Varför kör ni gammalt scheisse?

Status
Ej öppen för fler svar.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Kom på att det nog finns fler anledningar för mig.

Ekonomisk: Jag köpte hojen när jag var student, billig försäkring och hoj som kostade under 10 K. Dessutom är värdeminskningen 0 så länge hojen rullar.

Det är kul när det kommer fram farbröder som säger att dom körde en likadan hoj när de var unga.
Sen när dom frågar om det inte är jävligt dyrt att åka hoj så baxnar dom när jag säger att jag helförsäkrar för 1600 om året.
Jag hade jävligt kul på gotland ring i somras, undrar om personen på R1:a som jag körde ifrån hade lika roligt? :arsele
Blir man ifrånåkt så det skräller om det kan jag alltid skylla på hojen :)

Jag känner stolthet i att kunna hålla liv i hojen, renoverade motorn förra vintern, teurapetisk trevlig hobby att skruva. Om jag skulle välta hojen eller få den repad så rycker jag på axlarna och ser det som en anledning att modifiera.

När jag var liten var det lego som gällde, eller en del tyckte att det var kul att bygga lego medans andra lekte med legot. Jag var en av de som byggde.

Det är kul att bygga om och göra hojen personlig, vad är det för personligt med en ny hoj som ser ut som alla andra plastraketer när dessutom det är banken som äger den?
Skulle ni sätta vinkelslipen i en 08:a för att göra den mer personlig?

Dessutom är det ju fartUPPLEVELSEN som är kul inte farten, jag lovar att det känns som det går fan så mycket fortare på min hoj än på en ny i samma hastighet.

Innan jag såg den här tråden funderade jag på att köpa en nyare hoj i vår, nu vet i fan om jag inte ska behålla den jag har..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235194
 
Last edited:

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Själv skiter jag i vilket! Har kört från nyare hojjar o blivit frånåkt av äldre.
Det är ämnet bakom styret som räknas inte blingfaktorn i min värld!
Visst känner man sig säkrare på dom nya hojjarna men man har desto mer o förlora prestigemässigt med en fet ny värsting.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bryr oss?

Vi skiter väl i vad du tycker.

Pizzabagarn. Joinade: Jul 2010

Du tycker om: bettskena är snygg som fan!
Bor: där det luktar
Hoj: no focking bike
Och vi som åkar gammelhoj kallar du snålkukar.

Har du inte blivit utav med blöjan, eller varför denna provokativa stil. Kör tonårshormonerna runt i din kropp. Laddar du pizzan med konstiga kemikalier. Och du har förlorat styrseln, och har problem med att bliva man! Därför behöver du utrycka dig tarvligt. Skärp dig.

Toyman.
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Andrahandsvärde...

Det trådskaparen missar lite är om att alla skulle följa rådet att kasta hojen efter 2 år skulle det innebära att värdet också är 0 efter den tiden då ingen vill ha hojen, vad skulle månadskostnaden bli med en sådan värdeminskning...svettigt!

Nä, puscha istället för att fint inkörda hojar runt 2 år är de absolut bästa och spöar lätt nya, så värdet håller sig på topp och så köper du dina nya hojar i smyg... :D
 
Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
visst,allt är relativt, men pratar du om din hoj i profilbilden så ser den ut vara tillverkad 1893. Det är gammalt:D
Jo jo, men viCkenn kvallitÉ det var på grejerna på den tiden!

Ironi

* * * * wikipedia * * * *
Därtill heter det dessutom att ironi är extra svårt i skriftform, möjligen tyder din respons på att jag lyckades extra dåligt (ett ironiskt inlägg KAN ju tänkas få ett ironiskt svar..) eller så är du bara en sann folkbildare i själ och hjärta! :tummenupp
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Orka gnälla på bagarn och hans inlägg. Det är ju som att kasta bensin på öppen låga
Personligen tycker jag att det för det mesta är underhållande.

tar man seriöst illa upp av en sån här tråd så tycker jag det är lite synd om en :)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Om man tar pengarna man lägger på att få ligga så har man säkert råd med en hyggligt ny hoj och man slipper känna sig avundssjuk på att andra har. Prioritera MC-köp inte ligga! Man kanske t o m kan skaffa sig en sån här: http://www.bikemovies.com/movie/012942/

Det är kul att bygga om och göra hojen personlig, vad är det för personligt med en ny hoj som ser ut som alla andra plastraketer när dessutom det är banken som äger den?
Skulle ni sätta vinkelslipen i en 08:a för att göra den mer personlig?

