Varför kör vi inte på hårdare däck?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kan inte fatta varför vi (Superstock 600) inte kan köra på lite hårdare däck, typ Pirellis SC2:or. Går man runt i parc ferme efter ett race så är det inte många hojar som har däck man skulle vilja gå ut och kvala på nästa dag. Men med SC2:or kan man köra flera pass med något sämre men likadant fäste på ett par tre pass!
Detta är för dyrt!!!! Så, hårdare däck!!!

Jo, om man inte vill bli helt frånåkt så tvingas man köra 1!

Har bara testat ett beggat 1 då jag vägrar köra på mjukare än jag behöver men insåg redan då, när jag hade bättre känsla i sc1:an som gått ett par pass än ett nytt sc2, att det är det som gäller.

Hur man än vrider och vänder på det så är ett däck billigare än kåpset och gaffelben.......

Annars håller jag med, däckbegränsning till hårdare men det kommer ju bara resultera i att men kör nya sådana till varje kval/race, går förvisso att använda till de där träningarna man inte har råd att åka på efteråt......

Annars håller jag med, däckbegränsning till hårdare men det kommer ju bara resultera i att men kör nya sådana till varje kval/race, går förvisso att använda till de där träningarna man inte har råd att åka på efteråt......

Njaaaaaa.... jag tyckte nog inte jag märkte någon skillnad alls mellan pass 1 och 3.

Jag har förut förespråkat enhetsdäck men folk vill kunna få däcken sponsrade från sin lokale däcksnasare och SVEMO har inte direkt skött upphandlingen av partner till enhetsdäck snyggt tidigare så folk är sunt skeptiska. Men hårdare däck behöver vi helt klart. Javisst kommer det att gå långsammare men dagens variant där toppåkarna kommer in halvvägs i kvalet för att byta bakdäck är kapitalslakt som inte gynnar sportens överlevnad. Med vikande startfält är det knappast större kostnader vi behöver....

Vill man inte ha enhetsdäck så är det bättre med däcksbegränsning där man tillåter 1 uppsättning däck till hela helgens race så får förarna själva hitta den bästa kompromissen mellan livslängd och grepp.

FIM STK1000 kör väl med Supercorsa SC2 (alltså inte slicks utan gatgodkända däck) så det går ju bevisligen att köra fort på sådana däck också, de är väl inte så många sekunder efter WSBK?

" ..gått ett par pass" De är ju sopslut efter ett pass!

Nja, inte sopslut va?

De jag testade hade rullat 2 pass och fäste bättre än den nya 2:an jag körde innan, eller "fäste" bättre.....känslan var bättre och jag körde snabbare men det.

Ha ett till som ligger som är kört några pass, ska testa detta nästa gång om jag får hojen att funka som jag vill då.

Men håller med om att det går att köra mycket på 2:an utan att tappa för mycket, tycker det håller mot bra de 3-4 första passen men det är Inte samma känsla av klister som i 1:an som gör att iaf. jag vågar "smocka fullt" i böj.

Nja, inte sopslut va?

De jag testade hade rullat 2 pass och fäste bättre än den nya 2:an jag körde innan, eller "fäste" bättre.....känslan var bättre och jag körde snabbare men det.

Ha ett till som ligger som är kört några pass, ska testa detta nästa gång om jag får hojen att funka som jag vill då.

Men håller med om att det går att köra mycket på 2:an utan att tappa för mycket, tycker det håller mot bra de 3-4 första passen men det är Inte samma känsla av klister som i 1:an som gör att iaf. jag vågar "smocka fullt" i böj.

ABSOLUT sämre fäste än SC1:an, som du säger, inte samma "klister" ut ur krök. Men Tvåan håller mycket längre och jag skulle GÄRNA få ner däckskontot till en tredjedel med SC2 som enhetsdäck.

dagens variant där toppåkarna kommer in halvvägs i kvalet för att byta bakdäck är kapitalslakt som inte gynnar sportens överlevnad. Med vikande startfält är det knappast större kostnader vi behöver....

Bra sagt!:tummenupp

FIM STK1000 kör väl med Supercorsa SC2 (alltså inte slicks utan gatgodkända däck) så det går ju bevisligen att köra fort på sådana däck också, de är väl inte så många sekunder efter WSBK?

Är det så? Då är det ju bara att köra!!!

Lite offtopic men om det är ganska kallt i luften så rekar ju pirelli en sc2 blandning bak. Hur ska man tolka det ? Eller är det så att tex sc1 alltid ger bättre grepp oavsett temperatur och priset för detta är ökat slitage ? Har själv kört på Supercorsa sc2 v2 bak o sc1 v2 fram på gotland och var väldigt nöjd med dessa.

Last edited:
Lite offtopic men om det är ganska kallt i luften så rekar ju pirelli en sc2 blandning bak. Hur ska man tolka det ? Eller är det så att tex sc1 alltid ger bättre grepp oavsett temperatur och priset för detta är ökat slitage ? Har själv kört på Supercorsa sc2 v2 bak o sc1 v2 fram på gotland och var väldigt nöjd med dessa.

Ok... men v2 är väl ändå ett gatdäck? Eller?

Sc1an ger bättre grepp sålänge det håller om det är kallare men det är inte så länge och är ett sprintdäck, sc2 håller lägre temp och tempo utan att brytas sönder och lång livslängd men sämre fäste.

V2 är årets uppdaterade modell av supercorsa/superbike-däcken, annan stomme och gummi.

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sc.html?url=?subtype=track

Varför inte gå ännu längre? Pirelli Superbike PRO eller Metzeler CompK? Snacka om budgetbesparing!

SC2:an håller lääänge, körde låga 11-höga 10 på åsen med mitt som gjort över 150 varv.....förvisso en hel del lugnare varv men ändå.......så frågan är hur mycket man skulle spara på det......

Funkar även bra att köra höga 10:or med Conti Endurance :yoparty:tummenupp

SC2:an håller lääänge, körde låga 11-höga 10 på åsen med mitt som gjort över 150 varv.....förvisso en hel del lugnare varv men ändå.......så frågan är hur mycket man skulle spara på det......

Skal være mulig å få ut mer enn ett pass av SC1 dekk om det er riktig tracktemperatur, viktig at dekket har riktig trykk og temperatur, SC1 bør varmes til ca 80*C med dekkvarmere og 1,6 bar trykk.
Track temp bør være et stykke opp på 30 tallet for at riving skal unngåes.
Årets Pirelli slick har bedre levetid enn tidligere år!
@magnus-moss: ser du er påmeldt til Norsk mesterskap på Karlskoga i Superstockklassen, der skal det kjøres et 15 runders løp og et 25! runders løp på søndag!!!
Du får komme innom Team Suzuki Norway sin pitbox, så skal du få noen burker Monster Energi som oppladning før løpene!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti