Varför känns hojen skum?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en F650 Dakar som känns lite skum, främst i låga hastigheter RAKT FRAM (<50kmh). Det känns som om den emellanåt blir "puttad" åt något håll sidledes, eller som att den ålar sig. Lite som en vindby, fast mindre. Inte mycket, men lite halvläbbigt när det inträffar. Har kollat så att däcken sitter rakt och att det inte är några glapp i sving och axlar.

Vad kan detta bero på? Korkat kanske, men kan det vara så att jag har fjädringen fel inställd? Spår i asfalten som jag inte sett? Har funderat på om det är min tunga ketting som jag har liggandes i topboxen som glider omkring, men den borde ju inte glida någonvart när man kör rakt fram?

Skulle gissa på att det beror på antingen vägbeläggningen, att det är spår i asfalten, eller att dina däck är slitna.

Jag har känt liknande på min R6, då har det vart att däcken har vart lite för platta i mitten! :)

Tror också att du svängt för lite och har en platt del mitten.

Förutom kollat glapp i sving och axlar: styrlagren?

Inte bara att det inte glappar, nån kan ha dragit åt dåliga lager hårdare, utan att styret löper lätt, jämnt och utan hack i hela utslaget.

Sådär blev min gammelhoj när man körde över färgen på övergångsställen. Himla lattjo känsla. Men det visade sig att jag svängt för lite och var i behov av ett nytt bakdäck.

Nicke skrev:
Tror också att du svängt för lite och har en platt del mitten.

Det stämmer däcket kanske är lite platt, men skyll inte på mig, har bara haft hojen i 3v. Men ok, vi kanske kan konstatera att det är bakdäcket då. Har kanske 3 mm mönster där medan däclet är mer eller mindre "nytt" i kanterna".

Men hur kan det komma sig att sånt här känns när man kör rakt fram?

Min teori (som jag har testat själv på förra hojen) är att du då och då hamnar på den kant mellan platten och sidan på däcket och därför blir "spårkänsligare".

Starstriker skrev:
Men hur kan det komma sig att sånt här känns när man kör rakt fram?

UrbanTiger skrev:
Är däcket "plattslitet" så blir det gärna lite spårigt. Prova att höja däckstrycket med några hekton :tummenupp

Dagens bästa idé! Testar imorrn.

Tack för hjälpen alla. Återkommer imorrn med utfall.

däcktryck nr1
däck val nr2
stylager nr3
det finns alltid bättre lageratt sätta som styrlager än orginal....har byt på alla mina r1or och det är som natt och dag
mvh/p-nutz

Var ute och svängde lite idag så att lite gummi slipades av däckens sidor, nu går det bättre :)

Skämt åsido, hann aldrig fylla på luft i däcken, men det skall göras så fort tillfälle ges!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back