Varför inte välja det billigare alternativet?

  • Thread starter Thread starter "Rask"
  • Start date Start date
Jag betalde 10´mer för min 06:a än hos parrallel importören. Jag tror, min hoj kommer bli mer atraktiv på marknaden när det är dax att sälja. Och jag slipper strula OM det skulle hända något under garanti tiden..
 
Rask skrev:
2386281

Menar du att generalagenten inte betalar garantireparationer? Då får väl återförsäljaren betala enligt generalagenten?
Kan förstå att importerade hojar som rullat utomlands står lägre i pris för det är svårare att kolla upp dem ex service, km-ställning o.s.v. Men en svensksåld hoj som är intagen av en annan agent borde ju inte sänka andrahandspriset. All dokumentation finns ju sedan den togs i bruk...

ja, svenska generalagenten tar ju kostnaden för garanti ärenden på hojar dom har importerat till sverige, inte parallell importerade hojar, det är därför du måste lämna tillbaka hojen till det stället du köpte den för o få garanti saker utförda.
 
Rask skrev:
2385817 Hur kommer det sig att folk går o köper nya hojar för kanske 20000kr mer när de kan handla av firmor som parallelimporterar. Som jag förstått så är det samma garanti på dem. Anledningen varför jag undrar är för jag går i tankarna av att köpa en splitt ny 06:a nästa år. Hur kan de vanliga firmorna överleva med de dyrare priserna? Är det för folk inte känner till alternativen eller vill de bo nära firman de handlar av :va Vad finns det för nackdelar med att köpa en parallelimporterad hoj?
/ Rask

Kanske samma anledning till att vissa handlar på Lidl andra handlar i kvartersbutiken där man bor. Det kan vara serviceinriktingen också, vissa som pararellimporterar är bara intresserade av att sälja, men sämre på allt vad det gäller service, både att serva själva och tillhandahålla reservdelar. Pengar är inte allt för alla.

Rask skrev:
2386123 Borde det spela nån roll? De borde ju inte bli dyrare bara för att de är intagna av en annan importör än generalagenten? Nån som vet hur det ligger till?

Ja det kan spela roll, har en kompis som köpte ny hoj i år, han skulle inte få 1:a året vagnskadegaranti på den hojen han köpte om han valde pararellimporten, men det fick han nu. Nu vet jag inte om alla tillämpar detta, och det kanske ka skilja på modeller också.
 
Last edited:
Nu får vi skilja på egen import och parallelimport här.
Köper du av parallellimport firma så står den inte som import i reg.beviset(har en själv).
För det andra så är försäkringen givetvis detsamma som vilken annan hoj som helst som sålts av svenska generalagenten(har som sagt en själv)

För det tredje...fine,köp en av svenska generalagentens återförsäljare och få 5 år men för att garanti skall gälla så skall servicen vara utförd på auktorsierad verkstad(läs yamaha,honda).Tror fallet även gäller suzuki

Då ska vi se hur man kan resonera här då

Pelle som inte kan ett skvatt om mc och inga kontakter har,han köper och får sina 5 år och sover tryggt om nätterna.Pelle betalar högre pris från början och betalar även servicar som måste göras för att han ska kunna utnyttja 5 års garanti om ngt händer,han känner sig helt enkelt trygg och vill bara tuta och åka och inget själv göra.

Olle som själv känner att han kan skruva och även kanske har kontakter inom mc branchen väljer att köpa hoj från parallelimportfirma med 2 års garanti där det INTE måste SERVAS på det stället du köpt din hoj för att garantin skall gälla
Han byter olja,oljefilter,stift,bromsvätska,drivpaket,klotsar,lameller med mera med mera själv och lämnar in för synkning,ventiljustering OCH givetvis dokumneterar allt detta med kvitton.
Olle har köpt hojen för en billigare slant,servicekostnaderna har han fått avsevärt billigare för Olle kan skruva själv och har kontakter och hans ägandekostand därmed billigare.

Ja gott folk..välj själva vilket alternativ som passa er bäst och fundera på om Olle får mindre för sin hoj med 2 års garanti än Pelle med 5 år garanti när han skall sälja på begagnatmarknadaden och båda hojarna har detsamma skick och miltal

over and out....
 
Prisskillnaden kommer att finnas så länge som ”vi” kunder kommer att acceptera det dvs. handla från generalagenten till ett högre pris.

