Varför köper folk riktigt socker?

Aspartam smakar skit!

Japp. Ibland går kroppen fort som f-n till farbror doktor för att få diabetesdiagnos eller kanske går man rakt in i väggen.

Varför jämför du ett kraftigt överbruk av socker med ett kraftigt begränsat aspartambruk?

Hur mycket aspartam är det i en aspartamcola? Lägg till det ett par koppr kaffe/thé med aspartambitar i och vips så är man över dom gram som du nyss räknade ut.

Last edited:
Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids. http://www.slv.se/sv/grupp1/Marknin...-godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Jag tycker det smakar helt ok, coca cola zero - för jag gillar att leva farligt :yoparty

Aspartam smakar skit!

Varför jämför du ett kraftigt överbruk av socker med ett kraftigt begränsat aspartambruk?

Hur mycket aspartam är det i en aspartamcola? Lägg till det ett par koppr kaffe/thé med aspartambitar i och vips så är man över dom gram som du nyss räknade ut.

Jetson var snabb och svarade åt mig.
Dvs räkna lite så förstår du vilka stora mängder aspartam som krävs för att uppnå ADI-värdet. Dvs cirka 4 liter läsk. Den som dricker det bör verkligen se över sitt intag och tänka även på tänderna.
Om du dricker motsvarande 4 liter sockerläsk så mår du nog inte heller bra. :(

Jetson var snabb och svarade åt mig.
Dvs räkna lite så förstår du vilka stora mängder aspartam som krävs för att uppnå ADI-värdet. Dvs cirka 4 liter läsk. Den som dricker det bör verkligen se över sitt intag och tänka även på tänderna.
Om du dricker motsvarande 4 liter sockerläsk så mår du nog inte heller bra. :(

Näe, men min farmor som har ätit riktigt socker i hela sitt liv mår inte heller dåligt av det, trots att hon är 90 år, hon har inte behövt snabba sig till doktorn med diabetes eller vad du nu påstod följderna skulle bli.

Jag hävdar fortfarande att socker i sin naturligaste form är bättre än allt vad kemi-industrin har hittat på, men ska givetvis användas med måtta som allt annat i livet.

troll_face_by_xxcheshiii_chanxx-d35gxcv.jpg

jag tror grabben trollar

Last edited:
Näe, men min farmor som har ätit riktigt socker i hela sitt liv mår inte heller dåligt av det, trots att hon är 90 år, hon har inte behövt snabba sig till doktorn med diabetes eller vad du nu påstod följderna skulle bli.

Jag hävdar fortfarande att socker i sin naturligaste form är bättre än allt vad kemi-industrin har hittat på, men ska givetvis användas med måtta som allt annat i livet.

Läs om vad jag skrev och läs rätt, min vän. :)

Jag är inte emot socker. Jag bakar alltid på vanligt strösocker men även andra sockertyper som ger nötaktiga eller lakritssmak. Dock väljer jag bort att dricka socker för att minska risken för onödig fetma men även av smaksak. Jag har vant mig vid att dricka Pepsi Max/Cola Zero och tycker att sockervarianterna är sötsliskiga och gör mig mer törstiga. Jag väljer lite Canderel på havregrynsgröten istället för vanligt socker etc. Diabetes ökar i världen på grund av ökad sockerkonsumtion och jag vill inte riskera att tillhöra den kategorin. Jag gör ett val och det är att minska och reglera min sockerkonsumtion, inte att sluta äta socker. Allt är inte svart eller vitt. Lagom av allt. :krama

Underbart att din farmor mår bra och äter socker. :tummenupp Men jag är rätt säker på att hon inte dricker läsk eller har druckit läsk i de mängder som generation 70-90-talister gör från barnsben. :tummenupp

(Om vi ska gå in på enskilda fall i den lilla närmaste fyrkantiga världen, vilket du verkar göra, så kan jag berätta om min far. Min far fick diabetes typ 2 och fick hålla på med sprutor mm. Han fick många svängningar inom den sjukdomen. Han blev 73 år tack vare läkemedelsindustrin och en fru (min mor) som skötte allt åt honom som en privatsköterska. Läkemedelsindustrin tjänade rätt bra på honom.
Jag är ändå inte radikal mot socker men väljer att vara sparsam av det då konsekvensen av för hög konsumtion kostar samhället mycket pengar men även den enskilda individen i form av läkemedelskostander och fetma. I endel fall skapar socker beroende. Jag känner flera och det är jämförbart med alkohol.

Jag gör ett val och det är att minska och reglera min sockerkonsumtion, inte att sluta äta socker. Allt är inte svart eller vitt. Lagom av allt. :krama

Vad bra, jag gör också det valet, främst genom att inte dricka läsk och äta godis så ofta.

Du väljer att fortsätta att dricka läsk, fast utan socker, men vad vet du om sjukdomarna som blir följden av aspartamintag?

Varför inte bara vara måttfull med sockeranvändningen och strunta i att ersätta sockret med annan skit?

Jag känner också folk som har dragit på sig diabetes, dom har alla konsumerat ENORMA mängder socker och/eller alkohol.

Fascinerad över att folk är så rädda för sötningsmedel.
En f.d tjejkompis motionerade aldrig, va rätt överviktig, rökte, drack väl som folk i allmänhet o levde på friterad mat, chips o coca cola, men våga inte dricka lightläsk, för det va såååå farligt....

Visst finns det risker med att överkonsumera det mesta, men när hon sa det så blev det rätt löjligt.

Så tycker jag det är i många situationer, livrädda för att ens röra lightläsk, men sin livsstil i övrigt verkar dom inte bry sig om, fast riskerna är betydligt större att bli sjuk av det levnadssättet.

Känns rent spontant som att kemiskt framställda produkter är tveksamt som födoämne. Artificiella prylar kan på sin höjd användas i motorns smörjsystem och bilens lack. Men för mig får gärna fler gnaga i sig lim, aspartam, tjära och whatever. Allt som minskar befolkningsmängden är positivt.

Fascinerad över att folk är så rädda för sötningsmedel.
En f.d tjejkompis motionerade aldrig, va rätt överviktig, rökte, drack väl som folk i allmänhet o levde på friterad mat, chips o coca cola, men våga inte dricka lightläsk, för det va såååå farligt....

Visst finns det risker med att överkonsumera det mesta, men när hon sa det så blev det rätt löjligt.

Så tycker jag det är i många situationer, livrädda för att ens röra lightläsk, men sin livsstil i övrigt verkar dom inte bry sig om, fast riskerna är betydligt större att bli sjuk av det levnadssättet.

Ere inte standard för ALLA tjockisar att antingen BARA dricka lightläsk eller att absolut ALDRIG dricka lightläsk.

Varenda tjockis jag känner är så, alla andra brukar aldrig ha en så absolut bestämd åsikt om läsk.

Kan det ha att göra med att tjockisar dricker mycket mer läsk än alla andra? :D:va

Känns rent spontant som att kemiskt framställda produkter är tveksamt som födoämne. Artificiella prylar kan på sin höjd användas i motorns smörjsystem och bilens lack. Men för mig får gärna fler gnaga i sig lim, aspartam, tjära och whatever. Allt som minskar befolkningsmängden är positivt.

Det naturliga urvalet är inte satt ur spel, det fungerar bara annorlunda idag. :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026