Varför köper folk riktigt socker?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Sjalv kor jag alltid med fejksocker. Mkt nyttigare. Na, varfor koper folk riktigt socker nar det ar sa onyttigt?

Livet är fullt av obesvarade frågor...

Varfor koper folk riktigt socker?
Vart tog Smartman vägen?
Vart tog r1man vägen?
Vart tog Markus vägen?
När ska Torsten Nenzén hitta en flickvän?
Var kommer Bengtsten ifrån?
...

Last edited:
Typ som att säga "Varför sätter folk på kvinnor? Jag har en fleshlight, Mycket bättre!"

It aint the real deal man ..

För att en av biverkningarna till aspartam är att den kemiskt tar upp plats på receptorer i hjärnan och därmed så minskar de signalsamverkan och det i sin tur leder till att man tillfälligt blir mindre intelligent (signalerna som kommer fram blir svagare).

Socker i sig är faktiskt inte dåligt, vi bara äter ganska mycket för mycket av det.

För att en av biverkningarna till aspartam är att den kemiskt tar upp plats på receptorer i hjärnan och därmed så minskar de signalsamverkan och det i sin tur leder till att man tillfälligt blir mindre intelligent (signalerna som kommer fram blir svagare).

Det där får du nästan visa källa på du ;)

Och vad exakt är fejksocker? Har aldrig hört det uttrycket, är det någon ny form av sötningsmedel?
Och varför skulle riktigt socker vara onyttigt :va

Fick det av min fd ingifta farbror som vid tidpunkten var kemist på penn state university och forskar på hjärnans kemi, så någon skriven källa har jag inte.

Jag har hört ungefär samma sak av vänner som pluggar/pluggat biomedicin. Så jag backar upp.

Min svågers kollega forskade i aspartam:s påverkan på möss. Han kunde tydligen spåra förändringar i hjärnas signalsubstanser på ett sätt som motsvarade att man drabbas av depression. Å andra sidan var dosen sådan som skulle motsvara att man mosade i sig cirka ett ton aspartam om dagen.
Frågan är således om det är så himla farligt med sötningsmedel om det ställs i proportion av hur mycket man sätter i sig ?

Enbart en orsak att undvika aspartame är ju att det smakar skit. Jag märker direkt på smaken om det har sötningsmedel och undviker alla produkter som har det. I framtiden kommer vi att se konsekvenserna av aspartamekonsumtionen i form av diabetes och demenssjukdomar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

"Upon ingestion, aspartame breaks down into natural residual components, including aspartic acid, phenylalanine, methanol,[22] and further breakdown products including formaldehyde[23] and formic acid,"

:3freak :zpy

"The safety of aspartame has been the subject of several political and medical controversies..."

OK, det är politik .... :va

Last edited:
Cash is king my friends!

Det finns makter här som har pengar att förlora. Läkemedelsindustrin, sockerindustrin mfl.

Nu till kärnfrågan: Varför köper folk riktigt socker?

1. Massmedial påverkan och humbug som har blivit sanning. Visa mig en källa/vetenskapligt test där en NORMAL konsumtion av aspartam skulle vara skadlig? Visa mig även gärna ett test där en kraftigare överätning/missbruk av socker medför för hälsoproblem. Jämför även sockeröverätningen med motsvarande söthetsgrad från Aspartam.

2. Vad skulle viktväktarna mfl tjäna pengar på? Om vi åt mindre socker så skulle vi inte köpa lika mycket bantningspreparat och betala skyhöga avgifter till viktminskningsföretag och läkemedel?

3. Människor i u-länder skulle ha färre arbetstillfällen? Gissning

4. Försvar till Sockersidan: Blir faktiskt bättre när man bakar. Prova att baka en sockerkaka med bara Canderel. Det funkar om man inte är kräsen. :D

Det finns ett sk ADI-värde för sötningsmedel som har fastställts och bör inte regelbundet överskridas. Håller man sig under det värdet så finns det inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara skadligt. Bevisa gärna motsatsen isåfall! :)

Ex: En person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam per dag (40 mg/kg x 60 kg) utan att överskrida ADI-värdet. Denna mängd aspartam motsvarar i sötningseffekt nästan ett halvt kilo vanligt socker. (En 33 cl röd cola innehåller 6 sockerbitar.)

Socker är premiumsoppan som gör att kroppen går fortare. It's science.
Japp. Ibland går kroppen fort som f-n till farbror doktor för att få diabetesdiagnos eller kanske går man rakt in i väggen.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...