Skulle alla som köper en ny hoj köpa parallellimport, så skulle det inte dröja många veckor tills prissänkningarna skulle börja dyka upp hos generalagenterna.

5 år garanti skulle inte erbjudas om dom inte drar in mer pengar på kalaset. :rolleyes:

Till och med statliga bolag som systembolaget var tvungen och justera priserna när sidoimporten blev för stor. :tummenupp

/S
 
Iskall skrev:
2386366 Prisskillnaden kommer att finnas så länge som ”vi” kunder kommer att acceptera det dvs. handla från generalagenten till ett högre pris.

Skulle alla som köper en ny hoj köpa parallellimport, så skulle det inte dröja många veckor tills prissänkningarna skulle börja dyka upp hos generalagenterna.

5 år garanti skulle inte erbjudas om dom inte drar in mer pengar på kalaset. :rolleyes:

Till och med statliga bolag som systembolaget var tvungen och justera priserna när sidoimporten blev för stor. :tummenupp

/S

Du har en poäng där:tummenupp
 
Det skulle vara intressant att veta hur många procent av nya japshojar som har vart inlämnade för garantiåtaganden. Och hur dyra dom reparationerna varit i reservdelar räknat.
 
Jag köpte min ZX-10R hos Bikestop i Linköping för 15' mindre än exakt samma hoj hos Beviks (auktoriserad handlare i Linköping). När jag sålde den efter två år fick jag inte mindre än vad andra fick och jag dolde naturligtvis inte att den var parallellimporterad. Alla 10:or fick byta framfälgen första året och det gick lika smidigt för mig som för de med "svensksålda", nu bor jag ju i Linköping då så det var extra enkelt.

Har ju diskuterats i andra trådar att den där fina garantin betalar vi själva genom att låsas till dyr service.
 
Neutral skrev:
2386458 Jag köpte min ZX-10R hos Bikestop i Linköping för 15' mindre än exakt samma hoj hos Beviks (auktoriserad handlare i Linköping). När jag sålde den efter två år fick jag inte mindre än vad andra fick och jag dolde naturligtvis inte att den var parallellimporterad. Alla 10:or fick byta framfälgen första året och det gick lika smidigt för mig som för de med "svensksålda", nu bor jag ju i Linköping då så det var extra enkelt.

Har ju diskuterats i andra trådar att den där fina garantin betalar vi själva genom att låsas till dyr service.

Ja då har vi ett tydligt bevis här då på när hojen skall säljas hur prisbilden ser ut på prallelimport kontra svenska genaeralagenten
För övrigt handlat min också på bikestop och suveräna att ha att göra med
 
moppekalle skrev:
2386482 Ja då har vi ett tydligt bevis här då på när hojen skall säljas hur prisbilden ser ut på prallelimport kontra svenska genaeralagenten
För övrigt handlat min också på bikestop och suveräna att ha att göra med

bevis?
Givetvis går det att få samma peng, men det är ingenting du kan räkna med, generellt ligger priserna lägre på import, även om du har o göra med en privatperson eller om du använder den som inbyte, och ja skick osv är det som avgör, dock hade jag inte lagt samma peng för en import av samma skick som en svensksåld just för att jag vet att (generellt) så får jag inte samma peng när jag själv ska sälja den sen.
 
Största problemet är väl att det svenska återförsäljarsystemet urholkas.

De som köper sido-importerade hojar bidrar till sämre verkstäder (generalagenterna har kurser för sina verkstäder årligen tex) och sämre reservdelshållning vilket såklart leder till sämre utbud på personlig utrustning, vilken gärna också sidoimporteras.

Personligen tycker jag det är väldigt omoraliskt att köpa en sidoimporterad hoj för att spara ett par tusen, jag gör hellre "rätt" för mig och bidrar till att jag ska kunna köpa reservdelar och skinnställ hos min lokala handlare.

Vad händer med garantin om firman går i konkurs?

/Fredde
 
semper skrev:
2386504 bevis?
Givetvis går det att få samma peng, men det är ingenting du kan räkna med, generellt ligger priserna lägre på import, även om du har o göra med en privatperson eller om du använder den som inbyte, och ja skick osv är det som avgör, dock hade jag inte lagt samma peng för en import av samma skick som en svensksåld just för att jag vet att (generellt) så får jag inte samma peng när jag själv ska sälja den sen.

Men om du gett 20000kr mindre från början + kanske sparat in 10000kr i servicekostnader så spelar det väl ingen roll om du får 5000kr mindre då du skall sälja
 
Rask skrev:
2386513 Men om du gett 20000kr mindre från början + kanske sparat in 10000kr i servicekostnader så spelar det väl ingen roll om du får 5000kr mindre då du skall sälja

för det första är siffrorna tagna i luften så är ju inte mycket att kommentera, vidare det du quota så säger jag att jag inte betalar samma pris för en import av samma skick som en svensksåld, dvs beggat då.

missförstå mig rätt, jag har inget emot import, e ju trots allt samma företag som gjort hojen, och när man köper bör det som tidigare sagt vara skick och dokumentation som är det viktiga, men jag tycker inte heller man ska lura sig själv och automatiskt tro att man tjänat 20.000.
 
freddexwing skrev:
2386511 Största problemet är väl att det svenska återförsäljarsystemet urholkas.

De som köper sido-importerade hojar bidrar till sämre verkstäder (generalagenterna har kurser för sina verkstäder årligen tex) och sämre reservdelshållning vilket såklart leder till sämre utbud på personlig utrustning, vilken gärna också sidoimporteras.

Personligen tycker jag det är väldigt omoraliskt att köpa en sidoimporterad hoj för att spara ett par tusen, jag gör hellre "rätt" för mig och bidrar till att jag ska kunna köpa reservdelar och skinnställ hos min lokala handlare.

Vad händer med garantin om firman går i konkurs?

/Fredde


Omoraliskt mot vem :va
Nu handlar det inte om ett par tusen utan kanske 15-20k.

semper skrev:
2386539 för det första är siffrorna tagna i luften så är ju inte mycket att kommentera, vidare det du quota så säger jag att jag inte betalar samma pris för en import av samma skick som en svensksåld, dvs beggat då.

missförstå mig rätt, jag har inget emot import, e ju trots allt samma företag som gjort hojen, och när man köper bör det som tidigare sagt vara skick och dokumentation som är det viktiga, men jag tycker inte heller man ska lura sig själv och automatiskt tro att man tjänat 20.000.

Men om ex pellesmc tar 122900 för samma hoj som mcstop tar 99900 så har man väl ändå tjänat 23000kr? Sen om man kan skruva själv o slipper lämna in o betala ca 700kr/tim i arbetskostnad så gör man väl en vinst där med.
 
Last edited:
Rask skrev:
2386542
Men om ex pellesmc tar 122900 för samma hoj som mcstop tar 99900 så har man väl ändå tjänat 23000kr? Sen om man kan skruva själv o slipper lämna in o betala ca 700kr/tim i arbetskostnad så gör man väl en vinst där med.

okay igen då... du kommer ha sämre andrahandsvärde, för det första har du ingen dokumentation om du gör det själv, även hur jävla bra du gör det, för det andra är den en import vilket också drar ner andrahandsvärdet. Jag säger inte att det inte går o tjäna sig en slant, är säkert möjligt, men du bör ju se en liten större bild än bara dom 5 min när du skriver på pappret.

och visst du kan sälja den till någon som skiter högaktiningsfullt i att det är import och att du inte har några papper för att skicket är "jättebra" men hur många såna köpare finns i snitt? samt gör han ganska korkad affär eftersom han i sin tur om han vill sälja också måste hitta en sån köpare...
 
semper skrev:
2386568 okay igen då... du kommer ha sämre andrahandsvärde, för det första har du ingen dokumentation om du gör det själv, även hur jävla bra du gör det, för det andra är den en import vilket också drar ner andrahandsvärdet. Jag säger inte att det inte går o tjäna sig en slant, är säkert möjligt, men du bör ju se en liten större bild än bara dom 5 min när du skriver på pappret.

och visst du kan sälja den till någon som skiter högaktiningsfullt i att det är import och att du inte har några papper för att skicket är "jättebra" men hur många såna köpare finns i snitt? samt gör han ganska korkad affär eftersom han i sin tur om han vill sälja också måste hitta en sån köpare...

Kan du tala om för mig vad du ser för skillnad på en paralellimoprt hoj som firma tar in och säljer kontra en "svensk" handlare?..förutom att du får 3års mer garanti som kommer kosta dig massa pengar och dyrare inköp i första hand
 
semper skrev:
2386568 okay igen då... du kommer ha sämre andrahandsvärde, för det första har du ingen dokumentation om du gör det själv, även hur jävla bra du gör det, för det andra är den en import vilket också drar ner andrahandsvärdet. Jag säger inte att det inte går o tjäna sig en slant, är säkert möjligt, men du bör ju se en liten större bild än bara dom 5 min när du skriver på pappret.

och visst du kan sälja den till någon som skiter högaktiningsfullt i att det är import och att du inte har några papper för att skicket är "jättebra" men hur många såna köpare finns i snitt? samt gör han ganska korkad affär eftersom han i sin tur om han vill sälja också måste hitta en sån köpare...

Kan hålla med dig att det man sparar på servicekostnaderna förlorar man nog då man säljer. Känns ju alltid bättre med kvitton från auktoriserade verkstäder. Dock kan det inte räknas som import bara för att den är intagen av en annan importör än generalagenten, eller är det bara jag som har den uppfattningen?
 
freddexwing skrev:
2386511 Största problemet är väl att det svenska återförsäljarsystemet urholkas.

De som köper sido-importerade hojar bidrar till sämre verkstäder (generalagenterna har kurser för sina verkstäder årligen tex) och sämre reservdelshållning vilket såklart leder till sämre utbud på personlig utrustning, vilken gärna också sidoimporteras.

Personligen tycker jag det är väldigt omoraliskt att köpa en sidoimporterad hoj för att spara ett par tusen, jag gör hellre "rätt" för mig och bidrar till att jag ska kunna köpa reservdelar och skinnställ hos min lokala handlare.

Vad händer med garantin om firman går i konkurs?

/Fredde

Intressant och fullständigt obegripligt resonemang...låter som om du pratar om lokalt odlade morötter...i en marknadsekonomi är det tillgång och efterfrågan som styr priserna. De som inte kan leverera det folk vill ha och till rätt pris är rökta. Och med tanke på hur vissa generalagenter och trötta återförsäljare beter sig är det obegripligt att det överlever....lite mer parallellimport kanske skulle vara en bra spark i röven. Och de som inte fattar vinken, anpassar kostymen, ger kunderna värde för pengarna, ja de får gärna slå igen butiken för min del.
 
Rask skrev:
2386542 Omoraliskt mot vem :va
Nu handlar det inte om ett par tusen utan kanske 15-20k.

Omoraliskt rent allmänt.
Det bidrar till ett försämrat åf-nät i sverige av reservdelar, tillbehör och motorcyklar. Pengarna för hojen flyttas från sverige till ett annat land.

Ex: Här i stan hade vi en asbra butik för datorböcker, de hade massor med böcker och även en "bläddrings-hörna" där man kunde kolla igenom boken.
Mina kursare i plugget tyckte också att det var kalas att ha butiken då man kunde "gå och och kolla på böckerna" - för att sen beställa dem 50 spänn billigare på nätet. Jag betlade gärna 50-100 spänn extra för att jag ville ha butiken kvar. Gissa vad som hände... efter ett par år stängde butiken...

Jag tycker man ska tänka på att gynna den butiken man vill ha kvar.
Vill du ha ett gäng import-butiker utan reservdelar och verkstad så kör på det. Jag vill inte ha det så och köper heller produkter där maximalt av vinsten stannar i sverige. Säger inte att det är rätt eller fel, säger bara min personliga åsikt.

/Fredde

fazerfun skrev:
2386595 Intressant och fullständigt obegripligt resonemang...låter som om du pratar om lokalt odlade morötter...i en marknadsekonomi är det tillgång och efterfrågan som styr priserna. De som inte kan leverera det folk vill ha och till rätt pris är rökta. Och med tanke på hur vissa generalagenter och trötta återförsäljare beter sig är det obegripligt att det överlever....lite mer parallellimport kanske skulle vara en bra spark i röven. Och de som inte fattar vinken, anpassar kostymen, ger kunderna värde för pengarna, ja de får gärna slå igen butiken för min del.

Tja kanske ligger något i det. En annan synvinkel helt enkelt.
/fredde
 
Last edited:
Äschhhh..ingen ide att förespråka och påstå att svenskt är bättre än paralelimport AV firma..jag ville bara få en tankeställare hos dom som är så blinda med mitt första inlägg och tro att svenkt är bäst och paralell suger.
Köp det som känns bäst för er:tummenupp

Låt dom som vill köpa svenskt och få det dom tror dom skall få ut vid försäljning och den andra gruppen tro vad dom vill om försäljning.

En sak är säker och det är att alla kommer få sålt sina hojar MED fölust!!!

over and out...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top