Varför köpa en R1-07 när man har en R1-01 ?

Vilka garantier får man där? /D.

Antagligen så får du 2års garanti istället för 5 som på te x yamahacenter, och om du vill ha extra garanti år så kostar det 2000kr/år. Så vill dom att du gör dina servicar hos dom. Såhär var det iaf på nordbecks mc i ystad där dom också ligger lägre i priser, 122.900kr. Sen vet jag inte hur det går att "pruta" men som te x hos yamahacenter kan man ju får ner priset lite, + att du då får 5års garanti i priset. Om du ändå ska lägga dom pengarna så kör "fullt ut".

men en 07a måste du iaf köpa det e tha shit:yoparty

Du måste alltså lägg 80 lakan emellan. Då bidrar du till:

+ Du lånar pengar av banken, banken tjänar på räntan
+ Du kommer putsa på den ännu mer, troligen fler flaskor med tvättmedel o fler tvättsvampar, det gillar mekonomen!
+ Du kommer tycka det är extra kul att köra hoj, därför kommer du tanka mer, det gillar statoil!
+ Sen blir du sugen på att hotta den lite tiill med nya pipor o annan styling, det tjänar Göstas mc-affär på.

Sen att det är en jävla massa pengar och att du kan istället göra ditt livs resa jorden runt och se världen och komma hem med en helt annan syn på livet, är väl det enda negativa med att köpa en helt sprillans ny hoj...

Kan finna många skäl till varför du skulle vilja byta, många är redan nämnda.
Men jag tycker du ska behålla din -01:a. Spara pengar och byt till en -08:a nästa år i stället.

2008 är det 10-års jubileum på R1:an. Eftersom modellen uppdaterades tills i år så lär det endast skilja marginellt, men säkerligen något extra för att uppmärksamma jubiléet. Te x jubileumslack.

Du kan säkerligen komma undan många tusenlappar billigare genom att köpa en ny -07:a till hösten, men personligen så håller jag ut till -08:a. :)

+ Du kommer putsa på den ännu mer, troligen fler flaskor med tvättmedel o fler tvättsvampar, det gillar mekonomen!
+ Du kommer tycka det är extra kul att köra hoj, därför kommer du tanka mer, det gillar statoil!
+ Sen blir du sugen på att hotta den lite tiill med nya pipor o annan styling, det tjänar Göstas mc-affär på.

Sen att det är en jävla massa pengar och att du kan istället göra ditt livs resa jorden runt och se världen och komma hem med en helt annan syn på livet, är väl det enda negativa med att köpa en helt sprillans ny hoj...
Vi pratar yamaha retta -07a här!!!Bara en sån sak slår vilken jävla världsomsegling som helst:yoparty :yoparty :yoparty

Som sagt, har en R1-01:a och letar febrilt efter anledningar att köpa en 07:a. Hittar egentligen ingen anledning då man knappast utnyttjar 01:an fulla kapacitet speciellt ofta. Man har egentligen mycket kvar att lära på en 01:a men man vill ändå ha en 07:a eftersom:va

Behöver bra anledningar till varför jag bör lägga 80 papp emellan och köpa en 07:a. Har ni några bra förslag att delge mig?

/D.

jag ser oftast folk på äldre R1or som kan köra.... Folk som kanske vet att dom kan utnyttja en hoj såpass mycket att 07an är overkill, det finns ju en gräns på gatan, och t ex dtm's 4,52 repa på bulten, tror ingen med 07 i sthlm är tillräkligt kapabel till en sån tid i dagsläget, fast hojen i sig är överlägsen en årsm -98...

jag har hela tiden resonerat att man inte behöver lägga för mkt pengar för att åka fort, det räcker med ett gammalt åbäke, och kan man köra så är det ännu roligare när man hänger av alla posörer på nya fina hojjar (som ofta tror att de åker fort bara för att hojjen är snabb på pappret)

:D

I mitt val av en R1 06 var det inte för antalet hästkrafter eller annat dito tjaffs.
Man köper den hoj hjärtat talar för och som helt enkelst man tycker är snyggast.
Tycker man att en 01:a är snygg behåll den! Har själv börjat snegla på en äldre silver 03:a som jag hade innan och insett hur snygg den egentligen var :tummenupp
Men fr.om 2004 blev R1:an så snygg när de drog upp systemet under cutsen precis som 996:an. Själv tänkte jag köpa en 07:a men eftersom jag själv har beslutångest för att lägga pengar mellan till en hoj som inte i mina ögon är snyggare än den jag har så får vi vänta till 2008 och se vad för roligt komma skall.
Mitt råd är köp en 04-06 och gör om den så den blir personlig och med egen touch :yoparty om man nu inte vill vara en i mängden så sticker man i varje fall ut lite. Jag har fler beundrare som kommer fram och snackar med min 06:a än vad jag någonsin skulle fått med en 07a! Det är lite kul :tungan

Jag tycker att alla som har råd ska köpa en R1 07 nu, så att det finns en massa billiga begagnade om några år. :tungan

Som sagt, har en R1-01:a och letar febrilt efter anledningar att köpa en 07:a. Hittar egentligen ingen anledning då man knappast utnyttjar 01:an fulla kapacitet speciellt ofta. Man har egentligen mycket kvar att lära på en 01:a men man vill ändå ha en 07:a eftersom:va

Behöver bra anledningar till varför jag bör lägga 80 papp emellan och köpa en 07:a. Har ni några bra förslag att delge mig?

/D.

