Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Körde om en vit bil till höger, som låg i vänsterfilen och tuffade på i 120, efter att ha legat bakom den i kanske 20 sekunder utan att han gjorde någon ansats till att flytta sig, trots tomt i högerfilen. En Volvo längre fram gick ut i väldigt god tid för en omkörning av en lastbil, så körde om den också på fel sida, sedan ut i "rätt" fil och körde om lastbilen, sedan in i högerfilen igen och körde vidare i lagom myshastighet.

Fem minuter senare ser jag i sidospeglarna att det blinkar en massa färgglada konstiga ljus bakom mig. Det visade sig att den vita bilen var en civilpolisbil. :)

Har hänt mig samma fast detta rullande diskotek var mörkblått/svart, men jag är inte intresserad av att ligga i flera kilometer i kö på motorvägen medan flera fordon som körs i 90 körs om av någon idiot i bil som håller 90-92.

Tror iofs de struntade i omkörningen i högerfilen, kan ha varit vägrenskörningen som satte kaffet och munkarna i vrångstrupen :gnissla
 
iofs lite skönt att alla är dummaiHuvvet ... man kan ligga på rätt bra på mornarna i högerfilen som (nästan) alltid är helt tom :)

Höger är nya vänster :yoparty
 
Det är likadant i Göteborg så Stockholmarna behöver inte känna sig kränkta, Göteborgarna är lika korkade ;)

Huvudstadarna skall absolut inte känna sig kränkta men jag kör dagligen i Göteborg, precis som du antagligen, och enligt min uppfattning är det inte bra men långt ifrån lika illa som i Stockholm. Vi har inte heller lika mycket trefilig motorväg här i Göteborg, kan kanske vara en av anledningarn?
 
Huvudstadarna skall absolut inte känna sig kränkta men jag kör dagligen i Göteborg, precis som du antagligen, och enligt min uppfattning är det inte bra men långt ifrån lika illa som i Stockholm. Vi har inte heller lika mycket trefilig motorväg här i Göteborg, kan kanske vara en av anledningarn?

Vi har bara 2 (4) sträckor med tre filer i Skåne och det är samma sak här, folk vägrar lägga sig i högerfilen.
 
En sak som får mig att fundera hände sist jag var ute med bilen, åker på påfarten till en 3 filig motorväg som är nästintill tom. Har en bil framför mig. Så fort denna bil har kommit på motorvägen så blinkar han vänster och lägger sig i mitt filen, här fiskör han sedan i skyltad hastighet.

Varför göra detta extra filbyte utan någon vinning? Är det meningen att jag skall Gå från höger sidan, ända till vänster för att sedan gå till höger igen? Det känns bra farligare än att bara köra om personen på högersidan.

När vi är endå är inne på samtals ämmne så är det alltid lika härligt att dra om en på högersidan och sedan se i backspegelen hur de lägger sig i rätt fil direkt. De fick väll insikten att ligga och fisköra i vänsterfilen kanske inte var det smartaste. :glömdet
 
Det är väl ganska enkelt att förstå varför folk lägger sig i mitten eller i vänsterfilen, de vill slippa störningar. Högerfilen kan ofta förvandlas till en avfart, plus att man ofta måste ta hänsyn till bilar som ska in från påfarter eller ut på en avfart. Ligger de i mitten eller till vänster känns det sannolikt mer ostört och de kan hänge sig åt sms, mail, tfnsamtal eller kackla med passagerarna i bilen. De söker den minst arbetsamma filen helt enkelt. Människor är okomplicerade varelser, vardagsvanorna är behovsstyrda och lätta att förutse.



Nej jag kör inte så, inte blanda ihop.
 
Last edited:
Men om jag inte har helt fel så finns det någonstans i trafikkungörelsen en spalt om att körning på motorväg ska normalt ske i högerfil så länge man inte passerar någon som håller lägre fart och därmed använder man vänsterfil.Så med andra ord så står där inget om att normalkörning äger rum i vänsterfil för då kanske vi ska börja med samma rondellkörningsprincip som i danmark, den som ska in i rondellen har företräde !?.

Och så får man böter för man kör om alla bilar i högerfilen :näsblod
På väg till jobbet(södertälje - sthlm) så brukar man ha möjlighet att ligga 6-7 kilometer i högerfilen och köra om alla idioter utan att behöva byta fil en enda gång, fantastiskt! Börja ge böter till alla dessa idioter istället för att stå på en ödes landsväg med laser för att hova in pengar från någon som gasar på där.
 
Det måste ha varit varmt för länge den här sommaren, många upprörda känslor här på SH:rolleyes:
 
När vi väl är inne på ämnet så vill jag ta upp detta med vänsterblinkare på påfarterna.
Jag vet att körskolorna lär ut detta... Men.. JAG SER ATT DU ÄR PÅVÄG UT PÅ PÅFARTEN, det behövs inte blinkas konstant. Det säger sig själv att den på påfarten ämnar köra ut på motorvägen.

Det logiska är att blinka NÄR man avser att byta från påfart till högerfil. Då kan folk vara beredda på det.
 
Nåt jag stör mig på är det omvända fenomenet. Nämligen folk som kör om och tvunget måste in bara några meter framför mig. Dels vill jag inte ha några stenskott och på hoj ger det dessutom en jävla turbulens.

Edit: Stör mig också nåt överjävligt på slöa människor på påfarten men framförallt folk som bromsar UTE på motorvägen när de ska av. Det är ytterst få avfarter där man inte hinner bromsa ner om man ligger på eller nära hastighetsbegränsningen. Var med om det för några veckor sen när en slö Mustang tyckte att 70 var en lagom fart att hålla på 120 väg.
 
Last edited:
Men om jag inte har helt fel så finns det någonstans i trafikkungörelsen en spalt om att körning på motorväg ska normalt ske i högerfil så länge man inte passerar någon som håller lägre fart och därmed använder man vänsterfil.Så med andra ord så står där inget om att normalkörning äger rum i vänsterfil för då kanske vi ska börja med samma rondellkörningsprincip som i danmark, den som ska in i rondellen har företräde !?.

Det vet jag inget om.
Som sagt, jag tycker att folk kan ligga i vänsterfilen bäst de vill förutsatt att de inte blockerar eller hindrar bakomvarande trafikanter.
Åas så flyttar folk sig ofta fortare än fan när de ser en hoj närma sig, när man är tillräckligt nära för att de ska kunna urskilja att det är en plastraket och föraren har skinnställ så flyger de ju nästan ut i vägrenen.
Eller det kanske bara är här i Skåne? :smasha
 
Nåt jag stör mig på är det omvända fenomenet. Nämligen folk som kör om och tvunget måste in bara några meter framför mig. Dels vill jag inte ha några stenskott och på hoj ger det dessutom en jävla turbulens.

Något som är riktigt drygt på E20 för tillfället, eftersom att det är väldigt mycket grus bitvis på vägen, så att det smattrar när någon ligger framför.
 
Det vet jag inget om.
Som sagt, jag tycker att folk kan ligga i vänsterfilen bäst de vill förutsatt att de inte blockerar eller hindrar bakomvarande trafikanter.
Åas så flyttar folk sig ofta fortare än fan när de ser en hoj närma sig, när man är tillräckligt nära för att de ska kunna urskilja att det är en plastraket och föraren har skinnställ så flyger de ju nästan ut i vägrenen.
Eller det kanske bara är här i Skåne? :smasha

Det händer definitivt inte på E18 och E20 häromkring iaf, inte direkt märkt av det inne i sthlm heller. Folk flyttar snabbare på sig när man kommer med bilen. :mad:
 
Förstår inte problemet, har ju en helt egen fil att köra om i!:tummenupp

Skönt att slippa vägrenen för en gångs skull:fakta:hej
 
Last edited:
Tyck som du vill men här måste jag säga emot dig.
Den gamla svenska regeln att betrakta en cirkulationsplats som korsning är höjden av trafikteknisk dumhet. Det har alltid irriterat mig eftersom det är så urbota korkat och jag firade faktiskt lite i smyg (vill ju inte betraktas som kuf) när regeln ändrades.

Om vi tittar objektivt på en cirkulationsplats så är det uppenbart att det rör sig om en enkelriktad väg som du kan köra in på, ut från och i vissa fall byta fil på. Att blinka vänster vid påfart antyder möjligen att man tänkt köra mot enkelriktat men är i övrigt meningslöst och dessutom en trafikfara. Särskilt farligt var det att blinka vänster förr, med den gamla regeln. Men det är även farligt idag eftersom långt ifrån alla lärt om. Det farliga är att det är omöjligt att veta när en förare som blinkar vänster i en cirkulationsplats, annat än vid filbyte, tänker göra sin utfart. Det beror såklart på att andra som befinner sig i cirkulationsplatsen ,eller som ska in i den, inte vet var vänsterblinkaren körde på. Ännu stökigare blir det om antalet på-/avfarter är fler än fyra.

Vid påfart behövs ingen blinkers eftersom alla kör åt höger. Vid filbyte följer man normalt beteende för filbyte. Vid utfart blinkar man höger för att uppmärksamma utfart, som alltid sker till höger.


Dom har ju gjort om reglerna kring det där.. När jag tog körkort så skulle man hantera cirkulationsplatsen som en korsning, så skulle du ut vänster så blinkade du vänster när du körde in i den.

Nuförtiden ska man tydligen inte blinka alls förrens man ska ut.

Jag tycker att det var ljusår bättre när man blinkade redan från början så att det blev tydligt för övrig trafik vart medtrafikanten var på väg.
 
Dom har ju gjort om reglerna kring det där.. När jag tog körkort så skulle man hantera cirkulationsplatsen som en korsning, så skulle du ut vänster så blinkade du vänster när du körde in i den.

Nuförtiden ska man tydligen inte blinka alls förrens man ska ut.

Jag tycker att det var ljusår bättre när man blinkade redan från början så att det blev tydligt för övrig trafik vart medtrafikanten var på väg.

Nu har jag ingen bättre källa än min flickväns trafiklärare.
Men han säger att man ska blinka som du lärde dig.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top