Kommer osökt att tänka på Sherv som blev lite kändis på sina spektakulära moddar av sin ZX10R -05 borta i soliga Kalifornien. En i sanning modern hojägare. Han verkar hålla på än med sitt projekt.

[YOUTUBE-ID]-BoRJ-MdaCc[/YOUTUBE-ID]

"For everybody information my bike is NOT a 2005 Kawasaki Ninja ZX-10R; it was when i bought it!
My bike is 2010 COME ON BABY Ninja ZX-10R."

http://www.flickr.com/photos/shervinrrr/
http://www.bikepics.com/members/shervin/
http://www.youtube.com/user/shervinrrr/

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ternet-motorcycle-celebrity-is-born/Post.aspx
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ad-test-Shervin-reviews-the-Kawasaki-ZX-10R-/

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=226041
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=291058
 
Last edited:

sportbike

Guest
Asså allvarligt, ha lite humor för fan i denna sura årstid.
Vad gör det om bagarn startar en provokativ tråd med glimten i ögat, sitter man och retar sig på det så kanske man ska ta och göra nåt annat?
Så länge det inte spårar ur allt för mycket så behövs det lite omröring i grytan.
Jag säger:kör !!
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Öm tå det här med folks ekonomi

verkar som så..

själv hade ja velat ha en sn här gammal häck :D

1978-honda-cbx-1000.jpg
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Förstår inte varför så många tror att det saknas pengarna om man inte kör nytt/ nyare hoj? Vist är det en faktor, men för min del handlar det om prioritering av vad jag vill spendera pengar på.

Jag prioriterar bra boende (i Stockholm), hög levnadsstandard, varsin hoj till både frun och mig, atv för vinterkul och en lite nyare familjebil med jämna mellanrum samt ett par tre utlandsresor per år.

Vist skulle man kunna prioritera att byta till ny hoj var och vart annat år, men det skulle ju för mig och min familjs del bli betydligt tristare i helhet. Man skulle väl bli tvungen att kalla besöket på lokala pizzerian för "restaurangbesök" :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Min gamla skrotiga Suzuki från 1984 har snart kostat mig som en -08 eller -09 sporthoj.

Varför då slänga så mycket pengar på detta?

För det första: skitkul med något eget. Jag kan känna mig stolt över att jag spenderat hundratals timmar på att bygga min hoj som jag vill ha den.

Kan tänka mig att självförtroendet krymper i takt med apparaten när man mäter sig med tio andra likadana sporthojar utanför Donken på Sveavägen.

För det andra: skitkul att folk tycker man gjort något fränt och eget. Kul att få bekräftelse på allt hårt arbete man lagt ner.

För det tredje: maskinen har lite själ och karaktär istället för en massa elektronik och svammel överallt. En råstark motor på hjul helt enkelt.

Sen är det lättmeckat.

Den enda moderna sporthojen som lockar mig är en RSV4. Snygg så det förslår och V4:a är grymt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag skulle köpa en ny sporthoj så skulle det bli ngn hoj utan alla de touringtillbehör som idag är obligatoriska för att den vanlige sporthojskonsumenten ska trivas : passagerarpinnar/säte, stödkontakt, kopplingskontakt, tiltsensor, växellägesindikator, tankmätare, färdator, traction control, abs, helkåpa osv. Men då finns det sannerligen inte mycket att välja på.

Den här kanske? Sjukt billigt jämfört med att bygga själv dessutom.

Commando%20961%20Cafe%20Racer%20Silver%20800x600.jpg
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nej och behovet är inte så stort just i detta nu :D

Hittar du inga nya hojar (nya, 2001 är ju nästan veteranförsäkring), har du inget körkort, du kanske saknar deg:D:D:D .
Den värsta dissningen hittills på sh och vissa kallar det humor/ironi:va

Att pizza på en hel Mc-kultur:arsele:arsele:arsele

:hojsmilie :hojsmilie :hojsmilie :hojsmilie :hojsmilie :hojsmilie

hoppas det inte är ditt riktiga yrke:zpy
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Förstår inte varför så många tror att det saknas pengarna om man inte kör nytt/ nyare hoj? Vist är det en faktor, men för min del handlar det om prioritering av vad jag vill spendera pengar på.


Ursäkta?
Behöver man prioritera ner MC-hobbyn för att pengarna ska räcka till annat, så har man ju för dålig ekonomi för att köpa drömhojen. :confused:

Visst, MC hamnar långt ner på den ekonomiska prioriteringen för mig, men inte fan skulle jag köpa en 00:a om jag var ekonomiskt oberoende. (Om vi inte pratar Yamaha R7)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top