Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

En annan sak som inte kommit upp är det fantastiska beteendet alla uppvisar på motorväg när det annonseras vägbygge om 1,5km och en fil stängd.

När första orange skylten dyker upp så drar sig alla tvångsmässigt in i en fil. Det är då MINST 700m tills filerna går ihop. Och nästan alltid är det nån som torskade psyktestet till polisskolan som minsann skall visa att i Sverige står man i kö och går ut och blockar för dom få som verkligen vet att finns det en fil så skall man köra i den så länge det går.

Visst ställer jag mig i kön när det vankas vägbygge och en betydligt långsammare högerfil.
Självklart står man i kö och väntar på sin tur, och detta fall innebär buskörningen till vänster irritation när det senare ska knös för att komma in i kön.
Det innebär ett stopp/start-moment för ALLA i kön när du ska stånga dig in, istället för en mysig framfart på tvåan. Allt för att du ser läget att passera ett par bilar "gratis", bilar som du såkert utan vidare skulle kört om senare oavsett.
Är du den som springer fram till den nyöppnade ICA-kassan trots att folk väntat länge i kassan bredvid?
 
Visst ställer jag mig i kön när det vankas vägbygge och en betydligt långsammare högerfil.
Självklart står man i kö och väntar på sin tur, och detta fall innebär buskörningen till vänster irritation när det senare ska knös för att komma in i kön.
Det innebär ett stopp/start-moment för ALLA i kön när du ska stånga dig in, istället för en mysig framfart på tvåan. Allt för att du ser läget att passera ett par bilar "gratis", bilar som du såkert utan vidare skulle kört om senare oavsett.
Är du den som springer fram till den nyöppnade ICA-kassan trots att folk väntat länge i kassan bredvid?

Nej, på ICA använder jag självscanning, absolut snabbaste sättet och aldrig kö.

Men om vägbygget. Hade det varit meningen att man skulle ligga i en fil hade dom stängt av en tidigare. Sen är det tyvärr så att oavsett hur du upplever dom som tränger sig in så är det ändå så att ju kortare strypningen är ju fortare tar man sig alla förbi. Transportstyrelsen förordar att man skall utnyttja bägge filerna så länge det går.

Är det buskörning att köra i en tom vänsterfil i laglig hastighet och kanske tom en hel del under? Det är inte vårdslöst och det är inte olagligt så på vilket sätt är det buskörning?
 
Last edited:
Ja givetvis? Varför skulle du inte kunna blinka höger när du ska ut ur dessa?
När du endast har avfarten du ska in på kvar, så blinkar du höger. Då blir det klart och tydligt vart du ska.

Ska du nu t.ex. rakt fram i rondellen på bilden så är det ju fullständigt självklart att du blinkar höger när du passerat halva rondellen och visar att du ska ut ur den. Än om det faktiskt är "rakt fram" så kör du in i en rondell. Då blinkar man höger när man ska ut. Svårare är det inte.

erikn:

Jag håller helt med ovanstående.
 
Och apropå påfartsfil... Varför är det alltid nån jävel längst fram på påfarten som inte törs börja accelerera förrän de kommit ut på motorvägen? Det mest logiska är ju att gasa på så man har motorvägsfart när det är dags att kliva ut på stora vägen, det tror jag t o m man får lära sig om man läser körkortsteori...:rolleyes:


Man ska upp i motorvägens fart innan man går på motorvägen från axkörfältet. Det enda undantaget är att du har ett fordon framför dej som inte får köra snabbare, och över långsamma fordon är det rätt svårt att köra, även om jag sett det på eurosport på nån trajl tävling.....
 
Nej, på ICA använder jag självscanning, absolut snabbaste sättet och aldrig kö.

Men om vägbygget. Hade det varit meningen att man skulle ligga i en fil hade dom stängt av en tidigare. Sen är det tyvärr så att oavsett hur du upplever dom som tränger sig in så är det ändå så att ju kortare strypningen är ju fortare tar man sig alla förbi. Transportstyrelsen förordar att man skall utnyttja bägge filerna så länge det går.

Är det buskörning att köra i en tom vänsterfil i laglig hastighet och kanske tom en hel del under? Det är inte vårdslöst och det är inte olagligt så på vilket sätt är det buskörning?

Självscanning is the shit! vrf spendera onödig tid i en kö lix? :fyllisar

Men om vi bortser från vad som är "meningen" och "förordrat" så tror jag merparten av alla i denna situation får en trevligare vägbyggspassering om alla fint placerade sig i kön.
Det kanske inte är olaglig, men att passera en stillastående kö i 120 blås till vänster känns minst sagt som en risk/busigt. Vissa är så giriga att de tar alla chanser till att passera, även om det innebär en risk och irritation för alla andra. Ja, jag är den som bromsar av min farthållare när jag närmar mig en lastbil och denna har en kvickare bil bakom sig. Vill ju inte stänga in bilen och låta den fastna bakom lastbilen.
Det finns alla sorters versioner av den här situationen, om det är en drös med lastbilar som smyger i kön med en fin lucka framför sig tar även jag chansen.
Vill dock göra ett tillägg, om fordonet som knör är en hoj med välljudat system drar jag ner rutan och ibland flyger även tummen upp ut.
 
Hade det varit meningen att man skulle ligga i en fil hade dom stängt av en tidigare. Sen är det tyvärr så att oavsett hur du upplever dom som tränger sig in så är det ändå så att ju kortare strypningen är ju fortare tar man sig alla förbi. Transportstyrelsen förordar att man skall utnyttja bägge filerna så länge det går.

Är det buskörning att köra i en tom vänsterfil i laglig hastighet och kanske tom en hel del under? Det är inte vårdslöst och det är inte olagligt så på vilket sätt är det buskörning?
Just så.

Att av ängslighet (eller vad det nu är) sluta utnyttja ett körfält flera hundra meter innan körfältet tar slut har samma effekt som att regelmässigt undvika den glest trafikerade högerfilen: det blir trängre i trafiken, marginalen för misstag minskar och frustrationen ökar.
 
Just så.

Att av ängslighet (eller vad det nu är) sluta utnyttja ett körfält flera hundra meter innan körfältet tar slut har samma effekt som att regelmässigt undvika den glest trafikerade högerfilen: det blir trängre i trafiken, marginalen för misstag minskar och frustrationen ökar.

Ska vi åter blanda in Tysklands ordnade trafik så är har de ju till och med förbud mot filbyte fram tills filen tar slut, och där den tar slut har man en kort bit på sig att byta. De som befinner sig i filen man ska byta till släpper ordnat in en vid den punkten.
Inga plötsliga filbyten eller prejande av folk i filer, eftersom att alla vet precis när de ska släppa in en bil framför.
 
Rent krasst lärde jag mig 2 regler när jag tog körkorten..

1. Omkörning sker till vänster om det långsammare fordonet
2. Man ska alltid hålla sig i det högra/inre körfältet om inte för att köra om.

Däremot fick jag aldrig någon strikt prioriteringslista över vilket av dessa som är viktigast. Den argumentationen skulle jag dra med haffa iaf om jag skulle bli stoppad för det (ligger också alltid innerfil i sthlm när det är snabbast). Jag menar, om de andra gör fel, och jag följer regeln enl. punkt 2, hur kan det vara fel av mig?
 
jag har den konstiga nöjet att tycka om att titta på trafik-mc-krascher, finns mycket videos på nätet. speciellt från ryssland, där är det ju verkligen helt galet i tafiken. hursom efter att sett runt, tycker jag att trafiken som jag brukade irriterade mig på i sverigen, faktiskt flyter på riktigt bra. sen kör jag snällt som en farbror också. apropå vänster filen, åk till norge, mer bilister i vänster filen än höger :)
 
Använd vänsterfilen fram tills filerna går i hop !!!! ( sedan blixtlåsprincipen, det är det optimala flödesmässigt)
Annars blir det KAOS...
 
Ska vi åter blanda in Tysklands ordnade trafik...
Jag har kört mycket i Tyskland, både bil och mc, och delar inte beskrivningen av tyskarnas höga trafikmoral.

De ligger ofta och trängs i det vänstra körfältet (i hög fart), vilket tycks vara tydligt förknippat med hög status i Tyskland. Ju dyrare bil, desto viktigare att ligga i det vänstra körfältet.

Likaså har jag märkt att tyskarna blir förbannade om man använder det vänstra körfältet ända fram till vägbygget. Vid ett par tillfällen har jag sett långtradare ligga i två filer samtidigt för att förhindra andra att passera innan vägbygget.
 
Jag har kört mycket i Tyskland, både bil och mc, och delar inte beskrivningen av tyskarnas höga trafikmoral.

De ligger ofta och trängs i det vänstra körfältet (i hög fart), vilket tycks vara tydligt förknippat med hög status i Tyskland. Ju dyrare bil, desto viktigare att ligga i det vänstra körfältet.

Likaså har jag märkt att tyskarna blir förbannade om man använder det vänstra körfältet ända fram till vägbygget. Vid ett par tillfällen har jag sett långtradare ligga i två filer samtidigt för att förhindra andra att passera innan vägbygget.

Det har jag inte märkt något av alls i Tyskland faktiskt, men har inte varit där så jäkla mycket heller.
Dock så har jag sett väldigt mycket av det betéendet du beskriver här hemma i Sverige. :)
 
Självscanning is the shit! vrf spendera onödig tid i en kö lix? :fyllisar

Men om vi bortser från vad som är "meningen" och "förordrat" så tror jag merparten av alla i denna situation får en trevligare vägbyggspassering om alla fint placerade sig i kön.
Det kanske inte är olaglig, men att passera en stillastående kö i 120 blås till vänster känns minst sagt som en risk/busigt. Vissa är så giriga att de tar alla chanser till att passera, även om det innebär en risk och irritation för alla andra. Ja, jag är den som bromsar av min farthållare när jag närmar mig en lastbil och denna har en kvickare bil bakom sig. Vill ju inte stänga in bilen och låta den fastna bakom lastbilen.
Det finns alla sorters versioner av den här situationen, om det är en drös med lastbilar som smyger i kön med en fin lucka framför sig tar även jag chansen.
Vill dock göra ett tillägg, om fordonet som knör är en hoj med välljudat system drar jag ner rutan och ibland flyger även tummen upp ut.

