Varför inte välja det billigare alternativet?

• Thread starter Thread starter "Rask"
  • Start date Start date
moppekalle skrev:
2386618 Äschhhh..ingen ide att förespråka och påstå att svenskt är bättre än paralelimport AV firma..jag ville bara få en tankeställare hos dom som är så blinda med mitt första inlägg och tro att svenkt är bäst och paralell suger.
Köp det som känns bäst för er:tummenupp

Låt dom som vill köpa svenskt och få det dom tror dom skall få ut vid försäljning och den andra gruppen tro vad dom vill om försäljning.

En sak är säker och det är att alla kommer få sålt sina hojar MED fölust!!!

over and out...

Som jag förstått så finns det inga nackdelar att köpa en paralellimporterad hoj. Alla kommer vi torska stålar av att handla nytt, frågan e bara hur mycket. Garanti får man i båda fallen. Sen att man skall vara lokalpatriotisk är ju en fin tanke men långt från verkligheten. Det är ju trots allt priset som styr i slutändan, iallafall för de flesta.

Mja

Jag tror också att man lurar sig på priset om man inte ser bakom det.

Innan jag köpte min båge var jag runt och kollade lite olika bågar. Jag var i kontakt med BikeStop och det lät ju bra att betala 7000 kr mindre än listpriset. Onödiga pengar att lägga ut tänkte jag.
När jag sedan var till HondaCenter i Helsingborg, MC-huset i Malmö, och Yamahacenter i Hbg och förhandlade om priset, så var de beredda att dra av 7000 kronor på listpriset på en ny båge. Vips var jag nere i precis samma pris som hos Bikestop. Då ser jag ingen som helst mening med att köpa bågen annat än hos en märkeshandlare.

Köpte min buse för 124 900:-
+100mila service 2800:-
+600mila service 2200:-

Bikestop 107 900:-
+göra 100mila service själv ca 500:-
+göra 600mila service själv ca 500:-

ca: 20 000:- i skillnad.

Detta är inget argument för eller emot utan bara en uträkning!

skajdajv skrev:
2386824 Jag tror också att man lurar sig på priset om man inte ser bakom det.

Innan jag köpte min båge var jag runt och kollade lite olika bågar. Jag var i kontakt med BikeStop och det lät ju bra att betala 7000 kr mindre än listpriset. Onödiga pengar att lägga ut tänkte jag.
När jag sedan var till HondaCenter i Helsingborg, MC-huset i Malmö, och Yamahacenter i Hbg och förhandlade om priset, så var de beredda att dra av 7000 kronor på listpriset på en ny båge. Vips var jag nere i precis samma pris som hos Bikestop. Då ser jag ingen som helst mening med att köpa bågen annat än hos en märkeshandlare.

Men är det o möjligt att pruta på bikestops priser eller alla dom andra som är paralell importörer :va

snakerider skrev:
2386890 Men är det o möjligt att pruta på bikestops priser eller alla dom andra som är paralell importörer :va

Vilka e de andra förutom Bikestop o Actionsports?

freddexwing skrev:
2386602
Jag tycker man ska tänka på att gynna den butiken man vill ha kvar.
/fredde

Japp, det är precis så jag resonerat, därför har jag just beställt en sv1000s från bikestop som levereras om någon vecka! Jag vill ju att såda driftiga och vettiga näringsidkare som bikestop skall kunna fortsätta att bedriva sin verksamhet. :)

Sedan har jag ju inte köpt en importerad hoj, har köpt en svensk-såld motorcykel aldrig inreggad i annat land, sedan att den levereras ifrån det tyska lagret istället för det svenska gör ju absolut ingen skillnad och jag kan med gott samvete sälja den vidare som svensksåld för det är den enligt all dokumentation som kommer finnas på hojen.