Snyggare hoj, Bättre bromsar, bättre chassie, Mer vrid och HK, snabbare, Bättre ergonomi,

Helt enkelt en bättre snopp förlängare hahaha :)

///Micke

Äh va fan, har du pengar så ser jag inte problemet. Köp skiten! :)

kan inte göra annat än att hålla med Tranicos kloka svar, för övrigt tycker jag att det inte ens är en diskussionsfråga att jämföra en 01 mot en 07??? har du pengar, så vad är problemet?

om du är nöjd med den du har nu så finns de ingen anledning å byta tycker jag. förutsatt att den funkar som den ska.

Mycket tänkvärt i det du skriver. Har dock ingen möjlighet att resa jorden runt och få en annan syn på livet i den livssituation jag befinner mig i nu. La mina år mellan 20-27 på den biten tills det kom en fru och 3 barn in i bilden. Nu är man glad om man hinner ta en runda på kvällen och eventuellt köra en bankörning en gång/månad. Frågan är då om man skall sitta på sin 01:a eller en 07:a. Känns som ett I landsproblem om något :)

D.

Vi pratar yamaha retta -07a här!!!Bara en sån sak slår vilken jävla världsomsegling som helst:yoparty :yoparty :yoparty

Nu råkar det vara så att jag har seglat sedan navelsträngsklippningen och har fortfarande en kappseglingsbåt (707:a) och en familjebåt (Ravage 36:a) i min ägo. Motorcyklar och segling är totalt olika upplevelser, som att jämföra äpple med päron. Vill inte ens gå in på vilket som är "bäst" ;)

/D.

http://www.motorbikes.be/en/compare/503/5835/

Den till vänster är 01 och till höger 07

För övrigt grym site jag länkar till

:)

Suverän sida !

/D.

Last edited:
I mitt val av en R1 06 var det inte för antalet hästkrafter eller annat dito tjaffs.
Man köper den hoj hjärtat talar för och som helt enkelst man tycker är snyggast.
Tycker man att en 01:a är snygg behåll den! Har själv börjat snegla på en äldre silver 03:a som jag hade innan och insett hur snygg den egentligen var :tummenupp
Men fr.om 2004 blev R1:an så snygg när de drog upp systemet under cutsen precis som 996:an. Själv tänkte jag köpa en 07:a men eftersom jag själv har beslutångest för att lägga pengar mellan till en hoj som inte i mina ögon är snyggare än den jag har så får vi vänta till 2008 och se vad för roligt komma skall.
Mitt råd är köp en 04-06 och gör om den så den blir personlig och med egen touch :yoparty om man nu inte vill vara en i mängden så sticker man i varje fall ut lite. Jag har fler beundrare som kommer fram och snackar med min 06:a än vad jag någonsin skulle fått med en 07a! Det är lite kul :tungan

Jag köper inte en MC efter hur snygg den är, jag vill inte ha en ful men utseéndet är inte så viktigt som den totala prestandan i motor, chassie,bromsar och helheten.

Den 01:a jag har är i toppskick både mekaniskt och estetiskt. MEN inte tusan tycker jag den är så väldans snygg med tanke på färgsättningen (röd,vit,svart). Snyggaste färgen är för övrigt svart så har vi sagt det också:tummenupp

Att jag är sugen på 07:an beror på den kraftfulla motorn i ett smidigt chassie med bra bromsar. Alternativet är Gixxern men tusan vad ful framlykta ;)

D.

kan inte göra annat än att hålla med Tranicos kloka svar, för övrigt tycker jag att det inte ens är en diskussionsfråga att jämföra en 01 mot en 07??? har du pengar, så vad är problemet?

I grunden har ni kanske rätt och hade jag varit 20 år utan familj hade jag givetvis köpt 07:an utan att tveka. MEN bara för att man har pengar kanske det inte alltid är så smart att köpa. Jag tycker om lösgodis och har möjlghet att köpa 50 kg och trycka i mig detta på en enda gång, men är det så smart?! Dum jämförelse men till syvene och sist anser jag inte att det är rätt att köpa bara för att man kan.

/D.

om du är nöjd med den du har nu så finns de ingen anledning å byta tycker jag. förutsatt att den funkar som den ska.

Jag är nöjd och den går som en klocka. Men om det finns logik i att byta upp sig och det är värt pengarna är det en annan sak...

/D.

Snyggare hoj, Bättre bromsar, bättre chassie, Mer vrid och HK, snabbare, Bättre ergonomi,

Helt enkelt en bättre snopp förlängare hahaha :)

///Micke

snopp förlängare behöver jag inte, den fungerar bevisligen (3 barn) och hon har inte klagat ännu :D

Men som sagt, jag ser bara en lösning på detta problem...måste provköra en 07:a och se om det är så stor skillnad som det förespråkas. 80 papp emellan skall tamejfasen kännas direkt ...

/D.

Last edited:
Man vill alltid ha mer, men jag förstår din tanke om att bara för att man har pengar, så betyder det inte automatiskt att man ska lägga ut det, och jag håller med. Testkörde SuperDuken som är min drömhoj för ett par veckor sedan, den fick min R1 -00 att kännas som skit(tyvärr). Men jag har fortfarande skoj på min hoj, trots att man efter bara några minuter innan suttit på en överlägsen hoj i allt förutom kanske motorn, och det är ju det som räknas egentligen. Att man dessutom vet att man har skoj på något som kostar mindre, gör ju smilet bara ännu bredare:) Jag bestämde mig för att behålla R1:an, och göra den mer personlig istället. Har beställt kraschkåpor till den, och ska testa på att lacka för första gången i mitt liv, bygga en egen undertaill och en massa andra grejer som får den att sticka ut;)
Behåll du din, för jag har en aning om att din beslutsångest inte kommer att försvinna om du köper en 07 :D

PS, de tidigare modellerna av R1 98-01 är fortfarande snyggast, speciellt den röd vita:yoparty

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...