Nej nej så gör jag inte, för det första är det vårdslöst och för det andra så är det idiotiskt. Går högerkön i 40 så kör jag kanske i 60 på vänstersidan. Skyltad hastighet 700 meter innan är filen försvinner är 70 eller eventuellt 90. Det finns väldigt klara regler för skyltning vid vägbygge på motorväg och hur lång tinnan hastigheten skall skyltas ner och i vilka steg det skall ske osv.. Och det är bil jag kör, undviker motorväg i den mån jag kan med hoj.
 
Men om vi bortser från vad som är "meningen" och "förordrat" så tror jag merparten av alla i denna situation får en trevligare vägbyggspassering om alla fint placerade sig i kön.
Jag tror det är just det där tänkandet, att blanda in känslor och antaganden om vad andra tänker, som skapar problem i trafiken.

Att ”vara trevlig” i trafiken skapar problem eftersom uppfattningen om vad som är ”trevligt” varierar. Kör med huvudet, inte med hjärtat!
 
jag har den konstiga nöjet att tycka om att titta på trafik-mc-krascher, finns mycket videos på nätet. speciellt från ryssland, där är det ju verkligen helt galet i tafiken. hursom efter att sett runt, tycker jag att trafiken som jag brukade irriterade mig på i sverigen, faktiskt flyter på riktigt bra. sen kör jag snällt som en farbror också. apropå vänster filen, åk till norge, mer bilister i vänster filen än höger :)
Norskar... tror inte en jävel är förmögen att hålla jämn hastighet heller.. kommer man från sverige är det bara att stänga av cruisecontrolen (på bilen) och börja hoppa jämfota på gaspedalen, ta seden dit man kommer liksom.. och i Goa där massa nyrika ryssar firar semester, där dör det en ryss om dan i trafiken. För att det är så otroligt svårt att hålla sig under en promille när man kör scooter.
Resten av dom har varierande mängder hud och hela benpipor kvar.. vilket folk..
 
Samma sak med folk på tunnelbanan i Sthlm. När man har bråttom uppför eller nedför i rulltrappan står alltid några mongon och ska hålla hand eller något. Sry för off topic men kände för det efter en helg i stan.
 
Nej nej så gör jag inte, för det första är det vårdslöst och för det andra så är det idiotiskt. Går högerkön i 40 så kör jag kanske i 60 på vänstersidan. Skyltad hastighet 700 meter innan är filen försvinner är 70 eller eventuellt 90. Det finns väldigt klara regler för skyltning vid vägbygge på motorväg och hur lång tinnan hastigheten skall skyltas ner och i vilka steg det skall ske osv.. Och det är bil jag kör, undviker motorväg i den mån jag kan med hoj.

Precis, om alla körde i skyltad hastighet fram till den ena filens slut så skulle idiotköerna minska ganska mycket, problemet är när en del idioter håller 120km/h ända fram och ska tränga sig in. Det blir lite som ett blixtlås med tre taggar på ena sidan och en tagg på andra sidan, funkar sådär!
 
Jag har för mig att samma form av bötessystem även existerar i Sverige även om den så gott som aldrig praktiseras av lag och ordning.Men det är ett jädra gissel när man närmar sig någon bilist på hoj som ligger och ensamkör i denna vänsterfil när man inte vet om denna bilist helt plötsligt svänger in framför en när man tvingas passera på fel sida för att komma förbi.

bara för några veckor sen så patrullerade polisen motorvägen mellan södertälje och stockholm, med fokus på att folk ska hålla sig till höger. vet inte exakt upplägget eftersom att den är 3-4 filig vägen men det blev iaf böter för de som låg för länge längst till vänster utan avsikt att köra om, samt de som körde om på höger sida.

Men vad jag förstod av min vän hos polisen som skulle förklara för mig lite snabbt så är de två till höger okej att toura på eftersom att de längst till höger blir väl mer avfartsfil, och den näst längst till höger blir ju då nån sorts crusinghistoria, sen de två vänstra rena omkörningsfiler i stort sett.
 
Använd vänsterfilen fram tills filerna går i hop !!!! ( sedan blixtlåsprincipen, det är det optimala flödesmässigt)
Annars blir det KAOS...

Kollade upp det för några år sedan och det är så man rekommenderas att göra. Då går det ju inte heller att blåsa om 200 meter kö och irritera folk, kön blir ju lika lång i båda körfälten. Om man inte kör hoj, dårå...:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top