Garantin är två år, samma som om jag köpt hojen från svenska generalagenten, dock får jag bara ytterligare ett års reklamationsrätt istället för tre år som svenska genagenten lämnar, detta bryr jag mig föga om då det är mycket ovanligt att man klarar att hävda konsumentens rätt under reklamationstiden då bevisbördan helt och hållet ligger på konsumenten i de fallen garantin gått ut. Dessutom vill jag ju helst serva hojen själv i vilket fall för att vara säker på att det går rätt till och då försvinner ju iaf de extra reklamationsrättsåren!

Jo, jag riskar att stå utan garanti om bikestop försvinner under de närmaste två åren, men å andra sidan så kan jag ta den risken då jag fick hojen för mer än 20000 under gällande listpris!!! Speciellt som de allra flesta hojarna klarar sig felfritt genom garantitiden!

Fram för mer kreativa näringsidkare och bort med svindyra ockerpriser från svenska generalagentled, oavsett det gäller mat eller motorcyklar!

/Anders

NyBumsad skrev:
2387078 Japp, det är precis så jag resonerat, därför har jag just beställt en sv1000s från bikestop som levereras om någon vecka! Jag vill ju att såda driftiga och vettiga näringsidkare som bikestop skall kunna fortsätta att bedriva sin verksamhet. :)

Sedan har jag ju inte köpt en importerad hoj, har köpt en svensk-såld motorcykel aldrig inreggad i annat land, sedan att den levereras ifrån det tyska lagret istället för det svenska gör ju absolut ingen skillnad och jag kan med gott samvete sälja den vidare som svensksåld för det är den enligt all dokumentation som kommer finnas på hojen.

Garantin är två år, samma som om jag köpt hojen från svenska generalagenten, dock får jag bara ytterligare ett års reklamationsrätt istället för tre år som svenska genagenten lämnar, detta bryr jag mig föga om då det är mycket ovanligt att man klarar att hävda konsumentens rätt under reklamationstiden då bevisbördan helt och hållet ligger på konsumenten i de fallen garantin gått ut. Dessutom vill jag ju helst serva hojen själv i vilket fall för att vara säker på att det går rätt till och då försvinner ju iaf de extra reklamationsrättsåren!

Jo, jag riskar att stå utan garanti om bikestop försvinner under de närmaste två åren, men å andra sidan så kan jag ta den risken då jag fick hojen för mer än 20000 under gällande listpris!!! Speciellt som de allra flesta hojarna klarar sig felfritt genom garantitiden!

Fram för mer kreativa näringsidkare och bort med svindyra ockerpriser från svenska generalagentled, oavsett det gäller mat eller motorcyklar!

/Anders

Jag håller med i det mesta, även om jag tror att du kan handla en SV1000S en bra bit under listpris även hos en auktoriserad handlare, så här dags på säsongen. Prislappen är en sak, överenskommet pris är ofta något HELT annat.

Generalagent......?

I och med inträdet i EU så försvann det vi i Sverige kallar "Generalagenter"...
dvs företag som har MONOPOL på att handla med ett visst märke.

VEM som helst kan idag importera Mc,Bilar, Datorer....och tillverkarna kan
inte neka att sälja till dessa "parallelimportörer".

Sen är det en annan sak vilket pris dom får av tillverkarna...marknadsekonomi ..kallas det.

ALLA tillverkarens garantier gäller oavsett VEM som importerat den....SEN kan naturligtvis
en IMPORTÖR i Sverige eller nått annat land göra olika insatser för att sälja mer...
tex. extra garantier....SOM inte tillverkaren står för.

Oavsett vad vi Tycker....så är det köparens marknad....VI bestämmer vem vi handlar av........
- Däck.....direkt från Tyskland....
- Skinnställ direkt från England....

Begagnade marknaden var i början, för c:a 5-6år sen, tveksam och handlarna
försökte hålla ner priserna på "import", oavsett om det var direkt eller paralell import.
Idag är det ingen handlar/verkstad som frågar om det är en "ÄKTA" Svensksåld mc
Handlaren vill göra så mycket affärer som det bara går......och småler varje
gång han ser att denna fördom fortfarande har ett grepp om folk.

Men så vitt jag vet, rätta mig om ni vill, så finns det bara ett antal fordonstillverkare i Sverige..
- Volvo.....
- Saab.....
- Scania...
- Husaberg....
- Highland....

ALLA andra märken är vål importerade....?

Och om man studerar en verkstadshandbok för en modern mc så finns det
bara ett undantag från EUROPA utförandet.....

- England har ett annat lyse pga. vänstertrafiken.

SÅ PÅ VILKET SÄTT ÄR EN SIDOIMPORTERAD MC ANNORLUNDA SÅ DET SKA PÅVERKA BEGAGNADEPRISET.....?

KentW

mikael n skrev:
2387154 Jag håller med i det mesta, även om jag tror att du kan handla en SV1000S en bra bit under listpris även hos en auktoriserad handlare, så här dags på säsongen. Prislappen är en sak, överenskommet pris är ofta något HELT annat.

Försökte men det fanns tydligen mindre än en handfull 06or kvar på svenska marknaden så det kunde inte bli tal om något höstpris på just sv1000s i år. Svenska generalagenten hade tydligen bokat lite för få hojar i år så det verkar inte bli någon realisation av resthojar,, iaf vad handlarna påstod än så länge.. Men visst,, jag tycker det känns bättre att jämföra med listpriset, då ser ju min affär myyycket bättre ut än om jag blandar in prutmånen.. :)

Jag tror stenhårt på att det bästa i långa loppet är att etablera en god relation med en lokal handlare. Sedan om den handlaren är en paralellimportör eller säljer från den svenska generalagenten spelar ingen roll.

Om du köper en hoj från en handlare, gör alla servicear på den hojen hos den handlaren, köper kläder av den handlaren, byter in hojen året efter och köper en ny hoj av samme handlare, kanske köper ett slip-on, lite reservdelar, kedjesmörja och håller på så i ett par år så har du nog mest att hämta i slutändan.

Då blir du en trogen kund och handlaren blir mån om att behålla dig. Ju mindre handlare desto mera vill han ha dig kvar som kund. Detta kan visa sig genom lite trevliga rabatter på kläder och tillbehör, samt bra pris på inbyte och när du köper en ny hoj.

Dessutom är det nog få handlare som tjänar några större summor på att kränga hojar. Reservdelar, tillbehör och kläder kan nog de flesta dra in en del på.

Edit: Jag kom just på en fördel med att köpa från handlare som säljer från den svenska generalimportören: vissa modeller från Kawasaki och Suzuki har ett års vagnsskadegaranti.

Last edited:
Vi borde dela med oss av våra åsikter ang. handlarna. Det är vår demokratiska rättighet. På så vis kanske man kan slippa oseriösa typer, innan man gör några av sina stora inköp i livet. Bikestop har varit jobbiga att ha att göra med för mig, vad gäller garantiåtaganden leverans av min mc inom överenskommen tid samt leverans av samtliga delar till min mc. Lite amatörfirma över alltihop. Nu vet jag förvisso inte om någon av de andra firmorna som säljer parrallellimporterat är lika odugliga, men för mig blir det aldrig mer parrallellimporterat. Förhoppningasvis är märkesåterförsäljarna bättre, men det står inte skrivet i betong.

mycket snack om garanti... Men hur ofta går en ny japshoj sönder så man har någon nytta av garantin?

Och om den skulle gå sönder så har den kanske råkat gå ett par varv på bana eller likande.. Då gäller troligtvis inte garantin...

Jag skulle vilja påstå att garantin är värd mycket lite på en ny japansk 1000cc hoj.

edit: oj gammal tråd...

framhjulssladd skrev:
2565435 Bikestop har varit jobbiga att ha att göra med för mig, vad gäller garantiåtaganden leverans av min mc inom överenskommen tid samt leverans av samtliga delar till min mc.
Ovanligt att höra kritik om Bikestop, de flesta brukar vara väldigt nöjda med servicen därifrån inklusive jag själv. Blev lite strul med min leverans också men det hade inte med Bikestop att göra och jag fick bra info hela tiden så det blev bra till slut.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT