Varför inte rem på sporthoj?

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
OK, pissa inte på mig nu...men
Varför används kedja som drivning på sporthojar?
En o-rings kedja går väldigt tungt. Dessutom är det massor av underhåll på både en o-ringare och en utan!
För att inte tala om vikten!!!

Det finns ju massor av vridstarka glidare som har remdrift så nog håller remmen!!

Kom med bra argument så köper jag dem direkt!! :fakta

Kanske för att remmen måste vara såpass bred att det blir problem med totalbredd på ram/sving? Buellremmar är inte helt problemfria har jag hört...

Har jag oxå funderat på. Men tror att livslängden på remmen skulle bli för kort på en sporthoj. :confused:

\Masonit :sjuk

Masonit skrev:
Har jag oxå funderat på. Men tror att livslängden på remmen skulle bli för kort på en sporthoj. :confused:

\Masonit :sjuk

Det köper jag inte.
Bytesintervallet för en kamREM är längre än för kamKEDJA!

Kedjor har inte hög friktion. Inte om de är smörjda iallafall.
Fast jag undrar varför det inte finns hojar med kedja i oljebad (inkapslad) längre. Håller nog i en evighet och inget kladd.
Lite fult och klumpigt kanske men om alla hade det skulle jag inte skämmas över det.

Blade skrev:
Det köper jag inte.
Bytesintervallet för en kamREM är längre än för kamKEDJA!

... den köper inte jag!

Kamrem håller 6000-8000-10000mil typiskt
Kamkedja har inga bytesintervall...

(bil pratar vi då alltså)

Last edited:
soppatorsken skrev:
Fast jag undrar varför det inte finns hojar med kedja i oljebad (inkapslad) längre. Håller nog i en evighet och inget kladd.
Lite fult och klumpigt kanske men om alla hade det skulle jag inte skämmas över det.

Det köper jag! Måste väl inte vara fult och klumpigt, går nog att intergrera snyggt i en snygg sving typ på MV Agustan.

Buell har visst problem med sina remmar, ny design inför nästa år.

soppatorsken skrev:
Kedjor har inte hög friktion. Inte om de är smörjda iallafall.

Lite tungt med oljebad, kanske? :rolleyes:

Dessutom fans det på vissa moppar förr en helkapslad kedja (alltså kjedjeskydd både över och under) Fult som stryk men inget kladd på fälgen iaf :fakta

För att svara på frågan:

Effektförlust och livslängd!

Framförallt effektförlust! (eftersom man på gathojar försöker efterlikna racinghojar och i racing är det effektförlusten som gäller!)

triple skrev:
... den köper inte jag!

Kamrem håller 6000-8000-10000mil typiskt
Kamkedja har inga bytesintervall...

(bil pratar vi då alltså)

Säger samma sak jag också, jag har aldrig varit med om att dom bytt kamkedja på ex. en saabmotor då den håller 20000++mil.
men däremot har jag bytt ett antal kamremmar på ex. volvos motorer då 740:s ska bytas var 7000:e mil har jag för mig.

triple skrev:
Lite tungt med oljebad, kanske? :rolleyes:

Dessutom fans det på vissa moppar förr en helkapslad kedja (alltså kjedjeskydd både över och under) Fult som stryk men inget kladd på fälgen iaf :fakta

Det ska juh inte vara mer än nån halvliter i för att det ska vara mer än väl till total smörjning. Och ett snyggt coolfiber"fodral" runt kjedjan så är allt du behöver göra är att kolla oljan en gång om året.

Skulle det inte vara värt ett par kg?

OK, you got me there!!
Jag tar tillbax allt om kamrem och kamkedja.

Jag tror däremot att en kedja har mer effektförlust än en rem!

Tänk på alla små länkar och dessutom alla o-ringar som sitter där. Det är ju friktion mellan varenda bit ju!!

Dags för en ordentilg utredning!!

soppatorsken skrev:
Det ska juh inte vara mer än nån halvliter i för att det ska vara mer än väl till total smörjning. Och ett snyggt coolfiber"fodral" runt kjedjan så är allt du behöver göra är att kolla oljan en gång om året.

Skulle det inte vara värt ett par kg?

På försvarets Jawor som vi körde med i FMCK så var det inte direkt något oljebad, bara vanlig smörjning så det är inte någon extra olja som behövs. Den olja som är där varar däremot längre och hamnar inte i fälgen. Inte heller så kommer det en massa grus som fastnar och äter kedja.

Vidare så behövs säkert inte O-ringar när kedjan är inkapslad och oljan behöver inte vara lika klistrig så effektförlusterna borde vara klart reducerade.

Coolfiber-fodral runt kedjena på en sving av MV-Augusta typ låter snyggt. Hur snygg är egentligen en kedja?

Last edited:
Glidare är vridstarka men effektsvaga. Kanske därför dom kan ha remmar ?

/P

Blade skrev:

Det finns ju massor av vridstarka glidare som har remdrift så nog håller remmen!!

Kom med bra argument så köper jag dem direkt!! :fakta

Har inte photoshop, men kan nog tänka mig hur denna skulle se ut om kedjen vore inkapslad i sving och så utan synligt bakdrev.

Bifogat

• f4sleftside_1024.jpg
    f4sleftside_1024.jpg
    31.4 KB · Visningar: 685
Blade skrev:
OK, you got me there!!
Jag tar tillbax allt om kamrem och kamkedja.

Jag tror däremot att en kedja har mer effektförlust än en rem!

Tänk på alla små länkar och dessutom alla o-ringar som sitter där. Det är ju friktion mellan varenda bit ju!!

Dags för en ordentilg utredning!!

Självklart är det mer friktionsförlust men sen har du det där med ljudnivån.
Hört en gammal saab nån gång så vet du vad jag pratar om.
Hör man en hoj som kör förbi och inget slipon så är merparten av ljudet från kedjan.
Remmen är i det närmaste ljudlös.

Självklart är det mer friktionsförlust men sen har du det där med ljudnivån.

Min BMW 318i har kamkedja och det hörs inget rassel eller nåt från den även om man lyssnar noga nära motorn med huven öppen, men det kanske beror på att BMW kan bygga vettiga bilar till skillnad mot vissa andra biltillverkare. :D

Om man skulle ha rem på en effektstark sporthoj får man nog problem med att den vill slira om man inte spänner den hårt, och då måste man ha en swing som kan ta upp mer sidokrafter.
Dessutom kanske den skulle fjädra lite när man drog på och ge en allmänt flummig acc-känsla.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP