Zilversurfer
Så, in i träsket igen
Jag betalde 10´mer för min 06:a än hos parrallel importören. Jag tror, min hoj kommer bli mer atraktiv på marknaden när det är dax att sälja. Och jag slipper strula OM det skulle hända något under garanti tiden..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rask skrev:2386281
Menar du att generalagenten inte betalar garantireparationer? Då får väl återförsäljaren betala enligt generalagenten?
Kan förstå att importerade hojar som rullat utomlands står lägre i pris för det är svårare att kolla upp dem ex service, km-ställning o.s.v. Men en svensksåld hoj som är intagen av en annan agent borde ju inte sänka andrahandspriset. All dokumentation finns ju sedan den togs i bruk...
Rask skrev:2385817Hur kommer det sig att folk går o köper nya hojar för kanske 20000kr mer när de kan handla av firmor som parallelimporterar. Som jag förstått så är det samma garanti på dem. Anledningen varför jag undrar är för jag går i tankarna av att köpa en splitt ny 06:a nästa år. Hur kan de vanliga firmorna överleva med de dyrare priserna? Är det för folk inte känner till alternativen eller vill de bo nära firman de handlar avVad finns det för nackdelar med att köpa en parallelimporterad hoj?
/ Rask
Rask skrev:2386123Borde det spela nån roll? De borde ju inte bli dyrare bara för att de är intagna av en annan importör än generalagenten? Nån som vet hur det ligger till?
Iskall skrev:2386366Prisskillnaden kommer att finnas så länge som ”vi” kunder kommer att acceptera det dvs. handla från generalagenten till ett högre pris.
Skulle alla som köper en ny hoj köpa parallellimport, så skulle det inte dröja många veckor tills prissänkningarna skulle börja dyka upp hos generalagenterna.
5 år garanti skulle inte erbjudas om dom inte drar in mer pengar på kalaset.![]()
Till och med statliga bolag som systembolaget var tvungen och justera priserna när sidoimporten blev för stor.![]()
/S
Neutral skrev:2386458Jag köpte min ZX-10R hos Bikestop i Linköping för 15' mindre än exakt samma hoj hos Beviks (auktoriserad handlare i Linköping). När jag sålde den efter två år fick jag inte mindre än vad andra fick och jag dolde naturligtvis inte att den var parallellimporterad. Alla 10r fick byta framfälgen första året och det gick lika smidigt för mig som för de med "svensksålda", nu bor jag ju i Linköping då så det var extra enkelt.
Har ju diskuterats i andra trådar att den där fina garantin betalar vi själva genom att låsas till dyr service.
moppekalle skrev:2386482Ja då har vi ett tydligt bevis här då på när hojen skall säljas hur prisbilden ser ut på prallelimport kontra svenska genaeralagenten
För övrigt handlat min också på bikestop och suveräna att ha att göra med
semper skrev:2386504bevis?
Givetvis går det att få samma peng, men det är ingenting du kan räkna med, generellt ligger priserna lägre på import, även om du har o göra med en privatperson eller om du använder den som inbyte, och ja skick osv är det som avgör, dock hade jag inte lagt samma peng för en import av samma skick som en svensksåld just för att jag vet att (generellt) så får jag inte samma peng när jag själv ska sälja den sen.
Rask skrev:2386513Men om du gett 20000kr mindre från början + kanske sparat in 10000kr i servicekostnader så spelar det väl ingen roll om du får 5000kr mindre då du skall sälja
freddexwing skrev:2386511Största problemet är väl att det svenska återförsäljarsystemet urholkas.
De som köper sido-importerade hojar bidrar till sämre verkstäder (generalagenterna har kurser för sina verkstäder årligen tex) och sämre reservdelshållning vilket såklart leder till sämre utbud på personlig utrustning, vilken gärna också sidoimporteras.
Personligen tycker jag det är väldigt omoraliskt att köpa en sidoimporterad hoj för att spara ett par tusen, jag gör hellre "rätt" för mig och bidrar till att jag ska kunna köpa reservdelar och skinnställ hos min lokala handlare.
Vad händer med garantin om firman går i konkurs?
/Fredde
semper skrev:2386539för det första är siffrorna tagna i luften så är ju inte mycket att kommentera, vidare det du quota så säger jag att jag inte betalar samma pris för en import av samma skick som en svensksåld, dvs beggat då.
missförstå mig rätt, jag har inget emot import, e ju trots allt samma företag som gjort hojen, och när man köper bör det som tidigare sagt vara skick och dokumentation som är det viktiga, men jag tycker inte heller man ska lura sig själv och automatiskt tro att man tjänat 20.000.
Rask skrev:2386542
Men om ex pellesmc tar 122900 för samma hoj som mcstop tar 99900 så har man väl ändå tjänat 23000kr? Sen om man kan skruva själv o slipper lämna in o betala ca 700kr/tim i arbetskostnad så gör man väl en vinst där med.
semper skrev:2386568okay igen då... du kommer ha sämre andrahandsvärde, för det första har du ingen dokumentation om du gör det själv, även hur jävla bra du gör det, för det andra är den en import vilket också drar ner andrahandsvärdet. Jag säger inte att det inte går o tjäna sig en slant, är säkert möjligt, men du bör ju se en liten större bild än bara dom 5 min när du skriver på pappret.
och visst du kan sälja den till någon som skiter högaktiningsfullt i att det är import och att du inte har några papper för att skicket är "jättebra" men hur många såna köpare finns i snitt? samt gör han ganska korkad affär eftersom han i sin tur om han vill sälja också måste hitta en sån köpare...
semper skrev:2386568okay igen då... du kommer ha sämre andrahandsvärde, för det första har du ingen dokumentation om du gör det själv, även hur jävla bra du gör det, för det andra är den en import vilket också drar ner andrahandsvärdet. Jag säger inte att det inte går o tjäna sig en slant, är säkert möjligt, men du bör ju se en liten större bild än bara dom 5 min när du skriver på pappret.
och visst du kan sälja den till någon som skiter högaktiningsfullt i att det är import och att du inte har några papper för att skicket är "jättebra" men hur många såna köpare finns i snitt? samt gör han ganska korkad affär eftersom han i sin tur om han vill sälja också måste hitta en sån köpare...
freddexwing skrev:2386511Största problemet är väl att det svenska återförsäljarsystemet urholkas.
De som köper sido-importerade hojar bidrar till sämre verkstäder (generalagenterna har kurser för sina verkstäder årligen tex) och sämre reservdelshållning vilket såklart leder till sämre utbud på personlig utrustning, vilken gärna också sidoimporteras.
Personligen tycker jag det är väldigt omoraliskt att köpa en sidoimporterad hoj för att spara ett par tusen, jag gör hellre "rätt" för mig och bidrar till att jag ska kunna köpa reservdelar och skinnställ hos min lokala handlare.
Vad händer med garantin om firman går i konkurs?
/Fredde
Rask skrev:2386542Omoraliskt mot vem![]()
Nu handlar det inte om ett par tusen utan kanske 15-20k.
fazerfun skrev:2386595Intressant och fullständigt obegripligt resonemang...låter som om du pratar om lokalt odlade morötter...i en marknadsekonomi är det tillgång och efterfrågan som styr priserna. De som inte kan leverera det folk vill ha och till rätt pris är rökta. Och med tanke på hur vissa generalagenter och trötta återförsäljare beter sig är det obegripligt att det överlever....lite mer parallellimport kanske skulle vara en bra spark i röven. Och de som inte fattar vinken, anpassar kostymen, ger kunderna värde för pengarna, ja de får gärna slå igen butiken för min del.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |