna jämförelsen.

[TABLE="width: 353"]
[TR]
[TD]Pos[/TD]
[TD]Pro SBK[/TD]
[TD]R1000[/TD]
[TD]SST[/TD]
[TD]R600[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]6:43,45[/TD]
[TD]6:56,86[/TD]
[TD]6:47,34[/TD]
[TD]7:01,04[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]6:49,49[/TD]
[TD]7:00,17[/TD]
[TD]6:50,50[/TD]
[TD]7:06,54[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]7:02,70[/TD]
[TD]7:01,29[/TD]
[TD]6:53,05[/TD]
[TD]7:07,73[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]7:03,82[/TD]
[TD]7:07,74[/TD]
[TD]6:53,59[/TD]
[TD]7:07,98[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5[/TD]
[TD]7:04,73[/TD]
[TD]7:08,73[/TD]
[TD]6:53,69[/TD]
[TD]7:11,76[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6[/TD]
[TD]7:06,16[/TD]
[TD]7:09,48[/TD]
[TD]6:55,31[/TD]
[TD]7:12,18[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7[/TD]
[TD]7:06,36[/TD]
[TD][/TD]
[TD]6:58,72[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]8[/TD]
[TD]7:08,41[/TD]
[TD][/TD]
[TD]6:59,06[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9[/TD]
[TD]7:09,02[/TD]
[TD][/TD]
[TD]6:59,21[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]10[/TD]
[TD]7:09,16[/TD]
[TD][/TD]
[TD]7:01,01[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Top 5 i R1000 placerar sig inom Top10 i Superbike varav topptrion i R1000 är snabbare än trean i Superbike. Jämför med SST och R600 där ettan inte ens placerar sig på top 10.

Dags att klassa upp sig kanske...

Top 5 i R1000 placerar sig inom Top10 i Superbike varav topptrion i R1000 är snabbare än trean i Superbike. Jämför med SST och R600 där ettan inte ens placerar sig på top 10.

Dags att klassa upp sig kanske...

Trean igår blev påkörd av fyran i trösen i race 2 så dom tappa en del tid. Trean klarade dock sin placering men han som låg fyra tappa ned ett gäng placeringar. Men visst går det fort i r1000, dock är det ju många toppförare som försvunnit från sbk iår men topp 10 hade dom helt klart kunnat vara.

Det är just det där med däcken, går man upp från r1000 till sbk vill man kanske slänga på nya däck till varje race(kanske inte mellan sprintracen). Och kanske på kvalen också eller ha ett däck och kvala på. Alltså 3-4 bakdäck, kanske 2 fram.

Vet att segraren i r1000 igår #48 Hedberg, körde sc1 fram o bak. Som han kvalade på och körde båda racen + ett som blev rödflaggat. Antar att han kommer vända på bakdäcket idag, kvala och köra racet.

När jag varit med har jag också kört 1 set däck och jag skulle inte vilja tvinga dom som har råd, till att endast köra 1 set däck på en racehelg. För man vet ju känslan och fästet det är i nya däck. ;) Är man snabb o vill vara med och hävda sig är det nytt som gäller.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025